Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Vi har stannat och kollat till hästarna, erbjudit vatten men det har de inte velat ha. Du behöver nog inte stanna någon längre stund eller lasta ur. Har åkt ungefär Dalsland - Malmö några gånger med en/två hästar, bägge resvana och enkla att transportera.
Har ni kört av motorvägen på rastplats då för att kolla till? Tänkte på det där med vatten, jag brukar ha hönät när vi åker men han kan inte få så mycket hö att äta i 4 timmar tror jag... det blir typ hela dagsransonen :confused: Men jag skulle ju kunna fylla på lite halvvägs, och se om han vill dricka då med.

Har ni kört av motorvägen på rastplats då för att kolla till? Tänkte på det där med vatten, jag brukar ha hönät när vi åker men han kan inte få så mycket hö att äta i 4 timmar tror jag... det blir typ hela dagsransonen :confused: Men jag skulle ju kunna fylla på lite halvvägs, och se om han vill dricka då med.
Många ger mash, det kan du ju testa om han gillar det. Vi har kört in på rastplatser, finns några längs vägen med bra utrymme och parkering iaf på västra sidan. Även parkeringar till köpcenter duger, är trevligt att komma bort lite från det värsta bruset från vägen. Du kanske kan ge halm? Annars överlever dem utan konstant tillgång till mat med :)

Det här kommer väl låta som en dum fråga men får svenska ekipage vara med på danska mästerskapen? Eller du menade bara åka som publik? Kommer din dotter sluta satsa inom sport? de är ju så fint ekipage 💕 Men skönt att GK-SM är nära för er nu!
Ja vi kan åka på danska mästerskapen och danskarna kan åka hit om de vill - dock brukar man inte kunna bli t.ex. svensk mästare eller ta medalj om man inte bor och är folkbokförd i Sverige, det är säkert likadant i Danmark och övriga länder. Dock får man ju sin placering i tävlingen ändå :)

Hon kommer absolut inte sluta satsa på sport - hästen är bättre i sportgrenarna, framförallt T1, än i GK så det blir fullt fokus på det. Kanske att hon byter ut V1 mot T2 framöver dock, eller iaf provar några tävlingar med T2. GKSM ligger visserligen nära geografiskt, men kanske att vi hoppar över det i år, beror på hur han känns efter vilan han får nu (hon behöver isf ett kval till i GDB så vi får se - annars kanske hon bara åker o rider GK-tölt som de redan är kvalade i).

Jag har full förståelse för att inte vilja åka så långt. Har ni bkortare eller vanligt släp dessutom?
Vi kör med bil + vanligt släp (dubbelaxlat), så det tar ju sin lilla tid att åka 55 mil enkel väg. Men nu när dottern börjat jobba på riktigt efter att ha blivit klar med sin utbildning så står någon form av uppgradering HÖGT på listan! :D

Jag blir väldigt trött när jag kör har jag märkt, jag var inne på att anmäla mig till Skånska cupen, jag har ju velat tävla på Mhof 😊 Men jag kollade på körtiden och med släp i max 80 km/h trodde jag inte jag skulle orka det i år (är fortfarande såpass sjuk att det gör skillnad). Så det blev att planera andra kurser och tävlingar som håller sig inom 2 1/2 timme enkel väg och vi har ett ganska fullt schema 😃
Margaretehof är en av Sveriges absolut bästa tävlingsplatser tycker jag, men förstår att det är jobbigt att köra om du är ensam! Vi bodde ju tidigare söder om Göteborg och då är det låååångt - vi har gjort det några gånger. Nu har vi bara ca 1½ timma dit, så tävlar generellt gärna där! Och jättekul att NM går där nästa år - funderar på att anmäla mig som funktionär :)

Precis när jag skrev ovan så upptäckte jag att en av de tävlingarna hemmavid som jag tänkte vara med på ställts in, just den var istället för skånska cupen, samma datum... så nu är man ju lite sugen på Skåne igen :laugh: Vad kan det ta, minst 4 timmar... 3 tim 9 min säger navigeringen som inte beräknar körning med släp. Känns som klassisk skolmatte "Om du startar kl X och ska köra X mil i X km/h när kommer du fram då?" :confused:

Sen är det så roligt att transportcampa så det hade ju varit kul! Dock finns inga boxar på Skånska cupen, man får bygga hage och om man har el får man lov att låta hästen sova i hagen över natten. Skulle ni våga det? Jag tänker att om något skulle hända i en liten hage så springer hästen rätt igenom ganska lätt, eller en annan häst i panik eller så. Att jag aldrig byggt hage varken med eller utan el är också en sak... hur gör man, speciellt för el då, bilbatteri? Ska man ha "jordspett" och vad är ett jordspett :confused: Jag har ingen koll på området och närliggande gårdar att hyra in sig på men jag skulle ju kunna lägga ut en förfrågan.

Då är nästa fråga om man ska åka på skånska cupen deltävling två, som ovan gäller, så Borde jag ju åka på deltävling tre också :D Men det kanske man kan bestämma utifrån hur det gick....

Från strax söder om Göteborg har det tagit oss runt 4 timmar att köra till Margaretehof med häst i släp.

Normalt får man inte ha hästar i tillfällig hage över natten och jag hade aldrig vågat det, oavsett el eller ej.

Vad gäller el behövs ett aggregat som går på bilbatteri och/eller solceller. Jordspett ansluts till jordkontakten på aggregatet - normalt bygger elstaket på att det är en spänning mellan tråden och jord, och för att uppnå den måste aggregatet jordas.

Jag hade absolut hört mig för om det finns någon i närområdet som kan hyra ut en boxplats eller "över-natten-hage" (alltså fast hage av lite bättre storlek) till dig.

Ännu en fråga... om man kör hästen 4-5 timmar, för jag har aldrig kört så långt, ska man pausa?
Enligt lag måste du pausa om du kör mer än 8 timmar, så det behöver du inte tänka på för att köra till Margaretehof. Är det varmt brukar vi stanna och erbjuda mash + vatten typ halvvägs på lite längre resor (behöver ju oftast även tanka någon gång + kanske gå på toa o köpa kaffe till oss människor :D). Det brukar vara uppskattat!

@Roheryn Arrangören har sagt att det är första gången i år som de tillåter övernattning i egen hage med el, med obs att det bara är tillåtet om man själv också campar på plats vilket jag ju isåfall kommer göra (vi är två från Gbg-trakten som ska ner och tänkte campa bredvid varandra). Det var så jag fick tanken för arrangören gick ut med att man får göra det (skrev till dem och dubbelkollade också), men det är ju lite ovanligt för på andra tävlingar har det uttryckligen inte varit tillåtet med hästar i hage över natt.

Det gräsområde jag uppfattar de pekat ut som parkering & hagar verkar vara ganska stort så jag tänker mig att isåfall kunna bygga hage liksom inom synhåll släpet (så att jag kan se honom genom fönstret på natten). Men jag är nu lite osäker på detta för du är person nummer två med många års erfarenhet som inte tycker det låter som en bra idé. Det kan ju också vara skönt att hyra in sig på en box i närområdet om vädret skulle va riktigt skit, min häst står ju på box nattetid hemma så även detta att han får bästa förutsättning att vila som han är van vid.

Tack för infon om aggregat, hur lång tid resan tog för er förut osv! Jag har även bokat in verkstad att fixa kameran som varit kaputt ett tag, lite tryggare för mig att se honom. Men ett stopp för vatten/mash & kaffe är nog bra. Han har aldrig fått mash innan men jag kan ju testa vad han tycker om sin vanliga mat uppblött. Lite orolig att han gör bakslag i lastträningen av att åka så många timmar också, har hört detta hända med vissa hästar.

Kul att man får vara med på DM också, måste man kvala på tävlingar i Danmark då och har de samma kvalnivåer som oss? eller kan man kvala hemma och ändå va med i DM?

Har du / andra i tråden, tips hur man "håller isär" förberedelserna när man satsar både på sport och GK? Jag kommer debutera T1 nu i juli, på samma tävling samma dag startar jag också GK-tölt, det tror jag inte är några större problem att en är sport en är GK. Dag två debuterar vi V1 som enda gren den dagen, men i fyrgångsprogram rider vi ju annars normalt sett b-flokk och har tränat mer för det (och danska cupen är ju GK så vi tränar även för det). Nu på lördag är det ju T3 och V3 så jag ser det som lite träning inför T1 & V1! Håller din dotter isär träningspassen när hon rider igenom ett helt program eller moment hemma, liksom inte GK och sport samma dag?

@Roheryn Arrangören har sagt att det är första gången i år som de tillåter övernattning i egen hage med el, med obs att det bara är tillåtet om man själv också campar på plats vilket jag ju isåfall kommer göra (vi är två från Gbg-trakten som ska ner och tänkte campa bredvid varandra). Det var så jag fick tanken för arrangören gick ut med att man får göra det (skrev till dem och dubbelkollade också), men det är ju lite ovanligt för på andra tävlingar har det uttryckligen inte varit tillåtet med hästar i hage över natt.

Det gräsområde jag uppfattar de pekat ut som parkering & hagar verkar vara ganska stort så jag tänker mig att isåfall kunna bygga hage liksom inom synhåll släpet (så att jag kan se honom genom fönstret på natten). Men jag är nu lite osäker på detta för du är person nummer två med många års erfarenhet som inte tycker det låter som en bra idé. Det kan ju också vara skönt att hyra in sig på en box i närområdet om vädret skulle va riktigt skit, min häst står ju på box nattetid hemma så även detta att han får bästa förutsättning att vila som han är van vid.
Jag är kanske onödigt feg med hästar ute nattetid, men vad gäller hagar på tävlingar generellt så har vi slutat ha hästarna så (om det inte finns fasta hagar att låna). Vi har haft skador pga hästar som rullat sig och fastnat i liten hage - de är ju vana vid stor hage hemma - så det känns inte värt det. Blir mycket handbetande och promenader när vi är iväg!

Som du säger är det dock stort på Margaretehof och har du tillräckligt med hagmaterial bör du kunna få till en mer "riktig" hage och då ska det ju gå bra tänker jag. Det stora problemet med de "vanliga" hagarna på tävling är ju, som jag ser det, att de är för små så att hästarna inte kan röra sig som de är vana vid, rulla sig osv. och då är det ju lätt hänt att t.ex. fastna med en sko vid rullning.

Tack för infon om aggregat, hur lång tid resan tog för er förut osv! Jag har även bokat in verkstad att fixa kameran som varit kaputt ett tag, lite tryggare för mig att se honom. Men ett stopp för vatten/mash & kaffe är nog bra. Han har aldrig fått mash innan men jag kan ju testa vad han tycker om sin vanliga mat uppblött. Lite orolig att han gör bakslag i lastträningen av att åka så många timmar också, har hört detta hända med vissa hästar.

Det enda jag upplevt på temat häst som inte vill åka transport längre är dotterns sto som har tydliga åsikter om hur mycket och ofta hon ska åka iväg på saker. I perioder då det varit mycket har hon blivit svårlastad och då vet vi att det är läge att dra ner på träningar, tävlingar etc. så blir hon lättlastad igen. Det omvända gäller också - har hon blivit lämnad hemma "för mycket" när vi varit iväg med andra hästar så SPRINGER hon på transporten sedan :rofl: Mycket speciell häst!

Kul att man får vara med på DM också, måste man kvala på tävlingar i Danmark då och har de samma kvalnivåer som oss? eller kan man kvala hemma och ändå va med i DM?
Det bör räcka med WR-tävling oavsett land, men vi har ju rätt nära till Danmark så skulle det krävas kan vi lätt ta en tävling där. Kvalnivåerna är aningen lägre än våra och det behövs bara ett kval (här är det ju två).

Har du / andra i tråden, tips hur man "håller isär" förberedelserna när man satsar både på sport och GK? Jag kommer debutera T1 nu i juli, på samma tävling samma dag startar jag också GK-tölt, det tror jag inte är några större problem att en är sport en är GK. Dag två debuterar vi V1 som enda gren den dagen, men i fyrgångsprogram rider vi ju annars normalt sett b-flokk och har tränat mer för det (och danska cupen är ju GK så vi tränar även för det). Nu på lördag är det ju T3 och V3 så jag ser det som lite träning inför T1 & V1! Håller din dotter isär träningspassen när hon rider igenom ett helt program eller moment hemma, liksom inte GK och sport samma dag?
Inga egentliga tips - tycker att GK kräver lite mer fart och uttrycksfullhet för att ge bra poäng men är lättare i och med att man är friare med när och hur man gör övergångarna, kan byta varv mitt i osv. Sport är mer krävande vad gäller precision men där är det lättare att rida sig till bra poäng genom att ha välriden häst, göra korrekta övergångar osv. Hemma rider vi på grusvägarna och i skogen 95% av ridpassen och har då till absolut största delen fokus på grundridning vilket ju då gynnar träningen för både sport och GK. Rena "tävlingsträningspass" har vi bara om vi åker iväg o tränar för tränare och/eller rider på ovalbana.

Hur väljs ryttarna för Falsterbo nu igen? Läste artikel där det stod att det var högt tryck från ryttare att vara med? Men det gick inte att anmäla sig hur som helst eller?

Hur väljs ryttarna för Falsterbo nu igen? Läste artikel där det stod att det var högt tryck från ryttare att vara med? Men det gick inte att anmäla sig hur som helst eller?
Inbjudningar 😊 Plus att det finns poängkrav - de som rider öppen klass ska ha officiella resultat i respektive gren på mellan 6 och 7, och de som rider elitklass ska ha över 7. Men nej, det är inte ”bara” att anmäla sig.

Har för mig att jag såg att Hlökk frá Strandarhöfði säljs eller eventuellt sålts för 7 MSEK. Obekräftad uppgift dock, men det känns inte osannolikt.i
Wow! Och hur många hästar är i isländska landslaget? Finns det så många köpare på den prisnivån varje år (är det VM varje år?)?

Wow! Och hur många hästar är i isländska landslaget? Finns det så många köpare på den prisnivån varje år (är det VM varje år?)?
Det är VM vartannat år (och NM vartannat) så det är ju vartannat år som det kommer ut ett gäng hästar (10-15 stycken kanske). Flera av dem har varit sålda till köpare i utlandet sedan en tid tillbaka - man brukar ju försöka matcha VM-satsning med en viss häst med att det också finns en köpare till den hästen. Det händer (hände senast VM -23) att någon häst inte blir såld i förväg och att ryttaren då avstår från att åka. Alla hästar ligger inte på samma prisnivå - Hlökk som jag nämnde är säkert bland de dyrare, hennes rörelsemönster är ganska spektakulärt och hon har fått totalpoäng över 9 i töltgrenarna. Och har såklart ett ganska stort avelsvärde förutom att hon är en rid-/tävlingshäst i världsklass.

Det är VM vartannat år (och NM vartannat) så det är ju vartannat år som det kommer ut ett gäng hästar (10-15 stycken kanske). Flera av dem har varit sålda till köpare i utlandet sedan en tid tillbaka - man brukar ju försöka matcha VM-satsning med en viss häst med att det också finns en köpare till den hästen. Det händer (hände senast VM -23) att någon häst inte blir såld i förväg och att ryttaren då avstår från att åka. Alla hästar ligger inte på samma prisnivå - Hlökk som jag nämnde är säkert bland de dyrare, hennes rörelsemönster är ganska spektakulärt och hon har fått totalpoäng över 9 i töltgrenarna. Och har såklart ett ganska stort avelsvärde förutom att hon är en rid-/tävlingshäst i världsklass.
Spännande att få en liten inblick i hur det brukar gå till! Och jo man tänker väl att ston och hingstar på den nivån är ”värda” mer än valacker pga avelspotentialen. Är det ens vanligt att valacker är med i isländska landslaget?

Tyvärr blev vår häst väldigt sjuk i april och vi var tvungna att ta bort honom. Det var ingen rolig historia alls.
Men nu har vi köpt en ny stjärna som vi hoppas på. En 7-årig valack med mycket bra stam. Han är rätt barnslig och inte jättemycket riden så det finns en del utmaningar, vi ser honom som typ 5 år! :love: Nu får vi ta det därifrån! :heart

Enligt lag måste du pausa om du kör mer än 8 timmar, så det behöver du inte tänka på för att köra till Margaretehof. Är det varmt brukar vi stanna och erbjuda mash + vatten typ halvvägs på lite längre resor (behöver ju oftast även tanka någon gång + kanske gå på toa o köpa kaffe till oss människor :D). Det brukar vara uppskattat!
Nja.
Du får inte köra mer än 8 h om du inte har rätt utbildning, godkänd transport och är registrerad transportör.

Efter 8 h (om du inte är godkänd transportör) måste hästen få vila minst 24 h innan nästa resa om mitt minne inte sviker.

Oavsett ska alla hästar ska ses till varannan timme alternativt kontinuerligt (kamera).

Nja.
Du får inte köra mer än 8 h om du inte har rätt utbildning, godkänd transport och är registrerad transportör.

Efter 8 h (om du inte är godkänd transportör) måste hästen få vila minst 24 h innan nästa resa om mitt minne inte sviker.

Oavsett ska alla hästar ska ses till varannan timme alternativt kontinuerligt (kamera).
Jag räknade ganska kallt med att @Cavallo inte är godkänd transportör 😊 (och hon har ju kamera)

Spännande att få en liten inblick i hur det brukar gå till! Och jo man tänker väl att ston och hingstar på den nivån är ”värda” mer än valacker pga avelspotentialen. Är det ens vanligt att valacker är med i isländska landslaget?
Bárður, som vann T1 och fyrgångskombination på VM -23 är valack, liksom Flóki, som vann F1 -23, så det finns absolut valacker i det isländska landslaget 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstråd