Just nu funderar jag på... Del 3

Såg att återvinning redan avhandlats, men hur meningsfullt är det egentligen att sortera bort plast och pappersförpackningar? De allra flesta pappersförpackningar jag har är ju en fin blandning av plast och papper, och plast kommer ju ändå bara att eldas upp. Den enda fördelen är väl att det blir lite lägre kostnad för sopor för mig, eftersom jag betalar per kilo.
 
Såg att återvinning redan avhandlats, men hur meningsfullt är det egentligen att sortera bort plast och pappersförpackningar? De allra flesta pappersförpackningar jag har är ju en fin blandning av plast och papper, och plast kommer ju ändå bara att eldas upp. Den enda fördelen är väl att det blir lite lägre kostnad för sopor för mig, eftersom jag betalar per kilo.
Vad gör de med plasten på återvinningen då? Jag trodde den återvanns nu förtiden.
 
Hur tänker man när man vill att vi ska köra cirka femtio mil för att visa en husbil? Det står klart och tydligt i annonsen vad den finns, att potentiell köpare bor långt bort kan ju inte vi hjälpa. Att vi då skulle köra hem till den potentiella köparen för att hen ska titta på bilen.. Nej tack.
 
Såg att återvinning redan avhandlats, men hur meningsfullt är det egentligen att sortera bort plast och pappersförpackningar? De allra flesta pappersförpackningar jag har är ju en fin blandning av plast och papper, och plast kommer ju ändå bara att eldas upp. Den enda fördelen är väl att det blir lite lägre kostnad för sopor för mig, eftersom jag betalar per kilo.
Att stödja funktionen i ett producentansvarssystem har väl ett egenvärde? Sorterar konsumenterna inte så blir det ju inte det incitament till mindre och bättre förpackningar på producenterna som är meningen i det hela.

Sen ska det vara skillnad på att bränna en stor osorterad hög och att bränna mer väldefinierade fraktioner, efter vad jag förstått.
Och det går att sortera bort plast- och metallskikt från pappersförpackningar i återvinningsprocessen. Att fler blandförpackningar har blivit mer separerbara redan på konsumentnivå bör väl ses som ett resultat av producentansvarssystemet?
 
Jag funderar på hur jag ska kunna vara ledig extra länge i sommar utan att säga upp mig. Jag får kanske ta tjänstledigt för att förlänga semestern, vet inte riktigt vad som gäller, men har sent omsider insett att jag förstås förlorar semesterdagar om jag tar tjänstledigt 🙈. Men det kanske är okej, bara det inte blir knas med lönen så att jag blir återbetalningsskyldig på något vis. Jag har inte tid att jobba på sommaren 🤣.
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 826
Senast: tuaphua
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 653
Senast: Breaktown
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 604
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
882
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp