Bukefalos 28 år!

Islandsponny? Nä, tror inte det

Där jag bor (norra Storstockholm) så står islandshästar ofta med artfränder och går i flock och det är sällan man ser andra hästar när det är mer än 3-4 ihop oftast färre. Det finns undantag givetvis men det är klart undantag om man ser en ensam islandshäst om den inte är skadad eller hingst.

På Island ser man ofta flockar på upp till 100 hästar eller så.

Jag ser stor skillnad. Med islandshästar (eller snarast flockuppfödda flockvana) är det sällan några problem, med andra är det stök och långsam invänjning som gäller vad jag sett.

Ja, då får vi agree to disagree på den punkten helt enkelt eftersom vi har helt olika erfarenheter :)
Jag ser ungefär lika stor andel islandshästar som går ensamma som andra hästar. Det är (utöver hingstar och skadade) oftast lite dyrare tävlingshästar på större anläggningar.
 
Det finns ett stort problem med dina teorier här. En väldigt stor andel islandshästryttare har ridit storhästar innan. De har inte direkt några fördomar mot tidigare grenar inom ridsporten. Jag red själv vanlig häst i 10 år. Erfarenheterna försvinner inte direkt för att man byter ras. Motsatsen är inte lika vanlig, att folk går från islandshäst till "vanlig" häst.

Oj. Så är det inte alls här.
De större renodlade islandsstallen häromkring, fyra stycken med 30+ hästar vardera, har mestadels folk som är fulla av fördomar mot storhästar. Det är väldigt ofta jag i de stallen har hört att storhästar är hispiga, klumpiga med mera. Fördomarna haglar också tätt om dressyrryttare som bara drar ihop hästarna, hoppryttare som rider sönder hästarna etc.

Självklart är det även här många ryttare som bytt från storhäst till islandshäst, och de har oftast inte lika mycket negativitet mot storhästar. Men många har inte den erfarenheter av storhästar, och då är fördomarna mycket vanligare.
 
Det finns ett stort problem med dina teorier här. En väldigt stor andel islandshästryttare har ridit storhästar innan. De har inte direkt några fördomar mot tidigare grenar inom ridsporten. Jag red själv vanlig häst i 10 år. Erfarenheterna försvinner inte direkt för att man byter ras. Motsatsen är inte lika vanlig, att folk går från islandshäst till "vanlig" häst.

Jag ser verkligen inte problemet du talar om... De islandsryttare jag träffat som talar mest "illa" om storhästar har just bytt från storhäst till islandshäst, och framhåller gärna hur förskräckliga de stora hästarna är. Inte sällan har det varit folk som "misslyckats" med dressyr/hopp - varit rädda, obalanserade osv. Ibland tycker jag synd om våra islandspållar som kan vara så tålmodiga och snälla med urkassa ryttare, som säkerligen åkt av titt som tätt om de ridit en rörlig sporthäst.

OBS att långt ifrån alla är som jag skrivit ovan! Men jag har träffat en hel del!
 
Blir konfunderad nu ... Filmen som är ursprunget till diskussionen rycks väl närmast vilja avskräcka alla som vill byta till islänningar i tron om att de är lättare än 'storhästar' ...eller? Det kan väl heller inte vara så att alla islandsryttare tror att alla raser med normal mankhöjd över 148 är lika dana och dessutom förfärliga?Talar man verkligen om 'storhästar'? Jag har själv bytt från en ras till en annan i syfte att hitta en i mitt tycke lagom stor häst, som är pigg, lättlärd, bekväm att rida och med massor av man och svans ( gillar det!)
 
För det första är ju hästen ett flockdjur och förmågan att kommunicera med artfränder djupt nedärvd. För det andra har ju i alla fall de flesta svenskfödda hästarna gått i flock som ungdjur. Jag har haft beteshästar av alla de raser ( även islänningar) i 25 år och under denne tid har jag bara haft två hästar som jag fått ta ur flocken- en storhäst som faktiskt inte verkade förstå de andras varningar och en shettis som sparkade de stora på skenbenen med vassa små hovar!

Flockinstinkt må vara djupt rotat, men att kunna bete sig i en flock är inget som de nedärver utan det måste man lära sig. Och här syns det direkt om hästen har fått lära sig i en flock, eller via människan. Jag skulle vilja påstå att det är lite som att gå i skolan, oftast med blandklass där det finns olika åldrar med en bra och bestämd förebild som kan hålla rätt på huliganer och slynglar så det inte går över styr.
 
Blir konfunderad nu ... Filmen som är ursprunget till diskussionen rycks väl närmast vilja avskräcka alla som vill byta till islänningar i tron om att de är lättare än 'storhästar' ...eller? Det kan väl heller inte vara så att alla islandsryttare tror att alla raser med normal mankhöjd över 148 är lika dana och dessutom förfärliga?Talar man verkligen om 'storhästar'? Jag har själv bytt från en ras till en annan i syfte att hitta en i mitt tycke lagom stor häst, som är pigg, lättlärd, bekväm att rida och med massor av man och svans ( gillar det!)

Jag tycker inte den är avskräckande, snarare tvärtom. Jag skulle bli mer nyfiken, när jag kanske tidigare har hört talas om den snälla ridhäst som går svans i svans med sina gelikar. Vilket i mina öron verkar vara urtråkiga hästar. :wtf:
 
Jag ser verkligen inte problemet du talar om... De islandsryttare jag träffat som talar mest "illa" om storhästar har just bytt från storhäst till islandshäst, och framhåller gärna hur förskräckliga de stora hästarna är. Inte sällan har det varit folk som "misslyckats" med dressyr/hopp - varit rädda, obalanserade osv. Ibland tycker jag synd om våra islandspållar som kan vara så tålmodiga och snälla med urkassa ryttare, som säkerligen åkt av titt som tätt om de ridit en rörlig sporthäst.

OBS att långt ifrån alla är som jag skrivit ovan! Men jag har träffat en hel del!

Har man just bytt så handlar det ju knappast om fördomar utan deras erfarenhet, eller hur?

Också har vi problemet att långt ifrån alla islandshästar är tålmodiga, snälla jovisst men många är kanonkulor med mycket temperament och vilja. De som ridit en rörlig sporthäst får helt plötsligt en mindre och rörligare sporthäst. Det är inte så att rörelserna bli långsamma och tröga för hästen är liten.
 
Jag tycker inte den är avskräckande, snarare tvärtom. Jag skulle bli mer nyfiken, när jag kanske tidigare har hört talas om den snälla ridhäst som går svans i svans med sina gelikar. Vilket i mina öron verkar vara urtråkiga hästar. :wtf:
Den är inte avskräckande för mig heller - men jag har ridit en hel del islandshäst -även tävlingshästar. Min reaktion var utifrån påståendet att många byter från 'storhäst' för att de är för svåra för dem och ryttarna är rädda. Då vill man väl ha ngt litet och snällt, eller?
 
Flockinstinkt må vara djupt rotat, men att kunna bete sig i en flock är inget som de nedärver utan det måste man lära sig. Och här syns det direkt om hästen har fått lära sig i en flock, eller via människan. Jag skulle vilja påstå att det är lite som att gå i skolan, oftast med blandklass där det finns olika åldrar med en bra och bestämd förebild som kan hålla rätt på huliganer och slynglar så det inte går över styr.
Vad menar du med via människan? Fölen präglas ju på sin mamma - det är ju ytterst få som är flaskuppfödda.
 
Har man just bytt så handlar det ju knappast om fördomar utan deras erfarenhet, eller hur?

Också har vi problemet att långt ifrån alla islandshästar är tålmodiga, snälla jovisst men många är kanonkulor med mycket temperament och vilja. De som ridit en rörlig sporthäst får helt plötsligt en mindre och rörligare sporthäst. Det är inte så att rörelserna bli långsamma och tröga för hästen är liten.

Jag tror inte att jag nämnt ordet fördomar ens. Utan det handlar om att man har en onyanserad bild och väljer att se saker bara ur sin egen synvinkel. Jag uttryckte mig oklart när jag skrev "just" - jag syftade inte på nära i tid utan att det är JUST DET som de har gjort - bytt från storhäst till islandshäst. Klart man ska byta om en annan ras passar bättre (jag har själv gjort det!), men varför smutskasta andra raser för det?

Jag vet mycket väl att inte alla islandshästar inte är tålmodiga och snälla. Har ridit islandshästar av varierande typ, många ganska skarpa, ända sen jag var liten. Men jag har även haft hopphäst med mycket fullblod i och jag kan lova att en rörlig häst på 170 som far i luften, unghäst ex vis, är bra mycket svårare att sitta kvar på än motsvarande häst av ponnystorlek. Det är ren fysik och orimligt att påstå något annat. Det är ju en fördel med islandshästar att de är lättare att följa och sitta på, varför tjafsa om det ens..?
 
Och jag vet givetvis att rörelserna i sig inte är trögare på en islandshäst... Det vore ju idiotiskt att påstå. Islandshästen har ett rörelsemönster som är kvickare än storhästen, både pga storlek och takt. Men den har inte lika stora rörelser, hoppar inte lika högt och kastar sig inte med samma mekaniska kraft som en häst på 170. Därför är islandshästen ofta lättare och bekvämare att sitta på, beroende på vad man är ute efter :up:
 
Men jag har även haft hopphäst med mycket fullblod i och jag kan lova att en rörlig häst på 170 som far i luften, unghäst ex vis, är bra mycket svårare att sitta kvar på än motsvarande häst av ponnystorlek. Det är ren fysik och orimligt att påstå något annat. Det är ju en fördel med islandshästar att de är lättare att följa och sitta på, varför tjafsa om det ens..?

Håller med om det. En stor häst som brallar loss är mycket "mer" än en ponny (eller islandshäst för all del...) som brallar loss. Det är svårare att sitta kvar på den stora eftersom rörelserna blir så mycket större.

Därmed inte sagt att ponnyer/islandshästar har mindre rörelser i sig, men det blir inte lika stort.
 
Den är inte avskräckande för mig heller - men jag har ridit en hel del islandshäst -även tävlingshästar. Min reaktion var utifrån påståendet att många byter från 'storhäst' för att de är för svåra för dem och ryttarna är rädda. Då vill man väl ha ngt litet och snällt, eller?
Hm? Har inte läst hela tråden, men storhästar är för svåra?? Vill ha nåt litet och snällt??
 
Och jag vet givetvis att rörelserna i sig inte är trögare på en islandshäst... Det vore ju idiotiskt att påstå. Islandshästen har ett rörelsemönster som är kvickare än storhästen, både pga storlek och takt. Men den har inte lika stora rörelser, hoppar inte lika högt och kastar sig inte med samma mekaniska kraft som en häst på 170. Därför är islandshästen ofta lättare och bekvämare att sitta på, beroende på vad man är ute efter :up:

Om inte annat så är fallhöjden lägre :D
 
Hm? Har inte läst hela tråden, men storhästar är för svåra?? Vill ha nåt litet och snällt??
Tidigare i tråden så skriver en del att många islandsryttare har fördomar mot stora hästar - tycker att de är elaka och bråkiga-och att dessa ryttare har gått över till islandshäst för att få en mindre och snällare häst.
 
Tidigare i tråden så skriver en del att många islandsryttare har fördomar mot stora hästar - tycker att de är elaka och bråkiga-och att dessa ryttare har gått över till islandshäst för att få en mindre och snällare häst.
Ah okej,tack!
Kan bara svara för mig själv som gick från connemara till varmblod till halvblod och efter arbete på Island till islandshäst! Fastnade direkt, skulle aldrig byta tillbaka! Och det var inte för att det var "lättare" utan för att det är som en stor häst i liten kropp, bättre temperament och i hantering! men när man sätter sig i sadeln så förvandlas den! :love:
Vet inte om det är lättare att rida i 3 eller 5 gångarter?;)
 
Jag tycker inte den är avskräckande, snarare tvärtom. Jag skulle bli mer nyfiken, när jag kanske tidigare har hört talas om den snälla ridhäst som går svans i svans med sina gelikar. Vilket i mina öron verkar vara urtråkiga hästar. :wtf:


Men varför uttrycker du dig så? "Urtråkiga hästar"? Alla hästar som jobbar fint i verksamhet är väl hjältar! Det finns ju många islandshästar som både fungerar fint på grupptur med orutinerade och även är roliga att rida på andra sätt.

Och åter till filmen, jag tror det är närmast naivt att tro att man i denna form kan "övertyga" någon att islandshästar är häftiga, om man inte är genuint intresserad att lära sig mer. Är idealet en stor, stark tregångare på bakdelen i bärig galopp finns det ingen islandshäst som kan imponera. Är man inte det minsta intresserad av islandshästar blir en välriden sådan möjligen lika intressant som en fin ridponny i samma storlek, de övriga gångarterna ser fortfarande ut som osamlat sprattlande.
 
Jag har haft min halvblodstant gående på en lösdrift med bara islandshästar.

Hon var nog ganska nöjd då hon för första gången var störst. Med sina 158 cm så brukar hon höra till de minsta i hagen.

Vet inte hur många gånger jag fick höra från folk att jag har en väldigt stor islandshäst :D

I början var de andra hästägarens väldigt misstänksamma (kände stallägaren). Dom tänkte ett jobbigt halvblod med en dressyrtant som ägare.

Men dom blev positivt överraskade. Min dam blev fort en favorit och alla tyckte hon var så snäll och väluppfostrad.

Och jag är förvisso en dressyrtant men mitt motto är "Äsch lite får dom allt tåla".

Vi kom jättebra överens allihop. Jag tyckte islandshästarna var jättetrevliga och att dom var som hästar mest brukar vara. Dvs vissa var pigga, andra tröga, vissa buffliga, vissa lite mer skygga osv. Däremot var alla väldigt snälla. Och söta :D

Jag hade nog kunnat tänka mig en egen islandshäst men jag är nog nöjd med tre gångarter. Har nog att göra med att hålla reda på tre stycken. :)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 551
Senast: Badger
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 708
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 730
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 498
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp