Kameran fördärvar träningen?

Lina_Zacha

Trådstartare
Har ni också märkt det symptomet? När ingen ser på, då går det kalas. När kameran är med i manegen, då uppnår man på sin höjd halvkassa saker.

Ett lysande exempel på detta är Tigers och min passage-träning. Många är de dagar då det fungerar mycket tillfredsställande. Andra gånger, precis, då kameran är med ja, då ser det ut så här: :crazy:

tiger22_.jpg


Hur botar man detta?? Jag börjar fundera på om vi kanske inte ens är fotogena... :rofl:
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Ja, jag märker detsamma :smirk:

http://www.horseawareness.se/bilder/langatyglar/061112/

De dagar kameran är med så flyter han inte alls fram i en underbar trav-öppna med sving och bärkraft, nej, då ska han propsa på att galoppera :smirk:

Tror det mesta har med fokus att göra. Kan jag koppla bort kameran eller ej? Har jag medvetenhet runt den så kommer den störa min fokus på hästen och det kommer aldrig gå lika bra som när man är själv.
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Visst kan jag byta bett, jag har några hon gillar och det här är ett av dem. Men om hon gillar bettet utan kamera, vad gör det då för skillnad att byta bett med kamera? ;)
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Prestationsångest... ;) Löses bäst med att kameran är med oftare; till slut glömmer du den o kan koppla av o göra det du ska. :angel: :p
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Det finns ett annat kamerarelaterat syndrom som heter "Rida för kameran". Det uppstår när jakten på ett bra foto går ut över ridpassets kvalitét.. gärna i kombination med att det perfekta ljuset är på väg att försvinna i takt med att solen sänker sig.

Digitalkameran knäpper en si så där 100 kort på en stressande och forcerande ryttare och så väljer man sedan ut de bästa till fotoalbumet och lapar i sig av berömmande kommentarer, när sanningen egentligen är någon helt annan...
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Jag vill minnas en kurs, där min instruktörs "praktikant", för dagen inlånad som min "privatfotograf", tog en ansenlig hög med bilder och sorterade bort de värsta i en rejäl grovsortering och sen lade jag in övriga och pjaa... den kritiken var ju inte så rolig. Men jag tycker om bilderna än idag, i alla fall. För de har det!!! Min och Fatimas glädje över att ha hittat varandra genom Akademsk Ridkonst, i vårat ögonspel och gemensamma kroppshållning. Och det kan ingen ta ifrån oss. Även om jag tack vare min ryggmärgsskada kommer att kunna bli fulländad ryttare, som många här på sidan redan är... eller kommer att bli.

Ooops... första bilderna var visst från en tidigare kurs... :angel:

030720inti5.jpg


030720inti9.jpg


030720inti15.jpg


Men det var de här första kandarkursbilderna, från augusti 2003 som jag främst tänkte på.

tima2.jpg


tima8.jpg


tima12.jpg


Så glad och stolt, som jag var över min häst den kvällen. Det lever jag på än idag. :love: :love: :love:
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Pjaa...

  • Sadling
  • blick
  • händer
  • sitter snett
  • låser hästens bog, med mitt bäcken har jag för mig...
  • Hästen avknäppt i nacken

och så var det säkert femtioåtta saker till, som jag inte kommer ihåg just nu. :angel: Även om kritiken, var för fler bilder, som var från det datumet.

Lägger man in exempelvis åtta bilder och det är tre bilder, där fel och brister syns, så är det DE tre bilderna som skärskådas. Att övriga bilder, kanske är riktigt BRA, det spelar mindre roll. Eftersom det är roligare att kritisera. Många har väldigt svårt för att ge KONSTRUKTIV kritik, vilket innebär både ros och ris. Det tycker jag är VÄLDIGT konstigt, med tanke på att många kritiker, utger sig för att vara instruktörer. Jag skulle då inte vilja rida för en instruktör som går in för att såga sina elever.

Så jag måste säga, att jag ogärna lägger in bilder för skärskådning längre... Något jag för den skull aldrig har gjort heller, lagt in dem för skärskådning utan mer som en utveckling, från...

Fatimaoinsp2.JPG


Fatimaoinsp3.JPG


De första bilder jag har på Tima, från 011119

ForstaKursenjuni02.JPG


Den första ridbild, som finns på mig med Tima 020612 från Centrerad Ridkurs. Och återigen NEJ, innan det kommer gnäll. Ingen visste att hon var dräkig. Trots undersökt av två oberoende veterinärer och TRE ultraljud, varav hon var dräktig på det FÖRSTA, men tom på de två andra. Det var därför jag fick köpa henne.

fol9.jpg


020724 kom Cavatina. Cavatina bor idag i Åmål, är inkörd och inriden. Kanonhäst, med kanontemperament enligt en mkt nöjd ägare som kommer med rapporter emellanåt. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Men en bild är ju ett ögonblicksverk. Jag är inte alls säker på att det gått dåligt bara för att bilderna inte visar sig perfekta. Man kan ju ta massor av bilder av ett träningspass och är bilderna tagna i "fel" sekund blir resultatet inte bra. Bilderna säger ju ingenting om hur tränigspasset var i sin helhet. Bara under just den sekunden när bilden togs. Fota mera så blir det bra bilder tillslut.
Jag red ett kanonpass på senaste kursen. Jag kände mig helt salig efteråt. Bilderna som togs visar inte mycket av det kan jag lugnt säga. Konstiga vinklar mm. På de bilderna som är bra är jag och hästen på andra sidan manegen och vi är pyttesmå på bilden. (ingen som använde zoomen alltså, tyvärr)
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Har man med sig en icke hästvan fotograf så kan det också bli mycket skumma bilder ;) Min bror lyssnar på när jag säger "BRAAAAAAAA!" och tar kort då (sekunderna efter när ögonblicket är över och han tappat det där underbara steget).

Sen tycker jag att även om pålle är fotogenic så visar han aldrig den skönhet han faktiskt utstrålar IRL...

Nej, det bästa är ju egentligen att filma, då får man med ALLT, det bra som det dåliga. Det är ju faktiskt rörelsen som är det viktiga, inte ögonblicket.
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Har man med sig en icke hästvan fotograf så kan det också bli mycket skumma bilder ;) Min bror lyssnar på när jag säger "BRAAAAAAAA!" och tar kort då (sekunderna efter när ögonblicket är över och han tappat det där underbara steget).

Tänk, en sån pappa har jag också... :rofl:
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Lite OT här men kan inte låta bli att hålla med.

Sen är det en annan sak också, det beror på i vilken del av en rörelse bilden är tagen, vissa moment ser ofördelaktiga ut på vilken häst som helst.

Samma sak som med alla "före - efter" bilder på gnägg ang hästar som lagt på muskler eller ej. Det beror på hur hästen står vilka muskler som syns, ljuset, och om den är avspänd eller ej.

Ibland ser jag ingen skillnad på hästarna, utom att de är tjockare om magen eller jämnfeta. :o .
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

När jag blir fotad/filmad när jag rider för instruktör påverkas inte ridningen, däremot när jag tränar själv och har bett någon fota något speciellt, då är det sällan jag får till det.
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Jag tycker iaf att ni gjort framsteg jämfört med bilder jag sett tidigare. Visst finns det ALLTID saker man kan kritisera, men jag avhåller mej, blir det bättre och bättre så är man ju på rätt väg och det tycker jag ni verkar vara.:)
Själv har jag väl 100 bilder när mina händer är bra mycket värre än dina och så sned sits att dottern fattar inte att jag höll mej kvar på hästen.:eek:
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

ja, en QH. Hon är född med underhals, har dock lyckats jobba bort mycket av den sista tiden. Hon har lätt för samling men samtidigt lätt för att svanka med hals och rygg. Står gärna och kastar med huvudet medan man t.ex. fixar med fodret i stallet, för att inte riskera att den fula halsen någon gång försvinner. :smirk: :devil:
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Jag är i stort sett alltid själv i stallet och har ingen som kan fota. Köpte min häst i augusti och har fortfarande inte lyckats få en bild på oss tillsammans. Min man gillar inte stallet... och stallkompisarna är det glest emellan. Ingen trevlig person som söker stallplats i Gävle förresten...;)

Så jag skulle vara jätteglad om jag hade någon som kunde fota allt skräp jag hittar på mellan varven så jag upptäckte det! Nu händer det ibland att jag upptäcker saker på träning som jag hållt på med alldeles för länge. Så var glad åt att du kan utvecklas genom dina bilder, det är väl därför du tar korten. Eller är det som någon sa för att förgylla ett fotoalbum som ska spegla ditt perfekta liv :angel: .

Visst förstår jag dig också, det ÄR roligt att få fina bilder. Jag brukar känna samma syndrom vad det gäller att rida med andra/för instruktör. När jag är själv i ridhuset när alla andra för länge sedan nattat sina hästar och ligger framför TV:n då rider jag som en gudinna. Då uppnår jag totalt samspel, kan också kännas trist att ingen någonsin får se... Nä, vadå problem men fokus, jag fattar inget :eek: :D
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Lite långt bort från mej, letar stallplats runt Skövde, Karlsborg, Tibro, Hjo.
Men det där med kameran är bara att träna på, har man kameran med jämt så vänjer man sig, lovar.
Har suttit modell och då kunde man ta 100 bilder och vara nöjd med si sådär 5. Så är det bara:)
 
Sv: Kameran fördärvar träningen?

Till saken hör att vi fotograferar MYCKET. Och på de flesta ridpassen blir det bra bilder, förutom med just detta stoet. Hon kan kännas jättefin under ett ridpass, det kan se bra ut när man tittar, men inte när det blir stillbilder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 505
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 481
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 452
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp