Katter är obildbara rövhål, eller?

Min hona blir väldigt olycklig om man skäller på henne och springer och gömmer sig, hon är därmed "lätt" att uppfostra med negativ förstärkning eftersom hon inte vill ha skäll.

Hanen däremot ser all uppmärksamhet som bra uppmärksamhet hur mycket man än gormar eller stojjar runt han. Jippi tänker han när man kommer stampandes, nu kan vi leka lite! Så han har tränat mig väl, han gör nått dumt = jag skäller på han = han får uppmärksamhet och därigenom sin belöning.
Har jag däremot lekt med han och han är mentalt stimulerad så håller han inte på med sånt som han vet att han inte får göra.
 
Våra får vara i princip var de vill. Det är inte lönt att säga nåt för de gör precis som de vill ändå :up: Man får tex täcka över mat som står på bänken i köket och man själv är i ett annat rum. Alt stänga dörrar eller ta bort det som katten inte får vara på/i, ELLER erbjuda något mer attraktivt, typ en kartong :D
 
Våra katter går inte upp på spisen. Där är ju lite otäckt varmt. Min knäppa make envisas med att ställa mat på diskbänken. Där dom ju hoppar upp. Så jag får flytta käket till spisen. Maken säger då, när jag påpekar att det inte är smart att ställa mat på diskbänken att katterna ska ju inte vara på bänken....😜
 
Våra går inte upp på diskbänken när vi är hemma. Jag kan dock svära på att hanen är uppe och kikar efter godis när vi är borta.

Annars har de i princip inga ställen de inte får vara på. Förutom sovrummet på natten, förbjudet område för katterna.
De har sin vattenskål på fönsterbrädan i köket så de tar vägen över köksbordet för att komma dit så klart. Sitter vi och äter kan hanen komma upp och lägga sig över halva köksbordet men han åker snällt ner igen.
 
Screenshot_20200222-191137_Video Player.jpg


Min katt är aldrig på köksbordet eller diskbänken men hon ska alltid spexa på trappräcket. Måste sätta upp något nät eller något för någon gång lär hon ju ramla ner. 🙄😑
 
Aset fortsätter att trotsa oss och hoppar ofta och gärna upp på bordet. Häromveckan fick jag en blombukett av jobbet (jag fyllde år) och det var sjukligt intressant att ta sig upp på bordet för att undersöka denna.
Han har även utökat till att hoppa upp på diskbänken - gärna framför ögonen på oss också. Vad han vill där vet jag inte då vi aldrig har ätbara saker framme. Att välta de tomma colaflaskorna som stod där ner på golvet var tydligen roligt iaf. Han förstår iaf att han inte får vara där för så fort man ryter ifrån med hans namn så hoppar han ner så där halvt oentusiastiskt.

Bild på rövhålet i sin favoritposition.
ivan.jpg
 
Jag tror att min katt inte hoppar upp på diskbänken. Dvs jag har inte sett henne göra det :cautious: Men å andra sidan så får hon hoppa upp på matbordet så det finns något annat högt i samma rum som hon kan sitta och spatsera på.
I sommarstugan gäller samma regler egentligen men om det dyker upp en fluga som är frestande olydig så kan det vara svårt ... :D
Det enda som hjälper är tjat (helst när katten är liten) och ge efter på de mindre viktiga sakerna, som klös på soffan. Plus ett par regelförbrytelser som vuxen. Det får plats så lite regler i deras små huvuden :angel::D
Nisse hälsar att han nu är oerhört kränkt av ditt uttalande här! :mad: Han tycker sig vara en riktigt smart kisekattaskrälle nämligen!

Matte håller inte helt dock, men jo, han är ju i och för sig rätt duktig på att gå in på sin låda om han skulle behöva kräkas någon gång, det får han ha pluspoäng för! Men i övrigt...herre. min. gud!:angel::D
 
Jag tycker att iaf Ping är väldigt lättlärd. Hos oss får hon vara överallt - men inte när det finns mat framme/vi äter. Det lärde hon sig på nolltid, köksbänk och bord är ok för det mesta men om vi lagar mat eller sitter och äter så får hon hålla sig på golvet eller andra möbler. Jag brukar dra ut en köksstol till henne vid matbordet 😊

Hennes husse är dock inte 100% konsekvent så OM hon skulle fuska så är det alltid när det bara när han är i närheten😆😉
Jag har samma regler för Nisse. Han får vara överallt, men just när vi äter vill jag inte ha en mattjuv på bord eller köksbänk. Ohygieniskt dessutom, mitt i maten.

Enda stället han inte får vara på är faktiskt på hamsterburen. Jag brukar peta ner honom och påtala att Cazper bor där och att det inte är något torn för honom att sitta på. Han ser smått förnärmad ut och kommer fram fort som tusan och ska visa sig vara myyyyyyyyyyyyyyyycket trevligare att ha att göra med än en äcklig pälsig hamster! Nisse gillar inte hamstern riktigt, visst, den luktar gnagare och sånna äter han om han skulle få chansen, men den är långhårig, nän jädrans måtta får det vara med hår i maten, han är kräsen!
 
IMG_20200126_120749.jpg

Det här är Börje. Börje är inte min katt. Börje anser att han bor hos oss OCKSÅ. Börje får inte vara i hönshuset. På bilden befinner dig Börje i taket på hönshuset. Han gillar även att sitta under, eller på bron till hönshuset. Han brukar även vara med och äta matrester som hönsen får.

Hönsen har gett upp och blivit vana. 🤷
 
Aset fortsätter att trotsa oss och hoppar ofta och gärna upp på bordet. Häromveckan fick jag en blombukett av jobbet (jag fyllde år) och det var sjukligt intressant att ta sig upp på bordet för att undersöka denna.
Han har även utökat till att hoppa upp på diskbänken - gärna framför ögonen på oss också. Vad han vill där vet jag inte då vi aldrig har ätbara saker framme. Att välta de tomma colaflaskorna som stod där ner på golvet var tydligen roligt iaf. Han förstår iaf att han inte får vara där för så fort man ryter ifrån med hans namn så hoppar han ner så där halvt oentusiastiskt.

Bild på rövhålet i sin favoritposition.
Visa bifogad fil 46029

Du förstår väl att blommor i vas är oerhört intressanta! Det är gott med sallad! Var glad så länge katten inte välter vasen! När jag hade katt kunde jag aldrig ha blommor i vas. De trillar så lätt när katten ska äta blommorna...
 
Syrrans katt var tokig i tulpaner, hon knipsade av varenda blomma strax under själva blomman och höll på så i hela sitt 19-åriga liv. Mamma kunde aldrig ha en tulpan hemma. När katten var på besök hos mig en gång hade jag köpt tulpaner och direkt jag kom innanför dörren stod hon i hallen och sniffade i luften, så min ena granne fick en stor bukett av mig och blev jätteglad.

Det var bättre att glädja henne än se katten tugga sönder dem. :laugh:
 
Våra katter går inte upp på spisen. Där är ju lite otäckt varmt. Min knäppa make envisas med att ställa mat på diskbänken. Där dom ju hoppar upp. Så jag får flytta käket till spisen. Maken säger då, när jag påpekar att det inte är smart att ställa mat på diskbänken att katterna ska ju inte vara på bänken....😜
Samma sak sa min svärmor, när jag försökte förklara det olämpliga i att ställa matlådor för att svalna på diskbänken, utan lock dessutom

Just då hade vi en katthona som utan att skämmas hoppade upp och käkade ost och smör vid frukosten om man vände ryggen åt 5 sekunder. Hennes förstfödde son snodde glatt mat ur handen på barnen om man inte var på sin vakt.
 
Sparky var hopplös när hon var liten men nu är hon minsann bildad.
Hon får vara på bord och diskbänk. Dock inte om jag lagar mat eller när jag äter.
Är hon där och jag inte vill att hon ska vara där av någon anledning lyssnar hon jättefint på "gå ner". Hon lyssnar även jättefint på "inte hoppa upp nu" när hon sitter och satsar för att hoppa upp. Hon vänder till och med mitt i språnget :up:

Superbildad faktiskt. 🧐 Sen får hon faktiskt allt som oftast en grävskopa med beröm eller godis när hon gjort rätt. Hon är rätt godis och beröm fixerad vilket är tacksamt :D
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 984
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 395
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp