Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Här är inridningen av 4 åringen i full gång. Nej, inte i full gång kanske. Men vi kör på. Blir lite väl mycket vila mellan tillfällena då det ska hinnas med så mycket andra saker också. Men vi är i stadiet att han ska lära sig styras. Väldigt svårt i paddocken. Skrittade ut på vår lilla gräsväg häromdagen och då var han PIGG!
Borde rida enbart ute nu, men tveksamt om han förstår bromsen eller om han bara stannat hittills pga bekväm och ute för jag gått bredvid. Alltså tveksamt om han stannar för jag saktar in som går bredvid eller om han faktiskt lyssnar på ryttaren.

Funderar på att skicka iväg honom en månad, eller om vi ska nöta på hemma.
Nu har det blåst halv storm här också, då är man inte riktigt pepp på att ge sig ut med honom. Snäll förvisso, men nån form av säkerhetstänk har man ju.
Finns många anledningar till att skjuta på det. Varken jag eller dottern tycker vi är i ett roligt stadie nu.
Skickade precis iväg en av mina, som också är väldigt framåt. Jag har vågat skritta ut med sällskap, men vågar inte låta honom springa innan jag känner att det går att få stopp. Det sista har han börjat bli tittig och lite sprättig, vilket gör att jag vill rida ännu saktare.
Nu kände jag att jag inte kan hålla på att rida in honom med handbromsen dragen längre, så han fick åka iväg.
Jag har ridit in mina unghästar själv tidigare, men har tyvärr fått bekymmer med trötthet och yrsel och då är jag inte så kaxig.
Jag är jätteglad att jag hittat en tjej jag har 100% förtroende för som hade tid att ta emot honom!
Ska bli så spännande att se hur han utvecklas!

Skickade precis iväg en av mina, som också är väldigt framåt. Jag har vågat skritta ut med sällskap, men vågar inte låta honom springa innan jag känner att det går att få stopp. Det sista har han börjat bli tittig och lite sprättig, vilket gör att jag vill rida ännu saktare.
Nu kände jag att jag inte kan hålla på att rida in honom med handbromsen dragen längre, så han fick åka iväg.
Jag har ridit in mina unghästar själv tidigare, men har tyvärr fått bekymmer med trötthet och yrsel och då är jag inte så kaxig.
Jag är jätteglad att jag hittat en tjej jag har 100% förtroende för som hade tid att ta emot honom!
Ska bli så spännande att se hur han utvecklas!

Har bokat en månads träning nu. Han åker någon gång i maj.

Jag hade bestämt mig för att inte vara med på nästa tävling men nu börjar jag vackla lite. Det hade ju varit kul...

Det blir isf 'bara' en T8 och V5 igen då vi behöver samla på oss lite positiva erfarenheter efter en lite halvkass början av 2025. Det är även lite kul att de har b-klass i dessa klasserna även om jag är diskvalificerad att delta i den i V5 (har ett resultat över gränsen).

Jag har oavsett några dagar till att bestämma mig på.

Ikväll var jag och min lille projekthäst ute med full utrustning för första gången, har bara ridit honom barbacka tidigare (enklare att hoppa av). Gick hyfsat bra, han är lite reaktiv men inget orimligt. Hoppade till när en hund skällde, vilket tävlingsponnyn med mycket nerv inte brydde sig om alls. Red på pelham med dubbla tyglar nu, han är inte helt bekväm med det men känner att han lyssnar tillräckligt ändå. Kan inte riktigt ha en häst som sticker iväg så som han gjort om det går att förhindra med ett skarpt bett. Tror att han lärt sig att han kan sticka när det blir jobbigt, och sedan fortsatt med det.

Flyttade lite åt sidan med, försök till och ibland lyckat öppna/versade, blev en del skänkelvikning med. Han ska gå att flytta åt sidan i skritt och det verkar ju funka, nu ska vi bara göra det bärigt och samlat. Även lite trav/tölt/trölt testade vi. Inga konstigheter där, han reagerar tydligt på skänkeln men verkar inte bli rädd för den, bara lyhörd.

Nu när det verkar funka att rida, ingen panik även om han blir lite spänd, så ska vi försöka ta oss ut i skogen och klättra mer. Muskler och kondition har han inte mycket av så det får vi jobbar på.

Så är årets första nivå 1 - tävling avklarad. Shit, vad mycket fina hästar det finns!!! :love: Jag tycker mig också se en trevlig trend med fler hästar i lite öppnare form, färre gapande munnar och färre hästar i ihoptryckt form. Hoppas att det ÄR en trend och inte bara att ryttarna på nivå 1 är generellt duktigare än de som ligger "snäppet under" :)

För vår del så tävlade dottern två hästar, varav vår lille valack lyckades kravla sig hela vägen till A-final i T1 (via B-finalen). Fantastisk liten häst - ständigt med öronen framåt och blir bara bättre och bättre! Motståndet i A-finalen var väl lite "too much" med enbart landslagsryttare på bedömda hingstar men han och dottern gjorde en jättefin final med 6.5 rakt igenom från alla domare i alla moment (utom en 7:a av en domare i långsamt tempo). Vi är SÅ nöjda med honom! :love:

Idag visade Árvakur nog lite av sina gamla tendenser med att dra iväg, försökte ignorera mina förhållningar och galoppera vidare. Lyssnade på hävstången och kunde göra lite övergångar skritt/tölt/trav (vi har inte separerat gångarterna helt än, och han har nära till tölten så traven blir lätt åt det hållet). Sedan fick han fortsätta i ett högre tempo resten av vägen, där det var lämpligt vilket är större delen. På stigen kan man ju inte hålla ett så högt tempo, men arbetstrav funkar fint. Blir lite åt kavalettihållet att lyfta på fötterna över stock och sten med :)
IMG_20250517_173854945.webp

En häst flyttade härifrån idag och han fick byta flock, så han var lite spänd. Men det behöver vi ju testa också, hur han reagerar när han är lite spänd. Och detta var ingen fara, nu är han motionerad med så blir nog enklare för honom att slappna av i hagen med. Han verkade ganska nöjd efteråt.

Jag känner mig inte längre nöjd med jag i höstas äntligen fick över 5,0 i V5 - jag kommer känna mig så malplacerad i A-klass nu på nästa tävling :nailbiting:

Jag känner mig inte längre nöjd med jag i höstas äntligen fick över 5,0 i V5 - jag kommer känna mig så malplacerad i A-klass nu på nästa tävling :nailbiting:
Vänta, är det bara en gång över 5 som kvalar en upp i A-klass? Galet ju, 5 borde inte ens vara gränsen. Jag har tävlat turridningshästar och fått högre än så. 5,0 kan man ju nå med enbart ren takt och tempo i princip, det borde inte generera i A-klass? 6 hade varit en rimligare gräns.

Vänta, är det bara en gång över 5 som kvalar en upp i A-klass? Galet ju, 5 borde inte ens vara gränsen. Jag har tävlat turridningshästar och fått högre än så. 5,0 kan man ju nå med enbart ren takt och tempo i princip, det borde inte generera i A-klass? 6 hade varit en rimligare gräns.
Formuleringen på tävlingen är något i still med att man får rida B-klass om man ännu inte ridit över 5,0 i klassen. Dvs har du ridit över så blir det A-klass. Jag skulle mycket hellre rida B-klass så jag blir bara glad om jag har fel :D

Formuleringen på tävlingen är något i still med att man får rida B-klass om man ännu inte ridit över 5,0 i klassen. Dvs har du ridit över så blir det A-klass. Jag skulle mycket hellre rida B-klass så jag blir bara glad om jag har fel :D

Vänta lite. Min över 5,0 var nog på inofficiell tävling! Då kanske jag får starta B-klass? :)

Det finns ju inte någon generell "kvalgräns" mellan A- och B-klass, utan det är upp till varje arrangör om de vill göra klassindelning och därmed även upp till varje arrangör var gränsen ska ligga. Håller i övrigt med dig om att 5,0 är en väldigt låg gräns och att 6,0 hade varit betydligt rimligare. Vill man att klasserna ska vara lika stora tror jag dock det är bra att lägga gränsen på runt 5,5. Det är inte så många som rider V5 på över 6,0 - de har oftast "bytt upp sig" till ex-vis V2.

Funderar lite på vad jag ska göra med min tvåårings man. Den är delad på mitten, lång men inte väldigt tjock. Ska jag försöka få över den till en sida? Dela så att den ligger jämt på bägge (opraktiskt, och så är den ju inte så tjock)? Låta den vara?

I övrigt så gör inte de små särskilt mycket. Leker med varandra, petar på människor och verktyg och är med på promenader då och då.
IMG_20250521_215712632.webp

Funderar lite på vad jag ska göra med min tvåårings man. Den är delad på mitten, lång men inte väldigt tjock. Ska jag försöka få över den till en sida? Dela så att den ligger jämt på bägge (opraktiskt, och så är den ju inte så tjock)? Låta den vara?

I övrigt så gör inte de små särskilt mycket. Leker med varandra, petar på människor och verktyg och är med på promenader då och då. Visa bifogad fil 167942
Jag hade låtit den vara, nu blir naturligt lite skydd för insekter bägge sidor av halsen utan att du måste underhålla tofsar. I framtiden om du vill det ska se snyggt ut för tävling eller nåt kan du ju tofsa den då jämt delad.

Jag hade låtit den vara, nu blir naturligt lite skydd för insekter bägge sidor av halsen utan att du måste underhålla tofsar. I framtiden om du vill det ska se snyggt ut för tävling eller nåt kan du ju tofsa den då jämt delad.
Jo, det är kanske bäst så. Tycker bara att det är svårt att bedöma hur halsen ser ut, och så är manen ivägen på bägge sidorna. Hästen bryr ju sig inte och estetiskt stör det inte mig heller.

Jo, det är kanske bäst så. Tycker bara att det är svårt att bedöma hur halsen ser ut, och så är manen ivägen på bägge sidorna. Hästen bryr ju sig inte och estetiskt stör det inte mig heller.
Då förstår jag inte riktigt problemet. Om du vill se halsen utan man på ena sidan temporärt är det ju bara att ta ett par hårklämmor eller göra några stora tofsar eller flätor som du släpper ut sen?

Skärmavbild 2025-05-22 kl. 01.15.29.webp

Såg detta på ett foto på islandsnyheter från avelsvisningarna på Mhof. Är det normalt att det rynkar sig runt svansfästet så här eller varför gör det så?

Jag har anmält mig till vår första GK-tävling denna säsongen, också första utomhustävlingen för oss i år. Vi har inte riktigt lyckats med pass ännu så vi tävlar fortfarande B-flokk & GK-tölt. Tävlingen är över 4 dagar med massa olika grenar, inte bara GK. Jag ville vara med på maskeradtölt också men de tog bort den grenen pga för få anmälda tyvärr. Håller utkik efter andra maskeradtölter i sommar för jag tycker sånt är så kul och så har jag en utstyrsel planerad! Är lite besviken att terränggrenen inte finns för vuxenklass också för det lät ju väldigt kul!

Efter att jag var inlagd nästan hela april så fick jag äntligen lämna sjukhuset för 2 1/2 vecka sen och förra veckan var orken tillbaka, så då var jag till ovalbanan två gånger :) Annars tränar vi på hemmavid, idag tömkörde jag och nu kan S både tölta och trava jättefint på både rakspår och volt på töm! Så kul :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21