Karensavdraget

Jag kunde inte riktigt släppa detta, så nu har jag undersökt det. Om du får ett fullt karensavdrag för att du går hem sjuk kl.16 istället för 17, och kommer tillbaka dagen efter, dvs du har en timmes sjukfrånvaro, så gör din arbetsgivare fel.
Det står inte uttryckligen i lagen, men framgår av Regeringens proposition 2017/18:96 som du hittar här:
https://www.regeringen.se/4933fb/co...en-mer-rattvis-sjalvrisk-prop.-2017_18_96.pdf

På sid 35 står dettaVisa bifogad fil 77571

Får du ett större karensavdrag än vad du får sjuklön så protestera. Propositionen ligger till grund för hur lagen ska tolkas.
I mitt exempel så handlade det inte om att komma tillbaka nästa dag utan att man går hem och fortsätter vara sjuk nästa dag.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 257
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större... 2
Svar
25
· Visningar
2 039
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)... 2
Svar
34
· Visningar
2 534
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur... 9 10 11
Svar
219
· Visningar
16 317
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna