Kan man bo i Malmö?

Är inte det lite märkligt tycker du? Att man inte tycker att gängmord medelst automatvapen i ens närhet är konstigare än en bilkrock i ens närhet? Nog är det normalisering vi pratar om då.

Ju mer skit det händer, desto mindre bryr vi oss. Ser jag t ex en flashnotis om att det varit en skjutning och sedan ser att det hände i t ex just Malmö så rycker jag mest på axlarna eftersom det är så vanligt numera. Så var det ju inte för t ex 10 år sedan. då förfasades man mycket mer om dylikt hände.
Jag tror att det är vad som händer när världen blir mindre. I ett internationellt perspektiv så har vi fortfarande väldigt lite kriminalitet i Malmö. Men i takt med att omvärlden kryper närmare så tror jag också att den kriminaliteten flyttar in.

Att kriminella mördar varandra är verkligen inget nytt. Just värnhem har varit väldigt socialt utsatt länge. Förr var det pundare och alkisar överallt. Men skillnaden var att de slog ihjäl varandra hemma (och det är inte lika spännande att skriva om). Det är dels farligare för allmänheten när morden sker på öppen gata, dels betydligt mer spektakulärt.

Men risken att du, som icke kriminell, ska hamna ivägen är försvinnande liten. Det ÄR en mycket större risk att bli påkörd. Jag oroar mig t ex inte heller för att råka ut för en terroristattack i Stockholm, trots att det är fler många civila som blivit drabbade än av skjutningarna.
 
Andelen 'vanliga' svenskar som brottsoffer har inte ökat, däremot har uppgörelsen mellan gäng bildningar inte bara ökat utan blivit brutalare, kostar flera liv och har flyttat ut på gatan på ett sätt det inte gjort tidigare. Just pga den ökande tillgängligheten av vapen.

Det pågår just nu i USA (och har gjort det en tid) en diskussion om hårdare vapenlagar där ett argument är att det är så otroligt mycket lättare att döda en eller flera person med skjutvapen jämfört med tex kniv. Hade Anton Lundin Pettersson haft ett skjutvapen och inte en kniv vette tusan hur många som skulle dödats istället för 'bara' tre.

Sverige kan inte stoppa importen av vapen, såvida vi inte går ur EU och stänger gränserna, det är den bittra delen av medlemskap. Just Malmö är dessutom geografiskt mer utsatt.

Och ännu en personlig anekdot, även om de alltid ska tas med en stor nypa salt. Min lillebror bor i Malmö och har gjort det sedan 15 år tillbaka. Han stortrivs och vill absolut inte flytta någon annanstans. Har frågat honom om hur osäkert det är (han bor i en av de stadsdelarna som pekats ut) och han tycker det är överdrivet och om man bara vet vilka ställen man ska undvika så är det inte några problem. Nu är han iofs ursprungligen från Kenya (med dreads den rackarn) så hans problem har snarare varit polis som stoppat honom och frågat ut honom, ibland på ett inte alltid så trevligt sätt, om vad han gör. Tyvärr är han inte den enda som råkat ut för det, och enligt honom, så är förtroendet för polisen inte särskilt högt bland hans vänner och bekanta. Ahmed och Ahmed är inte samma person trots att de båda har svart hår och mörka ögon, liksom Kalle och Kalle inte är samma person trots att de är blonda och blåögda.
 
Jag blir helt :eek: när jag läser inlägg som typ "jag känner mig trygg och är ute kvällstid. Ah, just de, någon sköts förvisso ihjäl inte långt från här för inte så länge sen"

:crazy:
Fast det var inte bara "nån". Det var kriminella personer med starka kopplingar till den undre världen.

För övrigt tycker jag att de andra summerat det bra. Skulle jag gå runt och vara rädd dygnet runt för alla farliga saker som kan hända (trafikolyckor, terrorattacker, diverse överfall, ridolyckor...) så skulle jag inte ha mycket till liv.
 
Är inte det lite märkligt tycker du? Att man inte tycker att gängmord medelst automatvapen i ens närhet är konstigare än en bilkrock i ens närhet? Nog är det normalisering vi pratar om då.

Ju mer skit det händer, desto mindre bryr vi oss. Ser jag t ex en flashnotis om att det varit en skjutning och sedan ser att det hände i t ex just Malmö så rycker jag mest på axlarna eftersom det är så vanligt numera. Så var det ju inte för t ex 10 år sedan. då förfasades man mycket mer om dylikt hände.
Blir gängvåld mer konstigt av att ske i min geografiska närhet istället för långt bort?

Jag förstår helt enkelt inte varför jag överhuvudtsget ska förhålla mig till gängvåld som om det hade med mig att göra. Det handlar ju inte på något sätt om min person.

Jag förfasade mig varken mer eller mindre för tio år sedan. Min upplevelse är att de som förfasar sig är både fler och mer högljudda nu.
 
Blir gängvåld mer konstigt av att ske i min geografiska närhet istället för långt bort?

Jag förstår helt enkelt inte varför jag överhuvudtsget ska förhålla mig till gängvåld som om det hade med mig att göra. Det handlar ju inte på något sätt om min person.

Jag förfasade mig varken mer eller mindre för tio år sedan. Min upplevelse är att de som förfasar sig är både fler och mer högljudda nu.
Jag förfasar mig över gängkriminaliteten som samhällsproblem, ungefär som jag förfasar mig över kvinnovåldet som ett sådant.
 
Jag förfasar mig över gängkriminaliteten som samhällsproblem, ungefär som jag förfasar mig över kvinnovåldet som ett sådant.
Och det är ju en annan sak än att förfasa sig över specifika brott och på vilket avstånd från tex våra hem de äger rum.

Jag begråter nog snarare den nedmontering av välfärdsstaten som jag antar är en stor del av den underliggande problematiken. (När det gäller gängkriminaliteten.)
 
Och det är ju en annan sak än att förfasa sig över specifika brott och på vilket avstånd från tex våra hem de äger rum.

Jag begråter nog snarare den nedmontering av välfärdsstaten som jag antar är en stor del av den underliggande problematiken. (När det gäller gängkriminaliteten.)
Hur menar du då rent konkret? Min uppfattning är att välfärdsstaten är väldigt stark; jag tänker på en relativt jämlik skola, gratis högre utbildning, socialtjänst osv. Jag tänker att om man vill leva ett laglydigt svenssonliv så har man väldigt stora möjligheter till det.
 
Hur menar du då rent konkret? Min uppfattning är att välfärdsstaten är väldigt stark; jag tänker på en relativt jämlik skola, gratis högre utbildning, socialtjänst osv. Jag tänker att om man vill leva ett laglydigt svenssonliv så har man väldigt stora möjligheter till det.
Min uppfattning är att den var starkare förut. Parallellt ser vi ju också ökande skillnader mellan människors ekonomiska och sociala situation och trygghet. Sådant lär anses göda kriminalitet om jag inte fattat helt fel.
 
Jag får börja se mig omkring här i Göteborg, helt klart.
Jag blir helt :eek: när jag läser inlägg som typ "jag känner mig trygg och är ute kvällstid. Ah, just de, någon sköts förvisso ihjäl inte långt från här för inte så länge sen"

:crazy:

Jag bor i vad man skrattar åt som Göteborgs mest rullatortäta lilla parkliknande bostadsområde, och det var nog en månad sen dödsskjutning på öppen gata 600 meter från min balkong. (Det tog en timme av helikopter på låg höjd ovanför huset innan vi började fundera på om det hänt något.)

Gängen flyttar ju också på sig i förhoppning att kunna bo tryggare än mitt i sitt eget getingbo. Nu när jag vet om att området är under höjd bevakning noterar jag att det rör sig mer polis här är i det mer "röriga" område jag bodde i tidigare, men tidigare har jag sett det som en slump. Man mår nog bättre av att inte gå och leta efter tecken i vardagen, det finns ju ändå inget man kan göra för att vara säkrare så sett. Smäller det så smäller det, och det är fortfarande större risk att befinna sig i trafiken.
 
Jag bor i vad man skrattar åt som Göteborgs mest rullatortäta lilla parkliknande bostadsområde, och det var nog en månad sen dödsskjutning på öppen gata 600 meter från min balkong. (Det tog en timme av helikopter på låg höjd ovanför huset innan vi började fundera på om det hänt något.)

Gängen flyttar ju också på sig i förhoppning att kunna bo tryggare än mitt i sitt eget getingbo. Nu när jag vet om att området är under höjd bevakning noterar jag att det rör sig mer polis här är i det mer "röriga" område jag bodde i tidigare, men tidigare har jag sett det som en slump. Man mår nog bättre av att inte gå och leta efter tecken i vardagen, det finns ju ändå inget man kan göra för att vara säkrare så sett. Smäller det så smäller det, och det är fortfarande större risk att befinna sig i trafiken.
Det jag menade där var bara det där med vapen i byxlinningen. Finns det i Malmö så borde det finnas här.
 
Skulle du fråga en massa vanliga Malmöbor som inte jobbar i din bransch så skulle de flest antagligen inte ha sett någon skit alls, deras vardag rullar på precis som i andra städer

Fast då väljer man att inte se. Jag är uppvuxen i Malmö. Bodde där i över 30 år. Jag har jobbat i innerstaden och sett så mycket kriminalitet.
Att tro något annat är bara naivt. Mina föräldrar och syskon bor kvar och de har tankar om att bo i ett gated community i framtiden. De bor nu i Malmös bästa område och där är det hyfsat tryggt i dagsläget men kriminaliteten finns där också med knivmord och annat. Jag skulle aldrig kunna flytta tillbaka till Malmö.
Tycker det är lite komiskt att folk som inte ens bor i Malmö uttalar sig. Man ser väldigt mycket mer om man bor i staden. Vapen i skolor och på köpcentrum är vardag.
 
Fast då väljer man att inte se. Jag är uppvuxen i Malmö. Bodde där i över 30 år. Jag har jobbat i innerstaden och sett så mycket kriminalitet.
Att tro något annat är bara naivt. Mina föräldrar och syskon bor kvar och de har tankar om att bo i ett gated community i framtiden. De bor nu i Malmös bästa område och där är det hyfsat tryggt i dagsläget men kriminaliteten finns där också med knivmord och annat. Jag skulle aldrig kunna flytta tillbaka till Malmö.
Tycker det är lite komiskt att folk som inte ens bor i Malmö uttalar sig. Man ser väldigt mycket mer om man bor i staden. Vapen i skolor och på köpcentrum är vardag.
Alltså, jag känner en hel del folk som bor i Malmö - flera av dem utflyttade från Lund (som ändå får sägas är extremt lugnt i förhållande till Malmö) och INGEN uttrycker den här rädslan som du beskriver.
 
Inte min lillebror heller som också bor i Malmö. Iofs tycker jag tråden liksom många andra 'fastnar' istället för att fokusera på frågeställningen, hur löser vi problemen som finns i Malmö med våld och gängbildning? Ska alla 'vanliga' malmöiter flytta därifrån/till gated communities och lämna stadskärnan till socioekonomiskt svaga grupper där våld förekommer? Dvs följa mönstret i en del amerikanska städer? Kanske det är lösningen? Eller vill vi ha kvar en levande stadskärna och fortsätta göra centrala Malmö till en attraktiv bostadsplats.

Nej jag bor inte i Malmö så jag kanske inte ska/får uttala mig.
 
Att kriminella mördar varandra är verkligen inget nytt. Just värnhem har varit väldigt socialt utsatt länge. Förr var det pundare och alkisar överallt. Men skillnaden var att de slog ihjäl varandra hemma (och det är inte lika spännande att skriva om). Det är dels farligare för allmänheten när morden sker på öppen gata, dels betydligt mer spektakulärt.
Gäng och andra kriminella nätverk som växer sig starka och bygger upp en maktposition i staden är otroligt mycket allvarligare ur samhällssynpunkt än socialt utslagna som lever i misär. Med HA var det samma problem, skillnaden var att det rörde sig om en mycket liten och klart avgränsad grupp som skulle ha mycket svårt att växa sig stora, så är inte fallet nu. Jag har varit ifrån Malmö sedan studietiden i Lund men under de två senaste somrarna under några nätter rört mig nattetid i Malmö och jag blev nästan chockad vilket negativ förvandling av staden som skett, riktig obehagligt blev det när jag kom in i "fel" område vid "fel" tidpunkt, som tur var hade jag cykel och kunde snabbt ta mig därifrån.
 
Min uppfattning är att den var starkare förut. Parallellt ser vi ju också ökande skillnader mellan människors ekonomiska och sociala situation och trygghet. Sådant lär anses göda kriminalitet om jag inte fattat helt fel.

Jag har lite svårt att förstå det. Även om det var bättre förut, så är det ju ändå väldigt bra fortfarande.
 
Jag har lite svårt att förstå det. Även om det var bättre förut, så är det ju ändå väldigt bra fortfarande.
Jag tror att det stora problemet är ökande skillnader i välfärd mellan olika grupper i samhället. Själv lever jag i ett rätt tryggt skikt, så sett, men så är jag ju inte kriminell heller. Skillnader, polarisering, är en hyfsat välbelagd faktor när det gäller sociala spänningar i samhället. Sättet som en del i tråden skriver om Malmö, ser jag som tecken på just sådan polarisering.

Sverige är långt ifrån värst i världen på området socioekonomisk ojämlikhet, men skillnaderna ökar rätt fort i Sverige. Rapporter visar ju att det blir lättare och lättare att helt trampa igenom det svenska trygghetsnätet.

Sen är kriminalitet verkligen inte ett av mina specialintressen, men jag kan inte tänka mig att Sverige toppar vid internationell jämförelse.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 838
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 698
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 547
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 505
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Få in träning i vardagen
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp