Kan man bo i Malmö?

Min erfarenhet är att ordningsvakterna oftast har väldigt bra koll på de personer som brukar hänga på deras arbetsplats. De har ofta bra samarbete med polisen och vet vilka som de ska låta vara om de inte gör något och vilka som ska avvisa och på vilket sätt. Sen kan det ju vara som så att det kommit in ett gäng som inte brukar vara där eller att det inte uppmärksammats än då vakterna inte kan vara överallt.
Men är man beväpnad är väl det tillräckligt för att man ska arresteras och avväpnas? Även om man där och då inte "använder" sitt vapen?
 
Men är man beväpnad är väl det tillräckligt för att man ska arresteras och avväpnas? Även om man där och då inte "använder" sitt vapen?

Självklart är det inte ok.
Men
1) Vet du om ordningsvakten vet om att det finns vapen i centrat? Bara för att en besökare sett det behöver inte vakten veta om det. Det framgår inte av inlägget om den som såg vapnet har anmält detta. Därför antar jag att det inte anmälts.
2) Om vakten vet om detta: Jag har svårt att tro att en ensam ordningsvakt kan göra ett ingripande mot ett beväpnat gäng utan att först tillkalla polisiär hjälp, den egna säkerheten måste ju gå först?
 
Det är livsfarligt att bo i Malmö ! Som vittnat om här i tråden, så går folk omkring med vapen dagligen dags i byxlinningen ! Och medias rapporter stödjer det .

”Skämt åsido” så gör vissa ”vittnesrapporter” här mig oerhört beklämd , av många anledningar .
 
Om det är någonstans man absolut inte ska flytta till är det den engelska landsbygden med tanke på hur många mord som begås där. :crazy:

Jag tror också att man lätt blir lite färgblind av sitt jobb. Ett tag när jag jobbade på MIG med avvisningar och satt i tingsrätten som nämndeman kändes det som precis ingen talade sanning. Ringde i panik till min svägerska och mer eller mindre beordrade henne att inte låta min då femtonåriga systerdotter att åka någonstans. Svägerskan påpekade lugnt att den absoluta majoriteten av femtonåringar är extremt säkra och att de man mötte i tingsrätten målsägande eller tilltalade var en liten minoritet.

Ja engelska landsbygden ska man verkligen undvika av den anledningen !
 
Självklart är det inte ok.
Men
1) Vet du om ordningsvakten vet om att det finns vapen i centrat? Bara för att en besökare sett det behöver inte vakten veta om det. Det framgår inte av inlägget om den som såg vapnet har anmält detta. Därför antar jag att det inte anmälts.
2) Om vakten vet om detta: Jag har svårt att tro att en ensam ordningsvakt kan göra ett ingripande mot ett beväpnat gäng utan att först tillkalla polisiär hjälp, den egna säkerheten måste ju gå först?
1) Nej, jag uppfattade det mest som att det tillhörde vardagen att gängmedlemmar vandrade runt i köpcentrat med synliga vapen i byxlinningen. Jag inser ju att så orimligtvis kan vara fallet, men OM det vore så trots allt (?) - så, 2) ...vore det ju inte smart av en ensam ordningsvakt skulle ta sig an problemet, det vore snarare livsfarligt. Jag nämnde också det, att då är det nåt som måste rapporteras kvickt så polis tillkallas. Men jag får ibland intrycket (helt felaktigt hoppas jag) att är finns en slags uppgivenhet, ett problem som inte går att angripa resolut på det viset, att det är för stort för att hanteras?

@mandalaki - nähä, vad heter det då? Häktas? Vad säger man? Gripas, kanske?
 
1) Nej, jag uppfattade det mest som att det tillhörde vardagen att gängmedlemmar vandrade runt i köpcentrat med synliga vapen i byxlinningen. Jag inser ju att så orimligtvis kan vara fallet, men OM det vore så trots allt (?) - så, 2) ...vore det ju inte smart av en ensam ordningsvakt skulle ta sig an problemet, det vore snarare livsfarligt. Jag nämnde också det, att då är det nåt som måste rapporteras kvickt så polis tillkallas. Men jag får ibland intrycket (helt felaktigt hoppas jag) att är finns en slags uppgivenhet, ett problem som inte går att angripa resolut på det viset, att det är för stort för att hanteras?

@mandalaki - nähä, vad heter det då? Häktas? Vad säger man? Gripas, kanske?
Engelskans arrest motsvaras oftast av gripa, som polisen gör. Därför kan åklagare anhålla och tingsrätt häkta.

(Däremot kan gripna placeras i arresten, det ordet används fortfarande)
 
Jag har varit ganska mycket i gula höja som ligger vid Rosengård. Inte känt mig rädd eller osäker i området. Sen har jag inte varit ute och traskat själv på kvällarna.
En kompis bor i nere vid havet i ett ganska nytt område, superfint och väldigt lugnt och trevligt.
Jag skulle inte vilja bo i Malmö men det beror på att jag inte trivs i stora städer.

Skäggetorp, en stadsdel i Linköping har blivit omskriven som en av Sveriges värsta. En no go zone där det enligt media är förenat med livsfara att vistas utan skottsäker väst.
Visst att det kan vara lite stökigt men inte i närheten av vad man kan tro när man läser om det. Har aldrig varit orolig där.
Ja ang skäggetorp så var det väl stökigt där en period, men nu känns det rätt lugnt igen om jag inte har missat något?
Min mormor har ju bott där i 30 år och aldrig haft några problem.
 
@Lena Furberg Det där med ordningsvakter tycker jag är en sidofråga, jag hoppas att vem som än upptäcker en beväpnad person ute bland folk ringer 112.

Och jag är fortfarande jätteförvånad över uppgiften. Gäng som driver omkring i köpcenter - då skiljer sig nog Malmö och Göteborg väldigt mycket åt. Här i Göteborg har vi på kvällarna något som skulle kunna kallas "gäng som driver omkring" inne i Nordstans köpcenter. Många av dem är ensamkommande killar utan förankring någon som helst stans. Om sådana killar skulle gå runt med vapen i byxlinningen skulle det vara en katastrof. Men fältarna och polisen verkar ha bra koll på dem. Att vuxna yrkeskriminella driver omkring, det har jag däremot aldrig hört talats om.
 
Jag är också förvånad över uppgiften. Flyttade till Malmö 2011, har varit på flera av köpcentren många gånger (bor bredvid ett av dem) inkl Emporia, och aldrig sett minsta antydan till gäng som drar runt. Än mindre beväpnade människor! Har inte "ens" sett en kniv eller skottsäker väst.

Däremot känner jag mig trygg över mängden civilpoliser som uppenbarligen är överallt. Flera gånger har det varit civilpoliser inne på mitt jobb, till och med i mitt kontorsfönster, och fotat folk som hängt i smårestauranger mitt emot. För att dokumentera vilka som umgås med vilka antar jag. Och senast vid skjutningen vid Värnhem hade det ju varit en civilpolis väldigt nära (antagligen håller span i det kvarteret) som hade ingripit och bistått direkt efter skjutningen.
 
@Lena Furberg Det där med ordningsvakter tycker jag är en sidofråga, jag hoppas att vem som än upptäcker en beväpnad person ute bland folk ringer 112.

Och jag är fortfarande jätteförvånad över uppgiften. Gäng som driver omkring i köpcenter - då skiljer sig nog Malmö och Göteborg väldigt mycket åt. Här i Göteborg har vi på kvällarna något som skulle kunna kallas "gäng som driver omkring" inne i Nordstans köpcenter. Många av dem är ensamkommande killar utan förankring någon som helst stans. Om sådana killar skulle gå runt med vapen i byxlinningen skulle det vara en katastrof. Men fältarna och polisen verkar ha bra koll på dem. Att vuxna yrkeskriminella driver omkring, det har jag däremot aldrig hört talats om.
Jag tror helt enkelt inte på det.
 
Jag är också förvånad över uppgiften. Flyttade till Malmö 2011, har varit på flera av köpcentren många gånger (bor bredvid ett av dem) inkl Emporia, och aldrig sett minsta antydan till gäng som drar runt. Än mindre beväpnade människor! Har inte "ens" sett en kniv eller skottsäker väst.

Håller med, är aldrig något jag sett under mina år som Malmöbo. Låter helt osannolikt i mina öron.
 
Jobbar i Malmö, och skulle inte vilja bo här.. Jobbar i bevakningsbranschen så hör och ser alldeles för mycket skit för att vilja vara här på fritiden.
 
Men oavsett i vilken stad du jobbade så skulle du se skit om du jobbar i den branschen?

Jag kan inte svara för @Daisy men en person i min närhet jobbar inom ett yrke som håller på med brottsbekämpning och det finns vissa områden i Stockholm/Uppland/Mälardalen (där hen har sitt upptagningsområde) som hen aldrig i livet skulle vilja bo på just för att det är för mycket skit där.
När hen gick sin utbildning så var hen i Malmö i omgångar och sa att det är en stad hen inte skulle flytta till frivilligt. Det är väldigt mycket kriminalitet där helt enkelt.

Sen är det väl så att vi vanliga dödliga som varken jobbar med sådant eller har öga för avvikande beteende (jag har det t ex inte, ser aldrig något typ) ser ju inte hur illa ställt det är på vissa håll om vi inte råkar hamna mitt i en uppgörelse men att raljera över att de som jobbar inom dessa branscher skulle se skit "vart de än åker" är att göra det enkelt för sig.
 
Jag kan inte svara för @Daisy men en person i min närhet jobbar inom ett yrke som håller på med brottsbekämpning och det finns vissa områden i Stockholm/Uppland/Mälardalen (där hen har sitt upptagningsområde) som hen aldrig i livet skulle vilja bo på just för att det är för mycket skit där.
När hen gick sin utbildning så var hen i Malmö i omgångar och sa att det är en stad hen inte skulle flytta till frivilligt. Det är väldigt mycket kriminalitet där helt enkelt.

Sen är det väl så att vi vanliga dödliga som varken jobbar med sådant eller har öga för avvikande beteende (jag har det t ex inte, ser aldrig något typ) ser ju inte hur illa ställt det är på vissa håll om vi inte råkar hamna mitt i en uppgörelse men att raljera över att de som jobbar inom dessa branscher skulle se skit "vart de än åker" är att göra det enkelt för sig.
Jag raljerar inte, jag menar det på fullt allvar. Jag tycker alltid det är skitkonstigt när t ex poliser beskärmar sig över brottslighet. De jobbar ju inte med något annat. De träffar bara de som begår brotten och de som utsätts för brotten. De allra flesta av oss är trots allt inte kriminella och utsätts oftast inte för annat än typ bilinbrott. Jobbar man med kriminalitet ser man bara just det utsnittet av verkligheten och då bör man vara medveten om att det finns en större bild också.
 
Men oavsett i vilken stad du jobbade så skulle du se skit om du jobbar i den branschen?
Självklart, men det finns grader av skit.
Jobbade och bodde innan i Stockholm, såg en del skit där med men inte i närheten av vad jag gör nu. Sen har klimatet ändrats allmänt, men tycker fortfarande det är värre i Malmö.
Hör såklart av grejor som händer närmare där jag bor, men det är på en nivå som jag kan leva med.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 676
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 632
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 496
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 259
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp