Jag avskyr fräcka islandshästar!

Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag håller absolut med dig!
Avla inte på lynniga hästar, sälj inte vidare lynniga hästar å varna alla omkring för lynniga hästar.Man ska inte behöva råka ut för att släppa in en häst i en hage där det finns ovanligt stor risk att den skadas pga en annan häst.
Självklart är hästar levande varelser som kan skadas men man behöver inte utmana ödet.
Behöver man bli av med en sån häst så är det bättre med avlivning så ingen annan råkar på den.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Vet inte varför denna tråd flyttades till avel då den mer handlar om uppfostran och hästhantering egentligen. Visst det finns felaktiga blodslinjer i aveln också men i detta fall handlarå det om uppfostran och felaktig hantering. Jag vet var den fötts upp nu och det är ett stort stuteri där de föds upp i flock. Den har sedan sålts och växt upp fel och ensam. Stammen har säkert betydelse men här handlar det mest om miljöpåverkan, dvs människor som inte klarat fostra en unghäst och ge den en vettig uppväxt. Den som äger stoet nu är tuff mot henne och måste vara det. Hon är förtvivlad över vad hennes häst gjort. Tyvärr avlar hon nog fram ännu ett problem eftersom mamman ju skall fostra fölet...
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

jag undrade också varför tråden ifråga hamnat på avel, så jag skickar den vidare... :angel:
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag har inte läst hela tråden, men jag kan bara instämma i rubriken! I mitt stall står mitt varmblod med avkomma, samt tre islänningar. Två av dessa är totalt respektlösa mot människor, klampar rätt över allt och alla, förstår inte när man säger till på skarpen, nafsar och slickar på en, förföljer en i hagen, samt att man inte kan gå in i hagen knappt utan att dessa två kommer och ska vara så nära inpå dig som det bara går.
Jag blir snart tokig, jag har aldrig varit med om att äldre hästar inte förstår när man säger ifrån! Jag vill att mina hästar ska respektera mig och förstå att jag har min "sfär" runt mig där jag inte vill att de ska klampa in hur som helst. Till och med min 5-veckors fölunge uppför sig bättre än dessa två.

Jag vet inte om detta är ett problem som är specifikt för islänningar, men jag tycker att man oftare stöter på dessa problem hos kallblodsraser. *Hukar mig*...
Min erfarenhet är att raser som står högt i blod är lite mer vakna och skärpta på signaler från andra.
Naturligtvis har ju kallbloden också sin charm och det går inte heller att dra alla över en kam, men detta är mina erfarenheter...
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Min lilla erfarenhet/åsikt av detta är faktiskt att jag inte vill "blanda" just islänningar med andra raser... (i detta fall var det visserligen (vad jag förstår) isl - isl) men som sagt de jag TROR är att iom att islänningar varit isolerade från andra hästraser så har de en annan typ av "kommunikation" ... De verkar inte lyssna på andra hästars "varningssignaler" eller så skiter de bara fullständigt i dem..
Vet många stall i sthlmstrakten som vägrar ta in isisar i stallen då de OFTAST inte funkar i flock med andra än isisar... Det är ju så OFTAST i sthlm att de e speciella "isisstall" där de dessutom inte tar in andra än isisar...

Sen är det ju sjlvklart så att avarter finns inom ALLA raser... vet ett hblsto som muckade med vårat sto... De stod rumpa mot rumpa, min var ranghög å den andra bara korkad (unghäst)... De berättade att den andra kommit backande mot vår. Vår märr visade att "flytta på dej annars" men den bara backade vidare mot vår... Slutade med att de stod å sparka mot varandra ... Den fick sys med många stygn vår va de knappt en skråma på... Den andra avlivades efter ca ett år då den dessutom gett sej på ryttaren då den ramlat av hästen... Dvs det var nåt RIKTIGT allvarligt fel på den....
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag trodde nånting helt annat om islänningar, snälla, godmodiga och tillfreds men jag har tydligen misstagit mig rejält. Jag har ingen som helst erfarenhet av den rasen så nu gick den rasen bort ur min intresse-sfär. Trots att mitt varmblodssto är ranghög som ett höghus så är hon jättesnäll mot alla andra hästar, det är bara att släppa in vilken häst som helst till henne, även hästar hon aldrig träffat. Hon är högre än mig i rang, (typiskt fruntimmer) men det är absolut inga problem oss emellan. Hon brukar backa upp mot mig och mucka, men jag vänder ändan till och muckar tillbaka. Det blir bara en del höttande åt varann innan anfallet gått över. Dock är det bara mig hon behandlar på det viset, det går att släppa in en hel skolklass stojiga ungar till henne för vem som helst kan hantera henne utan risk. Det är bara mig hon ska puckla på lite lagom ibland, när hon är busig.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Jag flyttade tråden till avel den i mångt och mycket handlar om att avla på hästar med dåligt lynne och om att släppa dessa till hingsten och vad det kan få för konsekvenser.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Problemet med Islänningar är som vanligt inte själva hästarna, utan människorna.
Alla möjliga skall ha Islänning oavsett om de kan något om hästar eller ej.
Och sedan så är ju hästarna så snälla, så då tar man föl utan att tänka på att ett föl måste uppfostras, även om det är en Islänning.

Islänningar ÄR godmodiga, snälla och tillfreds till sin natur.
MEN eftersom de också är ganska så egensinniga och hårda i psyket, så får man akta sig så att de inte tar över.
En väluppfostrad Islandshäst är helt underbar, medans en som har fått ta över ledarskaper kan bli rent farlig.

Precis som med alla andra hästar alltså.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Lånar..

Ju mer jag läser här på buke om islänningar. Så inser jag att min kanske skulle åka iväg och få gå i en ordentlig flock i vinter. Men egentligen vill jag ju hon ska gå här hemma så man får mysa lite (fast det skulle man ju inte :-)..)
Hon är en jättetrevlig häst, så jag hade tänk att hon skulle gå här hemma med en kompis.
Men med andra ord rekomenderar ni alla islandsägare att de ska få gå i en stor flock som unghästar? Min är 2 år.
Kommer ju sakna henne om hon inte är hemma :-)
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Antingen tar du hem en flock eller så skickar du bort till en inte alltför långt bort. För lite tycker jag man måste få mysa. Bättre att du saknar henne nåt år än att hålla på och fostra om henne sen. Hästar gör ett mycket bättre uppfostringsjobb än människor. Ser hårt ut ibland men ack så nyttigt.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Äsch, ta inte så allvarligt på det där.
Se bara till att uppfostra henne så att hon inte kliver över och på dig.
God uppfostran och ett tydligt ledarskap löser det mesta.

Och det är ju inte direkt din första häst.
Tänk envist Russ som behöver få veta sin plats, så går det bra skall du se.
Men ha gärna en äldre kompis som sätter sig över din unghäst i rang och talar om var skåpet skall stå, så slipper du mycket eget arbete.
Ett surt och ranghögt gammalt sto brukar vara bra till sådant.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Ja, det där håller jag på med. Hon måste stanna när jag stannar, utan att gå på mig. Och skulle hon göra det, får hon backa några steg och stå still. Sen går vi vidare (hon har fattat det snabbt) Hon går sen bakom mig och stannar tvärt när jag stannar. Inget nafs tolererar jag heller inte. Och jag ska kunna ta på henne överallt.
Jag tycker hon verkar helt ok med detta.

Jag har ju bara haft en unghäst förut, men tyckte jag lyckades bra med honom.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Hej
Det är hemskt när det händer. Jag har själv köpt ett ranglågt islands sto och när hon var på betäckning blev hon väldigt illa biten av hingsten. Det är en grop in i bogmusklen, en ganska stor grop på ena sida och en lite mindre på andra. Hon hade ändå turen att bli bra förutom groparna. Har hört att denna hingst har gjort så på fler ston :mad:
Nästa gång hon ska betäckas får det bli handbetäckning.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Tänkte oxå lägga mig i lite grann ;)
Om diskutionen (har läst det mesta men inte allt)generellt alla hästar som gör såna här saker är ju inte friska!

Mitt sto har haft det jobbigt o är lite jävlig o ska testa vart gränserna går, o det har ju o göra med uppfostran (precis det som ni diskuterar) jag har valt en sån här häst, men jag ser inte bara jobb (vilket det verkligen är) utan jag ser även en häst som vill kunna lita på människor och som kan vara otroligt go under ytan.

Vad jag nu menar med det här är att en häst som gör illa nån i flocken är (sjuk) o skulle antagligen drivas ifrån flocken i det vilda, hästar gör inte sånt här mot varann.

Det är en annan sak mot en människa gör en häst sånt här mot en människa då är dom helt enkelt dåligt uppfostrade och har inte fått tydliga gränser vilket dom får i en flock.

Jag tyckte att mitt lilla sto skulle få en chans att ha trygghet med tydliga gränser vilket (jag tror alla problem hästar verkligen vill ha, ingen häst mår bra av att bråka hela tiden.)

Så visst håller jag med om att man ska uppfostra hästen till att respektera människan, (vilket hade underlättat väldigt mycket med mitt sto).
Men hur en häst är i flocken eller mot kompisen den står med kan man inte göra något åt, utan man får lita på att dom sköter det själva.
Men sedan kan man ju hjälpa dom på traven eftersom vi faktiskt ställer in dom hos hästar som dom kanske inte alls kommer överens med.
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Trots att jag älskar islandshästar måste jag ge dig rätt! Få hästar är så okänsliga och envisa som islandshästar som växt upp fel, blivit bortskämda och saknar respekt! Det är ett jätteproblem och islänningarna tycker inte svenskarna är kloka som låter sina hästar bli så här bortskämda! Det är mycket svårt att rätta till en riktigt bortskämd islandshäst och det kan vara förenat med livsfara att ens försöka! De är för smarta och vet att de är starkare och man känner sig förbaskat liten när de inte ens bryr sig om ett spörapp när inget annat hjälper för att flytta på dem. Jag pallar inte med sådana hästar så jag förstår dig helt! Sätt dem i en egen hage där ägarna kan brottas med sitt problem själva! Hua! Du skall veta att seriöst avlade och fostrade islandshästar inte beter sig så här. Antingen är det fel på stammen eller fostringen eller både och. I regel är det en kombination där fostran spelar den största rollen!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Ride on skrev:
Jag trodde nånting helt annat om islänningar, snälla, godmodiga och tillfreds men jag har tydligen misstagit mig rejält. Jag har ingen som helst erfarenhet av den rasen så nu gick den rasen bort ur min intresse-sfär. Trots att mitt varmblodssto är ranghög som ett höghus så är hon jättesnäll mot alla andra hästar, det är bara att släppa in vilken häst som helst till henne, även hästar hon aldrig träffat. Hon är högre än mig i rang, (typiskt fruntimmer) men det är absolut inga problem oss emellan. Hon brukar backa upp mot mig och mucka, men jag vänder ändan till och muckar tillbaka. Det blir bara en del höttande åt varann innan anfallet gått över. Dock är det bara mig hon behandlar på det viset, det går att släppa in en hel skolklass stojiga ungar till henne för vem som helst kan hantera henne utan risk. Det är bara mig hon ska puckla på lite lagom ibland, när hon är busig.

Det där verkar var ett livsfarligt förhållande som när som helst kan slå slint och då drar du det kortaste strået! Döm inte rasen för att folk inte kan fostra dem! För det är det som det handlar om. Visst, vissa har större tendens än andra att bli fräcka!

Till Corzette: Normalt så har islänningar ett mer förfinat språk än andra därför att de växer upp i flock men det är när de ibte får den här naturliga uppväxten det blir så fel och jag förstod på avelsmötet att det var ett stort problem med många sådana hästar i Stockholmsregionen. Det är trist. Sedan har det också avlats på en del tufft och modigt tävlingsblod och då är det ännu viktigare att de får rätt fostran, annars kan det bli direkt livsfarliga hästar!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Inte_Ung skrev:
Problemet med Islänningar är som vanligt inte själva hästarna, utan människorna.
Alla möjliga skall ha Islänning oavsett om de kan något om hästar eller ej.
Och sedan så är ju hästarna så snälla, så då tar man föl utan att tänka på att ett föl måste uppfostras, även om det är en Islänning.

Islänningar ÄR godmodiga, snälla och tillfreds till sin natur.
MEN eftersom de också är ganska så egensinniga och hårda i psyket, så får man akta sig så att de inte tar över.
En väluppfostrad Islandshäst är helt underbar, medans en som har fått ta över ledarskaper kan bli rent farlig.

Precis som med alla andra hästar alltså.

Instämmer helt!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Grana skrev:
Lånar..

Ju mer jag läser här på buke om islänningar. Så inser jag att min kanske skulle åka iväg och få gå i en ordentlig flock i vinter. Men egentligen vill jag ju hon ska gå här hemma så man får mysa lite (fast det skulle man ju inte :-)..)
Hon är en jättetrevlig häst, så jag hade tänk att hon skulle gå här hemma med en kompis.
Men med andra ord rekomenderar ni alla islandsägare att de ska få gå i en stor flock som unghästar? Min är 2 år.
Kommer ju sakna henne om hon inte är hemma :-)

Den här har gått ensam sedan unghäst och myst med förra ägarinnan som sålde den sedan som 5-åring till nuvarande ägaren och då var den redan så här fräck! Dock anade ingen att hon kunde vara så elak vid andra hästar!

Hälsade på 3-åringen i helgen och de såren var det värsta jag sett irl på något djur! Hela bogen är upptrasad och skinnet hänger i slamsor samt det är flera cm djupa sår! De täcker två ytor på ca 30 x 30 cm eller mer! Dock hästen rör sig nu normalt och äter ordentligt. Chocktillståndet har släppt och smärtan verkar ha avtagit. Men det kommer att ta mycket lång tid innan såren är läkta. Dessutom har hon säkert minst 100 mindre bett över hela kroppen, utan överdrift. De hade gått ihop en vecka och var utan uppsikt under 1½ timma. Det är ju inget man kan klaga på i skötseln utan det är en häst som verkar ha grava psykiska störningar!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

Inte_Ung skrev:
Äsch, ta inte så allvarligt på det där.
Se bara till att uppfostra henne så att hon inte kliver över och på dig.
God uppfostran och ett tydligt ledarskap löser det mesta.

Och det är ju inte direkt din första häst.
Tänk envist Russ som behöver få veta sin plats, så går det bra skall du se.
Men ha gärna en äldre kompis som sätter sig över din unghäst i rang och talar om var skåpet skall stå, så slipper du mycket eget arbete.
Ett surt och ranghögt gammalt sto brukar vara bra till sådant.

Instämmer!
 
Sv: Jag avskyr fräcka islandshästar!

2 isisar skrev:
Tänkte oxå lägga mig i lite grann ;)
Om diskutionen (har läst det mesta men inte allt)generellt alla hästar som gör såna här saker är ju inte friska!

Mitt sto har haft det jobbigt o är lite jävlig o ska testa vart gränserna går, o det har ju o göra med uppfostran (precis det som ni diskuterar) jag har valt en sån här häst, men jag ser inte bara jobb (vilket det verkligen är) utan jag ser även en häst som vill kunna lita på människor och som kan vara otroligt go under ytan.

Vad jag nu menar med det här är att en häst som gör illa nån i flocken är (sjuk) o skulle antagligen drivas ifrån flocken i det vilda, hästar gör inte sånt här mot varann.

Det är en annan sak mot en människa gör en häst sånt här mot en människa då är dom helt enkelt dåligt uppfostrade och har inte fått tydliga gränser vilket dom får i en flock.

Jag tyckte att mitt lilla sto skulle få en chans att ha trygghet med tydliga gränser vilket (jag tror alla problem hästar verkligen vill ha, ingen häst mår bra av att bråka hela tiden.)

Så visst håller jag med om att man ska uppfostra hästen till att respektera människan, (vilket hade underlättat väldigt mycket med mitt sto).
Men hur en häst är i flocken eller mot kompisen den står med kan man inte göra något åt, utan man får lita på att dom sköter det själva.
Men sedan kan man ju hjälpa dom på traven eftersom vi faktiskt ställer in dom hos hästar som dom kanske inte alls kommer överens med.

Jag håller med dig i stort men bara en liten detalj. Den här hästen har länge gått själv utan kompisar, vilket jag räknar till dålig uppfostran, för hon har tappat bort hästspråket! Det gör henne farligt fostrad både för människor och djur som händelsen visar!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 135
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp