Bukefalos 28 år!

Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

jag har sålt två hästar till ridskolor, de passade bra till det och har det superbra. Men jag skulle verkligen inte sälja vilken häst som helst till vilken ridskola som helst.

Generellt sett så tycker jag att "hemmet viktigare än priset" är skitfånigt. Vem fan säljer en häst till ett hem man inte tror är bra, men bara man får bra betalt? jag kommer aldrig att ta såna hänsyn när jag säljer, jag sätter ett pris och det är det priset som gäller, har jag tur nog med flera spekulanter så väljer jag det hem jag tror kommer funka bäst, är det inget jag tror passa hästen så säljer jag inte
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Det gjorde vi nästan. Till en 4h gård. Trodde att vår ponny skulle älska bli pensionär där, mest köras, gosas med av massa barn osv.

Men han trivdes inte alls, så efter bara några månader sålde de vidare honom. Och det är väl det viktigaste. Att ridskolan säljer vidare de hästar som inte trivs. Alternativt de som efter några år på ridskolan inte vill längre.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Nej det skulle jag inte. Inte med någon av de hästar jag har haft eller dem jag har iallafall. Om vi börjar med fjordingen så avskydde hon att gå på ridbanan. Hon trivdes bäst i skogen och framförallt som körhäst. Då var hon i sitt esse. Som ridskolehäst hade hon kört över barnen precis och hade inte varit hanterbar alls efter ett tag.
Araben hade varit utlånad och stått på ridskola en termin innan vi köpte honom och han vantrivdes. Han trivdes bäst när han fick gå med en häst, stå i ett litet stall och helst ville han bara ha en ryttare. Då mådde han som bäst. Han gick ifrån att vara en stressad häst som kunde stå på bakbenen och göra piruetter för både det ena och det andra till att bara stelna till även om det brakade upp en stor älg framför honom på vägen.

Av de hästar jag har idag har den ena korsningsponnyn ett förflutet som ridskoleponny och han var så fruktansvärt trött på olika ryttare och på att gå på banan. Han har förslitning på sina tänder för att han för att skydda sin mun drog upp bettet och höll det emot tänderna :( När han kom hit för elva månader sedan höll han alltid på och grejade med bettet men med lite uppfinningsrikedom, mjuka händer och ett luskande efter ett bett han verkligen tyckte om så slutade han med det och har nu insett att han inte längre behöver skydda sig själv och sin mun. Han har också fått en välbehövlig vila och har gått ifrån att vara en stressad och rädd häst till en väldigt trevlig lugn ponny. Han behöver fortfarande lugnande när han ska skos i bak men numera går det att lyfta bakhovarna utan problem så förhoppningsvis behöver han bara lugnande några gånger till. Det gick inte att lyfta bakhovarna överhuvudtaget när han kom. Han hade fått ta över totalt och gjorde som han ville och förmodligen hade han fått en hel del stryk för att han gjorde så för när vi skulle sko honom i bak första gången fick han totalpanik. Jag skulle därför inte sälja honom som barnhäst heller utan isåfall till en vuxen som vet vad hen pysslar med. Han behöver klara tydliga regler och då är han jättetrevlig.

Mitt sto skulle må jättedåligt på en ridskola. Hon behöver stå i ett litet stall och ha sin egen människa och lugn och ro. Då är hon också lugn. Hon stod på en ridskola när jag köpte henne och då gick det inte att lyfta bakhovarna ens så lite hanterad var hon. Hon har okänd bakgrund, det enda man vet är att hon enbart hade gått som sällskap sina första fem år. Det brydde sig dock inte de nya ägarna om utan de la bara på henne en sadel och satte in henne på lektionerna. Hon är så snäll så hon accepterade det men hon förstod ju inga hjälper. Det gick bra på nybörjarlektionerna när någon ledde henne och då hon fick gå i svansen på hästen framför men det fungerade ju inte alls på de mer avancerade lektionerna eftersom hon inte kunde någonting. Jag red in henne när jag hade köpt henne och hon är inriden enbart på vikthjälper så hon hade nog sett ut som ett frågetecken om hon hade blivit insatt på en ridskola för hon hade inte förstått vad de ville att hon skulle göra. Skulle jag bli tvungen att sälja henne så hade det varit till någon vuxen med mycket mjuk ridning och som kan visa att de här ramarna gäller för hon tar gärna över annars och kör sitt eget race. Till ett barn hade en sådan häst som hon slutat i katastrof. Hon hade blivit en tråd på buke att hon var så snäll när de provred flera gånger men att hon nu hade förvandlats till en drake. Särskilt om hon fick stå i ett stort stall. Hon trivs också bäst ihop med en hästkompis.

Hade det varit en bra och seriös ridskola och hästen hade trivts med olika ryttare och allt annat som det faktiskt är på en ridskola så hade jag inte haft något emot det bara för att det var en ridskola. Väldigt många hästar har det trots allt bättre på en ridskola än som privathästar men det måste vara rätt häst på rätt plats. Jag hade då också velat veta att de var noga både med att sälja vidare hästen om den inte trivs och att de var noga med till vem de sålde till.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

KL
som någon nämnde, finns bra och dåliga ridskolor precis som det finns bra och dåliga privathem. Är en (bra) ridskola spekulant på min häst skulle jag inte säga nej av princip.

skriver inte "hemmet viktigare än pris" i annonsen för då kommer folk och bjuder 1/4 av priset och ba "men vadå, du ville ju ha ett bra hem och jag är ju ett bra hem fastän jag inte har råd att köpa hästen!" och min magkänsla säger att folk som inte vill betala för sig inte är optimala ägare till min häst. Självklart är hemmet viktigt även om man inte skriver det i annonsen...
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

KL
som någon nämnde, finns bra och dåliga ridskolor precis som det finns bra och dåliga privathem. Är en (bra) ridskola spekulant på min häst skulle jag inte säga nej av princip.

skriver inte "hemmet viktigare än pris" i annonsen för då kommer folk och bjuder 1/4 av priset och ba "men vadå, du ville ju ha ett bra hem och jag är ju ett bra hem fastän jag inte har råd att köpa hästen!" och min magkänsla säger att folk som inte vill betala för sig inte är optimala ägare till min häst. Självklart är hemmet viktigt även om man inte skriver det i annonsen...

Jag ska sälja min häst nu och självklart vill jag ha betalt för min häst och självklart vill jag ha ett bra hem till hästen.
Jag har skrivit Prisidé xxxxxkr men är öppen att diskutera priset och till rätt köpare skulle jag faktiskt kunna dumpa priset rejält.
Det är bara för att jag vill öppna upp dörrarna för även de med en lägre budget än vad jag satt ut hästen för ska våga höra av sig.
Jag tänker att jag går hellre ned i pris för en bra köpare som håller sin budget och då har pengar över att köpa en bra sadel eller kosta på bra veterinärvård till min älskade häst än att de spräcker budgeten och tvingas hålla tummarna att hästen inte gör illa sig eller tvingas begränsa vården pga det.

Det kanske finns en bra köpare som har råd att betala utsatt pris men kanske en ännu bättre som har lite mindre budget..
För mig är det iaf viktigast att det känns riktigt bra i magen att sälja till en viss person.
Kommer någon däremot och vill fulpruta och påstår att hästen inte skulle vara värd utsatt pris så skulle jag be dem flyga och fara för hästen är inte ute till något överpris.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Min häst (om han var yngre och hade bättre förutsättningar då han är travare) hade jag lätt kunna sälja till ridskola.

Han kräver enormt med stimulans och älskar människor/uppmärksamhet. Han är gjord för att jobba..

Men det skulle i så fall vara till en ridskola med bra hagar, mycket utevistelse och få lektioner per dag, men två gånger per dag hade han bara mått bra av.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Vilken underbar historia! :)

Vi sålde äldsta dotterns första b-ponny till en ridskola och det har vi aldrig ångrat. Var en ridskola i mindre skala där han trivdes toppenbra. Han var en ponny som älskade uppmärksamhet och som tyckte om att röra på sig mycket, så det var perfekt att han hamnade där. Mycket hagvistelse i stora hagar, fick komma ut och tävla lite, reds varierat i ridhus, paddock och skog.

En fördel med denna ridskola var att de var noga med att sälja innan hästarna var helt slut/hade tröttnat på ridskolelivet. "Vår" lille kille blev dock kvar och fick gå där som pensionär tills han gick bort förra sommaren, 26 år gammal. Han trivdes som fisken i vattnet hela tiden och vi var där och hälsade på några gånger varje år. De två sista åren gick han i helpension och bara hade det gott.

Finns absolut ridskolor jag aldrig skulle sälja till, men i det här fallet föll allting väldigt väl ut. Är även från just denna ridskola som vi köpt ena dotterns nuvarande ungponny. Hon var för svår för ridskoleverksamheten så då hamnade hon hos oss i stället :)

Edit: Beror så klart också på hästen. Den här ponnyn var som gjord för ridskola, men alla är förstås inte det. Av de sex hästar vi har i dag är det max två som eventuellt skulle kunna trivas/passa på ridskola.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Som folk har svarat tidigare beror det på ridskolan. Jag har sett bra sådana men också vissa som jag inte gillade pga det var så stressigt.. Inga bra rutiner och för mkt olika personal och mkt flängande.
men däremot ett bra ställe, gärna ngt mindre med ansvarsfull personal och stora hagar så visst.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Ja, absolut, en bra ridskola är bra. Hästen får kompetent omvårdnad, blir skodd, får mat, veterinärvård, förhoppningsvis många små skötare som pysslar med den.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

alltså, jag förstår precis hur du resonerar och det är likt hur jag prissatt då jag annonserade ut min häst. Priset var skäligt och jag kunde tänka mig att gå ner en gnutta i pris till rätt person, men skrev inte det i annonsen, utan tror jag skrev "rätt hem är viktigt" eller nåt sånt. Att folk fulprutar som du skriver, det är vad jag kallar det då de vill tävla msv men bara lägga typ 20-30 för en färdig, trevlig, skadefri ponny - det tycker jag känns oseriöst och säljer alltså inte till dem. Kan tänka mig att pruta några tusenlappar men när folk vill betala max halva priset, då efter ett halvårs gratis prövotid (såklart sommartid också) så ba nej. betala för er.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Jag har småplaner på att nästa häst kan få stå på min tränares lilla ridskola och gå lektioner ett par dagar i veckan, istället för att jag ska ha medryttare. De flesta av hennes lektionshästar går på lösdrift i bra hagar med kompisar och har det väldigt bra! Det är bara några som hellre vill stå inne om nätterna och då står de så att de når varandra över boxväggarna. Det är en ganska lugn ridskola och hästarna går en eller max två lektioner om dagen och vilar en dag i veckan. Hela ridskolan har en väldigt strikt policy vad gäller hästarnas välmående och all ridning sker med hästen i fokus, Inga fula händer eller skänklar accepteras. Grupperna är små, max fem elever i varje, så det är alltid lugnt i stallet.

De hästarna har nog världens bästa jobb, och där hade jag lätt kunnat ha min häst eller sälja en häst.

En vanlig, mer "klassisk" ridskola? Nej. Det är alldeles, alldeles för viktigt för mig med mycket utevistelse och lugn och ro. På en större ridskola blir det lätt mindre kontroll över sånt.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Sålde en häst i veckan som jag hade kunnat sälja till ridskola, en bra såklart, hon är en höst som gillar människor och mys och gärna arbetar så henne hade det passat lika bra som en privatryttare. Men min andra skulle bli vidrig som ridskolehäst. Så ja, det beror på individ och såklart vilken ridskola.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

jag har i stort sett gett bort min gamla ponny till ridskola, eller det var väl ett fodervärdsavtal.
det finns bra ridskolor och det finns dåliga, det här var en mindre ridskola och han hade det underbart.
generellt sett med ridskolor ska man tänka att hästarna är faktiskt deras inkomstkälla - sköter dom inte hästarna får dom inte in några pengar.
dom blir verkade, vaccinerade, får mat etc. sen kan väl utevistelsen främst variera. men min ponny bodde på landet, gick några lektioner om dagen varav främst knatte/nybörjare, ingen direkt ansträngning, han var duktig med lite mer rutinerade ungar och han fick myspysa i 6 år där tills han fick tas bort akut pga kolik.
min ponny kunde dessutom trappa ner och stänga av lite, när jag hade honom var han ganska jobbig, i tävlingsflås och så - då hade han aldrig funkat på ridskola. men efter konvalecens och en inte så extrem upptrappning och rehab så att säga var han perfekt på ridskola.

så man ska aldrig säga aldrig ridskola! var på väg att sälja en av mina andra hästar till ridskola oxå och han var ändå utbildad t.o.m. svår dressyr men nu fick han ett annat hem, men han hade säkert fått det minst lika bra.
ridskolor är som alla andra, vissa bättre vissa sämre. ibland ångrar man att man sålt och ibland blir det perfekt.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Skulle absolut kunna tänka mig att sälja till ridskola om det är en häst jag tror passar där. Jag har sålt både ponny och häst till ridskolor. Men visst har jag då känt till dessa ställen och tänkt att det passar dessa hästar. Den ena av dem var först på prov hos en privatperson...när vi skulle åka och hälsa på visade det sig att hästen stod ute i skogen med lera upp till knäna, stallet var nån gammal halvt raserad lada och det kändes inte bra så hästen fick åka med hem. På ridskolor är det många som ser hästarna och för att de ska fungera måste de skötas noga vad gäller foder, skoning, veterinär, arbetsbelastning etc. Känns mkt tryggare än nån pajsare ute i skogen som ingen ser...

Så att rata ridskolor bara för att det är just ridskolor är för mig inte aktuellt.
 
Sv: Kan du tänka dig sälja hästen till en ridskola?

Jag kan absolut tänka mig att sälja till ridskola. Oftast är det utbildat och kunnigt hästfolk som har ansvaret för hästarna (vilket inte alltid är en garanti om man säljer till privatperson tyvärr..)

Sen beror det på individ. Min förra häst hade jag kunnat sälja till ridskola då han var stabil och säker i sig själv, inte den känsliga typen och skulle nog inte ta skada av att ridas av olika personer.
Min nuvarande skulle jag inte sälja till ridskola då hon är för känslig, speciellt för ryttarens balans. Hon skulle inte må bra av att ridas av olika personer & av mindre vana. Tror inte eleverna skulle trivas med henne heller ;) kanske de duktigare som kommit längre. Dock är hon med på ridskola nu en dag i veckan med en tjej som har henne "på foder" :) medan jag gör klart min utbildning (hon har henne i 8 veckor), verkar fungera bra! men då har hon samma ryttare som rider henne övriga dagar också.
 
Ja, rätt individ absolut. Jag lånade ut en av mina tävlingshästar som gått 1,30/la d/ lätt ft till en ridskola när jag fick brist på stallplats.
Hon trivdes och mådde bra.
 
I många annonser står det att hemmet är viktigare än priset, men vad är det då som avses med det?Är en ridskola ett dåligt hem i den bemärkelsen?

Eller är det högst individuellt tex att man vill att hästen skall gå i lösdrift eller vara ute minst 12 timmar om dagen...?

Om man ska diskutera just uttrycket "hemmet viktigare än priset" så tyder jag det som att man kan pruta på priset och sen är det nog högst individuellt vad man upplever som bra hem till just den hästen :)

Min förra häst hade jag kunnat sälja till en bra, i mina ögon, ridskola.
 
I många annonser står det att hemmet är viktigare än priset, men vad är det då som avses med det?Är en ridskola ett dåligt hem i den bemärkelsen?

Eller är det högst individuellt tex att man vill att hästen skall gå i lösdrift eller vara ute minst 12 timmar om dagen...?
Nej, pga (oftast) kort utevistelse och enbart uteritt sommartid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 986
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 703
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp