Katter på lekplats

Ett betydligt billigare, mer miljövänligt och lättare sätt att lösa problemet är att katter får gå ute under kontrollerade former och att ägarna har ett tydligt tillsynsansvar ffa i vissa områden som i villaområden, antingen i sele eller att ägarna bygger en rastgård. När jag var ute med min katt i koppel var det några mammor som kom fram och tackade för att hon inte gick lös och bajsade i sandlådorna.

Som @Liten sagt tidigare, med klarare regler och lagstiftning liknande den med hundar skulle vi till stor del lösa problemet. Jag har aldrig förstått varför just katter anses behöva springa fria och löper risk att bli överkörda och misshandlade av arga grannar. Det är inte kattens fel utan ägarens. Så spruta vatten på hen eller skrik eller jaga efter och slå på ägaren.

En del privata men även kommunala bostadsbolag förbjuder numera lösspringande katter vilket är ett steg på vägen.

Där vi bor står det så fint att hundar och katter ska hållas under uppsikt och att man ska plocka upp efter sitt djur. Det hindrar inte flera grannar att släppa ut sina katter på fri fot. Jag har nig aldrig sett en kattägare rensa sandlådan på kattskit heller. En har själv barn och bor precis bredvid flera sandlådor och släpper glatt ut sin katt :rage:
 
Katter verkar skita lika glatt i bark som i sand. Iaf i våran rabatt 🤬
Vi har täckbark men de har rabatten som toalett ändå. De sätter sig även i det grova gruset vi har och i ljungen som växer uppe på vårt berg 💩
Täckbark och fallbark är inte samma sak, lekplatsbark är grövre och innehåller inget finmaterial. Det fungerar bra i vår kommun och vi har haft den här modellen i 10 år snart.
 
Ett betydligt billigare, mer miljövänligt och lättare sätt att lösa problemet är att katter får gå ute under kontrollerade former och att ägarna har ett tydligt tillsynsansvar ffa i vissa områden som i villaområden, antingen i sele eller att ägarna bygger en rastgård. När jag var ute med min katt i koppel var det några mammor som kom fram och tackade för att hon inte gick lös och bajsade i sandlådorna.

Som @Liten sagt tidigare, med klarare regler och lagstiftning liknande den med hundar skulle vi till stor del lösa problemet. Jag har aldrig förstått varför just katter anses behöva springa fria och löper risk att bli överkörda och misshandlade av arga grannar. Det är inte kattens fel utan ägarens. Så spruta vatten på hen eller skrik eller jaga efter och slå på ägaren.

En del privata men även kommunala bostadsbolag förbjuder numera lösspringande katter vilket är ett steg på vägen.
Snarare är det så att det är betydligt miljövänligare att använda bark som fallunderlag eftersom det inte är en ändlig resurs vilket den sorterade strida natursanden är.

Vi har mer problem med slitage från hundar (kopplade eller okopplade vem vet) än av katter trots att katterna går lösa och hundarna har med sina ägare. Bortsett från problemet med sandlådor har vi inga problem med katter alls. Hundar däremot lämnar efter sig bajs precis överallt antingen i påse eller utan, de gräver sönder planteringar och gräsmattor samt biter sönder saker (bland annat gungor som vissa tycker det är kul att låta sina hundar hänga i och jaga). Så ur kommunal drift sett står katter som djur för ett mycket litet problem jämfört med kostnaden för hundar eller för den delen vilda fåglar, som ur bajshänseende är det absolut största problemet.

Hur som helst om tråden ska handla om hur jobbigt det är med lösa katter snarare än vad man kan göra för att förbättra en lekplats kanske den ska flyttas någon annanstans typ katt?
 
Täckbark och fallbark är inte samma sak, lekplatsbark är grövre och innehåller inget finmaterial. Det fungerar bra i vår kommun och vi har haft den här modellen i 10 år snart.
Hur stora är de bitarna då? Den träflis/bark mix vi har är upp mot 1 dm lång och 3-5 cm bred vissa bitar och rätt grov. Borde vara otrevligt att gräva i men….
 
Hur stora är de bitarna då? Den träflis/bark mix vi har är upp mot 1 dm lång och 3-5 cm bred vissa bitar och rätt grov. Borde vara otrevligt att gräva i men….
De är 5 mm-30 mm helt utan finmaterial, vilket gör hela skillnaden, bristen på finmaterial alltså. Vi har inga problem med kattbajs.
 
I kommunen? Det varierar men på de ställen där det varit problem med katter och vi bytt från sand till bark har problemet försvunnit.
Kring lekplatsen. Okej vad bra!
Undrar var nya toaletten blir om sanden försvinner, folks rabatter troligtvis men det är väl upp till var och en att skydda sina egna. Vi har fått lägga sten.
 
Kring lekplatsen. Okej vad bra!
Undrar var nya toaletten blir om sanden försvinner, folks rabatter troligtvis men det är väl upp till var och en att skydda sina egna. Vi har fått lägga sten.
Vi har ett 100 tal lekplatser totalt om man räknar in skolgårdar och förskolegårdar. Alla har inte bytts till bark ännu utan det är ju antingen om det funnits ett problem som behövts lösas eller där vi helt enkelt rustat upp, där byter vi per automatik. Primärt för att det är mer miljövänligt och kräver mindre driftsinsatser, att man löser katttoalettsproblemet är en bonus.
 
De är 5 mm-30 mm helt utan finmaterial, vilket gör hela skillnaden, bristen på finmaterial alltså. Vi har inga problem med kattbajs.
”Finmaterial” har inte vi heller. Det är inte vanlig täckbark som man köper på påse för att lägga som dekor uppepå rabatten utan sånt som man ofta ser som fylle på stigar.
 
”Finmaterial” har inte vi heller. Det är inte vanlig täckbark som man köper på påse för att lägga som dekor uppepå rabatten utan sånt som man ofta ser som fylle på stigar.
Det man lägger på stigar innehåller oftast mer finmaterial eftersom man vill att det ska packa sig och inte rulla än det man lägger i rabatter eftersom man inte vill att fröogräs ska kunna växa = inget finmaterial. Det är dock helt andra fraktioner än det vi köper, eftersom dessa inte är godkända som fallskydd.

Hur som helst har vi inte problem med katter som går och bajsar i fallbarken, inte på de ställen där vi ersatt sanden eftersom problem med katttoalett funnits och inte heller där vi lagt bark av andra anledningar.
 
Det är så märkligt att katter får störa och förstöra hur mycket som helst, medan andra husdjur inte får. Jag har också haft en grannkatt som gått in (i tidigare bostad) när jag hade altandörren öppen. På nätterna satt den och jamade på fönsterblecket. Rimligt att jag inte får sova för att nån annans katt sitter och jamar utanför mitt fönster. Ingen hade ju tyckt det var okej med en hund ylandes utanför fönstret halva natten.
 
Det man lägger på stigar innehåller oftast mer finmaterial eftersom man vill att det ska packa sig och inte rulla än det man lägger i rabatter eftersom man inte vill att fröogräs ska kunna växa = inget finmaterial. Det är dock helt andra fraktioner än det vi köper, eftersom dessa inte är godkända som fallskydd.

Hur som helst har vi inte problem med katter som går och bajsar i fallbarken, inte på de ställen där vi ersatt sanden eftersom problem med katttoalett funnits och inte heller där vi lagt bark av andra anledningar.
Ok, nu innehåller detta ingen finmaterial som sagt utan är grovflisigt. Det finns säkert många olika…
 
Det är så märkligt att katter får störa och förstöra hur mycket som helst, medan andra husdjur inte får. Jag har också haft en grannkatt som gått in (i tidigare bostad) när jag hade altandörren öppen. På nätterna satt den och jamade på fönsterblecket. Rimligt att jag inte får sova för att nån annans katt sitter och jamar utanför mitt fönster. Ingen hade ju tyckt det var okej med en hund ylandes utanför fönstret halva natten.
Hm fast @monster1 sa ju att hundar förstörde mer även om de borde vara/är kopplade?

Jag har inga kattproblem trots katter i området, det kan slinka in en någon gång men de slinker ju ut igen om de ser en. Någon gång har jag fått skit på gräsmattan och tagit bort. Dessutom vet jag inte ens om det är hund eller katt egentligen som lämnat skit..

Men lösspringande hundar! det är hopplöst på riktigt. De är säkert "kopplade" eller "har koll som om den vore kopplad" men kan fortfarande springa in i trädgården och äta upp mat som står på avsvalning trots att man är nära. En labrador åt upp 12 mindre ostpajer en gång och snokade runt efter fler dagen efter.

En annan skrämde mitt barn häromdagen, kom inte till ägaren förrän jag sa till den. En tredje var sååå söt valp och hoppade upp på ungen för ett tag sedan, ägaren gick inte ens snabbare utan man var tvungen att försöka lugna ett hysteriskt barn som grät samtidigt som man försökte få bort valpen på ett för valpen bra sätt.

Men som sagt våra problem med katter ligger väldigt nära noll. Gosiga katter som går genom trädgården kan få en klapp mest.
 
Jaså, hade ingen aning om det. Hoppas kommunen har någon lösning i alla fall, jag har inte fått b svar än.

Undrar dock om inte katterna kommer göra sina behov i bark ändå? Är ju en invand plats liksom?
Borde ju egentligen kunna lösa problemet genom att behålla en plätt trevlig sand på en plats. Så att säga avleda problemet och sätta skylt -kattoalett :D
 
Lösningen med bark i stället för sand verkar ju lysande.
Dessutom så är den möjlig att genomföra.
Önskningar om att begränsa katters frihet kommer, om det ens går, att ta mycket lång tid.

Det verkliga problemet med begränsande av lösgående katter heter råttor och möss.
Så fundera litet över hur det skulle bli med en total invasion av dessa gnagare i stället för några lösspringande katter.

Vid nyår så kommer en ny och bra lag där katter måste vara märkta och registrerade på en ägare.
Det ger möjlighet till att lösa problemet med förvildade katter.
Omärkta katter tillhör då ingen och kan tas omhand.
Märkta katter som övergivits får ägaren ta ansvar för.
Det är olagligt att överge sina djur.
 

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 843
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 448
Senast: Lupin
·
T
Övr. Katt Jag blir tokig på henne... så tokig så att jag snart faktiskt gör mig av med henne. Hela huset är ju redan avsprärrat för att jag är...
2
Svar
29
· Visningar
5 979
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha bra råd. Detta är ingen annons eller fiskande efter billigt husdjur!!!! Ester mår inget bra som ensamhund. Hon är...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp