Ja, vad ska man säga...

Sv: Ja, vad ska man säga...

Det finns andra trådar där folk skrivit om saker de funderar om andra människor utan att du frågar dom om detta? :meh:
Självklart har jag pratat med henne och skickat länkar till detta forum och bjudit in henne till mitt jobb för att "stå till svars" -NOT!:sneaky:

Om du inte vågar framföra din kritik till henne själv, varför berättar du om den för andra? Det blir ju bara skitprat av det.

OM din trådrubrik hade varit något på temat "Jag är orolig för att min bror är stalkad" eller liknande - då hade jag förstått.

Men med rubriken "Ja, vad ska man säga..." - då signalerar du tydligt att det är skvaller du är ute efter. Jag är rätt övertygad om att skvaller i alla tider inletts just så.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Det är dömt att bara bli strul!

Det är det.

Fast strul kan lösas.

Frågan är om det är värt att lösa strulet, vilken nivå man ligger på känslomässigt och om orken finns.

Är det värt det, så pratar och diskuterar man problemet. Man sätter gränser och om tendenser visas att vilja gå över dessa, tar man tag i saken direkt på plats.

Människor kan ändra sig, men det kräver ansträngning och hjälp till att tänka om.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Du skrev
Jag skulle vilja lägga en beskedlig del av ansvaret på din bror, då det förefaller att han i sitt agerande inte varit tillräckligt tydlig med vad deras relation faktiskt är?
[...]
Så han kanske får se över hur han faktiskt beter sig.

Varför skulle brodern ha något ansvar över att hans partner beter sig illa? Det är uppenbart att det partnern pysslar med är ett destruktivt kontrollbeteende, även om brodern på en rak fråga just nu inte skulle svara att han upplevde det som ett problem. Vi vet ju hur sådana relationer fungerar. Det har diskuterats många gånger här. Då tycker jag det är rent otäckt att vinkla det till att den som blir utsatt för kontrollbeteendet själv skulle ha orsakat det. Vi vet ju att det inte är så det fungerar! Normaliseringsprocess och allt det där för bövelen.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

I samma svar till dig har jag adresserat precis det du lyfter fram. Läs resten av inlägget också :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ja, vad ska man säga...

Det har jag gjort. Även om vi tolkar beteendet väldigt olika (jag ser ett kontrollbeteende, du ser missförstånd och osäkerhet) ser jag inte varför brodern ska lastas över huvud taget.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Därför att missförstånd ofta handlar om kommunikation. Är man i en relation med någon är detta ett delat ansvar.


(Jag tycker fortfarande inte att hennes beteende är sunt)
 
"Jag är orolig för att min bror är stalkad"

Om du inte vågar framföra din kritik till henne själv, varför berättar du om den för andra? Det blir ju bara skitprat av det.

OM din trådrubrik hade varit något på temat "Jag är orolig för att min bror är stalkad" eller liknande - då hade jag förstått.

Men med rubriken "Ja, vad ska man säga..." - då signalerar du tydligt att det är skvaller du är ute efter. Jag är rätt övertygad om att skvaller i alla tider inletts just så.

Okej, förlåt för att jag är så förbannat usel på att sätta rubrik då!
Men summan är ju att jag är orolig och undrar om detta ses som ett normalt beteende...

Kanske skulle jag varit mer tydlig också med att jag träffat henne bara en gång, och några andra i familjen har träffat henne en gång var och det vid icke planerade tillfällen, inga middagar eller så.

Så att ta detta med henne, nej jag tror inte det! Men jag håller med de andra som säger att min bror är inte att skylla på.
Hennes smspåhitt säger mer om henne än om honom.
Och ditt övertolkande av missvisande rubriksättning säger mer om dej än om mej.;) Genom sej själv känner man andra eller hur var det?
 
Sv: "Jag är orolig för att min bror är stalkad"

Men summan är ju att jag är orolig och undrar om detta ses som ett normalt beteende...

Jag, precis som mandalaki, fick i trycket av en skvallertråd. Är du orolig är det ju en helt annan sak. Hennes beteende är inte sunt och inte ok.

Kanske skulle jag varit mer tydlig också med att jag träffat henne bara en gång, och några andra i familjen har träffat henne en gång var och det vid icke planerade tillfällen, inga middagar eller så.

I inledningsinlägget fick jag intrycket av att hon träffat familjen, dvs planerat.
 
Sv: "Jag är orolig för att min bror är stalkad"

Ledsen men den passningen går mig förbi:D

Det ÄR en skvallerinledning, det är inte mer med det. Om jag reagerar såpass starkt på hur andra skvallrar på Internet så verkar det väl inte så sannolikt att jag själv skulle skvallra på Internet.

Om du är orolig för din bror tycker jag att du ska prata med honom. Dina arbetskamrater eller folk på nätet kan förmodligen inte göra så mycket för att hjälpa honom.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Inte när det handlar om att överskrida gränser på det här destruktiva sättet.

Det handlar inte om vad de två har för relation eller överenskommelser sinsemellan. Det handlar om att den ena personen agerar ut ett destruktivt kontrollbeteende gentemot den andre, inför omgivningen.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Varför skulle brodern ha något ansvar över att hans partner beter sig illa? Det är uppenbart att det partnern pysslar med är ett destruktivt kontrollbeteende, även om brodern på en rak fråga just nu inte skulle svara att han upplevde det som ett problem. Vi vet ju hur sådana relationer fungerar. Det har diskuterats många gånger här. Då tycker jag det är rent otäckt att vinkla det till att den som blir utsatt för kontrollbeteendet själv skulle ha orsakat det. Vi vet ju att det inte är så det fungerar! Normaliseringsprocess och allt det där för bövelen.

:bow: Jag undrar hur svaren hade sett ut om det var mannen som skickade sms:en?
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

jag förtydligar:

att det råder delade meningar om huruvida de är i ett förhållande eller inte har båda ett ansvar för.

Hennes meddelanden och ageranden är inte ok och får stå för henne.

Uttrycker jag mig otydligt?
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Om du inte vågar framföra din kritik till henne själv, varför berättar du om den för andra? Det blir ju bara skitprat av det.

Massor med trådar här handlar om människor som inte har en aning om att man diskuterar dem. Tänk på alla inlägg i dating-tråden t.ex. Den handlar till stor del om människor som någon upplever som korkade, men som inte ges en chans att förklara sig.

Diskussionsforum är väl till för att diskutera?! ...och fråga, och ventilera?!
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Nej tvärtom var du väldigt tydlig med att du tycker att brodern kan tänkas har ansvar för tjejens beteende.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Visst. Fast trashtalk om anhöriga (med omnejd) är bland den lägsta sortens "diskussions"trådar, tycker jag. Då vill man ju inte lösa ett problem - man vill bara prata skit om personen ifråga. Tycker man borde fundera över sina egna problem istället - därför brukar jag ofta skriva ungefär det jag skrivit här, i liknande trådar.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

En av mina bröder separerade ifjol och träffade en tjej i somras.
Han gjorde klart från början att han inte var intresserad av ngt allvarligt och hon inte skulle få träffa hans barn eller honom då han hade dom hos sej.

Men oss andra i familjen har hon träffat.
Nu har hon börjat skicka sms till hans gamla tjejkompisar för att "klargöra" att hon är hans flickvän. :cautious: Och det är inte gamla "flickvänner" utan klasskompisar som han inte umgåtts med på nästan 20 år!

Är det konstigt att man reagerar, en tjej på jobbet tyckte inte det var så allvarligt, hon är väl bara väldigt svartsjuk...:crazy:

Är det okej att göra sånt här bara för att man är svartsjuk och det i en relation man vet inte kommer leda nånstans?!:meh:


Låter som de inte är överens om vilken relation de har. Även om tjejen är ansvarig för de sms hon skickar så din bror har ett ansvar att vara tydlig vad man vill med relationen. Just när man säger till någon att " vi kan träffas men det blir inte ngt allvarligt" så är det viktigt att man också beter sig därefter. Du skriver att tjejen är i en relation "man vet inte kommer leda nånstans" men frågan är ju om hon verkligen vet det?
Och min erfarenhet är att man alltid ska vara försiktig med såna här relationer. Vill absolut inte vara fördömande men ´jag har märkt att det är så lätt att någon får känslor eller att saker tolkas olika.

Dessutom känner jag att det är svårt att ha ngn åsikt såhär på nätet utan att veta exakt vad det är hon har gjort. Dvs - sms; en som hon har skickat- är det till personer som hon aldrig har träffat. I såna fall känns det ju inte sunt men är det personer hon har kontakt med och känner? I såna fall kanske sms skickades och info om förhållande nämndes i en bisats.
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Det där lät syrligt.

Jag frågade om jag uttrycker mig otydligt, syftande på just det inlägget jag skrev sist.
Du svarade med att jag var tydlig, vilket ger mig intrycket att du syftade på tidigare inlägg, trots att du svarade på det senaste.

Vad är det i mitt senaste inlägg som befogar ett, som jag uppfattar som, syrligt svar? Att jag tycker att tjejen får ta ett eget ansvar för hur hon beter sig - eller att jag anser att ett eventuellt missförstånd över huruvida de har ett förhållande eller inte är ett delat ansvar? det är fullt möjligt att separera de två.

är det inte precis det du säger - att det är hennes ansvar att hon beter sig illa?
 
Sv: Ja, vad ska man säga...

Jag menar att du i tidigare inlägg tydligt kopplade hennes agerande till brodern - hans beteende och ansvar.

Nu gör du en kovändning och menar att du separerar ursprungsfrågan (om kontrollbeteendet) med frågan om hur deras relation är organiserad. Den senare frågan ser jag inte relevansen i alls.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 772
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: anonym_tjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp