Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni broddar kvar och har era hästar börjat fälla ännu? Jag broddade ur för två dagar sen med viss möda, de var isatta vid skoning så satt rätt hårt. Hoppas de inte behövs den här säsongen igen ☀️ Min häst har fällt minimalt i några dagar, bara sådär några sporadiska hår släpper, får med lite luddigt hår med piggborste också men ingenting lossnar med fällningsskrapan, det borde komma snart nu när det är ljusare 😊

Ena började fälla igår. Dock brukar det komma och gå litegrann såhär års. Mina brukar inte vara klara med fällningen förens till midsommar.
Ska nog helklippa den ena snart. Så himla segt att borsta borsta borsta. Den andra hatar klippmaskinen så där blir det inget med det.
 
Har ni iskodda snösulor, isåfall hur tar ni bort dom? Min hovslagare sa att det går bra att klippa bort dom om jag vill, men att det också inte gör något om de sitter kvar, att det bara är lite mjukare under hov för honom och hans hovar blir inte sämre osv, vi återanvände snösulorna från förra skoningen så jag är inte så mån om att spara dem till nästa års snöperiod, men jag tänkte blir det inte ett litet glapp eller vad man ska säga mellan hoven och skon om man klipper bort snösulan?
 
Jag tänkte ta ut en equiterapeut snart till nalle, använder ni sån? Bra/dåliga erfarenheter eller saker att tänka på?

Jag vet de använder equiterapeut regelbundet hos importören min häst kom från och dom är ganska nära mig så antingen tänkte jag fråga om deras eller så är det några på stallet jag står som använder någon men osäker på hur stor erfarenhet med islandshästar hon har (har dock behandlat en annan islandshäst på vårt stall vet jag).

Mitt bryderi just nu är att igår när jag red ut och hoppade två stockar som ligger på 4 språngs avstånd så landade han i korsgalopp mellan stockarna när jag hoppade i höger galopp (osäker på vilket sätt han är i kors dock för det gick så fort, ifall han byter fram eller bak), och det gjorde han ju på min hopplektion också, han gör inte det när jag hoppar i vänster galopp, så där är väl något som är värt att känna igenom? Om det bara är obalans eller ojämn styrka eller vad det kan vara 😟
 
Igår hade jag ut en för oss ny equiterpeut till Mist. Mist har svårt att sätta ryggmuskler. Alltid haft under de 6 åren jag haft henne. Hon är pigg och vår träning går alltid ut på att lyssna.
Misstänkte att equi skulle hitta mycket. Och ja det gjorde hon.
-överkompenserade/korta muskler länd och kors.
-öm i nacken
-öm vid manken
-öm i båda ytliga böjsenorna fram

Konstigt nog inte öm i muskulaturen i ryggen.

Konstaterat:
-Måste byta sadel. Igen. Haft två olika sadelutprovare som provat ut sadlar jag köpt. Jag har därimellan ridit barbacka 8 månader. Summa sumarum, litar inte på sadelutprovare. Och känner mig uppgiven.
Nu har jag suttit hela kvällen igår och letat sadlar. TROR en ergoX2 trude kanske kan passa. (Svinkort svängd rygg).
Men först ska vi göra övningar för att hjälpa hennes rygg och släppa på spänningar där. Måste ha extra koll givetvis på senorna. Jag tror de är ömma pga ryggen. För hon har inte gått hårt öht. Snarare vilat sig igenom många månader nu.
Back on track quick wraps, kan det vara något som kan hjälpa tro?
Oj såg inte detta innan jag la ut om någon använder equiterapeut 😅

Tejpade de din häst? Här var equiterapeut igår för några hästar på vårt stall och alla har neontejpade magar och ryggar på olika sätt, de ser jättehäftiga ut :D Jag frågade hur tejpen hjälper och det är alltså att det drar lite i hårstråna så blir som om man petar lite under magen och musklerna drar upp sig, alltså för att aktivera de musklerna där tejpen sitter.
 
Jag tänkte ta ut en equiterapeut snart till nalle, använder ni sån? Bra/dåliga erfarenheter eller saker att tänka på?
Att tänka på är att equiterapeut inte är en skyddad titel eller något legitimationsyrke, så värt att kolla upp vad personen du anlitar har för utbildning, då det kan variera stort! Den jag använt kallar sig ”equine optimizer”, vilket jag tror gäller alla som är utbildade på samma ställe. Åtminstone ”min” person är mycket duktig, är hästmassör i grunden och har vidareutbildat sig och jobbar nu också med bl.a. akupunktur.

Jag vet de använder equiterapeut regelbundet hos importören min häst kom från och dom är ganska nära mig så antingen tänkte jag fråga om deras eller så är det några på stallet jag står som använder någon men osäker på hur stor erfarenhet med islandshästar hon har (har dock behandlat en annan islandshäst på vårt stall vet jag).
Jag tror inte att det spelar någon roll om personen har erfarenhet av just islandshästar eller ej. Det jag vet är vanligt hos rasen är att de ofta är överrörliga och kan behöva träning som syftar till att stabilisera och stärka muskler runt leder.

Mitt bryderi just nu är att igår när jag red ut och hoppade två stockar som ligger på 4 språngs avstånd så landade han i korsgalopp mellan stockarna när jag hoppade i höger galopp (osäker på vilket sätt han är i kors dock för det gick så fort, ifall han byter fram eller bak), och det gjorde han ju på min hopplektion också, han gör inte det när jag hoppar i vänster galopp, så där är väl något som är värt att känna igenom? Om det bara är obalans eller ojämn styrka eller vad det kan vara 😟
Om hästen ofta/alltid byter till korsgalopp från höger galopp hade jag tyckt att det var värt att kolla upp, ja. Men kanske inte om det enbart sker vid landning efter hinder, det känns ändå ganska ”normalt” för en islandshäst som inte är van vid hoppträning (?).
 
När ska man börja använda eksemtäcke (i förebyggande syfte då för min, han har bara haft en sommar i sverige)? Går man på temperatur? Igår såg jag första flugan i stallet för säsongen och nu i skymningen i hagen var det nån insekt som flög förbi. Tänkte det kanske är dags då?
 
Att tänka på är att equiterapeut inte är en skyddad titel eller något legitimationsyrke, så värt att kolla upp vad personen du anlitar har för utbildning, då det kan variera stort! Den jag använt kallar sig ”equine optimizer”, vilket jag tror gäller alla som är utbildade på samma ställe. Åtminstone ”min” person är mycket duktig, är hästmassör i grunden och har vidareutbildat sig och jobbar nu också med bl.a. akupunktur.


Jag tror inte att det spelar någon roll om personen har erfarenhet av just islandshästar eller ej. Det jag vet är vanligt hos rasen är att de ofta är överrörliga och kan behöva träning som syftar till att stabilisera och stärka muskler runt leder.


Om hästen ofta/alltid byter till korsgalopp från höger galopp hade jag tyckt att det var värt att kolla upp, ja. Men kanske inte om det enbart sker vid landning efter hinder, det känns ändå ganska ”normalt” för en islandshäst som inte är van vid hoppträning (?).
Bra råd där om Equiterapeuter, och ja vi är ju helt nya på att hoppträna och han har aldrig lagt sig i korsgalopp annars, endast i landning och rättar sig 💁‍♀️
 
Bra råd där om Equiterapeuter, och ja vi är ju helt nya på att hoppträna och han har aldrig lagt sig i korsgalopp annars, endast i landning och rättar sig 💁‍♀️
Då känns det ju mer som att det bara är ”svårt” att hoppa i höger galopp! Islandshästar är ju inte alls avlade på hoppförmåga, så min erfarenhet är att hopptalangen varierar STORT och att det inte är en fördel för hoppningen att ha många gångarter :D
 
När ska man börja använda eksemtäcke (i förebyggande syfte då för min, han har bara haft en sommar i sverige)? Går man på temperatur? Igår såg jag första flugan i stallet för säsongen och nu i skymningen i hagen var det nån insekt som flög förbi. Tänkte det kanske är dags då?
Jag brukar kolla på hästarnas svansar ute i hagen - när de börjar vifta är det dags! :) Jag är dock inte superstrikt med vår import (två somrar i Sverige, detta blir hans tredje sommarsäsong) utan väntar tills det är ett lite mer konstant insektstryck. Redan nu dyker det ju upp enstaka knott/mygg, men jag väntar alltså lite till.
 
Jag brukar kolla på hästarnas svansar ute i hagen - när de börjar vifta är det dags! :) Jag är dock inte superstrikt med vår import (två somrar i Sverige, detta blir hans tredje sommarsäsong) utan väntar tills det är ett lite mer konstant insektstryck. Redan nu dyker det ju upp enstaka knott/mygg, men jag väntar alltså lite till.
Jag väntar lite till tror jag också, jag har sett honom stå och mysa i solen så känns så trist att täcka honom innan han fått njuta av det mildare vädret naken ☺️
 
Har ni broddar kvar och har era hästar börjat fälla ännu? Jag broddade ur för två dagar sen med viss möda, de var isatta vid skoning så satt rätt hårt. Hoppas de inte behövs den här säsongen igen ☀️ Min häst har fällt minimalt i några dagar, bara sådär några sporadiska hår släpper, får med lite luddigt hår med piggborste också men ingenting lossnar med fällningsskrapan, det borde komma snart nu när det är ljusare 😊

Jag har inte haft broddar i sen innan årskiftet tror jag. Har varit en eller 2 dagar sen dess när man behövt ha det för att rida ut men det har varit så upptrampat i hagen att det inte behövts och till/från ridhuset har inte varit några problem. Snösulorna sitter nog kvar tills nästa skoning men det är inte så många veckor kvar där.
 
Då känns det ju mer som att det bara är ”svårt” att hoppa i höger galopp! Islandshästar är ju inte alls avlade på hoppförmåga, så min erfarenhet är att hopptalangen varierar STORT och att det inte är en fördel för hoppningen att ha många gångarter :D

Nej jag tror det gör det lite svårare generellt både markarbete och skutt när han lägger i tölten 😅 MEN positivt är att det verkar hjälpa själva gångarterna med dessa övningarna, han har själv förstått (nu 🤪) att bommar tar man sig över i trav eller galopp och så har också de gångarterna känts bättre och bättre i vanlig träning. Speciellt den långa låga traven verkar ha hjälps av att han söker sig neråt vid markbommar för att se vad vi ska ta oss över. Samlade bomövningar har vi inte kommit till ännu 😊

Men ja kanske lite mer utmaning med extra gångarter men tycker inte det känts så annorlunda från när jag hoppade in unghäst förra året 😀 Målet är att kunna skutta gymnastiserande och bara ha lite kul variation, inte pressa honom eller mig själv till mer än vi klarar 💁‍♀️
 
Åh vilken panghelg det här har varit, SÅ SKÖNT efter två mörka rätt dystra och inaktiva månader för oss. Äntligen är vi på g och i fredags hade vi första träningen efter ett långt uppehåll (pållen vilade fyra veckor i december och har satts igång väldigt långsamt under januari). Vi konstaterade att jag nu har en sjuåring som har växt till sig i både kropp och knopp och verkar ha mått bra av vilan!

I lördags tog vi en långpromenad för hand tillsammans med bästa hagkompisen och igår var vi ute själva med rätt mycket tempo, tölt och galopp. Här i Skåne lyste solen nästan vårlikt och jag tror att vi båda kände lite spirande vårkänslor, så superpigg och glad häst ☺️❤️ Så pepp på träningsvåren nu!
 
Den här lilla söta bebisekorren flyttade in i min hästs hage för några veckor sedan, den är nyfiken och mumsar på de kilovis med ekollon jag krattade ur hagen i höstas ☺️ Har inte sett hagharen på ett litet tag dock, en hare med ett skadat öra som också sågs dagligen förut, hoppas han är ok (eller hon 😅 för det vet jag faktiskt inte).

84ACFCF8-6036-4CE5-A81A-0D38E477C557.jpeg
 
är det så att man aldrig behöver grönt kort för islandstävlingar eller finns det de som kräver det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
17 18 19
Svar
375
· Visningar
22 763
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 169
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp