Islandsponny? Nä, tror inte det

Oavsett ett fullblod är lätt eller svårfödd, kan du inte komma ifrån att det krävs mer mat till en sådan häst. Hur tänker du här?

Hur vet du att vi inte ställer dessa frågor?
Jag har ringt till tre stycken islandsstall och blivit nekad såfort jag nämnt min ras. Jag har nämligen en tendens att börja samtal när jag letar stall att hej, jag heter så och har en sådan ras och är intresserad av stallplats. Ingen har frågat efter min hästs behov eller någonting för vi har inte kommit så långt in i samtalet innan jag blivit avsnäst med orden att nej, vi tar bara in islandshästar.

Och som sagt, innan vi i stallet jag stod i nekade hästen så tog vi reda på iallafall vad den individen var för typ, om det var en svårfödd eller lättfödd häst osv. Är det en svårfödd så passade den inte in bland våra lättfödda. Passar den in och har liknande behov som övriga flocken så var alla raser och storlekar välkomna.
 
Det var roligt att höra tror dock inte jag känner någon storhästryttare som är särskilt positiv till islandshäst. De accepterar i olika grad mitt val, och en kunnig ryttare inser att alla typer av hästar bör ridas väl, men hopp- och dressyrtävlande ser mest begränsningarna.

Jag tror att många islandshästryttare skulle ha nytta av att rida mer på andra raser också
Många islandshästägare gör det med, rider andra raser, tränar för andra tränare än enbart gångarter osv. Tydligen existerar ett visst mått av trångsynthet kvar även i våra led, det tycker jag är synd.
 
Jag har ringt till tre stycken islandsstall och blivit nekad såfort jag nämnt min ras. Jag har nämligen en tendens att börja samtal när jag letar stall att hej, jag heter så och har en sådan ras och är intresserad av stallplats. Ingen har frågat efter min hästs behov eller någonting för vi har inte kommit så långt in i samtalet innan jag blivit avsnäst med orden att nej, vi tar bara in islandshästar.

Och som sagt, innan vi i stallet jag stod i nekade hästen så tog vi reda på iallafall vad den individen var för typ, om det var en svårfödd eller lättfödd häst osv. Är det en svårfödd så passade den inte in bland våra lättfödda. Passar den in och har liknande behov som övriga flocken så var alla raser och storlekar välkomna.

Då är det ju möjligt att det finns andra orsaker som inte framkommer här, som sagt det kan finnas flera än de jag skrev om.
 
Och du säger inte shettis, fjording, russ, halvblod eller arab? Liknade förkortningar som är skapade utifrån att det är kortare att säga, Exakt vad det blir beror på vad som funkar i språket.

Nej, men de flesta av oss säger russ. Själv säger jag xx eller bloding om fullbloden (vilket är lite slarvigt eftersom det oftast är en benämning på kallbloden).

Min poäng var att alla säger olika och man får acceptera det. Vad jag stör mig på spelar ju ingen roll. Ord som isis, mellis, dagis, kompis ligger inte bra på min tunga men jag använder glatt andra förkortningar! :D Och framförallt ser jag ingen mening med att stå och säga "det heter häst, inte ponny" eller varför inte "det heter íslenski hesturinn inte isis". :angel:
 
Då är det ju möjligt att det finns andra orsaker som inte framkommer här, som sagt det kan finnas flera än de jag skrev om.
Som? Hade ju varit trevligt att få veta det när man ringer och frågar om stallplats. Eller så kunde dom skrivit i annonsen detta speciella dom söker. Annars var dom väldigt tydliga med att det är islänningar som gäller och inte andra raser. Verkar ju heller inte som att det spelade särskilt stor roll heller när det gällde storleken då jag inte ens hann komma till höjden på min häst, finns ju trots allt små hästar också.

Jag tror faktiskt dom sökte islandshästmänniskor i första hand, mer egentligen än just islandshästen. Eftersom dom ju inte var det minsta intresserad av att höra min hästs behov eller min inriktning överhuvudtaget.

Jag kan till viss del förstå det, jag tycker tex det är kul med andra dressyrfolk i stallet, då kan man prata om dressyren på ett annat sätt än vad skogsmullarna kan som bara rider i skogen rakt fram. Samtidigt är det ju också otroligt kul tycker jag med många olika inriktningar i stallen med många olika raser. Blir roliga kontraster tycker jag. Då blir det inte en inriktning som tar över vilket jag tycker gör att stämningen ofta blir lite bättre i stallen.
 
Som? Hade ju varit trevligt att få veta det när man ringer och frågar om stallplats. Eller så kunde dom skrivit i annonsen detta speciella dom söker. Annars var dom väldigt tydliga med att det är islänningar som gäller och inte andra raser. Verkar ju heller inte som att det spelade särskilt stor roll heller när det gällde storleken då jag inte ens hann komma till höjden på min häst, finns ju trots allt små hästar också.

Jag tror faktiskt dom sökte islandshästmänniskor i första hand, mer egentligen än just islandshästen. Eftersom dom ju inte var det minsta intresserad av att höra min hästs behov eller min inriktning överhuvudtaget.

Jag kan till viss del förstå det, jag tycker tex det är kul med andra dressyrfolk i stallet, då kan man prata om dressyren på ett annat sätt än vad skogsmullarna kan som bara rider i skogen rakt fram. Samtidigt är det ju också otroligt kul tycker jag med många olika inriktningar i stallen med många olika raser. Blir roliga kontraster tycker jag. Då blir det inte en inriktning som tar över vilket jag tycker gör att stämningen ofta blir lite bättre i stallen.
Jag vet många som bara vill ha islandshästar som inackorderade om det är det dom själva pysslar med ... skulle jag ha eget stall skulle jag vilja ha detsamma! :) Kan väl hålla med om att det enklaste vore väl att nämna det i annonsen!:idea:
 
Jag känner bara - För guds skull, det heter Islandshäst, punkt slut! Att ens använda den benämningen tyder bara på okunskap i mina öron, för det är sånt min pappa skulle kunna säga. Jag får OFTA höra "Åh, har du en Islandshäst? Vad mysigt!", "Åh, dom är ju så små och härliga!" Varför kan ALDRIG någon bara säga "Vad häftigt!"? Min Islandshäst är vrålsöt, det är han. Men han är absolut inte SÖT att rida som MÅNGA vill få Islandshästar överlag att verka - Min Islandshäst är riktigt jävla häftig och pampig!
 
Men han är absolut inte SÖT att rida som MÅNGA vill få Islandshästar överlag att verka - Min Islandshäst är riktigt jävla häftig och pampig!
Där tror jag det beror på hur man definierar söt. Min häst var både explosiv och känslig och mycket häst att rida, men otroligt gullig och söt att rida i mina ögon ändå.

Islandshästar är söta och fluffiga och små. Dom blir ju inte mindre söta fluffiga och små bara för att dom är häftiga att rida. Jag har svårt att se dom på annat sätt, även som i filmen i tråden så ser jag mest söta små hästar. Visst är dom häftiga, men ändå små och söta, har lite svårt att se dom som pampiga på det sättet faktiskt. Beror nog mycket på deras söta stora manar och lite ponnylook över dom.
 
Som? Hade ju varit trevligt att få veta det när man ringer och frågar om stallplats. Eller så kunde dom skrivit i annonsen detta speciella dom söker. Annars var dom väldigt tydliga med att det är islänningar som gäller och inte andra raser. Verkar ju heller inte som att det spelade särskilt stor roll heller när det gällde storleken då jag inte ens hann komma till höjden på min häst, finns ju trots allt små hästar också.

Jag tror faktiskt dom sökte islandshästmänniskor i första hand, mer egentligen än just islandshästen. Eftersom dom ju inte var det minsta intresserad av att höra min hästs behov eller min inriktning överhuvudtaget.

Jag kan till viss del förstå det, jag tycker tex det är kul med andra dressyrfolk i stallet, då kan man prata om dressyren på ett annat sätt än vad skogsmullarna kan som bara rider i skogen rakt fram. Samtidigt är det ju också otroligt kul tycker jag med många olika inriktningar i stallen med många olika raser. Blir roliga kontraster tycker jag. Då blir det inte en inriktning som tar över vilket jag tycker gör att stämningen ofta blir lite bättre i stallen.

I ett stort stall så finns det utrymme för många inriktningar men i ett mindre så har man färre att samordna träningar exempelvis.
 
Som Gra
Då ställer jag frågan till dig också, om det nu fungerar så bra med storhästar i flock, varför ser man de nästan aldrig i flock?
som Grazing också skrev - hagarna är ofta för små samt att man blir livrädd bara en häst på fullt naturligt sätt surar mot en annan! Eller med andra ord: man ger inte hästarna rätt förutsättningar och har för dålig kunskap om hästars naturliga beteende!
 
Kan du då svara på varför så många storhästägare vill ha sina hästar ensamma eller i små grupper (flock kan för mig inte vara mindre än 5-6 hästar) och med motiveringen att de inte fungera med andra hästar? Om hästarna fungerar så bra i flock så varför är det då snarast undantaget med storhästar?

Vad är en lämpligt ihopsatt flock? För islandshästar så är det undantaget när hästen inte passar i flocken, det normala är att man bara kan släppa ut dem tillsammans. Ja det finns undantag men man liksom räknar med att det fungerar för det mesta med de flesta. Man brukar dock skilja på ston och valackar (och hingstar) för skaderisken vid betäckande valackar.

Nja, det kan jag inte ge nåt klart svar på eftersom det inte är min erfarenhet.
Min uppfattning är att på större anläggningar (islandshästar såväl som ponnyer och storhästar) är det vanligare att hästarna går ensamma eller med en eller två hagkompisar. På lite mindre gårdar verkar det ofta vanligare att hästarna går i större flock.
En kvalificerad gissning är väl precis som någon annan var inne på att det inte finns plats för tillräckligt stora hagar för att ha många hästar i samma hage.

De hästar som oftast verkar få gå i stor flock är enligt min uppfattning ridskolehästar, turhästar och unghästar. Gäller alla raser.
Hobbyhästar går ofta i mindre flockar, som för mig är ungefär 4-10 hästar. Jag vet inte var du bor, men runt omkring där jag bor är det absolut inte mer regel än undantag att storhästar går själva. Tittar man bortanför de stora anläggningarna är det snarare tvärt om, mer regel än undantag att hästarna inte går själva, oavsett ras.

Jag håller inte med om att det med islandshästar är det normala att det bara är att släppa in en ny häst i flocken. Jag har varit med om väldigt många ihopsläpp med både islandshästar, ponnyer och stora hästar. Jag ser ingen skillnad relaterat till ras på hur bra ihopsläppen går. Ibland smälter den nya direkt in, ibland blir det lite tjafsigt ett tag, och en handfull gånger har den nya hästen inte kunnat gå med flocken.
Däremot, som du också säger, är det oftast lugnast om valacker och ston går för sig. Men inte alltid.
 
som Grazing också skrev - hagarna är ofta för små samt att man blir livrädd bara en häst på fullt naturligt sätt surar mot en annan! Eller med andra ord: man ger inte hästarna rätt förutsättningar och har för dålig kunskap om hästars naturliga beteende!
Så hur vet man att alla dessa hästar som inte gått med andra skulle klara det? Skillnaden mellan islandshästar och många andra är att flertalet islandshästar är uppvuxna i flock med förebilder som är uppväxta i flock. Givetvis skulle andra raser klara det men om de fått chansen men vissa har oddsen emot sig.
 
Det var roligt att höra tror dock inte jag känner någon storhästryttare som är särskilt positiv till islandshäst. De accepterar i olika grad mitt val, och en kunnig ryttare inser att alla typer av hästar bör ridas väl, men hopp- och dressyrtävlande ser mest begränsningarna.

Apropå det här med acceptans och fördomar.
Jag tycker mig se väldigt mycket fördelar från båda hållen. Storhästmänniskor tror att islandshästar är små, sprättiga, nos-i-svans-gående ponnyer som släpar runt på enorma ryttare över stock och sten. Islandshästmänniskor tror att storhästar är hispiga, oberäkneliga, omöjliga att ha i flock och klumpiga och tråkiga att rida.
Likaväl som travfolk har fördomar mot ridfolk och tvärtom, hoppryttare mot dressyrryttare, tävlingsryttare mot skogsmullar etc. i all evighet.

Självklart inte alltid, men för ofta. Jag tror att alla ridsportgrenar har mycket att lära av varandra, och att fördomar behöver tvättas bort överallt. Inte bara storhästmänniskor mot islandshästar, men även där.
 
Nja, det kan jag inte ge nåt klart svar på eftersom det inte är min erfarenhet.
Min uppfattning är att på större anläggningar (islandshästar såväl som ponnyer och storhästar) är det vanligare att hästarna går ensamma eller med en eller två hagkompisar. På lite mindre gårdar verkar det ofta vanligare att hästarna går i större flock.
En kvalificerad gissning är väl precis som någon annan var inne på att det inte finns plats för tillräckligt stora hagar för att ha många hästar i samma hage.

De hästar som oftast verkar få gå i stor flock är enligt min uppfattning ridskolehästar, turhästar och unghästar. Gäller alla raser.
Hobbyhästar går ofta i mindre flockar, som för mig är ungefär 4-10 hästar. Jag vet inte var du bor, men runt omkring där jag bor är det absolut inte mer regel än undantag att storhästar går själva. Tittar man bortanför de stora anläggningarna är det snarare tvärt om, mer regel än undantag att hästarna inte går själva, oavsett ras.

Jag håller inte med om att det med islandshästar är det normala att det bara är att släppa in en ny häst i flocken. Jag har varit med om väldigt många ihopsläpp med både islandshästar, ponnyer och stora hästar. Jag ser ingen skillnad relaterat till ras på hur bra ihopsläppen går. Ibland smälter den nya direkt in, ibland blir det lite tjafsigt ett tag, och en handfull gånger har den nya hästen inte kunnat gå med flocken.
Däremot, som du också säger, är det oftast lugnast om valacker och ston går för sig. Men inte alltid.

Där jag bor (norra Storstockholm) så står islandshästar ofta med artfränder och går i flock och det är sällan man ser andra hästar när det är mer än 3-4 ihop oftast färre. Det finns undantag givetvis men det är klart undantag om man ser en ensam islandshäst om den inte är skadad eller hingst.

På Island ser man ofta flockar på upp till 100 hästar eller så.

Jag ser stor skillnad. Med islandshästar (eller snarast flockuppfödda flockvana) är det sällan några problem, med andra är det stök och långsam invänjning som gäller vad jag sett.
 
Min häst är inte så stor ( 150 cm) jättesöt, fluffig med massor av man och svans! Häftiga gångarter och massor av energi! Skön att sitta på som en soffa!!Stor integritet och mkt intelligent! Uppfödd i flock och halvvild tills hon var 3,5 och kom till Sverige ...stor islänning? Nej,inte alls han är av storhästras, men av beskrivningarna här att döma så har hon samma egenskaper som många Islandshästar! Vad vill jag säga med detta: jo hästar är hästar och många raser har liknande egenskaper! Om vi fokuserar på det har vi hästnördar mycket roligare tillsammans!
 
Apropå det här med acceptans och fördomar.
Jag tycker mig se väldigt mycket fördelar från båda hållen. Storhästmänniskor tror att islandshästar är små, sprättiga, nos-i-svans-gående ponnyer som släpar runt på enorma ryttare över stock och sten. Islandshästmänniskor tror att storhästar är hispiga, oberäkneliga, omöjliga att ha i flock och klumpiga och tråkiga att rida.
Likaväl som travfolk har fördomar mot ridfolk och tvärtom, hoppryttare mot dressyrryttare, tävlingsryttare mot skogsmullar etc. i all evighet.

Självklart inte alltid, men för ofta. Jag tror att alla ridsportgrenar har mycket att lära av varandra, och att fördomar behöver tvättas bort överallt. Inte bara storhästmänniskor mot islandshästar, men även där.

Det finns ett stort problem med dina teorier här. En väldigt stor andel islandshästryttare har ridit storhästar innan. De har inte direkt några fördomar mot tidigare grenar inom ridsporten. Jag red själv vanlig häst i 10 år. Erfarenheterna försvinner inte direkt för att man byter ras. Motsatsen är inte lika vanlig, att folk går från islandshäst till "vanlig" häst.
 
Min häst är inte så stor ( 150 cm) jättesöt, fluffig med massor av man och svans! Häftiga gångarter och massor av energi! Skön att sitta på som en soffa!!Stor integritet och mkt intelligent! Uppfödd i flock och halvvild tills hon var 3,5 och kom till Sverige ...stor islänning? Nej,inte alls han är av storhästras, men av beskrivningarna här att döma så har hon samma egenskaper som många Islandshästar! Vad vill jag säga med detta: jo hästar är hästar och många raser har liknande egenskaper! Om vi fokuserar på det har vi hästnördar mycket roligare tillsammans!
Och har hon tölt och pass?
 
Där jag bor (norra Storstockholm) så står islandshästar ofta med artfränder och går i flock och det är sällan man ser andra hästar när det är mer än 3-4 ihop oftast färre. Det finns undantag givetvis men det är klart undantag om man ser en ensam islandshäst om den inte är skadad eller hingst.

På Island ser man ofta flockar på upp till 100 hästar eller så.

Jag ser stor skillnad. Med islandshästar (eller snarast flockuppfödda flockvana) är det sällan några problem, med andra är det stök och långsam invänjning som gäller vad jag sett.
För det första är ju hästen ett flockdjur och förmågan att kommunicera med artfränder djupt nedärvd. För det andra har ju i alla fall de flesta svenskfödda hästarna gått i flock som ungdjur. Jag har haft beteshästar av alla de raser ( även islänningar) i 25 år och under denne tid har jag bara haft två hästar som jag fått ta ur flocken- en storhäst som faktiskt inte verkade förstå de andras varningar och en shettis som sparkade de stora på skenbenen med vassa små hovar!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 640
Senast: Badger
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
18 002
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 758
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 521
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp