Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det på sanning? Hur kan de inte ha uppfrätta händer och kläder? :o
Det är lika frätande där som här. Och det finns det också källor som upplyser dem om. Men – jag har ingen pålitlig interkulturell förståelse av USA, så ta det med en nypa salt, däremot UK – jag har fått uppfattningen av att man i USA hellre tar lite frätskador på luftvägarna än att något inte skulle vara/upplevas som "rent". Tycker det är rätt intressant, för jag undrar vad det beror på att man är så hysterisk kring renlighet där.

I UK däremot tycker jag folk är normala/sansade/rimliga, förutom Kim & Aggie kanske? Om det var dem du tänkte på? Å andra sidan har jag sett dem använda citron + bakpulver, så de kanske är rätt rimliga de med.
 
Det är lika frätande där som här. Och det finns det också källor som upplyser dem om. Men – jag har ingen pålitlig interkulturell förståelse av USA, så ta det med en nypa salt, däremot UK – jag har fått uppfattningen av att man i USA hellre tar lite frätskador på luftvägarna än att något inte skulle vara/upplevas som "rent". Tycker det är rätt intressant, för jag undrar vad det beror på att man är så hysterisk kring renlighet där.

I UK däremot tycker jag folk är normala/sansade/rimliga, förutom Kim & Aggie kanske? Om det var dem du tänkte på? Å andra sidan har jag sett dem använda citron + bakpulver, så de kanske är rätt rimliga de med.
Jag älskar klorin/bleach och använder det i mitt badrum. Det är en VÄLDIGT vanlig rengöringsprodukt som finns i minst fyra olika dofter i rengöringshyllan i en vanlig butik. Det en köper i butik fräter inte på hud, men missfärgar givetvis textiler om en häller på en stor pöl av det på en torr, mörk tröja.
 
Funderar vagt på om jag ska kolla upp min långdragna hosta. Fast vet samtidigt att jag rådfrågade hc 2018 när jag hade hosta i 6 veckor, och att det inte var något att bry sig om (och hostan gick ju över så). Nu senaste gången har jag bara hostat i tre veckor så där har jag nog egentligen funderat klart 🤔
 
Det är lika frätande där som här. Och det finns det också källor som upplyser dem om. Men – jag har ingen pålitlig interkulturell förståelse av USA, så ta det med en nypa salt, däremot UK – jag har fått uppfattningen av att man i USA hellre tar lite frätskador på luftvägarna än att något inte skulle vara/upplevas som "rent". Tycker det är rätt intressant, för jag undrar vad det beror på att man är så hysterisk kring renlighet där.

I UK däremot tycker jag folk är normala/sansade/rimliga, förutom Kim & Aggie kanske? Om det var dem du tänkte på? Å andra sidan har jag sett dem använda citron + bakpulver, så de kanske är rätt rimliga de med.
Kim och Aggie har jag sett och de härjar vilt med allt från pimpsten till, exakt, bakingsoda. Det har funnits andra program med såna sjukliga bacillskräckare och lortisar som ska försöka få varann att bli lite mer mittemellan. Och där flödar bleachen! Förstår inte hur de står ut med klorinlukten! Som att bo I ett kommunalt badhus! :eek:
 
Funderar vagt på om jag ska kolla upp min långdragna hosta. Fast vet samtidigt att jag rådfrågade hc 2018 när jag hade hosta i 6 veckor, och att det inte var något att bry sig om (och hostan gick ju över så). Nu senaste gången har jag bara hostat i tre veckor så där har jag nog egentligen funderat klart 🤔
Jag röstar för att du kollar upp hostan. Det är visst är nåt att bry sig om. Det kan vara nån slags covid variant, och det kan vara nånting smittsamt. Och du kanske får penicillin om det kan vara lämpligt, för att du inte ska gå ner dig alldeles. Sen vill man inte att svaga och gamla och skruttiga människor ska bli smittade av samma elände som du fått, för de kanske inte klarar den hostan... Så ring vc o be att få komma!
 
Tycker det är rätt intressant, för jag undrar vad det beror på att man är så hysterisk kring renlighet där.
Inte mitt expertområde, men det finns historiker som menar att det har med två saker att göra; religion och rasism, och båda i kombination med klass. En idé om att renlighet är gudomlig och evolutionärt överlägsen som dras till extremer (extremer som också innefattar balsamering av kroppar, tvångssterilisering, rasistiska nidbilder etc). Intressanta tankar, tycker jag.
 
Jag röstar för att du kollar upp hostan. Det är visst är nåt att bry sig om. Det kan vara nån slags covid variant, och det kan vara nånting smittsamt. Och du kanske får penicillin om det kan vara lämpligt, för att du inte ska gå ner dig alldeles. Sen vill man inte att svaga och gamla och skruttiga människor ska bli smittade av samma elände som du fått, för de kanske inte klarar den hostan... Så ring vc o be att få komma!
Jag vill verkligen inte smitta någon förstås, men har svårt att tro att jag fortfarande är smittsam! Jag mår helt bra i övrigt. Men vad vet jag. (Skulle tänka annorlunda om jag hostade hela tiden, men så illa är det ändå inte).

Tack för synpunkt, får tänka ett varv till 🙂
 
Inte mitt expertområde, men det finns historiker som menar att det har med två saker att göra; religion och rasism, och båda i kombination med klass. En idé om att renlighet är gudomlig och evolutionärt överlägsen som dras till extremer (extremer som också innefattar balsamering av kroppar, tvångssterilisering, rasistiska nidbilder etc). Intressanta tankar, tycker jag.
Jätteintressant! Har du några lästips på rak arm?
 
Jätteintressant! Har du några lästips på rak arm?
Gail Bederman tar upp det en del i Manliness & Civilisation om jag minns rätt, sen har vi Karin Johanisson som tar upp det i svensk kontext. Chromophobia av David Batchelor tror jag är inne på det i kontexten av rasism. Och såklart Foucaults klassiska Madness and Civilisation som många av de tidigare bygger på. Finns flera andra böcker som säkert tar upp mer av de religiösa perspektiven men som jag inte minns just nu :)
 
Hur mycket det skulle behöva regna för att "varning för skogsbrand"-notiserna från SMHI ska sluta komma dagligen? I natt t.ex. regnade det ihärdigt i flera timmar. Men - å andra sidan - så är ju varningarna länsvis, och i resten av mitt län har det kanske inte kommit regn.....så är det väl.....
 
Varför är det alltid så viktigt vad folk jobbar med? Så fort man träffar någon ny bekantskap så är det nästan det första de frågar 🤔 Varför?
Jag tror att det är mer en inrotad vana och norm än ett extremt stort och utbrett intresse för olika slags förvärvsarbeten.

Jag tycker inte det är så konstigt att det kommer upp ganska tidigt i en ny bekantskap. Jag tänker att om man är intresserad av att lära känna någon djupare så är man automatiskt intresserad av att veta hur människan spenderar hälften av sin vakna tid som ett heltidsarbete nästan utgör. Men varför det så ofta är det allra första som frågas ligger nog i något annat. Mer som normerat ganska neutralt samtalsämne, dock är det ju bara neutralt om man vet att mottagaren av frågan frivilligt har valt sitt jobbande eller icke-jobbande. Annars kan det bli trist stämning direkt om frågan ställs i fel anda.
 
Jag tror att det är mer en inrotad vana och norm än ett extremt stort och utbrett intresse för olika slags förvärvsarbeten.

Jag tycker inte det är så konstigt att det kommer upp ganska tidigt i en ny bekantskap. Jag tänker att om man är intresserad av att lära känna någon djupare så är man automatiskt intresserad av att veta hur människan spenderar hälften av sin vakna tid som ett heltidsarbete nästan utgör. Men varför det så ofta är det allra första som frågas ligger nog i något annat. Mer som normerat ganska neutralt samtalsämne, dock är det ju bara neutralt om man vet att mottagaren av frågan frivilligt har valt sitt jobbande eller icke-jobbande. Annars kan det bli trist stämning direkt om frågan ställs i fel anda.
Jag tycker det är jätteintressant. Jag frågar nog inte det direkt när jag träffar någon ny människa, det är ett samtalsämne bland hundra andra beroende på situation. Och förstår verkligen inte varför det skulle vara kränkande att berätta om något jobb? Alla jobb är väl jobb. Det finns ju så mycket spännande sysselsättningar på denna jord, betalda eller inte, och jag lär mig så mycket vare sig det är kvantfysiker eller återvinningssorterare jag pratar med. Ärligt talat så är kvantfysik lite jobbigt att prata om så jag begriper - det har jag fattat. Och har en ingen sysselsättning så säger en det och så pratar vi om hur svårt det är att hitta roliga poddar att följa istället.
 
Jag tycker det är jätteintressant. Jag frågar nog inte det direkt när jag träffar någon ny människa, det är ett samtalsämne bland hundra andra beroende på situation. Och förstår verkligen inte varför det skulle vara kränkande att berätta om något jobb? Alla jobb är väl jobb. Det finns ju så mycket spännande sysselsättningar på denna jord, betalda eller inte, och jag lär mig så mycket vare sig det är kvantfysiker eller återvinningssorterare jag pratar med. Ärligt talat så är kvantfysik lite jobbigt att prata om så jag begriper - det har jag fattat. Och har en ingen sysselsättning så säger en det och så pratar vi om hur svårt det är att hitta roliga poddar att följa istället.
Det förstår inte jag heller.

Men någon som exempelvis precis gått in i väggen eller är på väg att göra det, eller blivit uppsagd eller har andra problem med det där med förvärvsarbete och yrke kanske tycker det är enormt jobbigt att varje ny människa man träffar, som första ämne, vrider om den kniven ett kvarts varv till. Även om man inte alls menar det.
 
Det förstår inte jag heller.

Men någon som exempelvis precis gått in i väggen eller är på väg att göra det, eller blivit uppsagd eller har andra problem med det där med förvärvsarbete och yrke kanske tycker det är enormt jobbigt att varje ny människa man träffar, som första ämne, vrider om den kniven ett kvarts varv till. Även om man inte alls menar det.
Tror många upplever att det anses finnas "fina" och "fula" jobb, och att det följer med en drös föreställningar om ens värde beroende på vad man pysslar med. Den sortens klassförakt är kanske mindre utpräglat i Sverige än i andra länder, men säkert kännbart ändå, beroende på vilken sfär man befinner sig i.
 
Att jag gärna skulle vilja ha några fysiska vänner som också är aroace. Funderar på om det är värt att försöka finna dessa vänner eller inte. Det går ju egentligen bra ändå, men jag skulle tycka om att också ha vänner som fungerar som jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
406
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 526
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 693
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 285
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp