Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om pälsglans, är det något som kan skydda manen mot skav från eksemtäcke/eksemhuva? Kan man skydda på något annat sätt?
 
På tal om pälsglans, är det något som kan skydda manen mot skav från eksemtäcke/eksemhuva? Kan man skydda på något annat sätt?
Jag tror inte pälsglans skulle hjälpa, tror det helt enkelt gäller att ha bra inte för tajt passform, mjuk luddkant och variera så det inte är samma varje dag.
 
Hur är era hästar i hull just nu? Och hur vill ni ha dom när gräset väl kommer?

Här i våra trakter så ska det vara upp till 8 plusgrader i helgen och de flesta dagarna i 10-dygnsprognosen ligger runt 5 som högst och 2 som lägst och uppehåll. Så det känns inte som det är extremt långt borta att gräset börjar växa vilket gör detta högaktuellt för mig.

Jag tycker att min häst är ganska lagom i hull, en ganska stabil femma på Henneke men om han inte ska bli en sexa eller högre när grässtråna dyker upp tänker jag att han kanske borde gå ner lite. Inget extremt men bara lite mer slimmad.
 
Hur är era hästar i hull just nu? Och hur vill ni ha dom när gräset väl kommer?

Här i våra trakter så ska det vara upp till 8 plusgrader i helgen och de flesta dagarna i 10-dygnsprognosen ligger runt 5 som högst och 2 som lägst och uppehåll. Så det känns inte som det är extremt långt borta att gräset börjar växa vilket gör detta högaktuellt för mig.

Jag tycker att min häst är ganska lagom i hull, en ganska stabil femma på Henneke men om han inte ska bli en sexa eller högre när grässtråna dyker upp tänker jag att han kanske borde gå ner lite. Inget extremt men bara lite mer slimmad.
De fyra hästar vi har hemma är helt okej i hullet. Stoet, som inte varit igång i träning mer än sedan i julas, är en hög femma, på gränsen till sexa, valackerna ligger stabilt på 5 och hingsten något under, på gränsen till 4. Valackerna är de vi behöver "passa" mest när gräset kommer så att de inte blir feta. Vi flyttar dem mellan olika hagar så att det blir lagom. Stoet som är tjockast just nu är jag inte orolig för, hon brukar bli rätt slimmad när hon väl är i kondition, så räknar med att hon kommer tappa ytterligare i vikt under våren. Hingsten kan gå på bete fullt ut utan restriktioner, han blir inte fet ändå :D
 
De fyra hästar vi har hemma är helt okej i hullet. Stoet, som inte varit igång i träning mer än sedan i julas, är en hög femma, på gränsen till sexa, valackerna ligger stabilt på 5 och hingsten något under, på gränsen till 4. Valackerna är de vi behöver "passa" mest när gräset kommer så att de inte blir feta. Vi flyttar dem mellan olika hagar så att det blir lagom. Stoet som är tjockast just nu är jag inte orolig för, hon brukar bli rätt slimmad när hon väl är i kondition, så räknar med att hon kommer tappa ytterligare i vikt under våren. Hingsten kan gå på bete fullt ut utan restriktioner, han blir inte fet ändå :D
Det låter som att dina valackar är rätt lika min då. Mitt problem är att som inackorderad så är det inte alltid jag kan påverka gräsintaget på annat sätt än att åka dit och ta ut hästen ur hagen. Jag känner även att jag är kinkigare med vad som är acceptabel övervikt än vad många andra är.
 
Hur är era hästar i hull just nu? Och hur vill ni ha dom när gräset väl kommer?

Här i våra trakter så ska det vara upp till 8 plusgrader i helgen och de flesta dagarna i 10-dygnsprognosen ligger runt 5 som högst och 2 som lägst och uppehåll. Så det känns inte som det är extremt långt borta att gräset börjar växa vilket gör detta högaktuellt för mig.

Jag tycker att min häst är ganska lagom i hull, en ganska stabil femma på Henneke men om han inte ska bli en sexa eller högre när grässtråna dyker upp tänker jag att han kanske borde gå ner lite. Inget extremt men bara lite mer slimmad.
Hellre att de är lite tunnare framåt vårkanten, speciellt om de lätt lägger på sig. Övervikt är ju generellt sett sämre än (lätt) undervikt när det kommer till hästens hälsa.
 
Hellre att de är lite tunnare framåt vårkanten, speciellt om de lätt lägger på sig. Övervikt är ju generellt sett sämre än (lätt) undervikt när det kommer till hästens hälsa.
Mmm. Så jag tänker med.

Sen är det för många som inte verkar se övervikt, eller som tror att fett är muskler 🙁
 
Hur är era hästar i hull just nu? Och hur vill ni ha dom när gräset väl kommer?

Här i våra trakter så ska det vara upp till 8 plusgrader i helgen och de flesta dagarna i 10-dygnsprognosen ligger runt 5 som högst och 2 som lägst och uppehåll. Så det känns inte som det är extremt långt borta att gräset börjar växa vilket gör detta högaktuellt för mig.

Jag tycker att min häst är ganska lagom i hull, en ganska stabil femma på Henneke men om han inte ska bli en sexa eller högre när grässtråna dyker upp tänker jag att han kanske borde gå ner lite. Inget extremt men bara lite mer slimmad.
S är ju en spinkig kille från början så han är nog en 4-5 nu, svårt att bedöma helt korrekt med all päls på nu. Jag räknar med att han kommer ligga på en 5a under sommaren, det kommer nog inte bli ett superkraftigt bete.
 
Det låter som att dina valackar är rätt lika min då. Mitt problem är att som inackorderad så är det inte alltid jag kan påverka gräsintaget på annat sätt än att åka dit och ta ut hästen ur hagen. Jag känner även att jag är kinkigare med vad som är acceptabel övervikt än vad många andra är.
Ja, jag tror de är "som islandshästar är mest", dvs relativt lättfödda. Jag är noga med att de får motion - åtminstone 20 min ridning med hög intensitet 5 dagar per vecka (och det blir ju ofta mer än 20 min sommartid, men kanske inte lika intensivt hela passet då) - och så har jag ju egen gård, så kan flytta runt i hagarna som det passar. Det har funkat ganska bra att låta hingsten beta en hage några veckor först, innan valackerna får ta över den. Då har han betat av "det värsta" och de får anstränga sig aningen mer för att få i sig maten även om det inte blir sådär riktigt kort betat. Jag har också en fördel i att jag har relativt magert naturbete, ingen odlad vall.

Känner dock igen problemet med att stå inackorderad och inte kunna påverka så mycket. När jag hade det så hade jag lyckligtvis hästar som mer var åt det svårfödda hållet, och det är faktiskt lättare att ta in och fodra extra än tvärtom!
 
Jag har ju sen köpet jobbat på att slimma ner + muskla på, enligt tränaren som kollade/klämde/kände igenom är han i bra hull /ev kunde öka given lite då, han är ju ”sport typ” och vill han ska se ut så i hälsosamt hull med stark kondition. Tycker det är svårt att bedöma själv dock, speciellt med vinterpälsen, men det är skillnad sen i somras 😊 Han kommer endast ha magert med gräs så kan fortsätta kontrollera intag också.

Min häst tränas ganska hårt också.
 
Ja, jag tror de är "som islandshästar är mest", dvs relativt lättfödda. Jag är noga med att de får motion - åtminstone 20 min ridning med hög intensitet 5 dagar per vecka (och det blir ju ofta mer än 20 min sommartid, men kanske inte lika intensivt hela passet då) - och så har jag ju egen gård, så kan flytta runt i hagarna som det passar. Det har funkat ganska bra att låta hingsten beta en hage några veckor först, innan valackerna får ta över den. Då har han betat av "det värsta" och de får anstränga sig aningen mer för att få i sig maten även om det inte blir sådär riktigt kort betat. Jag har också en fördel i att jag har relativt magert naturbete, ingen odlad vall.

Känner dock igen problemet med att stå inackorderad och inte kunna påverka så mycket. När jag hade det så hade jag lyckligtvis hästar som mer var åt det svårfödda hållet, och det är faktiskt lättare att ta in och fodra extra än tvärtom!
Min är i alla fall inte den som är mest lättfödd i flocken så jag har det inte värst. Däremot accepterar majoriteten av de som har de mer lättfödda lite mer övervikt på sina än vad jag gör. Svårt är det.
 
Idag var det markarbete på schemat, jag provade cavaletti för första gången med nalle! Han var jätteduktig och touchade knappt bom nån gång förutom en gång när han snubblade över första bommen men rättade takten över resten, han har varit väldigt bra på markbommar så det var därför jag la upp så många cavaletti på en gång för jag trodde han skulle fixa det och det gjorde han 😍

88C54463-4030-4D80-BE39-F2A0E9B460A9.jpeg
 
Det låter som att dina valackar är rätt lika min då. Mitt problem är att som inackorderad så är det inte alltid jag kan påverka gräsintaget på annat sätt än att åka dit och ta ut hästen ur hagen. Jag känner även att jag är kinkigare med vad som är acceptabel övervikt än vad många andra är.
Jag är också en sån där som är kinkigare med hull än en del andra. Jag som har två ranghöga, lättfödda valacker har lite att kämpa med. Egen gård sen ett år tillbaka, men har inackorderingar som jag behöver ta hänsyn till så kan inte göra precis som jag vill.
Min äldsta häst är faktiskt nog för första gången i sitt liv lite för smal. Jag har ökat på givan lite för att ska sluta minska i vikt, men satsar på att hålla honom såhär fram till sommarbetet. Lillhästen är tyvärr fortfarande inte helt nere i bra vikt efter förra sommaren, så han går fortsatt på bantning.

I år ska jag våga dra ner på höet tidigare på våren än jag gjort innan, svårt att veta hur mycket extra grönt de får i sig i vinterhagen men jag misstänker att det är mer än jag tror.
 
Har ni broddar kvar och har era hästar börjat fälla ännu? Jag broddade ur för två dagar sen med viss möda, de var isatta vid skoning så satt rätt hårt. Hoppas de inte behövs den här säsongen igen ☀️ Min häst har fällt minimalt i några dagar, bara sådär några sporadiska hår släpper, får med lite luddigt hår med piggborste också men ingenting lossnar med fällningsskrapan, det borde komma snart nu när det är ljusare 😊
 
Sölvi har börjat fälla nu! Äntligen. Inte supermycket, men det ska bli plusgrader kommande veckan och jag tror att fällningen kommer igång ordentligt då.

Brodd hade han i perioder när det var minusgrader både dag och natt, men majoriteten av vintern har han gått obroddad :) härliga Skåne :D
 
Idag var det markarbete på schemat, jag provade cavaletti för första gången med nalle! Han var jätteduktig och touchade knappt bom nån gång förutom en gång när han snubblade över första bommen men rättade takten över resten, han har varit väldigt bra på markbommar så det var därför jag la upp så många cavaletti på en gång för jag trodde han skulle fixa det och det gjorde han 😍

Visa bifogad fil 112368
Det där är riktigt bra träning! Ska nog införskaffa lite bommar o sockerbitar när paddocken torkat upp lite 😊
 
Jag är också en sån där som är kinkigare med hull än en del andra. Jag som har två ranghöga, lättfödda valacker har lite att kämpa med. Egen gård sen ett år tillbaka, men har inackorderingar som jag behöver ta hänsyn till så kan inte göra precis som jag vill.
Min äldsta häst är faktiskt nog för första gången i sitt liv lite för smal. Jag har ökat på givan lite för att ska sluta minska i vikt, men satsar på att hålla honom såhär fram till sommarbetet. Lillhästen är tyvärr fortfarande inte helt nere i bra vikt efter förra sommaren, så han går fortsatt på bantning.

I år ska jag våga dra ner på höet tidigare på våren än jag gjort innan, svårt att veta hur mycket extra grönt de får i sig i vinterhagen men jag misstänker att det är mer än jag tror.
Det där med att dra ner på höet på våren tycker jag är skitsvårt - det nya späda gräset som kommer känns ju som om det är helt utan fibrer så vill ju inte ta bort höet för tidigt heller! Samtidigt som de nog får i sig mer än man tror… I år hoppas jag dock hinna stängsla ett par hagar som inte betats på två säsonger, så där finns ju en massa fjolårsgräs som förhoppningsvis kan lösa fiberintaget!
 
Har ni broddar kvar och har era hästar börjat fälla ännu? Jag broddade ur för två dagar sen med viss möda, de var isatta vid skoning så satt rätt hårt. Hoppas de inte behövs den här säsongen igen ☀️ Min häst har fällt minimalt i några dagar, bara sådär några sporadiska hår släpper, får med lite luddigt hår med piggborste också men ingenting lossnar med fällningsskrapan, det borde komma snart nu när det är ljusare 😊
Den sista snön (hoppas jag!!!) försvann inatt så idag broddar vi av! Hingsten fäller sedan flera veckor tillbaka och har börjat sätta sommarpalats där han är klippt, övriga har börjat släppa enstaka strån i en långsamt ökande mängd 😊
 
Har ni broddar kvar och har era hästar börjat fälla ännu? Jag broddade ur för två dagar sen med viss möda, de var isatta vid skoning så satt rätt hårt. Hoppas de inte behövs den här säsongen igen ☀️ Min häst har fällt minimalt i några dagar, bara sådär några sporadiska hår släpper, får med lite luddigt hår med piggborste också men ingenting lossnar med fällningsskrapan, det borde komma snart nu när det är ljusare 😊

Här lär broddarna va kvar flera veckor till 😅 Men tar nog bort snösulorna på tisdag när hovslagaren kommer. Kör polarpads vid behov sen istället.
 
Igår hade jag ut en för oss ny equiterpeut till Mist. Mist har svårt att sätta ryggmuskler. Alltid haft under de 6 åren jag haft henne. Hon är pigg och vår träning går alltid ut på att lyssna.
Misstänkte att equi skulle hitta mycket. Och ja det gjorde hon.
-överkompenserade/korta muskler länd och kors.
-öm i nacken
-öm vid manken
-öm i båda ytliga böjsenorna fram

Konstigt nog inte öm i muskulaturen i ryggen.

Konstaterat:
-Måste byta sadel. Igen. Haft två olika sadelutprovare som provat ut sadlar jag köpt. Jag har därimellan ridit barbacka 8 månader. Summa sumarum, litar inte på sadelutprovare. Och känner mig uppgiven.
Nu har jag suttit hela kvällen igår och letat sadlar. TROR en ergoX2 trude kanske kan passa. (Svinkort svängd rygg).
Men först ska vi göra övningar för att hjälpa hennes rygg och släppa på spänningar där. Måste ha extra koll givetvis på senorna. Jag tror de är ömma pga ryggen. För hon har inte gått hårt öht. Snarare vilat sig igenom många månader nu.
Back on track quick wraps, kan det vara något som kan hjälpa tro?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
289
· Visningar
18 785
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 863
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 632
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp