Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bifogade filer

  • IMG_5437.JPG
    IMG_5437.JPG
    368,2 KB · Visningar: 27
Nu har vi varit hos tandis. Utöver några vassa kanter och en foderinpackning hade han trycksår på insidan av kinderna från bettet :( Jag har kört på samma bett som han ridits på innan, men det är ju superbra att jag fick reda på det idag. Nu ska han gå bettlöst i två månader tills allt har läkt i munnen.

Hur är det med tävling och bettlöst träns, vad får man rida på? Jag tänkte köpa en ridkapson från Hrimnir, får man tävla på det?
 
Nu har vi varit hos tandis. Utöver några vassa kanter och en foderinpackning hade han trycksår på insidan av kinderna från bettet :( Jag har kört på samma bett som han ridits på innan, men det är ju superbra att jag fick reda på det idag. Nu ska han gå bettlöst i två månader tills allt har läkt i munnen.

Hur är det med tävling och bettlöst träns, vad får man rida på? Jag tänkte köpa en ridkapson från Hrimnir, får man tävla på det?

Sa veterinären att det också kan bidra till orsakerna att han inte äter så bra? Vad skönt att du upptäckte det ändå ganska snabbt och att ni dessutom flyttar stall snart, bestämde du dig för flytt första april eller efter tävlingen?
 
Sa veterinären att det också kan bidra till orsakerna att han inte äter så bra? Vad skönt att du upptäckte det ändå ganska snabbt och att ni dessutom flyttar stall snart, bestämde du dig för flytt första april eller efter tävlingen?
Nja det är ännu oklart, vi får vänta och se hur det utvecklar sig. Vet sa att vi får vänta tills såren från de vassa kanterna och bettet har läkt, och äter han inte bättre då så får vi utreda vidare.

Vi flyttar 1a april :)
 
Idag skulle det varit islandsträning för tränare men det ändrades till (förhoppningsvis) nästa fredag så istället drog vi ut i skogen precis när det var uppehåll i regnet och tränade på lite stockar 🤩 Han var jätteduktig trots flaxiga jag (analys av film visar några riktigt udda sitsproblem mellan stockarna och precis vid nedslag efter stock :o:confused: behöver mina tränare 😫).

E9FB789E-D934-48EB-8856-83DD617CAED2.jpeg
 
Nu har vi varit hos tandis. Utöver några vassa kanter och en foderinpackning hade han trycksår på insidan av kinderna från bettet :( Jag har kört på samma bett som han ridits på innan, men det är ju superbra att jag fick reda på det idag. Nu ska han gå bettlöst i två månader tills allt har läkt i munnen.

Hur är det med tävling och bettlöst träns, vad får man rida på? Jag tänkte köpa en ridkapson från Hrimnir, får man tävla på det?
Om hästen har tryckskador på insidan kinderna så är det ju inte av bettet i sig, utan av det som ligger an på utsidan huvudet, dvs bettringar, sidostycken och eventuell nosgrimma. Det kan vara bra att ha i åtanke när du väljer bettlöst huvudlag, för även de kan orsaka den typen av tryck om de sitter fel eller inte passar individen. Var speciellt uppmärksam vad gäller kapson, som ibland är förstärkt med en metallskena eller kedja i nosdelen.

Du får tävla på bettlös alternativ, som ex-vis kapson, sidepull, hackamore mm.
 
Om hästen har tryckskador på insidan kinderna så är det ju inte av bettet i sig, utan av det som ligger an på utsidan huvudet, dvs bettringar, sidostycken och eventuell nosgrimma. Det kan vara bra att ha i åtanke när du väljer bettlöst huvudlag, för även de kan orsaka den typen av tryck om de sitter fel eller inte passar individen. Var speciellt uppmärksam vad gäller kapson, som ibland är förstärkt med en metallskena eller kedja i nosdelen.

Du får tävla på bettlös alternativ, som ex-vis kapson, sidepull, hackamore mm.
Det har du rätt i. Jag får kika vart det ligger an, jag ska få prova en kompis kapson innan jag ev. köper en själv. Tandis nämnde inte att det skulle vara av nosgrimma, utan mer av bettet.

Det finns ju såklart andra alternativ också. Hack vill jag helst slippa, det tycker jag är otroligt svårt att rida på. Crossunder är jag skeptisk till då det blir tryck liksom överallt. Förhoppningsvis hittar vi något som passar oss bra till slut :)
 
Har nog tips på inspirerande och motiverande övningar för att stärka ryggen? I skritt, då hästen var öm i ytliga böjsenorna.
Vi masserar, stretchar, skrittar för hand över upphöjda bommar. Men det är lite segt.

När senorna är oömma är tanken att ta tag i den svaga galoppen sen. Försöka lägga tölt och trav litegrann på hyllan.
Likaså försöka löshoppa lite.

Tänkte avvakta ny sadel tills ryggen är bättre musklad. Har kämpat med ryggen i 6 år. Måste försöka lägga om all träning. Ryggat har vi gjort mycket, inte gett någon större effekt.
 
Senast ändrad:
Jag har anmält oss till träning på ovalbana senare i mars, man får 30 min hjälp av tränare/domare med program och jag tänkte såklart gaedingakeppni för oss men kanske kan prova nåt sportprogram också. Det är ju första gången jag åker iväg då så det blir säkert träning i mycket av det runtikring egentligen, så får vi se hur själva ridningen går 😅

Enda nageln i ögat är att de inte vill ge ut några tider så har ingen aning om när jag måste vara på plats för träningen, är det normalt för en träning 🤔

A3246C06-C79A-4CA8-B37D-66A3A84D84D9.jpeg
 
Har nog tips på inspirerande och motiverande övningar för att stärka ryggen? I skritt, då hästen var öm i ytliga böjsenorna.
Vi masserar, stretchar, skrittar för hand över upphöjda bommar. Men det är lite segt.

När senorna är oömma är tanken att ta tag i den svaga galoppen sen. Försöka lägga tölt och trav litegrann på hyllan.
Likaså försöka löshoppa lite.

Tänkte avvakta ny sadel tills ryggen är bättre musklad. Har kämpat med ryggen i 6 år. Måste försöka lägga om all träning. Ryggat har vi gjort mycket, inte gett någon större effekt.

Jag tycker det är roligare att rida ut och klättra i skogen om man har den möjligheten i terrängen, då tänker jag inte specifikt ”nu tränar vi ryggen” men det fås på köpet när man är ute och klättrar 😊
 
Jag har anmält oss till träning på ovalbana senare i mars, man får 30 min hjälp av tränare/domare med program och jag tänkte såklart gaedingakeppni för oss men kanske kan prova nåt sportprogram också. Det är ju första gången jag åker iväg då så det blir säkert träning i mycket av det runtikring egentligen, så får vi se hur själva ridningen går 😅

Enda nageln i ögat är att de inte vill ge ut några tider så har ingen aning om när jag måste vara på plats för träningen, är det normalt för en träning 🤔

Visa bifogad fil 113638
Jag hade räknat med att ett tidsschema skulle komma några dagar innan träningstillfället.

Var är det någonstans? Jag har inte sett något om det och det låter ju som något som jag skulle kunna vara intresserad av :)
 
"Nu har vi varit hos tandis. Utöver några vassa kanter och en foderinpackning hade han trycksår på insidan av kinderna från bettet :( Jag har kört på samma bett som han ridits på innan, men det är ju superbra att jag fick reda på det idag. Nu ska han gå bettlöst i två månader tills allt har läkt i munnen."

Om bettet är för kort så kan det trycka och ge skador. Läste nyligen ett repotage om det.
Sen är det bra att variera bett vid ridning för att ge tryck på olika ställen i munnen. Oledat, enkel och dubbel ledat. Även bett i annat material än metall. Jag har 5 bett som jag varierar mellan. Men jag är lite nördig när det gäller Ridutrustning.
 
"Nu har vi varit hos tandis. Utöver några vassa kanter och en foderinpackning hade han trycksår på insidan av kinderna från bettet :( Jag har kört på samma bett som han ridits på innan, men det är ju superbra att jag fick reda på det idag. Nu ska han gå bettlöst i två månader tills allt har läkt i munnen."

Om bettet är för kort så kan det trycka och ge skador. Läste nyligen ett repotage om det.
Sen är det bra att variera bett vid ridning för att ge tryck på olika ställen i munnen. Oledat, enkel och dubbel ledat. Även bett i annat material än metall. Jag har 5 bett som jag varierar mellan. Men jag är lite nördig när det gäller Ridutrustning.
Jag var tvungen och googla och hittade en bild med för kort bett men jag är rätt säker på att jag aldrig någonsin sett ett för kort bett i verkligheten. För långa bett ser jag däremot konstant. I stallet, på sociala media, i reklam för träns osv (just reklam har blivit mycket bättre de senaste åren, jag ser inte längre bett som sticker ut 2 cm på vardera sida munnen på var och varannan bild).

Sen vet jag ju ingenting om denna specifika situationen. Självklart kan det vara ett för kort bett. Jag vet inte. Men det är i min erfarenhet ovanligt.
 
På tal om bett. Min häst har mycket tydligt talat om att han gillar ett gummiklätt bett som jag lånade av en kompis när vi har provat oss fram i bettdjungeln. Jag har inte ridit regelbundet på ett sådant tidigare och har läst att det finns risk för friktion från gummit? Är det någon som har erfarenhet av gummibett/gummiklädda bett? Hur märker man om det blir friktion?
 
På tal om bett. Min häst har mycket tydligt talat om att han gillar ett gummiklätt bett som jag lånade av en kompis när vi har provat oss fram i bettdjungeln. Jag har inte ridit regelbundet på ett sådant tidigare och har läst att det finns risk för friktion från gummit? Är det någon som har erfarenhet av gummibett/gummiklädda bett? Hur märker man om det blir friktion?
Jag har gummibett ibland. Gäller att hitta dom lite tunnare betten.
Smörjer alltid med vaselin i mungipan på hästen.
 
Fortsätter på tal om bett, har glömt om jag redan frågat detta i tråden innan men nu är den så lång för att gå igenom ❤️

Är fagerbett en storlek kortare än andra bett? Min häst hade storlek 11.5 enligt uppgift vid köp, jag fick inte chansen att använda den storleken bett för jag promenerade bara i grimma till sadelprovningen 10 dagar senare och då provades också bett ut och det var 10.5, jag har inga fagerbett. Men nu sneglar jag på att köpa ett sånt där Jamilabett från fager så då kanske jag behöver köpa 11.5?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 709
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 360
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 364
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp