Katter på lekplats

Borde ju egentligen kunna lösa problemet genom att behålla en plätt trevlig sand på en plats. Så att säga avleda problemet och sätta skylt -kattoalett :D

Och du tror att katterna läser den skylten och förstår att de bara ska använda de plätten? Och sluta bajsa i barnens sandlådor och folks rabatter?
 
Och du tror att katterna läser den skylten och förstår att de bara ska använda de plätten? Och sluta bajsa i barnens sandlådor och folks rabatter?
Eh nej. Självklart menade jag att om man byter från grus till bark på en enstaka lekplats i ett visst område som har problem så skulle engagerad person om hen ville kunna ha sand i en plätt och då hoppas att katterna väljer denna plätt framför barkunderlaget.

Folks rabatter och sandlådor hade inget med saken att göra.
 
Hm fast @monster1 sa ju att hundar förstörde mer även om de borde vara/är kopplade?
Ja? Jag berättade om min upplevelse, där katter stört betydligt mer än hundar. Sen blir jag också galen på lösspringande hundar och hundskit överallt. Men kolla det citerade på första sidan i tråden (inlägg 6), det hade aldrig låtit likadant om det gällde hundar.
 
Ja? Jag berättade om min upplevelse, där katter stört betydligt mer än hundar. Sen blir jag också galen på lösspringande hundar och hundskit överallt. Men kolla det citerade på första sidan i tråden (inlägg 6), det hade aldrig låtit likadant om det gällde hundar.
Tyckte det blev lite dålig stämning gentemot katter i tråden som inte alls hävdes av att någon kunnig i ämnet gjorde ett inlägg.

Om just inlägg 6 har jag nog inga åsikter alls med tanke på hur lite åtgärder som gjorts mot hundar som rent av varit nära farliga gentemot andra tex hundar då de slitit sig eller sprungit lösa. Tveksamt om jag skulle vinna i ngt rättsfall om leverfärgad labrador som äter ostpajer heller, de skulle nog säga att jag får låta bli att ställa ut ostpajer (sant) eller ställa dem högt och skyddat (sant).
 
Jag finner det sa "lustigt" (eller inte alls lustigt egentligen, men markligt i alla fall) att om man klagar pa andras losa katter som forstor runt ens egna bostad sa far man alltid har hora, "Men hundar, minsann!, an mycket varre!"
Jag undrar sa varfor man inte kan forsta att det kan vara ett problem for andra med katter aven om man sjalv inte har det problemet?

Varfor jamfora? Varfor kan inte katter vara ett problem for vissa men inte for andra?
 
Tyckte det blev lite dålig stämning gentemot katter i tråden som inte alls hävdes av att någon kunnig i ämnet gjorde ett inlägg.
Dålig stämning gentemot katter? 😅 Tror inte du behöver bekymra dig om eventuellt kränkta katter då katter inte lär läsa tråden.

Kunnig i vilket ämne? Tolkade det som att @monster1 berättade hur det var i henoms kommun, vi är flera andra som berättat våra erfarenheter av hur katter stört/förstört.
 
Jag finner det sa "lustigt" (eller inte alls lustigt egentligen, men markligt i alla fall) att om man klagar pa andras losa katter som forstor runt ens egna bostad sa far man alltid har hora, "Men hundar, minsann!, an mycket varre!"
Jag undrar sa varfor man inte kan forsta att det kan vara ett problem for andra med katter aven om man sjalv inte har det problemet?

Varfor jamfora? Varfor kan inte katter vara ett problem for vissa men inte for andra?
Ja exakt! Jag HAR problem med en ilsken lösspringande hund som inte låter mig passera ibland på en allmän väg men det har ju liksom ingenting med problemet i den här tråden att göra.
 
Ja exakt! Jag HAR problem med en ilsken lösspringande hund som inte låter mig passera ibland på en allmän väg men det har ju liksom ingenting med problemet i den här tråden att göra.

Exact! Jag Star.Inte.Ut. med losspingande hundar ... aven de som ar snalla och "bara springer fram for att halsa" min Malle forstar inte alls att de inte pa nagot satt ar ett hot varesig for honom eller mig ... och sa ar jag angslig for de som ar hundradda och inte alls ser skillnaden pa en glad och arg hund. Men vad har det med katter som bajsar och kissar i sandlador att gora?
 
Dålig stämning gentemot katter? 😅 Tror inte du behöver bekymra dig om eventuellt kränkta katter då katter inte lär läsa tråden.

Kunnig i vilket ämne? Tolkade det som att @monster1 berättade hur det var i henoms kommun, vi är flera andra som berättat våra erfarenheter av hur katter stört/förstört.
Nej men det finns ju personer som har katter som är ute också som kan känna sig angripna.
Det var lite antiutekatthetston i tråden.
 
Nej men det finns ju personer som har katter som är ute också som kan känna sig angripna.
Det var lite antiutekatthetston i tråden.

Men om jag har en katt som går ute utan uppsikt är det väl rimligt att jag görs medveten om att katten förutom att riskera att bli påkörd eller kanske tom torterad kommer skita i Arnes sandlåda och hålla Pelle vaken om natten, döda småfåglar osv? Det måste väl få höras kritiska röster också? Den är ju mitt ansvar.
 
Men om jag har en katt som går ute utan uppsikt är det väl rimligt att jag görs medveten om att katten förutom att riskera att bli påkörd eller kanske tom torterad kommer skita i Arnes sandlåda och hålla Pelle vaken om natten, döda småfåglar osv? Det måste väl få höras kritiska röster också? Den är ju mitt ansvar.
Men i tråden var det ju nästan bara kritiska röster så det var inget "också" över det, och just tex torterad tycker jag låter som att du tar i med lite mycket kraftspråk ändå, du verkar väldigt emotionellt engagerad i frågan. Döda småfåglar är ju onekligen ett problem dock.
 
Exact! Jag Star.Inte.Ut. med losspingande hundar ... aven de som ar snalla och "bara springer fram for att halsa" min Malle forstar inte alls att de inte pa nagot satt ar ett hot varesig for honom eller mig ... och sa ar jag angslig for de som ar hundradda och inte alls ser skillnaden pa en glad och arg hund. Men vad har det med katter som bajsar och kissar i sandlador att gora?
Det var prat om att katter var de enda husdjuren som var utan uppsikt och utgjorde ett problem genom att skita och äta och springa runt och störa, tex hundar togs upp som ett jämförelsedjur som aldrig var ett problem i omgivningarna utan alltid under uppsikt från sin ägare och då inte sket, sprang runt, åt saker eller störde.

Så jag kunde inte låta bli att ta upp att om jag skulle jämföra djuren så hade jag själv då mer problem med lösa hundar i trädgården och grannskapet än katter (skit inberäknat när jag tänker efter, även om jag inte skrev det då).

Kan tillägga att då tycker jag om både hundar och katter.
 
Senast ändrad:
@Badger Jag har ingen katt och är inte väldigt engagerad :D Men jag är färgad av inlägg från diverse katthem ang vad katterna riskerar att råka ut för. Det finns förhoppningsvis inte så många Magnotta i världen men omdömeslösa barn går också lösa.
 
Jag finner det sa "lustigt" (eller inte alls lustigt egentligen, men markligt i alla fall) att om man klagar pa andras losa katter som forstor runt ens egna bostad sa far man alltid har hora, "Men hundar, minsann!, an mycket varre!"
Jag undrar sa varfor man inte kan forsta att det kan vara ett problem for andra med katter aven om man sjalv inte har det problemet?

Varfor jamfora? Varfor kan inte katter vara ett problem for vissa men inte for andra?
Absolut, men en av de som hatade lösa katter tog upp speciellt att hundar inte var ett problem. Jag protesterade mot det. Innan den kommentaren la jag mig inte i.
 
Skillnaden är att det är mycket färre lösspringande hundar än katter och att katter använder sandlådor, rabatter och springer in i hus i mycket större utsträckning än katter. Samt att med hundar har ägaren ett tillsskyddsansvar som inte existerar för katter.
 
Absolut, men en av de som hatade lösa katter tog upp speciellt att hundar inte var ett problem. Jag protesterade mot det. Innan den kommentaren la jag mig inte i.

Men ... for DEN personen ar alltsa losa hundar inte ett problem. Dar jag bor ar losa hundar inte ett problem heller. KATTER ar ett problem for mig runt min bostad och uppenbarligen for den person du syftar till ocksa.

Jag ar inte en "katt hatare", jag har haft katt i storre delen av mitt liv, men jag har aldrig tidigare haft sa manga losa katter som dar jag bor nu och darfor ar just katter ett problem. Jag forstar inte varfor man inte kan tycka att det ar ett problem nar katter forstor utan att det maste jamforas med hundar? Det ar tva skillda arter av djur ... vart och ett kan bli problem eller inte.
 
Men ... for DEN personen ar alltsa losa hundar inte ett problem. Dar jag bor ar losa hundar inte ett problem heller. KATTER ar ett problem for mig runt min bostad och uppenbarligen for den person du syftar till ocksa.

Jag ar inte en "katt hatare", jag har haft katt i storre delen av mitt liv, men jag har aldrig tidigare haft sa manga losa katter som dar jag bor nu och darfor ar just katter ett problem. Jag forstar inte varfor man inte kan tycka att det ar ett problem nar katter forstor utan att det maste jamforas med hundar? Det ar tva skillda arter av djur ... vart och ett kan bli problem eller inte.
Ja alltså jämförelsen med hundar, där hundar ansågs vara väldigt bra och aldrig göra skada, kom från någon annan från början.
 
Hm fast @monster1 sa ju att hundar förstörde mer även om de borde vara/är kopplade?

Jag har inga kattproblem trots katter i området, det kan slinka in en någon gång men de slinker ju ut igen om de ser en. Någon gång har jag fått skit på gräsmattan och tagit bort. Dessutom vet jag inte ens om det är hund eller katt egentligen som lämnat skit..

Men lösspringande hundar! det är hopplöst på riktigt. De är säkert "kopplade" eller "har koll som om den vore kopplad" men kan fortfarande springa in i trädgården och äta upp mat som står på avsvalning trots att man är nära. En labrador åt upp 12 mindre ostpajer en gång och snokade runt efter fler dagen efter.

En annan skrämde mitt barn häromdagen, kom inte till ägaren förrän jag sa till den. En tredje var sååå söt valp och hoppade upp på ungen för ett tag sedan, ägaren gick inte ens snabbare utan man var tvungen att försöka lugna ett hysteriskt barn som grät samtidigt som man försökte få bort valpen på ett för valpen bra sätt.

Men som sagt våra problem med katter ligger väldigt nära noll. Gosiga katter som går genom trädgården kan få en klapp mest.
Fast när det handlar om en hund har du i alla fall som utsatt möjlighet att följa upp och få upprättelse/betalt för skadegörelse/en konsekvens för ägaren. När det handlar om utkatter som terroriserar andra djur, skiter och pissar i rabatter och på utemöbler, repar bilar eller tar sig in i andras hus finns det absolut ingenting du kan göra utöver attt försöka reparera skadan och freda dig själv.
 
Fast när det handlar om en hund har du i alla fall som utsatt möjlighet att följa upp och få upprättelse/betalt för skadegörelse/en konsekvens för ägaren. När det handlar om utkatter som terroriserar andra djur, skiter och pissar i rabatter och på utemöbler, repar bilar eller tar sig in i andras hus finns det absolut ingenting du kan göra utöver attt försöka reparera skadan och freda dig själv.
Men du bor ju i Storbritanien har ni samma lagstiftning och tolkning där som här?
 
Men du bor ju i Storbritanien har ni samma lagstiftning och tolkning där som här?
Nej, nu går jag efter svensk lagstiftning. Här finns inte riktigt samma ägaransvar för hundar som gällande i Sverige, men naturligtvis fortfarande striktare än för katter, där det inte finns ägaransvar överhuvdutaget - precis som i Sverige.
 

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 846
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 448
Senast: Lupin
·
T
Övr. Katt Jag blir tokig på henne... så tokig så att jag snart faktiskt gör mig av med henne. Hela huset är ju redan avsprärrat för att jag är...
2
Svar
29
· Visningar
5 980
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha bra råd. Detta är ingen annons eller fiskande efter billigt husdjur!!!! Ester mår inget bra som ensamhund. Hon är...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp