Bukefalos 28 år!

Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Havsluft

Trådstartare
I många annonser står det att hemmet är viktigare än priset, men vad är det då som avses med det?Är en ridskola ett dåligt hem i den bemärkelsen?

Eller är det högst individuellt tex att man vill att hästen skall gå i lösdrift eller vara ute minst 12 timmar om dagen...?
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Jag sålde min ponny till en ridskola, eftersom jag ansåg att det var ett bra hem för henne.
Hon skulle få många ögon på sig gällande foder och omvårdnad, daglig rörelse i både hage och under ryttare (hon trivdes som bäst när hon fick träna mycket), mycket pyssel och uppmärksamhet, sommarbete i stora gräshagar varje år.
Ridskolan hon såldes till är tävlingsinriktad och dom ville ha henne pga kapacitet, psyke och egen motor, hon skulle inte behöva gå nybörjarlektioner förrän dom ansåg att hon var mogen för det. Fick även löfte om att dom säljer vidare till privathem när dom märker att hästen börjar tröttna på ridskolelivet, innan hästen blir en seg och/eller sur individ (en sån häst är ju ingen bra reklam för ridskolan).
"Min" ponny såldes därifrån efter två år i verksamheten, då 9 år gammal. Är himla glad över att dom höll sitt ord, och hon bor nu i en familj som verkar toppenbra.

Skulle inte tveka en sekund över att sälja till samma ställe igen. Så man ska inte rata en potentiell köpare bara för att det är en ridskola, det finns ju olika typer av dom också :)
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Det finns ett par ridskolor jag ALDRIG skulle lämna en häst till pga tex för lute utevistelse eller enbart ridas i ridus.

Sedan finns det ridskolor jag mer än gärna skulle lämna min häst till. Lösdriftshållning och max en lektion om dagen och varannan gång i skpgen och varannan på ridbana :)
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Ja visst, om jag har en trygg ponny som älskar arbete skulle jag absolut kunna sälja till en bra ridskola.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

För mig är "rätt hem" väldigt individ bundet till hästen, men jag har också uppfattningen att när man säljer har man inga garantier öht, hästen kan säljas vidare nästa dag..
Men man får ju göra så gott man kan, och för mig är prio ett att köparen verkar vettig, även om vi är olika och har olika åsikter finns det ju en vettighetsskala, och även att köparen har resurser för hästens bästa.
Sedan beroende på hästindivid kan ju just utevistelse och aktivering vara viktigt för dess psykiska hälsa. Och vissa hästar klarar sig bättre med "fel" hantering än andra...

Famförallt är jag noga med att berätta ALLT om hästen som jag har upptäckt, just hur den fungerar, för det kommer ju alltid bakslag för en köpare i hanteringen och då kan det vara bra att ha i bakhuvudet vad säljaren sa.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Nej, jag skulle inte sälja min häst till ridskola. Men det handlar mer om att just min häst inte passar med många olika ryttare. Hon vill ha struktur och tydlighet vilket man inte får om det är nya ryttare varje dag, jag skulle inte ens sälja henne till ridgymnasium eller liknande.

Men hade jag haft en häst som passade för det, så visst kunde jag väl tänka mig det. Det finns betydligt fler privata hästar som far illa. Ridskolehästar har iaf daglig översyn av utbildad personal. Det är ju mer än många hobbyhästar har.
Dock vet jag ridskolor jag aldrig skulle skicka min häst till ens om jag fick betalt, men det finns det av privatryttare också...
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Min ponny är för känslig för ryttarbyten för att passa på ridskola, så nej, honom skulle jag inte sälja till en sådan.
Men att sälja till en ridskola överlag har jag inga problem med, om hästen passar för det och det är en vettig ridskola. Tvärt om skulle det kunna vara bra för en snäll och trygg häst som gillar att arbeta. Där finns ju kunnig personal som ser hästen mycket oftare än i många privatstall. Den får ridas och tränas ordentligt och sköts om bra, så absolut!
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Hej!

Min förra häst hade utan problem funkat på ridskola, hon var snäll och brydde sig inte särskilt mycket om vem som red. Till en vettig ridskola med varierande ridning, bra ridlärare/personal och många timmar i hage hade jag kunnat sälja henne.

Nuvarande pållan är inget ridskolematerial, hon blir elak när osäkra människor hanterar henne, hon är känslig i ridningen och är dessutom en väldigt energisk och framåt häst som blir frustrerad om man håller i henne för mycket.

Men ja, jag anser att ridskolor kan vara bra hem för rätt häst.

/Lavinia
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Jag hade inte sålt min ponny till en ridskola, men det är mest för att det är ett upplägg som absolut inte passar henne. Hon behöver stå i ett litet stall med kanske bara en hästkompis egentligen, och hon mår definitivt bäst av att det är litet begränsat antal människor som hanterar/rider henne. Hon är alldeles för känslig för att gå nybörjarlektioner med barn på ryggen, vilket hon hade fått göra med tanke på hennes storlek.

Sen finns det ridskolor som jag näver bäver skulle sälja någon häst till överhuvudtaget, av olika skäl, men det finns också ridskolor som jag absolut hade kunnat tänka mig att sälja en häst till, som funkar för ändamålet.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Min nuvarande ponny skulle inte trivas på ridskola. Han är ingen barnhäst och skulle bli grymt irriterad på dom efter fem minuter.
Förra hästen hade däremot inte haft några problem med att få uppmärksamhet hela tiden.

Sen skulle jag inte sälja till vilken ridskola som helst.
Skulle kolla hur dom dagliga rutinerna såg ut först och se vad folk tycker om ridskolan.
Det finns ett ställe jag skulle kunna sälja min häst till utan att tveka på att den får det bra. Ingen ridskola i sig utan ett ridgymnasie, men det är ju inte långt ifrån en ridskola på så sätt.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Jag har sett ridskolor dit jag definitivt mycket hellre skulle sälja min häst än till många privatpersoner. Hästarna måste ju vara i hyfsat skick för att kunna arbeta och den ridskola jag främst tänker på har en väldigt bra hästhållning med utevistelse i stora grupper, bra foderstat, regelbunden hovvård och veterinärvård vid behov. Hästarna har val utprovad utrustning och arbetar under lugna former ett par tre lektioner per dag. tröttnar de säljs de vidare, men fungerar de blir de kvar livet ut. Så enda anledningen att inte sälja till en väl fungerande ridskola är väl om hästen man har inte passar för det livet.

Min ena är en gammal ridskoleponny. Hon var en riktig katastrof och såldes därför vidare. Jag har lagt ner massor med jobb på henne och nu får hon vara tantponny resten av livet:)
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Min kille hade nog mått toppenbra på ridskola. Han älskar när det händer saker, att vara på ridbanan och trivs såklart bäst i grupp. Han hade varit superbra för riktiga nybörjare. Men det är såklart beroende på vulken häst det är. Alla skulle nog inte trivas som min.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Skulle inte ha några problem med att sälja till en ridskola, tror att min 04 skulle älska det då han har ett stort rörelse behov och tycker om stall där det händer mycket.

Så rätt häst inga problem.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Det finns flera ridskolor jag skulle kunna tänka mig att sälja till. Min nuvarande häst skulle däremot vara en helt värdelös ridskolehäst, så ingen vettig ridskola skulle köpa honom.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Min ena hade jag kunnat sälja till en bra ridskola, lika gott som att sälja någon annanstans. Han är alltid pigg och med och tycker det är roligt när det händer massor samtidigt, en väldigt kärleksfull pålle som alltid vill göra rätt.

Den andra hade jag definitivt inte sålt till ridskola, hon är en enmanshäst och blir osäker av förändringar.


Tycker inte en bra ridskola med vettiga rutiner och människor är något dåligt hem för en häst. Gott om folk som håller koll på allt och gott om motion, men det kräver rätt personlighet på hästen också.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Även jag skulle kunna sälja häst till en bra ridskola.
Dock tror jag inte att någon av mina hästar skulle passa som ridskolehästar.
Eller kanske beror på hur verksamheten ser ut, båda mina trivs bäst med mycket uppmärksamhet och mycket motion så de skulle trivas ypperligt med att gå flera lektioner/dag.
De skulle även passa rena nybörjare, problemet är väl att ingen av dem passar mellanmjölks ryttare utan ryttarna behöver ha kommit lite längre i sin utbildning och då är båda hästarna fin fina läromästare.
Men tex ridgymnasium där ryttarna är hyfsat duktiga så skulle nog båda passa jättebra.

Så för mig är inte ridskola synonymt med dåligt hem.
Det finns bra ridskolor och dåliga, det finns bra privata köpare och dåliga såna också.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Kort svar: Nej!

Längre svar: Det beror helt och hållet på häst och ridskola. Vissa hästar skulle vantrivas ngt enormt med den intensitet som blir iom en anläggning som bedriver verksamhet och vissa av dessa anläggningar skulle i mitt tycke inte ens tillåtas att bedriva verksamhet.
Så, det går inte att svara tvärsäkert Ja eller nej på den frågan.

Men för att återgå till den korta versionen av mitt svar: Rent spontant säger mitt hjärta direkt nej till att sälja häst till en ridskola.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Jag sålde min förra till ridskola och han trivs kanon.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Kort svar: Nej!

Längre svar: Det beror helt och hållet på häst och ridskola. Vissa hästar skulle vantrivas ngt enormt med den intensitet som blir iom en anläggning som bedriver verksamhet och vissa av dessa anläggningar skulle i mitt tycke inte ens tillåtas att bedriva verksamhet.
Så, det går inte att svara tvärsäkert Ja eller nej på den frågan.

Men för att återgå till den korta versionen av mitt svar: Rent spontant säger mitt hjärta direkt nej till att sälja häst till en ridskola.

Det finns ju både bra och dåliga ridskolor, precis som att det finns bra och dåliga privata köpare.
Sen beror det ju på individ också, men en häst passar ju inte alla privata ryttare precis som att de inte passar på alla ridskolor.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Det viktiga är ju att det nya hemmet passar hästen!

Mina båda shettisar hade passat utmärkt på ridskolan då dom gillar uppmärksamhet och att bli ompysslade. Snälla är dom också.

Min ponny köpte jag från ridskolan eftersom han vantrivdes och bara stod med alla hovarna fast förankrade och glodde in i väggen.
Han skulle säljas till en som inte ville dutta så mycket eller träna.
Han var en skogsmulle som ville vara ifred och stå i ett litet och lugnt stall.

Halvblodet jag har nu kräver absolut rätt hem och ffa rätt ryttare.
Han är busig och känslig. Kräver mycket utevistelse och fasta rutiner for utfodring annars blir han stressad och stökig.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
32
· Visningar
3 916
Senast: warg
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 019
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 199
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp