Just nu funderar jag på... Del 3

För mig är det inget problem då jag är frisk och har körkort men det känns konstigt att ett soprum som har restavfall, matrester, metallskrot, glas, batterier mm men inte ett ställe för brännbart.
Brännbart är ju godispapper, hushållspapper, tidningar, reklam osv osv. Väldigt mycket helt enkelt.
Godispapper skulle jag lägga i restavfall, hushållspapper i matavfall och tidningar/reklam i mitt fack för tidningar.

Varför skulle du inte lägga godispapper i restavfall?
 
Godispapper skulle jag lägga i restavfall, hushållspapper i matavfall och tidningar/reklam i mitt fack för tidningar.

Varför skulle du inte lägga godispapper i restavfall?
För att det är brännbart?
Men det är ju inte bara godispapper. Den största delen av min soppåse är brännbart. Har inget matavfall, inga bindor eller blöjor.
 
För att det är brännbart?
Men det är ju inte bara godispapper. Den största delen av min soppåse är brännbart. Har inget matavfall, inga bindor eller blöjor.
Jag förstår nog inte vad du menar. Varför skulle inte godispapper vara restavfall (som är en del av det brännbara)?
 
Ok. Borde det då inte stå ”papper som inte är tidningar”?
Vad det borde stå på ditt kärl vet jag inte. Hos oss definieras restavfall som:

...det som blir över efter att du sorterat ditt avfall, t.ex. kuvert, blöjor,kattsand,dammsugarpåsar, disktrasor, husdjurslatrin,
bomullstops, tandborstar, mm.

För mig känns det bara så himla självklart att man inte slänger tidningar i det brännbara. De har vi sorterat som just tidningar i hur många år som helst. Tidningar hos oss är:

Dags- ochveckotidningar,kataloger,pocketböcker,reklambladutan plast,pappersark, mm.
 
Jag tänker att godispapper är en förpackning och ska till förpackningsinsamlingen. Eller?
Vad är förpackningsinsamling? Vi har bara ett kärl förr pappförpackningar och där ska det inte vara.

Enligt en som jobbar med att hämta sopor så får jag kasta både godispapper och presentpapper i restavfall så jag kör på det.
 
Vad är förpackningsinsamling? Vi har bara ett kärl förr pappförpackningar och där ska det inte vara.

Enligt en som jobbar med att hämta sopor så får jag kasta både godispapper och presentpapper i restavfall så jag kör på det.
Förpackningsinsamlingen är de återvinningsstation som haft plast, metall, glas, papper. Nu övergår det ansvaret från producenterna till kommunen om jag förstår rätt men jag förstår inte att det skulle ge annorlunda sortering än tidigare.
 
Vad är förpackningsinsamling? Vi har bara ett kärl förr pappförpackningar och där ska det inte vara.

Enligt en som jobbar med att hämta sopor så får jag kasta både godispapper och presentpapper i restavfall så jag kör på det.
Förpackningsinsamling.
1000005887.jpg
 
För mig är det inget problem då jag är frisk och har körkort men det känns konstigt att ett soprum som har restavfall, matrester, metallskrot, glas, batterier mm men inte ett ställe för brännbart.
Brännbart är ju godispapper, hushållspapper, tidningar, reklam osv osv. Väldigt mycket helt enkelt.
Är inte restavfall och brännbart samma då? Av det du rabblar upp är tidningar för sig själv.
 
Är inte restavfall och brännbart samma då? Av det du rabblar upp är tidningar för sig själv.

Är restavfall och brännbart avfall samma sak?

Brännbart avfall är ett samlingsnamn för allt avfall som kan brännas. Restavfall är en del av brännbart avfall, men inte samma sak. Ansvaret för restavfall ligger hos kommunen och det är de som har ansvar över avfallet. Skulle det du vill slänga i restavfall vara för stort för ditt sopkärl hemma kan du återvinna det på en återvinningsstation för brännbart avfall. Oftast klassas detta som grovavfall.
https://www.recycla.se/atervinningsguide/avfall/restavfall
 
Jag förstod bara inte varför man ändrat namn i soprummet i såfall? Det gjorde inte sopköraren heller riktigt.
Därför att brännbart kan vara missvisande, då t.ex. tidningar, mjölkpaket eller plastförpackningar ju är saker som kan brinna - men som inte ska läggas i det brännbara avfallet.
Det är mer självförklarande att kalla det för restavfall - efter som det är just resten som blir kvar efter du har sorterat allt som ska till något annat fack/tunna (alternativt någon container på ÅVC)
Aha jag fattade fel. Det första som står är ”saker som är av plast som inte är av plast”. Det är en mening. Jag trodde resten var fortsättning på det första! Tack.
Det lär väl stå "saker som är av plast som inte är en plastförpackning"? Sådan plast som är förpackningar ska i förpackningsinsamlingen. Diverse plastprylar, typ trasiga leksaker och uttjänta tandborstar, ska i restavfallet.
 
Undrar hur Yves Rocher tänkte här. Refillflaskor för att fylla på en flaska. Refillflaskorna ser ju ut som vanliga flaskor förutom öppningen. Blir det inte mer plastavfall när de gör så här?

4BEB74F2-0A03-4D43-BFB1-5C04A2B6B853.jpeg
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 529
Senast: em76
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 613
Senast: Breaktown
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 584
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
873
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp