Bukefalos 28 år!

Islandsponny? Nä, tror inte det

Kan inte hitta att det står nåt om att sitta på hästen eller inte?:confused:

Att rida en långtur på Island, där hästen går lös med i flock är en väsentlig skillnad. Mot att rida en långtur på egen häst i 4-5 timmar här hemma.

Även jag har arbetat på Island med turer, även hos oss tog vi med högt tävlande hästar. Dock reds det inte av turdeltagare, och när de reds som handlade det om 30-60 minuter för att sedan åter släppas in i flocken.

En häst som springer fritt belastas inte på samma sätt som den häst med ryttare på ryggen, som samtidigt ska försöka utöva någon slags kommunikation med sin ridhäst. Varken häst eller ryttare klarar detta särskilt effektivt under längre stunder, och det är då som gångarterna blir påverkade.

Men jag upprepar, du kan visst tävla din häst parallellt med att rida långturer. MEN jämför du samtidigt med att träna aktivt med gångarter, skippa långturen så har du med säkerhet också ett annat resultat på tävlingsbanan. De flesta taktproblem ligger i nötande, ju mer hästen får nöta sin felaktighet desto större blir problemet att reda ut.
 
Varför Islandshäststall verkar hålla sig för sig själva, ja det kan bero på många saker. I vårt stall te x kan vi inte ta emot hästar över D ponny storlek då takhöjden inte tillåter det, en annan aspekt är foder som någon tidigare nämnde. Att blanda större mer matkrävande hästar med som i vårt fall Islandshäst, fungerar inte om det inte går på fri tillgång, våra hästar gå inte på fri tillgång.

Här har vi en punkt som ofta leder till att Islandshäststall och ägare/ryttare, anses som avvikande. Nåväl misströsta ej, vi har en B-ponny i vår flock som inte är av rasen Islandshäst. ;)
Fast så är det ju i dom flesta stall som har hästar i flock, vi har själva nekat när det kommer en som vill ha in ett tunnare fullblod bland våra otroligt lättfödda hästar då vi visste att den skulle få för lite mat, vi hade inte lust att lägga in mera hö i lösdriften pga att den behövde mera då alla andra hästar också ätit av det då. Är takhöjden för låg så självklart ska inte en större häst in.

Det handlar liksom om individer inom alla raser, det finns lättfödda fullblod och svårfödda ponnysar, det är olika. Innan man nekar någon stallplats så kan man ju iallafall komma till dom frågorna först tex vad har din häst för typ av behov.

Vi med storhästar bryr oss också om att flockar fungerar, att dom har liknande behov av maten osv.
 
Jag kan vara lätt fördomsfull men jag skulle helst inte vilja ställa in min islänning med storhästar... Dels pga av skaderisk!
Japp, fördomar. Storhästar är inte farliga och dom är inte dumma hästar som inte förstår hästspråk, vi hade shettisar i våran flock bland storhästarna, dom överlevde.
 
Förstår å andra sidan inte varför ordet "ponny" är så stötande. Tycker att termen isis är långt värre och den används även av folk som har egna. Skulle inte falla mig in att kalla gotlandruss för gottis eller fullblod för fullis. :yuck: Men det är väl knappast något som är relevant, luften är fri och rasen ägs inte av någon. Folk får säga vad de vill. :up:
Och du säger inte shettis, fjording, russ, halvblod eller arab? Liknade förkortningar som är skapade utifrån att det är kortare att säga, Exakt vad det blir beror på vad som funkar i språket.
 
Angående filmen tycker jag också att den är fånig! I mina ögon är det en fantastisk sak med islandshästen att många kan vara både söta, en flickas bästa vän och dessutom en explosiv tävlingshäst. Vad är det för fel med att vara söt och älskad av ett barn? Sen är många islandshästar inte lämpliga barnhästar, men vissa är det, och det är inget negativt! Även en hetare islänning kan fungera som barnhäst under god ledning och rätta förutsättningar.

Jag tror faktiskt att många islandshästmänniskor måste inse att det är meningslöst med den här stilen att "vi ska minsann visa storhästfolket hur tuffa och flotta våra islandshästar är". För en många storhästmänniskor är islandshästen en ponny med sprättig gång, riden av oproportionerligt stora ryttare som sitter för långt bak på hästen... Och precis så ser vissa klipp i denna film också ut, beroende på ur vilket perspektiv man ser den. Men må så vara! Det står alla fritt att uppskatta en ras och lära sig mer om den. En islandshäst kommer aldrig att få galopp som en bra dressyrhäst, annat än i yttersta undantagsfall. Den har andra styrkor. Jag som haft både och tycker det är spännande att se likheter, olikheter och lära från båda sidor. Men är man inte intresserad av att lära sig om t ex gångarterna hos en annan ras så spelar det inte så stor roll med propaganda...
 
Japp, fördomar. Storhästar är inte farliga och dom är inte dumma hästar som inte förstår hästspråk, vi hade shettisar i våran flock bland storhästarna, dom överlevde.
Japp, fördomar. Storhästar är inte farliga och dom är inte dumma hästar som inte förstår hästspråk, vi hade shettisar i våran flock bland storhästarna, dom överlevde.
Kan vara men håller gärna min islänning med islänningar...;)
Tycker storhästarna har ett annat temperament och uppförande när dom tex är ute i hage...
 
Att rida en långtur på Island, där hästen går lös med i flock är en väsentlig skillnad. Mot att rida en långtur på egen häst i 4-5 timmar här hemma.

Även jag har arbetat på Island med turer, även hos oss tog vi med högt tävlande hästar. Dock reds det inte av turdeltagare, och när de reds som handlade det om 30-60 minuter för att sedan åter släppas in i flocken.

En häst som springer fritt belastas inte på samma sätt som den häst med ryttare på ryggen, som samtidigt ska försöka utöva någon slags kommunikation med sin ridhäst. Varken häst eller ryttare klarar detta särskilt effektivt under längre stunder, och det är då som gångarterna blir påverkade.

Men jag upprepar, du kan visst tävla din häst parallellt med att rida långturer. MEN jämför du samtidigt med att träna aktivt med gångarter, skippa långturen så har du med säkerhet också ett annat resultat på tävlingsbanan. De flesta taktproblem ligger i nötande, ju mer hästen får nöta sin felaktighet desto större blir problemet att reda ut.
Nej det håller jag med om, förstod inte att det var det du menade i ditt första inlägg.. Tolkade som att då ska man traggla gångarter om man vill ha en flådig tävlingshäst.. Sen tror jag inte att tävlingshästen blir sämre för att man rider nån långtur ibland heller, snarare tvärtom!
 
Efter att själv blivit nekad att hyra hus med lösdrift där mina egna hästar/ponnyer skulle gå för sig och skötas av mig med motiveringen att jag inte hade islänningar, så kommer jag inte att släppa in någon hos mig. Inte pga rasen utan pga människorna, jag har aldrig mött så trångsynta människor inom någon annan ras i hela mitt liv! :wtf:

Vuxen karljävel som inte ens hade kurage att kontakta mig efter visningen utan jag fick jaga rätt på honom själv. En sån ynkedom som värd? Nej tack, skönt att slippa honom och hans sort. :yuck:
 
För en många storhästmänniskor är islandshästen en ponny med sprättig gång, riden av oproportionerligt stora ryttare som sitter för långt bak på hästen..

Och ändå har det ändrats för en hel del, mycket då genom information och att folk får testa. Än så länge är hoppet inte ute att fler storhästmänniskor ser bortom fördommarna
 
Jag kan vara lätt fördomsfull men jag skulle helst inte vilja ställa in min islänning med storhästar... Dels pga av skaderisk!
Jag hade min som enda islänning i ett storhäststall, han var mycket populär pga sitt trevliga lynne. Den enda han inte kunde gå med var en D-ponny som var jätteelak pga att han bantades hela tiden.
När det var tvärtom , en stor häst i en islandshästflock var det HELT andra regler. Kan du inte språket så åker du ut, bildligt och bokstavligt.
 
Efter att själv blivit nekad att hyra hus med lösdrift där mina egna hästar/ponnyer skulle gå för sig och skötas av mig med motiveringen att jag inte hade islänningar, så kommer jag inte att släppa in någon hos mig. Inte pga rasen utan pga människorna, jag har aldrig mött så trångsynta människor inom någon annan ras i hela mitt liv! :wtf:

Vuxen karljävel som inte ens hade kurage att kontakta mig efter visningen utan jag fick jaga rätt på honom själv. En sån ynkedom som värd? Nej tack, skönt att slippa honom och hans sort. :yuck:

Trångsynthet finns inom alla raser, du visar ett stort mått av det här när du enligt egna ord dömer ut alla som sysslar med en hästras utifrån en enda persons agerande.

PS. Det har inte slagit dig att människan helst valde likasinnade - inte av något slags rasism som du tror. Skulle jag hyrt ut en lösdrift till någon hade jag valt islandshästmänniskor om andra variabler var lika.
 
Och ändå har det ändrats för en hel del, mycket då genom information och att folk får testa. Än så länge är hoppet inte ute att fler storhästmänniskor ser bortom fördommarna

Det var roligt att höra tror dock inte jag känner någon storhästryttare som är särskilt positiv till islandshäst. De accepterar i olika grad mitt val, och en kunnig ryttare inser att alla typer av hästar bör ridas väl, men hopp- och dressyrtävlande ser mest begränsningarna.

Jag tror att många islandshästryttare skulle ha nytta av att rida mer på andra raser också
 
Trångsynthet finns inom alla raser, du visar ett stort mått av det här när du enligt egna ord dömer ut alla som sysslar med en hästras utifrån en enda persons agerande.

PS. Det har inte slagit dig att människan helst valde likasinnade - inte av något slags rasism som du tror. Skulle jag hyrt ut en lösdrift till någon hade jag valt islandshästmänniskor om andra variabler var lika.
Han är inte den förste som rynkar på näsan åt andra som inte håller på med islänningar, tråden är full av dem och jag har tröttnat på ägarmentaliteten. I mitt fall var det hus med lösdrift, jag hade inte varit i närheten av deras skabbiga uppstallning. :meh:
 
Det var roligt att höra tror dock inte jag känner någon storhästryttare som är särskilt positiv till islandshäst. De accepterar i olika grad mitt val, och en kunnig ryttare inser att alla typer av hästar bör ridas väl, men hopp- och dressyrtävlande ser mest begränsningarna.

Jag tror att många islandshästryttare skulle ha nytta av att rida mer på andra raser också
Då vet du inte att många äldre ryttare har börjat på storhäst en gång i tiden. Flera i mitt stall rider det parallellt.
 
Då vet du inte att många äldre ryttare har börjat på storhäst en gång i tiden. Flera i mitt stall rider det parallellt.

Jodå, det vet jag. Jag skrev bara hur det är bland hopp- och dressyrryttare jag känner!

Känner en person som ridit både och, är duktig på det och gillar båda raserna. Resten är fd storhästryttare som övergått till islandshäst och anser att stora hästar är svåra och hispiga. Vilket blir lite samma sak fast tvärtom... Ert stall låter trevligt. Men helt ärligt är det ganska ovanligt med ryttare som uppskattar båda typerna.
 
Jag upptäckte att det var mycket svårare att få till fem gångarter än tre, eller 17 som en känd islandshästtränare sa :D
 
Fast så är det ju i dom flesta stall som har hästar i flock, vi har själva nekat när det kommer en som vill ha in ett tunnare fullblod bland våra otroligt lättfödda hästar då vi visste att den skulle få för lite mat, vi hade inte lust att lägga in mera hö i lösdriften pga att den behövde mera då alla andra hästar också ätit av det då. Är takhöjden för låg så självklart ska inte en större häst in.

Det handlar liksom om individer inom alla raser, det finns lättfödda fullblod och svårfödda ponnysar, det är olika. Innan man nekar någon stallplats så kan man ju iallafall komma till dom frågorna först tex vad har din häst för typ av behov.

Vi med storhästar bryr oss också om att flockar fungerar, att dom har liknande behov av maten osv.

Oavsett ett fullblod är lätt eller svårfödd, kan du inte komma ifrån att det krävs mer mat till en sådan häst. Hur tänker du här?

Hur vet du att vi inte ställer dessa frågor?
 
Kan du då svara på varför så många storhästägare vill ha sina hästar ensamma eller i små grupper (flock kan för mig inte vara mindre än 5-6 hästar) ...

Jag tror det har att göra med att man som ridshästmänniska med önskan om traditionell uppstallning ofta inte har så mycket valmöjligheter. Det får bli mindre hagar, och då vill åtminstone inte jag ha hur många hästar som helst på för liten yta. För då blir det en sanning - hästen funkar inte i flock. Många hästar blir faktiskt aggressiva av att vara för många på liten yta, konkurrensen om plats och föda.

Vi har haft hyggligt stora hagar, men ändå valt att ha hästarna två och två, för att det är praktiskt för den som tar in och ut, skaderisken har för oss minskat och det är lättare att para ihop hästar med liknande näringsbehov.
 
Angående filmen tycker jag också att den är fånig! I mina ögon är det en fantastisk sak med islandshästen att många kan vara både söta, en flickas bästa vän och dessutom en explosiv tävlingshäst. Vad är det för fel med att vara söt och älskad av ett barn? Sen är många islandshästar inte lämpliga barnhästar, men vissa är det, och det är inget negativt! Även en hetare islänning kan fungera som barnhäst under god ledning och rätta förutsättningar.

Jag tror faktiskt att många islandshästmänniskor måste inse att det är meningslöst med den här stilen att "vi ska minsann visa storhästfolket hur tuffa och flotta våra islandshästar är". För en många storhästmänniskor är islandshästen en ponny med sprättig gång, riden av oproportionerligt stora ryttare som sitter för långt bak på hästen... Och precis så ser vissa klipp i denna film också ut, beroende på ur vilket perspektiv man ser den. Men må så vara! Det står alla fritt att uppskatta en ras och lära sig mer om den. En islandshäst kommer aldrig att få galopp som en bra dressyrhäst, annat än i yttersta undantagsfall. Den har andra styrkor. Jag som haft både och tycker det är spännande att se likheter, olikheter och lära från båda sidor. Men är man inte intresserad av att lära sig om t ex gångarterna hos en annan ras så spelar det inte så stor roll med propaganda...

Inget fel alls, oavsett ras är det säkert älskade av sin familj. Däremot så är det ett annat sätt utifrån att se på Islandshästen, och lite mer avvikande än kanske den stämpel rasen har i mångas ögon.

De storhästryttare som prövat en bra Islandshäst, vet också hur de är. De flesta Islandsryttare idag kommer ursprungligen från den här grenen, någon skrev i ett tidigare inlägg. Om någon skulle vilja köpa en häst idag som nybörjare, så skulle jag rekommendera en islänning. Nej det skulle inte jag göra, även om det är en aldrig så snäll häst. Men så är det med alla typer av hästar, de tar över om de får en chans, skillnaden är bara att ju större de blir desto farligare blir det.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 449
Senast: Badger
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 588
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 714
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp