Bukefalos 28 år!

"Jag gillar inte barn"

Mycket möjligt, det där helveteshotellet kommer jag aldrig besöka igen i alla fall, fullkomligt vidrigt. Var som en skolmatsal på min gamla högstadieskola inkl. matkrigen och de försåtsminerade stolarna, men med betydligt yngre barn. Å andra sidan var vuxenklientelet inte helt mumsigt heller stundtals, så man väl inte begära för mycket.

Jag har dock, även utanför "Lollo och Bernie-hotellen" fortsatt en helt annan uppfattning än du. Innan vi fick barn brukade vi på resor roa oss med att utifrån barnens stojande peka ut vilka föräldrar som var svenska eftersom det var en sådan markant skillnad på hur mycket barnen hördes/störde andra gäster och kanske framför allt personalen. Nu har vi ju dock själva en sådan huligan som skulle kunna få andra vuxna att starta ett diskussionsinlägg på sociala medier, så kanske färgas min känsla av att "alla andra" har så lugna barn av detta? Just nu är det på nivån att vi liksom väljer bort vissa hotell som vi tidigare valt pga att vi känner att det blir för svettigt att försöka hålla vildingen i såpass strama tyglar att vi inte skäms ögonen ur oss. Hon är helt klart van att få höras och synas på ett annat sätt än vad som är riktigt bekvämt i sociala sammanhang som inte är direkt riktade till barn och det är helt enkelt inte värt att pröjsa flera tusen kr/natt för ett gulligt boutiqehotell om en av oss ändå får vara kvar på utsidan vid frukost/middag för att inte barnet ska riva ner linnedukarna, doppa händerna i pannkakssmeten och hälla ut espresson för paret vid bordet bredvid (japp, allt detta har vi redan hunnit avverka under förra sommarens Italien-bilande).

Just pga glädjen i att få äta i lugn och ro de få ggr som maken och jag får tillfälle att gå ut och äta ensamma så blir jag nog också extra frustrerad över de föräldrar som låter sina barn härja loss utan att ingripa. Hade jag velat ha den ljudnivån hade jag inte behövt hyra in barnvakt...

Upplever du att svenska barn är lika ohyfsade i Sverige? Jag har svårt att relatera till det du skriver, jobbar då ändå inom service och träffar mycket folk och olika nationaliteter. Jag tänker att det är ett turistbeteende. Alltså samma fenomen som när svenska ungdomar åker till typ sunny beach (eller var man nu åker år 2019) och beter sig illa? Men det är bara en tanke. Har ingen större erfarenhet av svenskar som turister, jag brukar söka mig till andra typer av resmål.
 
Svenska barn kanske inte är lika tränade på att vara ute på lokal?
(Utan att ha direkt stött på fenomenet) Samtidigt så antar jag att något slags instruktion måste ingå i träning? Det låter ju inte som att den som såg det här såg att föräldrarna försökte berätta och visa?

Att bara vara på en plats och se andra bete sig som man inte ska kan ju inte rakt av annars kallas träning. I sport tex brukar man ju visa och förklara.

Samtidigt ett stort antal barn som faktiskt försöker bete sig helt ok kan se orediga ut utan att vara det. De är dåliga på att reglera röststyrka ibland så ett Mammaaa! Får jag ta en KAKA! till, kan ju låta som ett vrål utan att vara menat så. Och ett småspring mot buffén kan ju uppfattas som att springa runt runt och skrika om det är många olika.
 
Upplever du att svenska barn är lika ohyfsade i Sverige? Jag har svårt att relatera till det du skriver, jobbar då ändå inom service och träffar mycket folk och olika nationaliteter. Jag tänker att det är ett turistbeteende. Alltså samma fenomen som när svenska ungdomar åker till typ sunny beach (eller var man nu åker år 2019) och beter sig illa? Men det är bara en tanke. Har ingen större erfarenhet av svenskar som turister, jag brukar söka mig till andra typer av resmål.
Ja, i ganska stor utsträckning. Alla år med butiksjobb i olika varianter gjorde mig under många år ganska säker på att jag inte ville ha egna barn t.ex. Sedan tror jag att turistdelen säkert gör sitt till, eller snarare "ledig-delen", det är svårt att motstå viljan att som förälder känna att det vore gött att inte behöva vara konsekvent, uppfostrande och i alla lägen närvarande när man tagit sig tid att lämna vardagen oavsett om det är på restaurang i hemstaden, på en färja över något hav eller på ett flådigt hotell i Thailand (vad vet jag, jag har aldrig varit i Thailand, men som exempel). Min upplevelse är dock att t.ex. de amerikanska familjerna inte behövde "ta paus" från tämjandet av sina vilda ungar, eftersom de kunde sitta ned och äta i lugn och ro utan att behöva vara i en uppfostringssituation.

Vart åker man f.ö. om man helt lyckas undvika andra svenskar? :D Jag har då aldrig lyckats.
 
Ja, i ganska stor utsträckning. Alla år med butiksjobb i olika varianter gjorde mig under många år ganska säker på att jag inte ville ha egna barn t.ex. Sedan tror jag att turistdelen säkert gör sitt till, eller snarare "ledig-delen", det är svårt att motstå viljan att som förälder känna att det vore gött att inte behöva vara konsekvent, uppfostrande och i alla lägen närvarande när man tagit sig tid att lämna vardagen oavsett om det är på restaurang i hemstaden, på en färja över något hav eller på ett flådigt hotell i Thailand (vad vet jag, jag har aldrig varit i Thailand, men som exempel). Min upplevelse är dock att t.ex. de amerikanska familjerna inte behövde "ta paus" från tämjandet av sina vilda ungar, eftersom de kunde sitta ned och äta i lugn och ro utan att behöva vara i en uppfostringssituation.

Vart åker man f.ö. om man helt lyckas undvika andra svenskar? :D Jag har då aldrig lyckats.

Skrev inte helt undvika andra svenskar, det är omöjligt. :p Men den stora massan svenskar tycker jag går att undvika genom att åka lågsäsong och välja bort klassiska resmål med direktflyg från Sverige. I synnerhet barnfamiljer söker sig ju till praktiska resmål, gärna med direktflyg och all inclusive, tänker jag.

Men intressant att erfarenheterna skiljer så markant åt. Uppfattar mig själv som ganska lättstörd och drar mig inte för att påtala att jag störs. Ändå känner jag inte alls igen den bild som målas upp av en del i tråden. Beror det på vilja miljöer man vistas i, eller vad? All inclusive och liknande väljer jag som sagt bort.
 
(Utan att ha direkt stött på fenomenet) Samtidigt så antar jag att något slags instruktion måste ingå i träning? Det låter ju inte som att den som såg det här såg att föräldrarna försökte berätta och visa?

Att bara vara på en plats och se andra bete sig som man inte ska kan ju inte rakt av annars kallas träning. I sport tex brukar man ju visa och förklara.

Samtidigt ett stort antal barn som faktiskt försöker bete sig helt ok kan se orediga ut utan att vara det. De är dåliga på att reglera röststyrka ibland så ett Mammaaa! Får jag ta en KAKA! till, kan ju låta som ett vrål utan att vara menat så. Och ett småspring mot buffén kan ju uppfattas som att springa runt runt och skrika om det är många olika.

Jag och min bästis brukar springa ikapp till dessertbordet när vi är på julbord, knuffas gör vi också 😂
 
Åh, tusan. Gärna en lista på Malmö/Lund-området.

Någon lista har jag inte, men jag vet att mor och far alltid väljer barnfria hotell när de reser nuförtiden, och på stan kan man säkert hålla utkik efter restauranger som förbjuder barnvagnar.
Vet inte om det är godkänt av DO att bokstavligen förbjuda barn riktigt än, men förhoppningsvis så småningom. :)
 
Beror väl på hur man definierar det. Det är väldigt vanligt att slå barn i Spanien fastän det är olagligt (kriminaliserades relativt nyligen) och min uppfattning är att de flesta spanjorer låter sina ungar härja och skrika och bete sig hur de vill. Man säger inte ifrån alls och sen helt plötsligt tröttnar man och gapar då på barnen eller är fysisk mot dem.

Jag tycker att det är lite intressant i såna här trådar att så många säger att Sverige är så himla barnovänligt och så jämför man med länder där barnaga är supervanligt fortfarande och menar att det är bättre där.

Nu var det inte deras barnuppfostran jag hade åsikter om, utan om barnen fick vara med. Vi har varit i Thailand, Turkiet, Polen, Tyskland, Danmark och Finland också, och jag upplever samma där. Att barn är mer välkomna. Ingenstans har jag sett galna ungar eller föräldrar som lappar till dem. Barnen uppför sig varken bättre eller sämre än svenska barn. Men de verkar klart mer vana vid miljön.

Nu läser du galet. Jag vill slippa stökiga barn. Som klättrar på min soffrygg, drar mig i håret, springer runt eller hindrar hela restaurangen att föra konversationer p g a den egna ljudvolymen.

Jag har frekventerat de ställen också, där huvudrätten kostar 350 kr+. Där blir jag ännu mer irriterad NÄR (inte OM) jag får samexistera med någons ungar de själva tröttnat på att hålla efter.
Seriöst? Främmande ungar som drar dig i håret???

Jag kan inte alls relatera till det här med högljudda och "springiga" barn som stör på offentliga platser. Jag ser det ALDRIG. De gånger jag störs av skrikiga barn så är det på ett flygplan eller på en buss, då ett barn blivit ledset och vi helt enkelt är inpackade i en liten tub så det går inte att komma undan skriket. Ett och annat vrål på ICA, absolut. Men på restaurang? Nej, jag stöter aldrig på barn på restauranger. Eller så märker jag dem inte. Eller så äter jag för sent, för dyrt?

Senast jag stördes av barnskrik var när jag och sambon tog en solig lördag på Skansen och ville äta lunch på Skansen Terrassen. Vände i dörren p.g.a möttes av 64826 parkerade barnvagnar och en ljudnivå som hade väckt Mary Poppins ur graven. Men vad annars ska man förvänta sig när man kliver in på barnens egna territorium. Jag tänker att ibland kan upplevelsen av "ouppfostrade och störiga barn" vara ett svar på dels vad man förväntar sig av barn, kanske för mycket helt enkelt? Samt vilka förväntningar man har på den plats man befinner sig på.

Ställen som Skansen är nog de värsta. Barnen blir helt övermättade med intryck, får för mycket socker och föräldrarna blir irriterade när ungarna skriker istället för att vara tacksamma. Här ser jag stor skillnad på barn som är vana vid att vistas i olika miljöer.
 
@Milosari Och jag har rest i massa länder, och bott i några stycken, och har en annan syn faktiskt. Jag tror det beror otroligt mycket på vilka glasögon man har på sig.
 
Efter vad jag läst om de stora hotellkomplexen kanske jag ska tillägga att något sådant har jag inte besökt. Vi åker inte charter utan reser runt i länderna.
 
Har hänt mig med. Har även haft barn som kommit och sparkat på mig.
Barn som kastat grejer på hunden, eller som klättrat över/under stolar för att komma åt hunden alt slängt sig över honom och föräldrarna har inte styrt till förrens jag har fräst ifrån.
Oj, men det måste väll ändå vara ganska ovanligt? På tåg händer det ju om man har något barn bakom sig att det sparkas lite i ryggen och möjligen pillas i hår eller liknande ibland men jag har aldrig varit med om något dylikt på restaurang.
 
Oj, men det måste väll ändå vara ganska ovanligt? På tåg händer det ju om man har något barn bakom sig att det sparkas lite i ryggen och möjligen pillas i hår eller liknande ibland men jag har aldrig varit med om något dylikt på restaurang.
Ah nej inte på restaurang. Missade att de var d handlade om.
 
@Milosari Och jag har rest i massa länder, och bott i några stycken, och har en annan syn faktiskt. Jag tror det beror otroligt mycket på vilka glasögon man har på sig.
Ja jag beskrev min upplevelse av hur det är att resa med litet barn i de här länderna (har också besökt betydligt fler länder utan barn men det hör inte hit). Jag diskuteras INTE barnuppfostran som jag vet är annorlunda. Jag skriver att barn är mer välkomna. Det kan vara för att man slår dem mer, vad vet jag? Men jag tror att det handlar om något annat, att man inte är lika rädda för att blanda generationer.
 
Oj, men det måste väll ändå vara ganska ovanligt? På tåg händer det ju om man har något barn bakom sig att det sparkas lite i ryggen och möjligen pillas i hår eller liknande ibland men jag har aldrig varit med om något dylikt på restaurang.
Jag har suttit på en flight till London och haft en typ åttaårig unge som satt och sparkade mig i ryggen hela jävla vägen. Vissa sparkar satte han i huvudhöjd på mitt säte :up:. Vi sa till tusen gånger, både honom och mamman, men det hjälpte inte. Mamman svarade bara "but he's just a baby!" när vi sa till.

Apropå påståendet att alla barn i hela världen minsann kan bete sig men inte svenska barn. Vilket skämt! Finns ju ouppfostrade barn världen över såklart. Så spännande och unika är vi inte, trots att vi ofta vill tro det.
 
Sen vill jag flika in att bara för att man som turist inte ser att barn blir illa behandlade betyder det liksom inte att det inte förekommer. Man ser inte allt som turist, tvärtom. Man får väldigt ofta en lite annan bild om man bor i ett land och faktiskt spenderar tid där, pratar med människor som bor där, lever i det.
 
Jag har suttit på en flight till London och haft en typ åttaårig unge som satt och sparkade mig i ryggen hela jävla vägen. Vissa sparkar satte han i huvudhöjd på mitt säte :up:. Vi sa till tusen gånger, både honom och mamman, men det hjälpte inte. Mamman svarade bara "but he's just a baby!" när vi sa till.

Apropå påståendet att alla barn i hela världen minsann kan bete sig men inte svenska barn. Vilket skämt! Finns ju ouppfostrade barn världen över såklart. Så spännande och unika är vi inte, trots att vi ofta vill tro det.
Jag och två mycket välartade pojkar fick flytta till business class på en flight, vi hade ett barn och föräldrar fån helvetet på raden framför, våra skärmar funkade inte och jag tror flygpersonalen helt enkelt tyckte synd om oss ;)
 
Jag och två mycket välartade pojkar fick flytta till business class på en flight, vi hade ett barn och föräldrar fån helvetet på raden framför, våra skärmar funkade inte och jag tror flygpersonalen helt enkelt tyckte synd om oss ;)
Haha! Tur i oturen minst sagt :D.
 
Haha! Tur i oturen minst sagt :D.
Ja det lär väl vara enda gången i mitt liv jag får sitta där!
Jag tror det var de för mig okända pojkarnas förtjänst egentligen. Kontrasten mellan barnet i raden framför som
Hojtandes klättrade runt med något irriterande spel konstant på högsta volym och föräldrar som mest förvärrade situationen och de i min rad som satt snällt och tittade på bilder i den äldstas telefon som enda underhållning på en 5 timmars flight var påfallande stor...
 
Jag har suttit på en flight till London och haft en typ åttaårig unge som satt och sparkade mig i ryggen hela jävla vägen. Vissa sparkar satte han i huvudhöjd på mitt säte :up:. Vi sa till tusen gånger, både honom och mamman, men det hjälpte inte. Mamman svarade bara "but he's just a baby!" när vi sa till.

Apropå påståendet att alla barn i hela världen minsann kan bete sig men inte svenska barn. Vilket skämt! Finns ju ouppfostrade barn världen över såklart. Så spännande och unika är vi inte, trots att vi ofta vill tro det.
Ja, när man reser så där på rad så är det ju relativt vanligt, men det kändes lite mer galet när man sitter på restaurang.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 882
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 793
Senast: Niyama
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 866
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 085
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp