Kan man bo i Malmö?

Flera som skrivit i tråden bor ju visst i Malmö och ingen av dem är så negativa som du och andra som inte bor där!

Vi bor där för att vi valt att flytta, bl a för att våldet och stämningen är så påtagligt dåliga.

Huvuvida man ser eller inte ser fenomen som beskrivs här beror ju också på person. Av fem personer i sällskapet var det två som INTE såg den beväpnade personen i gänget. Alltså har det inte varit någon beväpnad person enligt dessa två. Vi andra tre vidhåller att personen var beväpnad.

Ser man vapen? Känner man ingen vapen? Tittar man efter hotfulla situationer? Ja, förmodligen om man är van att hantera dem. Som t ex den som är van att jobba med kriminalitet.
 
Fast då väljer man att inte se. Jag är uppvuxen i Malmö. Bodde där i över 30 år. Jag har jobbat i innerstaden och sett så mycket kriminalitet.
Att tro något annat är bara naivt. Mina föräldrar och syskon bor kvar och de har tankar om att bo i ett gated community i framtiden. De bor nu i Malmös bästa område och där är det hyfsat tryggt i dagsläget men kriminaliteten finns där också med knivmord och annat. Jag skulle aldrig kunna flytta tillbaka till Malmö.
Tycker det är lite komiskt att folk som inte ens bor i Malmö uttalar sig. Man ser väldigt mycket mer om man bor i staden. Vapen i skolor och på köpcentrum är vardag.
Tycker det är lite komiskt att du som inte heller bor i Malmö uttalar dig och försöker få det att låta som att din bild på något vis är mer trovärdig och korrekt.
 
Är ursprungligen från Malmö och har bott hyfsat centralt.
Flyttade ifrån Malmö 2008. Ut i skogen och friheten.
Såsom Malmö är idag, så skulle jag inte vilja flytta tillbaks.
 
Vi bor där för att vi valt att flytta, bl a för att våldet och stämningen är så påtagligt dåliga.

Huvuvida man ser eller inte ser fenomen som beskrivs här beror ju också på person. Av fem personer i sällskapet var det två som INTE såg den beväpnade personen i gänget. Alltså har det inte varit någon beväpnad person enligt dessa två. Vi andra tre vidhåller att personen var beväpnad.

Ser man vapen? Känner man ingen vapen? Tittar man efter hotfulla situationer? Ja, förmodligen om man är van att hantera dem. Som t ex den som är van att jobba med kriminalitet.
Det handlar om ett tillfälle, alltså, och ni som gjorde observationen är oense om vad ni såg?

Det sätter ju ändå det hela i något annan dager.
 
Det handlar om ett tillfälle, alltså, och ni som gjorde observationen är oense om vad ni såg?

Det sätter ju ändå det hela i något annan dager.

Nej, vi är inte oense om vad vi såg. Bara för att två inte såg hunden betyder det inte att hunden inte är där. Det är bara en reflektion att två inte såg hunden.

Räcker inte ett tillfälle?! Här snackar vi verkligen att förringa och köra normalisering!
 
Nej, vi är inte oense om vad vi såg. Bara för att två inte såg hunden betyder det inte att hunden inte är där. Det är bara en reflektion att två inte såg hunden.

Räcker inte ett tillfälle?! Här snackar vi verkligen att förringa och köra normalisering!
Jag tolkade något av dina tidigare inlägg som att du ser vapen betydligt mer frekvent.
 
Jag har ALDRIG sett några gäng i något shoppingcenter i Malmö. Grupper med ungdomar ja, men ungdomar rör sig i regel i grupp även utanför Malmö så det är inget unikt för staden.

Var tvungen att fråga mina två kollegor, grabbar i 25-årsåldern, om de sett gäng och/eller vapen. Men nej.
Min erfarenhet också.
 
Att det finns människor som bär vapen på de flesta ställen i stan är ingen nyhet här heller, men öppet bärande känns bara korkat? I Gbg känns det mer som att den som vill verka häftig hänger på sig väst (vare sig de lever under verkligt hot eller inte).

Vet att polisen här jobbat rätt hårt med just vapenbrott, och det vore väldigt märkligt om inte Malmöpolisen också använder den möjligheten att hålla valda element upptagna med annat än att begå brott.
 
Tycker det är lite komiskt att du som inte heller bor i Malmö uttalar dig och försöker få det att låta som att din bild på något vis är mer trovärdig och korrekt.
Fast jag har bott där i över 30 år och har jobbat i staden tills förra året så jag har rätt bra koll. Jag tror man vill se det som man vill de. Vill man inte se problemen med staden så ser man inte dem. Naivt kan tyckas.
Alla mina vänner har bott i Malmö men flyttat från staden. Säger rätt mycket att ingen av dem bor kvar. Nästan alla av min mans vänner har flyttat de också.
 
Klart att vapen finns. Överallt. I alla byar i hela Sverige. Det finns kriminella överallt, och sjuka människor. Det handlar om 200 personer i Malmö som ingår i kriminella nätverk. Jag vet inte riktigt om den kriminaliteten ökat, har ingen riktig koll men media rapporterar oftare iaf.
Det enda sättet att komma ifrån detta är att arbeta med hållbarhet, hela vägen. Social hållbarhet.

Jag tror också människor generellt måste sluta att ”göda” nätverk. Klipper man sitt hår för 100 kr går det säkerligen till kriminellt nätverk, likaså många bilfirmor och framförallt inom miljöbranschen (återvinning/avfallshantering, skrot osv), biltvättar osv.
 
Fast jag har bott där i över 30 år och har jobbat i staden tills förra året så jag har rätt bra koll. Jag tror man vill se det som man vill de. Vill man inte se problemen med staden så ser man inte dem. Naivt kan tyckas.
Alla mina vänner har bott i Malmö men flyttat från staden. Säger rätt mycket att ingen av dem bor kvar. Nästan alla av min mans vänner har flyttat de också.
Uppenbarligen vill ju en del personer se just att Malmö är hemskt. Jag förstår inte varför den viljan skulle göra någon till sanningsvittne.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 865
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 711
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 548
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 512
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp