Bukefalos 28 år!

Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

I många annonser står det att hemmet är viktigare än priset, men vad är det då som avses med det?Är en ridskola ett dåligt hem i den bemärkelsen?

Eller är det högst individuellt tex att man vill att hästen skall gå i lösdrift eller vara ute minst 12 timmar om dagen...?

Beror på ridskola..

Har dom bra hagar där hästarna få gå ute från 07-12 i alla fall i alla väder mkt uteridning året om samt bara boxar med fönster i så visst skulle jag kunna sälja till en ridskola.

Min häst skulle nog platsa mycket bra på en ridskola och skulle nog bli stallets favvis..
Otroligt lugn och trygg och så är hon ju så sööööt=)

Men ridskolan i stan som har enbart grushagar ute mkt mkt lite och små spiltor så nej de får inte köpa min häst!
 
Jag kan tänka mig att sälja rätt häst till rätt köpare. :) Dvs om ridskolan är vettig och hästen skulle passa in kan jag absolut göra det.
 
Nej det skulle jag inte, även om min nuvarande häst förmodligen skulle kunna trivas rätt ok med att hanteras och ridas av många människor och har rätt temperament. Dels så är jag inte ok med hur hagarna, utevistelse och uteritter ser ut på de flesta ridskolorna - ridskolehästarna jag har sett lever ett väldigt enformigt liv med massor av timmar i boxen och ridhuset. Min häst skulle nog inte heller hålla för så enformigt arbete. Och dels så vill jag att min häst ska ha en ägare som bryr sig om henne mest i hela världen, som är supernojig för att hon ska fara illa och som inte skulle tveka att köra iväg henne på buköppning, skritta henne under ett års konvalescens eller låta henne skrota i hagen som pensionär i flera år. Det ekonomiska utrymmet har knappast en förening.

Men så har det också slutat med att jag behåller hästen, även om jag köpte med inställningen att jag skulle sälja efter några år - även bland privatpersoner är det ytterst få som jag skulle vara beredd att sälja till.
 
Nej, inte ens om han varit äldre. Han har ett guld värt temperament och jag är säker på att han skulle gå bra på någon slags verksamhet. Dock är jag väldigt kritisk till ridskolor och hur deras hästar sköts. Dessutom är min en sån pass känslig individ att han kan bli riktigt farlig om han mår dåligt psykiskt. Han behöver någon som lyssnar till honom och förstår vad han vill.

Min lillasyster är utvecklingsstörd dock, och Hugo fixar det galant att vara med henne medans hon borstar, matar (säger åt henne att akta fingrarna bara ;)) och leder honom till och från hagen. Hennes särskoleklass kommer också komma förbi någon dag för att hälsa på hästarna. Så visst har han temperamentet, dock behöver han ha översyn av någon som förstår honom och kan se om han börjar må dåligt.

Med farlig menar jag som exempel på när han blev mobbad av stona i hagen (han hade inte gått med en sto före i sitt liv efter sin mamma), han började stressa, bitas, sparkade mig när jag flyttade honom så att jag bröt nyckelbenet, blev okontaktbar osv. Dock så lugnade han ner sig så fort vi särade på hästarna igen.
 
Vi sålde en ungponny till en ridskola. Jag var väldigt tveksam men ridskolan han såldes till förklarade sitt upplägg som lät väldigt bra. 50% ridskolehäst och sedan hade han en halvfodervärd.

Han fick en väldigt bra utbildning med stor inblandning av vuxna och kunniga (b-ponnyer har ju annars en tendens att få lite dålig utbildning). Han tävlades och vid 6 års ålder tävlade han LA hopp, LA dressyr och debutant fälttävlan. Sen visade han sig vara en enmanshäst som inte passade på ridskolan så han såldes sedan som tävlingsponny till en satsande ryttare.

I efterhand gjorde vi alltså ett väldigt bra val. Hade kunnat göra likadant igen om upplägget var bra och hästen var lämpad för det.
 
Min tanke när jag sålt hästar som jag av någon anledning inte kunnat eller velat ha kvar så är det rätt häst på rätt plats. Jag har sålt hästar till ridskolor som jag vet varit bra och där hästen passar för det som individ. Men andra hästar har varit otänkbara att sälja till ridskola för de som individer har inte passat för det. Sen måste det ju givetvis vara en ridskola jag har förtroende för vad gäller upplägg, utevistelse m.m. Men många gånger får hästar det minst lika bra om inte bättre på en bra ridskola som hos en privathästägare. Mycket uppmärksamhet, tillsyn av duktig personal, regelbunden veterinärvård o.s.v. Så till en bra ridskola som jag har förtroende för har jag inga problem att sälja rätt individ till.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 824
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 513
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 987
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 184
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp