Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte mig inte för och fryste in halvtinade räkor på nytt igår. Det står väldigt tydligt på påsen att tinade räkor ej får frysas på nytt. Nu funderar jag på om de var tillräckligt tinade för att det ska gälla eller om jag törs äta dem ändå.
 
Funderar på om jag ska åka till Lidl. Såg en sak i deras reklamblad men den är säkert slut, gäller bara denna vecka. Dessutom är det så varmt. Nä, jag åker nog inte.
 

Vill man minimera risken så ska man låta bli. Men annars beror det också på hur de kom till ”halvtinat”-status. Var det genom varsam upptining i kylskåp är risken minimal för problem med återfrysning, utom för konsistensen.

Har de legat framme och tinat i rumstemperatur eller i mikro skulle jag avstå. Bakterietillväxt kan gå riktigt snabbt, och det räcker att det är delar av produkten som det sker i för att det ska vara dåligt.
 
Letar ny stallplats. Bara för två månader. Hittade en, men det är lite större än jag skulle önska. Då är frågan hur mycket man kan kompromissa med när det bara gäller två månader...
 
På vad jag, sambon och en vän ska äta när vi ska campa på en typ, festival, senare i sommar. Funderade på att skapa en tråd och fråga alla vad dom brukar äta vid camping i en vecka, men då blir det tredje tråden med mat-relaterat ämne ifrån mig den här månaden. :rofl:
 
Vill man minimera risken så ska man låta bli. Men annars beror det också på hur de kom till ”halvtinat”-status. Var det genom varsam upptining i kylskåp är risken minimal för problem med återfrysning, utom för konsistensen.

Har de legat framme och tinat i rumstemperatur eller i mikro skulle jag avstå. Bakterietillväxt kan gå riktigt snabbt, och det räcker att det är delar av produkten som det sker i för att det ska vara dåligt.
Rumstemperatur.

Men om jag inte råkat lägga in dem i frysen så hade jag skalat dem, lagt i kylen och ätit idag utan att fundera över saken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
343
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 548
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 415
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp