Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
I översättningar av Sången om Grimner beskrivs åtminstone Hugin som en "han", då Oden oroar sig för om han ska komma tillbaka. Munins kön tror jag kanske inte nämns då men eventuellt någon annanstans? Dock så vet jag inte hur det är i original.
Intressant! Översättningar/nyskrivningar är kanske en bra utgångspunkt att leta sig bakåt genom för att komma till botten med det hela🤔
 
Vad det är för "provsvar" jag skrivit in min kalender om några veckor. Mig veterligen har jag inte tagit några prov (akademiska eller medicinska), och har inga prov att rätta. Ändå denna påminnelse med hög prioritet mitt i ledigheten:confused:
 
Jag funderar på om jag ska orka klippa en bit av gräsmattan. På jobbet kör man ju bara på. Hemma kan jag känna efter om jag orkar. Och så kan jag fundera på om jag borde spara den energin det tar att klippa gräset, till jobbet i morgon.
 
Jag funderar på om jag ska orka klippa en bit av gräsmattan. På jobbet kör man ju bara på. Hemma kan jag känna efter om jag orkar. Och så kan jag fundera på om jag borde spara den energin det tar att klippa gräset, till jobbet i morgon.
Min chef sa så bra för några veckor sedan ”ibland kan man vara trött på fritiden för det varit mycket på jobbet och ibland kan man vara trött på jobbet för man gjort lite mycket på fritiden”. Sunt tycker jag.


Jag funderar helt vardagligt på middag: värma låda, äta yoghurt eller äta kallskuret?
 
Min chef sa så bra för några veckor sedan ”ibland kan man vara trött på fritiden för det varit mycket på jobbet och ibland kan man vara trött på jobbet för man gjort lite mycket på fritiden”. Sunt tycker jag.


Jag funderar helt vardagligt på middag: värma låda, äta yoghurt eller äta kallskuret?
Jag är nog trött mer eller mindre hela tiden. Jag går liksom bara på ren vilja och måsten.
 
Jag är nog trött mer eller mindre hela tiden. Jag går liksom bara på ren vilja och måsten.
Jobbigt! Det är så lätt att hamna i att bara prioritera jobb då, det var mest det jag funderade på. Det är ok att prioritera sig själv ibland och att det går ut över jobbet. Bara det blir balans.

Att det är ok att testa lite gräsklipp hemma med risken att vara paj på jobbet/inte komma dit. Det är enda sättet jag kommer på att veta om det bär eller brister. Sagt med full förståelse för hur svårt det är att prata om bristande ork, det finns inte riktigt ord som särskiljer ”jag har partajat hela helgen och känner mig sliten” från ”jag orkar inte lyfta gaffeln till munnen eller sitta upp för att äta” och då är det två helt olika grejer att vara trött. :heart
 
Jobbigt! Det är så lätt att hamna i att bara prioritera jobb då, det var mest det jag funderade på. Det är ok att prioritera sig själv ibland och att det går ut över jobbet. Bara det blir balans.

Att det är ok att testa lite gräsklipp hemma med risken att vara paj på jobbet/inte komma dit. Det är enda sättet jag kommer på att veta om det bär eller brister. Sagt med full förståelse för hur svårt det är att prata om bristande ork, det finns inte riktigt ord som särskiljer ”jag har partajat hela helgen och känner mig sliten” från ”jag orkar inte lyfta gaffeln till munnen eller sitta upp för att äta” och då är det två helt olika grejer att vara trött. :heart
På jobbet skärper jag alltid till mig och gör det som förväntas. Kan inte krascha på jobbet. Det gör jag hemma. Det är hemma jag kan bli liggande i soffan utan att orka göra något.

Det blev för övrigt inget gräsklippande idag. Behövde orken för att klara av att ta en dusch.
 
Jag funderar på de som säger att man inte får diska vassa knivar i diskmaskinen för man kan skära sig på dom.
Likadant får de inte ligga i diskstället för man kan skära sig, men hänga på väggen så man teoretiskt skulle kunna skära sig då också det är okej. Förstår inte riktigt logiken…

Ja knivar är vassa, jag lyckades skära mig med ovansidan idag (den icke vassa sidan).
Förstår inte problemet om det är jag som la kniven där som tar hand om den.
 
Jag funderar på de som säger att man inte får diska vassa knivar i diskmaskinen för man kan skära sig på dom.
Likadant får de inte ligga i diskstället för man kan skära sig, men hänga på väggen så man teoretiskt skulle kunna skära sig då också det är okej. Förstår inte riktigt logiken…

Ja knivar är vassa, jag lyckades skära mig med ovansidan idag (den icke vassa sidan).
Förstår inte problemet om det är jag som la kniven där som tar hand om den.

Är inte orsaken till att man inte ska diska dem i maskin att de kan/blir slöa av det? Så har jag uppfattat det 🤔
 
Jag funderar på de som säger att man inte får diska vassa knivar i diskmaskinen för man kan skära sig på dom.
Likadant får de inte ligga i diskstället för man kan skära sig, men hänga på väggen så man teoretiskt skulle kunna skära sig då också det är okej. Förstår inte riktigt logiken…

Ja knivar är vassa, jag lyckades skära mig med ovansidan idag (den icke vassa sidan).
Förstår inte problemet om det är jag som la kniven där som tar hand om den.
Tror den som sagt så till dig fått det om bakfoten. Man ska inte diska vassa knivar i diskmaskin för att man sliter ner eggen och kniven snabbare vilket gör att man dels förstör kniven och dels blir den slöare, inte för att man kan skära sig. Skära sig kan man göra oavsett så länge kniven är vass.
 
Jag funderar på var jag kan hitta kjolen jag vill ha! En maxikjol till mig som är 165 cm lång där kjolen inte släpar i marken. Inte hysteriskt mönstrad. Helst enfärgad blå eller grön i en nyans som gör att den funkar på sommaren. D.v.s. Inte murrig och mörk för då vill jag inte ha den på sommaren. Den ska i princip ersätta jeans. Mjukt lagom tunt tyg. A-linje. Mjuk midja som inte skär in och skapar valkar.

Jag vill kunna prova den innan jag köper.
 
Jag funderar på var jag kan hitta kjolen jag vill ha! En maxikjol till mig som är 165 cm lång där kjolen inte släpar i marken. Inte hysteriskt mönstrad. Helst enfärgad blå eller grön i en nyans som gör att den funkar på sommaren. D.v.s. Inte murrig och mörk för då vill jag inte ha den på sommaren. Den ska i princip ersätta jeans. Mjukt lagom tunt tyg. A-linje. Mjuk midja som inte skär in och skapar valkar.

Jag vill kunna prova den innan jag köper.

Jo, den ska vara lätt att stryka eller strykfri! Om den är jobbig att stryka kommer den bara bli liggande. Jag hatar att stryka!
 
Tror den som sagt så till dig fått det om bakfoten. Man ska inte diska vassa knivar i diskmaskin för att man sliter ner eggen och kniven snabbare vilket gör att man dels förstör kniven och dels blir den slöare, inte för att man kan skära sig. Skära sig kan man göra oavsett så länge kniven är vass.
Ok, aldrig hört det innan men det kvittar då det jag reagerat är på samma tänk att man kan skära sig även om man diskar för hand å låter kniven torka i diskstället.
 
Va? Det har jag aldrig hört?
Så är det, fast inget jag följer dock.... ;)

Köksknivar​

Maskindisk gör knivarna slöa eftersom diskmedlet fräter på eggen. Knivar som inte är rostfria rostar dessutom när de utsätts för vattnet, värmen och slipmedlet i diskmedlet, om de körs upprepade gånger i maskinen. Värmen under torkningen kan också göra att handtaget spricker. Handdiska i stället och torka av bladet direkt. Även saxar och andra vassa föremål blir slöa i diskmaskinen.
https://www.radron.se/vardagskunska...öa eftersom,också göra att handtaget spricker.
 
Så är det, fast inget jag följer dock.... ;)

Köksknivar​

Maskindisk gör knivarna slöa eftersom diskmedlet fräter på eggen. Knivar som inte är rostfria rostar dessutom när de utsätts för vattnet, värmen och slipmedlet i diskmedlet, om de körs upprepade gånger i maskinen. Värmen under torkningen kan också göra att handtaget spricker. Handdiska i stället och torka av bladet direkt. Även saxar och andra vassa föremål blir slöa i diskmaskinen.
https://www.radron.se/vardagskunskap/10-saker-du-inte-ska-diska-i-maskin/#:~:text=Maskindisk gör knivarna slöa eftersom,också göra att handtaget spricker.
Jag har ärligt inte märkt någon skillnad. 🙈😅
Kör mina knivar hemma i diskmaskinen och har inte direkt märkt någon skillnad på dom att de skulle bli förstörda eller slöare. 🤔
 
Just nu funderar jag på om morgonmänniskor och kvällsmänniskor har olika lätt för att hantera tidsomställningar vid långresor. Och om det skiljer sig vid östliga resp. västliga resor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
406
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 535
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 694
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 301
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp