Bukefalos 28 år!

Kan man bo i Malmö?

Fast jag har bott där i över 30 år och har jobbat i staden tills förra året så jag har rätt bra koll. Jag tror man vill se det som man vill de. Vill man inte se problemen med staden så ser man inte dem. Naivt kan tyckas.
Alla mina vänner har bott i Malmö men flyttat från staden. Säger rätt mycket att ingen av dem bor kvar. Nästan alla av min mans vänner har flyttat de också.
Och vill man hitta problem så kan man det också, i vilken byhåla som helst ;), och klart att det är större sannolikhet att man flyttar om kompisarna flyttar.

Menar du att man ska leta efter problem att inte bli klassad som naiv av dig?
 
Fast jag har bott där i över 30 år och har jobbat i staden tills förra året så jag har rätt bra koll. Jag tror man vill se det som man vill de. Vill man inte se problemen med staden så ser man inte dem. Naivt kan tyckas.
Alla mina vänner har bott i Malmö men flyttat från staden. Säger rätt mycket att ingen av dem bor kvar. Nästan alla av min mans vänner har flyttat de också.
Jo, de olika tankar och känslor som luftas beror naturligtvis mycket på vilka glasögon man har på sig. Som jag har tolkat den här tråden är det dock ingen som förnekat att problemen finns, så att säga att folk är naiva och inte ser problemen känns orättvist tycker jag. Sen att folk inte går runt och är rädda och säger att man inte kan bo i Malmö p.g.a detta (=brottslighet som inträffar i specifika områden och drabbar väldigt specifika människor) är inte ett dugg naivt, tycker jag.
 
Självklart kan man bo i Malmö. De flesta blir aldrig utsatta för brott. Men att bilda familj och bo i Malmö är ett big nono för mig. Jag vet hur det ser ut i många skolor mm.
 
Självklart kan man bo i Malmö. De flesta blir aldrig utsatta för brott. Men att bilda familj och bo i Malmö är ett big nono för mig. Jag vet hur det ser ut i många skolor mm.
Jag vet hur det ser ut på många skolor i landet. Ska man välja en kommun utan problemskolor får man leta ett bra tag. Jag vet inte om det finns.

Alltså du får bo var du vill men är det inte bättre att leta efter bra skolor etc än kommuner utan problem. Du lär inte finna någon.
 
Jag klipper ur den låsta artikeln i Sydsvenskan, som har rubriken "Alla tog sina barn och började springa därifrån"

Det är en kvinna som var på plats med sin syster som berättar, skjutningen inträffade c a 50 meter från där de stod

"Som hon uppfattade det avlossades minst fem skott, kanske fler. Runt omkring dem rörde sig andra människor. Vuxna som var ute med sina barn för att lära dem cykla och andra barn som lekte.
– Alla tog sina barn och började springa därifrån, släppte sina cyklar och bara sprang."
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-03/alla-tog-sina-barn-och-borjade-springa-darifran?redirected=1

Det är bara en tidsfråga innan någon helt oskyldig kommer i skottlinjen.

Händelserna vid Värmhemstorget betecknas som "Det är det värsta gangstermordet hittills i Sverige". Samma artikel konstaterar "Dessutom: en drive-by – någon som avlossar höghastighetsammunition från ett fordon rakt in i en grupp människor vid en hårt trafikerad central gata."
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-19/gangkrig-om-makten-hotar-malmo
 
Nej men precis, inte värre än en liten bilkrock ute på gatan. Cirkulera, här finns inget att se. :cool:

Citerar lite till (för de som inte kan läsa artiklarna), detta är alltså Sverige 2018. Detta klimat har vi. Det gäller Nydala förskola, där barnen fick hållas inne men är nu återigen ute och leker på gården. Personalen är alltså på sin vakt för skottlossning, man lyssnar uppmärksamt för att detektera ljud som låter som skott. Det gör man i krigshärdar.

"– Vi har rutiner. I går när personalen uppmärksammade ljud som de tyckte lät som skott, tog de in alla barn som var ute på gården. Därefter stannande de inne resten av dagen. Under dagen är specialpedagoger och psykolog på plats.

Den extra personalen stöttar förskolans pedagoger, och hjälper dem att svara på frågor som barnen kan tänkas ha efter gårdagen."
 
Citerar lite till (för de som inte kan läsa artiklarna), detta är alltså Sverige 2018. Detta klimat har vi. Det gäller Nydala förskola, där barnen fick hållas inne men är nu återigen ute och leker på gården. Personalen är alltså på sin vakt för skottlossning, man lyssnar uppmärksamt för att detektera ljud som låter som skott. Det gör man i krigshärdar.

"– Vi har rutiner. I går när personalen uppmärksammade ljud som de tyckte lät som skott, tog de in alla barn som var ute på gården. Därefter stannande de inne resten av dagen. Under dagen är specialpedagoger och psykolog på plats.

Den extra personalen stöttar förskolans pedagoger, och hjälper dem att svara på frågor som barnen kan tänkas ha efter gårdagen."
Det där med förskolan är fruktansvärt!
 
Fanns det jobb i Malmö skulle jag absolut flytta dit. Uppenbarligen vill folk bo i Malmö med tanke på bostadsköerna och lägenhetspriserna.
 
Fanns det jobb i Malmö skulle jag absolut flytta dit. Uppenbarligen vill folk bo i Malmö med tanke på bostadsköerna och lägenhetspriserna.

Dom som vill bo i Malmö är inte nödvändigtvis dom som borde bo i Malmö.
Kommunen är ju konkursmässig utan utjämningsbidraget. Men EBO-lagen gör ju att det inte går att stoppa.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 086
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 796
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp