Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måndagar är min hästs vilodag vanligtvis och då brukar jag pyssla lite extra, ikväll bestämde jag mig för att prova att dela manen, tänkte det skulle bli luftigare på den sidan som blir så svettig, och om det funkar och han inte störs av delningen och kliar och sånt att det kommer skydda bättre från insekter på bägge sidor kanske, manen är inte jättetung men viss viktfördelning också. Men jag kanske tar ut det redan imorgon om tofsarna står åt alla håll, det var lite kul pyssel eftersom han älskar när man pillar i manen liksom bara står och somnar 😊

Inte helt rak bena men bra första försök 😃
0889C448-CE49-432D-B301-F1D0CD6D2AEC.jpeg
 
Vad indikerar denna formen på magen förresten, jag vet att det går en stor muskel där men är det liksom att min häst bara är smal eller tjock eller faktiskt musklad (rätt musklad/fel musklad?), (såg inte sådan ut för några månader sedan!

A75F0F59-D970-4F53-8CC9-C860F7E723F5.jpeg
 
24925271-F283-4D8B-9052-CAA2CD328E7A.jpeg


Jag såg detta på fb idag (fanns en sida till med de tjockare nivåerna) och tyckte det var intressant hur det skiljer lite från hullbedömning av vanlig häst.
 
Oj såg inte detta innan jag la ut om någon använder equiterapeut 😅

Tejpade de din häst? Här var equiterapeut igår för några hästar på vårt stall och alla har neontejpade magar och ryggar på olika sätt, de ser jättehäftiga ut :D Jag frågade hur tejpen hjälper och det är alltså att det drar lite i hårstråna så blir som om man petar lite under magen och musklerna drar upp sig, alltså för att aktivera de musklerna där tejpen sitter.

Nej hon tejpade inte.
 
Uppdatering på mandelningen, första natten gick två tofsar upp men låg fortfarande åt det nya hållet och allt annat såg fint ut så jag tofsade på nytt och sen på kvällen igår hade 5 till gummiband gått sönder i hagen men igen så låg manen fortfarande delad så fixade det, sen gick ett till gummiband sönder när jag red 🤪 fixade och nu imorse hade inga tofsar gått upp under natten så det verkar funka fint än så länge ändå 😊

Svårt när jag rider nu att se vilket sittben jag rider på för jag är inte så bra på att känna det, med man på bägge sidor kan jag liksom inte se 😅 men annars uppför sig manen ypperligt, inga tofsar vill ligga åt fel håll, däremot ville en del av den fria manen ligga åt det tofsade hållet medans jag red.
 
Älskar när man lärt sin häst något man inte menade att träna in: jag filmar mig själv ganska ofta när jag rider i paddockarna eller ridhuset, det gör jag genom att skritta fram till en stolpe eller del av väggen där jag kan stötta mobilen och sätta på kameran. Har efter en del felfilmningar tagit för vana att göra flera kortare filmer istället för en lång av hela passet. Det nalle har lärt sig av detta är att svänga upp mot väggen = liten vilopaus! Så igår började han ta initiativ att plötsligt vilja svänga in i väggen 😂 först fattade jag ingenting vad han höll på med men sen trillade polletten ner. 🙈 Han får ju beröm varje gång han går precis rätt upp till vägg/stolpe så jag kan nå mobilen och stå still så medans jag fixar så han verkade känna sig jätteduktig med sitt lilla påfund om jag tog minsta lilla i yttertygel 💡 får duktiga nalle paus?! Jag knallar in till paus! 🤣 Fick vara beredd och motverka och som tur är lärde han sig snabbt att tyvärr sker inte paus vid kanten på nalles bevåg 😋
 
Älskar när man lärt sin häst något man inte menade att träna in: jag filmar mig själv ganska ofta när jag rider i paddockarna eller ridhuset, det gör jag genom att skritta fram till en stolpe eller del av väggen där jag kan stötta mobilen och sätta på kameran. Har efter en del felfilmningar tagit för vana att göra flera kortare filmer istället för en lång av hela passet. Det nalle har lärt sig av detta är att svänga upp mot väggen = liten vilopaus! Så igår började han ta initiativ att plötsligt vilja svänga in i väggen 😂 först fattade jag ingenting vad han höll på med men sen trillade polletten ner. 🙈 Han får ju beröm varje gång han går precis rätt upp till vägg/stolpe så jag kan nå mobilen och stå still så medans jag fixar så han verkade känna sig jätteduktig med sitt lilla påfund om jag tog minsta lilla i yttertygel 💡 får duktiga nalle paus?! Jag knallar in till paus! 🤣 Fick vara beredd och motverka och som tur är lärde han sig snabbt att tyvärr sker inte paus vid kanten på nalles bevåg 😋

Det där får mig att tänka på min gammelhäst (numera såld, men still going strong 26 år gammal). Det var jag som red in honom en gång i tiden så allt bra eller dåligt han kan är liksom mitt fel eller min förtjänst :) Jag lärde honom helt oavsiktligt att börja springa varje gång vi hade mött en bil! 🙈 Inte så konstigt egentligen - vi red mycket på en grusväg där det periodvis var en del trafik. Och när det kom en bil saktade vi alltid ner till skritt, för att öka till annan snabbare gångart när bilen passerat. Det utvecklades liksom till att Herr Häst tog tag i saken själv och kastade sig iväg i valfri snabb gångart efter varje bilmöte! 😂 Blev några månader med mycket skritt för att komma tillrätta med det....
 
Det där får mig att tänka på min gammelhäst (numera såld, men still going strong 26 år gammal). Det var jag som red in honom en gång i tiden så allt bra eller dåligt han kan är liksom mitt fel eller min förtjänst :) Jag lärde honom helt oavsiktligt att börja springa varje gång vi hade mött en bil! 🙈 Inte så konstigt egentligen - vi red mycket på en grusväg där det periodvis var en del trafik. Och när det kom en bil saktade vi alltid ner till skritt, för att öka till annan snabbare gångart när bilen passerat. Det utvecklades liksom till att Herr Häst tog tag i saken själv och kastade sig iväg i valfri snabb gångart efter varje bilmöte! 😂 Blev några månader med mycket skritt för att komma tillrätta med det....
😆 tur det inte tog mer än två varv på volt innan nalle fattade att detta är inte en önskad cirkuskonst 🤣 Folk får fel uppfattning om jag efter varje pass meddelar att min häst har gått in i väggen igen 😆 men jag får nog hålla lite koll på det framöver också!
 
Hos oss är motivationen inte på topp just nu. Mycket jobb för min del och Sölvi äter allt sämre :( han går ju själv sedan någon månad tillbaka och jag tror verkligen det påverkar honom negativt mentalt. Han står ofta i ett hörn och bara står 💔 han får en massa hösilage men oftast tröttnar han på det oavsett om det är inne eller ute. Usch vad det gör ont i mammahjärtat. Han som är van att gå på lösdrift med massa jämnåriga kompisar med fri tillgång på hösilage går nu själv och går in på nätterna med bara två fodringar per dygn. Det är galler mellan boxarna i stallet och ute är det inte ofta han får fysisk kontakt heller. Usch vilket dåligt samvete jag har.

Vi ska byta stall i mitten av april där det finns kompisar och de fodras 4ggr per dygn. Vi har möjlighet att flytta redan 1a april men då vi är anmälda till tävling den 7e april tänkte jag att det bästa är att flytta efter det. Men nu börjar jag överväga att flytta redan den 1a ändå. Jag kan alltid stryka mig från tävlingen om jag känner att han är för ostabil och inte landat på nya stället än. Hans välbefinnande är tusen gånger viktigare än tävlingen.

Jag har bokat tandkoll nästa vecka. Men han har aldrig haft problem med tänderna innan, och han har aldrig haft någon superstor aptit enligt uppfödaren heller. Visst är det bra att kolla upp så att inget är medicinskt fel, och det ska jag göra. Men jag tror i grunden att han måste ha andra rutiner och möjlighet till annat grovfoder som han gillar bättre. Och mer stimulans från hagkompisar. Jag har tänkt på magsår, antingen aktivt nu eller att risken ökar när han äter så dåligt. Men han är så go och glad när vi hittar på saker, är fin i magen och visar inga tecken på obehag i övrigt. Jag har aldrig sett honom sur :(

Nu har jag köpt melass för att kunna strila över hösilaget för att kunna få i honom mer för att minska risken för problem med magen. Lusern får han flera kilo av, tillsammans med olja. Men den här oron tar knäcken på mig. Min lilla häst :heart

Förlåt för rant! Kände att jag behövde ventilera lite :sorry:
 
Hos oss är motivationen inte på topp just nu. Mycket jobb för min del och Sölvi äter allt sämre :( han går ju själv sedan någon månad tillbaka och jag tror verkligen det påverkar honom negativt mentalt. Han står ofta i ett hörn och bara står 💔 han får en massa hösilage men oftast tröttnar han på det oavsett om det är inne eller ute. Usch vad det gör ont i mammahjärtat. Han som är van att gå på lösdrift med massa jämnåriga kompisar med fri tillgång på hösilage går nu själv och går in på nätterna med bara två fodringar per dygn. Det är galler mellan boxarna i stallet och ute är det inte ofta han får fysisk kontakt heller. Usch vilket dåligt samvete jag har.

Vi ska byta stall i mitten av april där det finns kompisar och de fodras 4ggr per dygn. Vi har möjlighet att flytta redan 1a april men då vi är anmälda till tävling den 7e april tänkte jag att det bästa är att flytta efter det. Men nu börjar jag överväga att flytta redan den 1a ändå. Jag kan alltid stryka mig från tävlingen om jag känner att han är för ostabil och inte landat på nya stället än. Hans välbefinnande är tusen gånger viktigare än tävlingen.

Jag har bokat tandkoll nästa vecka. Men han har aldrig haft problem med tänderna innan, och han har aldrig haft någon superstor aptit enligt uppfödaren heller. Visst är det bra att kolla upp så att inget är medicinskt fel, och det ska jag göra. Men jag tror i grunden att han måste ha andra rutiner och möjlighet till annat grovfoder som han gillar bättre. Och mer stimulans från hagkompisar. Jag har tänkt på magsår, antingen aktivt nu eller att risken ökar när han äter så dåligt. Men han är så go och glad när vi hittar på saker, är fin i magen och visar inga tecken på obehag i övrigt. Jag har aldrig sett honom sur :(

Nu har jag köpt melass för att kunna strila över hösilaget för att kunna få i honom mer för att minska risken för problem med magen. Lusern får han flera kilo av, tillsammans med olja. Men den här oron tar knäcken på mig. Min lilla häst :heart

Förlåt för rant! Kände att jag behövde ventilera lite :sorry:
Vad jobbigt. När det inte funkar är 1-2 månader fruktansvärt lång tid.

När jag var på väg från ett stall till ett annat en gång och saker blev riktigt dåliga i slutet (han fick stå i grusfålla istället för lösdriften och trivdes verkligen inte och var konstant jättestressande) så löste jag det med att låta honom stå hos min tränare en månad istället. Inte en lösning för alla eller för varje tillfälle men jag förstår frustrationen och känslan av maktlöshet :heart
 
Hos oss är motivationen inte på topp just nu. Mycket jobb för min del och Sölvi äter allt sämre :( han går ju själv sedan någon månad tillbaka och jag tror verkligen det påverkar honom negativt mentalt. Han står ofta i ett hörn och bara står 💔 han får en massa hösilage men oftast tröttnar han på det oavsett om det är inne eller ute. Usch vad det gör ont i mammahjärtat. Han som är van att gå på lösdrift med massa jämnåriga kompisar med fri tillgång på hösilage går nu själv och går in på nätterna med bara två fodringar per dygn. Det är galler mellan boxarna i stallet och ute är det inte ofta han får fysisk kontakt heller. Usch vilket dåligt samvete jag har.

Vi ska byta stall i mitten av april där det finns kompisar och de fodras 4ggr per dygn. Vi har möjlighet att flytta redan 1a april men då vi är anmälda till tävling den 7e april tänkte jag att det bästa är att flytta efter det. Men nu börjar jag överväga att flytta redan den 1a ändå. Jag kan alltid stryka mig från tävlingen om jag känner att han är för ostabil och inte landat på nya stället än. Hans välbefinnande är tusen gånger viktigare än tävlingen.

Jag har bokat tandkoll nästa vecka. Men han har aldrig haft problem med tänderna innan, och han har aldrig haft någon superstor aptit enligt uppfödaren heller. Visst är det bra att kolla upp så att inget är medicinskt fel, och det ska jag göra. Men jag tror i grunden att han måste ha andra rutiner och möjlighet till annat grovfoder som han gillar bättre. Och mer stimulans från hagkompisar. Jag har tänkt på magsår, antingen aktivt nu eller att risken ökar när han äter så dåligt. Men han är så go och glad när vi hittar på saker, är fin i magen och visar inga tecken på obehag i övrigt. Jag har aldrig sett honom sur :(

Nu har jag köpt melass för att kunna strila över hösilaget för att kunna få i honom mer för att minska risken för problem med magen. Lusern får han flera kilo av, tillsammans med olja. Men den här oron tar knäcken på mig. Min lilla häst :heart

Förlåt för rant! Kände att jag behövde ventilera lite :sorry:
Förstår att det är jobbigt och jag tror att du har rätt i att han behöver kompisar och kanske andra rutiner. Har du testat om Sölvi gillar lusern? Jag tänker att det kan vara bra av två olika anledningar - dels att det såklart tillför näring om han äter lite för lite av hösilaget och dels att lusern visat sig kunna förebygga just magsår. Så om han gillar det kan det ju vara en idé att ge honom nu fram tills han flyttar i alla fall! Jag hade nog också, om det funkar för dig och dina tider, försökt att själv ge honom ytterligare en fodring mellan de två han får - om du har möjlighet? Våra hästar (som vi har hemma) får i nuläget mat 4-5 gånger per dygn och det är tydligt att hingsten, som kan "tröttna" på sitt hö både i box och hage, äter mer om han får fler givor. Han börjar alltid äta och äter en stund när man kommer med "nytt" hö även om det ligger kvar ratat hö från förra fodringen.

Jag hade absolut gjort som du funderar på - flyttat så snart det finns möjlighet! Jag har faktiskt inte upplevt med någon av våra hästar att de reagerat så på en flytt att tävling någon vecka efter flytten inte skulle vara möjlig. Och som du säger går det ju att stryka sig om det skulle bli så!
 
Förstår att det är jobbigt och jag tror att du har rätt i att han behöver kompisar och kanske andra rutiner. Har du testat om Sölvi gillar lusern? Jag tänker att det kan vara bra av två olika anledningar - dels att det såklart tillför näring om han äter lite för lite av hösilaget och dels att lusern visat sig kunna förebygga just magsår. Så om han gillar det kan det ju vara en idé att ge honom nu fram tills han flyttar i alla fall! Jag hade nog också, om det funkar för dig och dina tider, försökt att själv ge honom ytterligare en fodring mellan de två han får - om du har möjlighet? Våra hästar (som vi har hemma) får i nuläget mat 4-5 gånger per dygn och det är tydligt att hingsten, som kan "tröttna" på sitt hö både i box och hage, äter mer om han får fler givor. Han börjar alltid äta och äter en stund när man kommer med "nytt" hö även om det ligger kvar ratat hö från förra fodringen.

Jag hade absolut gjort som du funderar på - flyttat så snart det finns möjlighet! Jag har faktiskt inte upplevt med någon av våra hästar att de reagerat så på en flytt att tävling någon vecka efter flytten inte skulle vara möjlig. Och som du säger går det ju att stryka sig om det skulle bli så!
Jo lusern får han nu en hel del av, med ett par dl olja i. Det älskar han! Jag försöker åka ut mitt på dagen så att han kan få en giva av hösilage och lusern då, utöver det han får vid intag på kvällen. Men det är inte alltid det funkar med jobbet, även om jag ofta har väldigt fria tider att gå efter.

Han beter sig precis som din hingst, han blir glad och äter när det kommer nytt hö men efter en stund blir han uttråkad eller mätt. Sen verkar det som att hösilaget blir "dåligt" i hans ögon och han vill inte återgå till att äta det senare.

Jo nu blir det så att vi flyttar så snart som möjligt. Visst finns det nackdelar med nya stället också (mindre hagar t ex) men det känns som att fördelarna väger upp för det.
 
Domarkommentarer - vad gör ni med dom efter tävlingen? Jag insåg att jag har de från senaste tävlingen liggande i fickan fortfarande men vet inte riktigt vad jag ska göra med dom.
 
Domarkommentarer - vad gör ni med dom efter tävlingen? Jag insåg att jag har de från senaste tävlingen liggande i fickan fortfarande men vet inte riktigt vad jag ska göra med dom.
När jag städade och packade inför flytt för två år sedan hittade jag domarkommentarer överallt 🤣 Främst min dotters, och hon har tävlat regelbundet sedan 2011 så det var ganska många.... Jag tycker de kan vara intressanta att titta på just efter tävlingen, när man fortfarande kommer ihåg hur det kändes, men sedan kan man nog faktiskt lika gärna slänga dem!
 
Domarkommentarer - vad gör ni med dom efter tävlingen? Jag insåg att jag har de från senaste tävlingen liggande i fickan fortfarande men vet inte riktigt vad jag ska göra med dom.
Under mina mest ambitiösa perioder har jag skrivit över dem till ett dokument där jag även skrivit upp vilken tävling det var, resultat etc. De perioderna brukar dock vara korta :p Men annars sparar jag dem i en mapp i en låda utan någon plan.
 
20230219_141740.jpg

Idag fick S springa lite i ridhuset. Han har vilat sedan i tisdags och jag blir så otroligt omotiverad av den här :rage: vinden. Jag hoppas verkligen att det mojnar snart så att jag får upp motivationen att komma igång med träningen igen snart.

Han verkar nöjd med nya foderstaten. Silaget verkar gå ner lite lättare tillsammans med utspädd melass :) han lämnar fortfarande en del men jag upplever att han ändå får i sig mer totalt. Han har ju muskler över rygg och rumpa men jag vill att han ska ha energi och "reserver" till att trycka på lite mer i träningen och få mer muskler framtill. Mitt lilla troll :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 321
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 775
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 531
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp