Bukefalos 28 år!

Islandsponny? Nä, tror inte det

Jag delar ju som sagt inte din åsikt i frågan, enda gången jag var av ett halvblod berodde på att den själv gick omkull. Annars satt jag kvar på det mesta som for som torra skinn, i de mest spektakulära rörelser, nu har iofs åren blvit fler med islandshäst och totalt sett har jag tre avsittningar i bagaget där en av dom får anses som självförvållad. Har väl aldrig blivit skadad, mer än på halvblodet för då gick det riktigt illa när jag fick hästen över mig.

Skrev du inte att du red storhäst i verksamhet för 25 år sedan? Det är en väsentlig skillnad på gamla halvblod av modell flaggskepp än dagens som inte avlats för armén. Apropå "erfarenheter"... Sitt upp på vilken 5-åring som helst på en ASVH-bedömning och återkom :bump:;)

Klart man kan ramla av alla hästar. I mina ögon sjunker frekvensen radikalt med isl. även när man slappnar av ordentligt när man rider ut. Och jag är väldigt nöjd med det...
 
Det gör inte jag heller och framförallt så förstår jag inte varför du har fått för dig att jag argumenterat för det. För mig är inte en rörlig häst med snabba rörelser en avkastarkung utan just en rörlig häst med snabba rörelser, vad hästen utnyttjar rörelserna till är en helt annan sak. Och att hitta en häst oavsett ras som inte har för vana att kasta av lär inte vara något större problem om det är ens enda ambition med hästköpet.

Sitter man inte kvar på en häst bara för att den en kvick har man balansproblem.

Det är faktiskt ganska svårt att hitta ett halvblod med "kvarsittningsgaranti" om man vill rida ut ensam i skiftande miljöer. De behöver absolut inte vara ute efter att kasta av, men stora rörliga hästar är ofta lättskrämda och far i luften/kastar sig i annan utsträckning är de stabilare grövre typerna.
 
Det är faktiskt ganska svårt att hitta ett halvblod med "kvarsittningsgaranti" om man vill rida ut ensam i skiftande miljöer. De behöver absolut inte vara ute efter att kasta av, men stora rörliga hästar är ofta lättskrämda och far i luften/kastar sig i annan utsträckning är de stabilare grövre typerna.

Fast nä, så svårt tycker inte jag att det är? Min erfarenhet är att det är ungefär lika vanligt/ovanligt oavsett hästras, bara hästen är van att ridas ut ensam.
En häst som inte är det är förstås mer orolig och tittig, men det gäller ju oavsett om det är ett halvblod, en islandshäst eller en shetlandsponny.

Jag förstår inte riktigt den här diskussionen om vilken hästras som är svårast att rida och svårast att sitta kvar på, som om det vore någon tävling där det är bäst att vara sämst. Är det inte roligare om "sin" hästras har ett rykte om att oftast vara trevliga hästar? :confused:
 
Fast nä, så svårt tycker inte jag att det är? Min erfarenhet är att det är ungefär lika vanligt/ovanligt oavsett hästras, bara hästen är van att ridas ut ensam.
En häst som inte är det är förstås mer orolig och tittig, men det gäller ju oavsett om det är ett halvblod, en islandshäst eller en shetlandsponny.

Jag förstår inte riktigt den här diskussionen om vilken hästras som är svårast att rida och svårast att sitta kvar på, som om det vore någon tävling där det är bäst att vara sämst. Är det inte roligare om "sin" hästras har ett rykte om att oftast vara trevliga hästar? :confused:

Alla kan ha olika erfarenheter förstås. Men min uppfattning är så. Vet betydligt fler stensäkra islandshästar är halvblod.

Och ja, jag tycker också att diskussionen är knasig, som jag också skrivit... Kan ändå inte låta bli när jag får svar som jag tycker är helt fel :D Men håller helt med dig! Och jag tycker att det är en superstark sida hos islandshästen att många är så pass energiska och ändå har toppentemperent! Medan halvblod har prestationsförmåga på helt andra vis, olika men lika fina...
 
Alla kan ha olika erfarenheter förstås. Men min uppfattning är så. Vet betydligt fler stensäkra islandshästar är halvblod.
Det är inte så då att du vet betydligt fler islandshästar än halvblod som är vana att ridas ut ensamma? Det är ju, som sagt, en väldigt avgörande faktor.
Däremot är det kanske ganska sannolikt att fler islandshästar än halvblod som är vana med det, eftersom de ofta tilltalar lite olika typer av ryttare.

Men med samma förutsättningar tycker jag inte att det är någon större skillnad beroende på ras.

Och ja, jag tycker också att diskussionen är knasig, som jag också skrivit...

Det får mig att tänka lite på shettisdiskussionen som alltid är igång - fast tvärt om. Shettisarna har en stämpel om att vara ouppfostrade, fräcka och envisa bland de som inte är så insatta. Shettisfolket jobbar hårt för att andra ska förstå att de inte alls är så, om de fått lära sig bete sig. Likaså att de inte är några renodlade barnhästar, men däremot kan vara väldigt bra barnhästar under ledning av hästkunnig vuxen.

Islandshästarna är tydligen tvärt om. "Andra" tror att de är snälla och lätta, men det är de inte..?
Jag menar, att de inte är några renodlade barnponnyer håller jag med om, och att de oftast behöver en hästkunnig vuxen som är deras huvudsakliga människa. Likt shetlandsponnyerna, alltså.
Men jag vet inte vad som är bra med att mena att de inte alls är några barnponnyer, eller inte alls är lugna och snälla, eller att få det att verka som att de lugna, stabila verksamhetshästarna är en dåligare typ av islandshäst än de maffiga, svårridna tävlingshästarna.

Jag är mycket mer imponerad av en bra verksamhetshäst än en bra tävlingshäst, oavsett ras. Och jag tycker inte att vi ska förminska de hästarna och deras goda egenskaper för att det finns fler varianter inom rasen. De lätta, stabila och trygga behövs inom rasen och är en del av varför rasen är så populär.
 
Det är inte så då att du vet betydligt fler islandshästar än halvblod som är vana att ridas ut ensamma? Det är ju, som sagt, en väldigt avgörande faktor.
Däremot är det kanske ganska sannolikt att fler islandshästar än halvblod som är vana med det, eftersom de ofta tilltalar lite olika typer av ryttare.

Men med samma förutsättningar tycker jag inte att det är någon större skillnad beroende på ras.



Det får mig att tänka lite på shettisdiskussionen som alltid är igång - fast tvärt om. Shettisarna har en stämpel om att vara ouppfostrade, fräcka och envisa bland de som inte är så insatta. Shettisfolket jobbar hårt för att andra ska förstå att de inte alls är så, om de fått lära sig bete sig. Likaså att de inte är några renodlade barnhästar, men däremot kan vara väldigt bra barnhästar under ledning av hästkunnig vuxen.

Islandshästarna är tydligen tvärt om. "Andra" tror att de är snälla och lätta, men det är de inte..?
Jag menar, att de inte är några renodlade barnponnyer håller jag med om, och att de oftast behöver en hästkunnig vuxen som är deras huvudsakliga människa. Likt shetlandsponnyerna, alltså.
Men jag vet inte vad som är bra med att mena att de inte alls är några barnponnyer, eller inte alls är lugna och snälla, eller att få det att verka som att de lugna, stabila verksamhetshästarna är en dåligare typ av islandshäst än de maffiga, svårridna tävlingshästarna.

Jag är mycket mer imponerad av en bra verksamhetshäst än en bra tävlingshäst, oavsett ras. Och jag tycker inte att vi ska förminska de hästarna och deras goda egenskaper för att det finns fler varianter inom rasen. De lätta, stabila och trygga behövs inom rasen och är en del av varför rasen är så populär.


Nej, faktiskt inte. Islandshästar kan vara rätt så flockbundna och många gillar inte alls/är inte vana att ridas ut ensamma. Men de är oftast ändå inte lika skruvade temperamentsmässigt.

Ganska rolig jämförelse med shettisarna. Fast tvärtom om då, som du skriver. Jag kan för mitt liv inte förstå vitsen med den här attityden "islandshästar är minsann inte snälla och lugna/lätta utan svåra, heta och kvicka". Ja, vissa är det men det är väl inte rasens främsta förtjänst...
 
Med den stor häst är det mer massa att flytta, fysikens och mekanikens lagar säger att det är större och därmed tar längre tid. Det finns givetvis individuella skillnader. Jag skrev från perspektivet att man går från en rörlig sporthäst till en islandshäst (underförstått mindre rörlig häst) och att en mindre häst på något vis skulle vara stelare och mindre kvick i rörelserna rent generellt är diket felaktigt.
Jag tror inte alls det är stelare eller mindre kvicka, verkligen inte. Jag syftade bara på att halvblod kan vara lika snabba att vända, inget annat. Utöver det tror jag att islandshästar är som hästar är mest, fast med lite fler gångarter.
 
Men varför uttrycker du dig så? "Urtråkiga hästar"? Alla hästar som jobbar fint i verksamhet är väl hjältar! Det finns ju många islandshästar som både fungerar fint på grupptur med orutinerade och även är roliga att rida på andra sätt.
Håller med där, tycker det är otroligt av dom att klara av verksamheter med många olika sorters ryttare, och framförallt då majoriteten av dom typ aldrig suttit på en häst innan. Islandshästar har ju lite tycker jag blivit sådanna att om man vill prova på att rida, då är islandshästar ett säkert kort då faktiskt nästan alla klarar av dom under en tur i alla gångarter. Det är faktiskt nästan aldrig så att en helt nybörjare som aldrig suttit nästan på en häst skulle klara av att rida hästen i alla gångarter. Islänningen är lättare på det sättet att hänga med i rörelserna på.

Sen så tror jag heller inte dessa som går på turridning är tråkiga hästar utan minsta egna idé om saker och ting. Däremot så följer dom varandra väldigt automatiskt då det är så dom är lärde på gruppturer och det är det som gör dom så säkra på det sättet, det är trots allt kunniga stabila hästar som vet vad dom gör och vet vad dom vill, dock kanske inte alltid denna vilja och det "roliga" i hästen märks av när dom följer varandra på en tur på det sättet.
 
Skrev du inte att du red storhäst i verksamhet för 25 år sedan? Det är en väsentlig skillnad på gamla halvblod av modell flaggskepp än dagens som inte avlats för armén. Apropå "erfarenheter"... Sitt upp på vilken 5-åring som helst på en ASVH-bedömning och återkom :bump:;)

Klart man kan ramla av alla hästar. I mina ögon sjunker frekvensen radikalt med isl. även när man slappnar av ordentligt när man rider ut. Och jag är väldigt nöjd med det...

Nej det skrev jag inte, jag skrev att jag red i en ridgrupp (något mer skrev jag inte), MEN detta var inte på ridskola utan hos en privat tränare med egna hästar som hade privata elever. Hade dessutom en medryttarhäst som var vars ägare var vän till den privata tränaren. Så nu har nog din fria tolkning satt lite väl fart. ;)
 
Sitter man inte kvar på en häst bara för att den en kvick har man balansproblem.

Det är faktiskt ganska svårt att hitta ett halvblod med "kvarsittningsgaranti" om man vill rida ut ensam i skiftande miljöer. De behöver absolut inte vara ute efter att kasta av, men stora rörliga hästar är ofta lättskrämda och far i luften/kastar sig i annan utsträckning är de stabilare grövre typerna.

Det är svårt att hitta en häst med kvarsittningsgaranti oavsett ras, däremot går det att hitta individer som sannolikheten att åka av är låg. Det finns liksom inte bara hispiga halvblod och islandshästar att välja på, är man dessutom inte ute efter gångarterna så finns det bra mycket lämpligare hästar att välja än islandshästar.

Och ja att åka av har med balansen att göra men är hästen kvick i vändningarna har man mindre chans att ens inse att man håller på att åka av än om hästen långsammare.

PS. Islandshästar låter inte bli att stegra och hoppa för allt pga att de skulle vara grövre, de gör det för att man på Island hellre hade bråkstakar till middag än rider på dem.
 
Jag tror inte alls det är stelare eller mindre kvicka, verkligen inte. Jag syftade bara på att halvblod kan vara lika snabba att vända, inget annat. Utöver det tror jag att islandshästar är som hästar är mest, fast med lite fler gångarter.

Fysikens lagar säger att det är större tröghet i att vända ett stort föremål än ett litet än ett litet (här häst) , det är vetenskaplig fakta och inte tyckande. Och islandshästar är mer rörliga än de flesta i sin storlek, tror det har med tölten att göra.
 
@Grazing Att gå på led har de nog inte lärt sig på turridning. Djur som går där det är lite jobbigt går inte i bredd så att alla ska få det jobbigt ;). Nä de går i fotspåren efter varandra. Bokstavligen. Att de ska lugnt på led på turridning är ju av säkerhetsskäl. Men där är det nog en del hästar som skulle vilja gå nån annanstans än tvåa eller sist :idea:.
Säger jag som köpte en snäll turridningshäst som aldrig mera kunde hålla sig i skinnet när det det var många på led. :devil:
 
@Grazing Att gå på led har de nog inte lärt sig på turridning. Djur som går där det är lite jobbigt går inte i bredd så att alla ska få det jobbigt ;). Nä de går i fotspåren efter varandra. Bokstavligen. Att de ska lugnt på led på turridning är ju av säkerhetsskäl. Men där är det nog en del hästar som skulle vilja gå nån annanstans än tvåa eller sist :idea:.
Säger jag som köpte en snäll turridningshäst som aldrig mera kunde hålla sig i skinnet när det det var många på led. :devil:
Fast jo, min häst om jag red ut i grupp, han följde aldrig dom andra hästarna, han lyssnade på mig. Spelade ingen roll vad det var för typ av väg vi gick på. Det är ju samma sak som med ridskolehästar, dom gör det dom andra gör för dom har lärt sig så helt enkelt. Sen är det ju också långt ifrån alltid som man går på smala stigar bara där det inte finns plats för bredd. Det tror jag visst att det är någonting som dom lär sig att göra, dom måste ju nästan det så att dom inte lyssnar på vad en oerfaren ryttare säger till dom, då vet man ju aldrig vart dom hade hamnat.
 
Det är svårt att hitta en häst med kvarsittningsgaranti oavsett ras, däremot går det att hitta individer som sannolikheten att åka av är låg. Det finns liksom inte bara hispiga halvblod och islandshästar att välja på, är man dessutom inte ute efter gångarterna så finns det bra mycket lämpligare hästar att välja än islandshästar.

Och ja att åka av har med balansen att göra men är hästen kvick i vändningarna har man mindre chans att ens inse att man håller på att åka av än om hästen långsammare.

PS. Islandshästar låter inte bli att stegra och hoppa för allt pga att de skulle vara grövre, de gör det för att man på Island hellre hade bråkstakar till middag än rider på dem.

Du skriver hela tiden saker som är självklara, och egentligen inga svar på innehållet i mina inlägg.

Ja, jag vet att det finns fler än två raser på jorden. Men nu jämför vi islandshästar och andra vanliga raser, varav flera nämns i tråden. Jag har jämfört mest med SWB.

Innehållet i ditt PS är en enorm förenkling av en komplicerad fråga. Ja, islandshästar har många goda egenskaper tack vare den isolerade och riktade aveln på Island. Genetik innebär väldigt sällan isolerade egenskaper med solklara samband. Islandshästen delar givetvis till viss del genetisk profil med hästraser som den liknar. Grövre hästar har överlag inte samma rörelsemönster och temperament som hästar som avlats på hopp/dressyrprestation i många led. Sen har Islandshästarna en relativt specifik rörelsemekanik, men det innebär inte att det skiljer sig så fatalt från jämförbara ponnyer när det kommer till reaktioner, hopp och kast.

Du trasslar in dig själv i dina fysiologiska/fysikaliska resonemang. Ja, en mindre häst kan vara snabbare. Men det kompenserar liksom inte rakt av, då en stor häst knappast behöver vara långsam för det och rörelserna blir enorm mycket större --> större hävarm och mycket större kraft.
 
Senast ändrad:
Nej det skrev jag inte, jag skrev att jag red i en ridgrupp (något mer skrev jag inte), MEN detta var inte på ridskola utan hos en privat tränare med egna hästar som hade privata elever. Hade dessutom en medryttarhäst som var vars ägare var vän till den privata tränaren. Så nu har nog din fria tolkning satt lite väl fart. ;)

Fniss :angel:
 
Nej det skrev jag inte, jag skrev att jag red i en ridgrupp (något mer skrev jag inte), MEN detta var inte på ridskola utan hos en privat tränare med egna hästar som hade privata elever. Hade dessutom en medryttarhäst som var vars ägare var vän till den privata tränaren. Så nu har nog din fria tolkning satt lite väl fart. ;)

Jo vi tävlade även dessa hästar, mycket roligt och mycket lärorikt eftersom det var människans egna hästar. Det roligaste är att personen håller på även än idag, och tar privata elever fast nu på ett snäppet ännu högre nivå väldigt officiellt. Jag har ridit för denna tränare även på egen häst, även det mycket lärorikt. Men numera finns nog inte tid för den nivån vi befinner oss i.
 
För att vara ärlig, så nej den kan tyvärr inte vara allt det du beskriver samtidigt även om många vill göra detta gällande. Ja den kan vara fluffig samtidigt som den är en maffig tävlingshäst. Men vill du samtidigt rida långritter, då kan du tyvärr glömma maffig tävlinghäst för dessa två saker går inte ihop. Börjar du förstå vad filmen egentligen vill visa? Att det finns många olika typer av inriktningar du kan ägna dig åt, men inte med samma häst alla gånger.


Fast alltsa det har stammer ju inte, jag har sjalv en tavlingshast som gatt pa över sexan pa tavling och han ar min basta hast nar jag rider 6 dagars langritter. Han ar stark, stort steg och framförallt han blir aldrig trött, för varje dag blir han piggare och kanns battre och battre!
Har haft flera landsmótshastar med pa langturerna ocksa som gatt final i sin gren.
 
Fysikens lagar säger att det är större tröghet i att vända ett stort föremål än ett litet än ett litet (här häst) , det är vetenskaplig fakta och inte tyckande. Och islandshästar är mer rörliga än de flesta i sin storlek, tror det har med tölten att göra.
Så sant så :D När jag gick och lärde mig rida runt 1991 på Bollerup så valde jag alltid den största hästen, helst över 170 cm. Då kände man i hela hästen innan något skulle hända :cool:
 
Du skriver hela tiden saker som är självklara, och egentligen inga svar på innehållet i mina inlägg.
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus... du gör samma sak själv och när du inte gillar svaren så börjar du dessutom klaga på dem. Klassisk debatt teknik.

Ja, jag vet att det finns fler än två raser på jorden. Men nu jämför vi islandshästar och andra vanliga raser, varav flera nämns i tråden. Jag har jämfört mest med SWB.
Och jag jämför som du märker inte bara med en viss ras, och framförallt inte med nyligen inridna unghästar som är ett uselt exempel att dra upp när man talar om folk som byter ras med undermeningen att de vill ha hästar man inte åker av ifrån. Är man en rädd och osäker ryttare så ska man inte skaffa sig en unghäst oavsett ras.


Innehållet i ditt PS är en enorm förenkling av en komplicerad fråga. Ja, islandshästar har många goda egenskaper tack vare den isolerade och riktade aveln på Island. Genetik innebär väldigt sällan isolerade egenskaper med solklara samband. Islandshästen delar givetvis till viss del genetisk profil med hästraser som den liknar. Grövre hästar har överlag inte samma rörelsemönster och temperament som hästar som avlats på hopp/dressyrprestation i många led. Sen har Islandshästarna en relativt specifik rörelsemekanik, men det innebär inte att det skiljer sig så fatalt från jämförbara ponnyer när det kommer till reaktioner, hopp och kast.
Nej det är inte en förenkling det jag skriver i mitt PS, det är rena faktan, islandshästen är på Island hårt avlad på lynnet. Man behåller inte problemhästar, fungerar de inte rent lynnesmässigt så blir de smörgåsmat.

Islandshästarna är speciella i rörelsemönstret (tillsammans med exempelvis travare) det är genetiskt och beror på den gen som gör pass och eventuellt tölt möjligt men det har inget med grovlek att göra - förutom då att det är svårt att kalla islandshästen en grov häst - halvblod är ofta grövre - då för att de helt enkelt är större. Rasens grovlek indikerar inte på något sätt att den i sig skulle påverka rörelserna så att de blir kallblodslika och det samma gäller temperamentet i den mån det finns något kallblods temperament på grund av grovleken i sig, så har jag svårt att se någon parallell här. Däremot är Islandshästen avlad på gångarter och som ridhäst till skillnad från de grova kallbloden som avlas med inriktning på bruks och historiskt sett varit arbetshästar.

Islandshästen är en rektionssnabb häst, inte en grov och trög häst som du tycks vilja få det till. Kastar av folk gör de dock sällan, men det har ingen påstått att de gör så jag begriper mig inte på ditt envisande om att försöka visa att de inte gör det. Att islandshästen skulle ha bättre eller sämre reaktioner än en ponny av annan ras har jag inte berört så det är helt din tolkning men rent fysiologiskt bör de vara en aning snabbare än sina större kusiner. Nervsignalerna har en kortare väg att gå på en mindre häst. Nu är det du som tolkade mina inlägg till att handla om att islandshästen är avkastar kungar, men det är inget jag har skrivit, bara att de är rörliga och kvicka i reaktionen.

Du trasslar in dig själv i dina fysiologiska/fysikaliska resonemang. Ja, en mindre häst kan vara snabbare. Men det kompenserar liksom inte rakt av, då en stor häst knappast behöver vara långsam för det och rörelserna blir enorm mycket större --> större hävarm och mycket större kraft.
Nej jag trasslar inte in mig, men jag gör det besvärligt för dig då fakta talar emot din teori att stora hästar skulle vara mer reaktionssnabba och har snabba och ha snabbar rörelser. Det är fysiskt omöjligt. Att vara snabba i reaktionen och kunna röra sig snabbt är givetvis inte det samma som att ägna sig åt att bocka.
 
Så sant så :D När jag gick och lärde mig rida runt 1991 på Bollerup så valde jag alltid den största hästen, helst över 170 cm. Då kände man i hela hästen innan något skulle hända :cool:

Även om det är sant med relativa hastigheten blir det inte så enkelt som din blå solglasögonsmiley låter gälla.

1. En liten häst kan vara fysikaliskt kvickare men totala rörelseenergin kan bli mycket större med en stor häst.

2. Sluta referera till halvblod ni red för 25 år sedan, dagens SWB är extremt annorlunda i rörlighet och explosivitet.

Sedan finns det liknande riktningar inom delar av islandsaveln, mot ädlare sporthästar, vilket jag tycker är beklagligt. Dels för temperamentets skull, men mest för att fullvuxna människor inte ska rida ädla c-ponnyer hårt om ens över huvud taget.
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 326
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 699
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 478
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp