Katter på lekplats

Jag har försökt säga detsamma, när kattägare säger att just BARA katter måste ha sin frihet...
Behöver inte hundar frihet, behöver inte kaniner frihet, behöver inte akvariefiskar frihet, behöver inte burfåglar frihet, behöver inte minkar frihet, behöver inte höns frihet, behöver inte kor frihet, behöver inte hästar frihet, behöver inte människor frihet....
Utan är det BARA katter som MÅSTE ha frihet och inte behöver tas något ansvar för.

Du är inte ensam. Den diskussionen är ofta hopplös, man stångar huvudet i väggen.
Jag blir dock glad när jag i en facebook-grupp för innätade balkonger och rastgårdar, ser ett ökande intresse för det och även att det finns folk som professionellt nätar in åt folk på beställning.
Nu har ju märkningskrav äntligen gått igenom, en typ av ansvar för fertila katter finns så kanske, kanske nån gång...
 
Vi har 5 katter som bor i husen bredvid oss ... de kommer in i huset, retar hundarna :crazy: och jag vagar inte ha bada hundarna ute samtidigt pa var tomt da jag vet att det skulle bli tavling om vem av dem som skulle fa tag i katten och att de formodligen skulle jaga dem "pa riktigt". Som det ar nu springer de bara efter och skaller tills katten har forsvunnuit over vart 2 meter hoga staket eller under pa det stalle det gar.
Jag ar SA TROTT pa katter och har tankt andra taktik lite. Nar jag bodde i South Carolina pa min gard hade jag ett par hundar som alltid kom losa ... och den ena ringde jag agaren varje gang och bad dem hamta hunden tills de ledsnade och borjade halla ordning pa den. Den andra fangade jag och forklarade att da jag hade en intact tik skulle jag fanga hans intacta jackrussel om den kom tillbaka och kora den till "ponden".

Nu funderar jag pa om jag skulle borja fanga katterna och kora dem till ponden ... jag ar sa himla TROTT pa katter som retas med mina hundar (spanner upp sig och gor "nastan" attacker medan de vralar pa katters vis), forsoker komma in i huset och VI maste alltsa kosta pa natdorrar for att kunna halla dem ute, och river ner saker som star pa staketet runt altanen. Jag har haft katt som gatt ute i manga ar, men jag har aldrig varit med om nonchalancen har i omradet.
 
Du kan nog bara påtala olägenheten för kommunen och be dem finna en lösning. Om den lösningen blir att de helt enkelt tar bort lekplatsen är det tråkigt, men i praktiken är vi "rättslösa" mot lösgående katter. Katters rätt att gå lösa och göra vad de vill verkar vara viktigare än sanitet och allmänt välbefinnande hos folk.

Om det är en väl avgränsad sandlåda som det går att sätta lock över antar jag att kommunen kommer göra detta (om de väljer att göra någonting alls), men tyvärr så är ju många lekplatser inte så avgränsade utan har sand under gungor, rutschkanor mm. Då går det ju inte riktigt att lägga lock över. Byta underlag, ja, men det lär väl ta tid att få in det i budgeten.
 
Var lite osäker på om jag skulle lägga tråden under "katter" eller "samhälle", moderator får flytta om det blir fel.

Vi har en kommunal lekplats på ett stort grönområde på insidan av vårt villakvarter, där massor av barn brukar leka. Tyvärr används också den här lekplatsen som kattoalett av en mängd olika katter. Flertalet gånger har både barnet och jag trampat i kattbajs eller kört handen eller spade i när vi leker.

Jag är sugen på att maila kommunen för att be dem lägga sådana gummiplattor som underlägg i sandlådan istället för sand, men är rädd att de istället tar bort lekplatsen om jag klagar, besparingar genom att ta bort lekplatser istället för att renovera upp dem har skett i kommunen.

Jag vet inte vems katterna är, jag har sett sett ungefär tio stycken olika där. Katter får ju inte vistas på lekplatser, men gissar att ägarna inte tänker göra något eftersom de släpper ut katterna att göra som de vill.

Tips?
Ibland kan det vara ett problem med katter i vissa områden, vi har till stor del övergått till bark som fallunderlag det är inte lika grävvänligt och håller dessutom sig själv fritt från ogräs så vi slipper rensa under gungor och lekställningar. Över sandlådor där man har baksand för att leka med kan man sätta nät eller lägga ett lock som det ju då vill till att föräldrar och barn sätter tillbaka när de lekt färdigt.

Maila in till kommunen med dina önskemål och berätta om katterna så tar de med det när det är dags för att rusta lekplatsen.
 
Man kan ju åtminstone dra det till att man som kattägare i vissa borde bli ålagd att åtgärda den olägenhet som det kan leda till. Din katt=ditt ansvar är inte en orimlig belastning när man väljer att skaffa ett husdjur (och skulle definitivt inte sänka kattens status i samhället).
Jag tycker det är barockt att detta inte redan skett faktiskt.
 
De är skyddade av sin egen ansvarslöshet. Ingen vet vem katten tillhör när man hittar kattbajs i sandlådan. De kan alltid säga att man måste bevisa att det är just deras katt som bajsat där. Alt. "Men det är ju en KATT! Den MÅSTE få göra som den vill! Du är extremt kinkig och känslig nu!"
Så är det nu, absolut. Jag tänker att det måste existera bevis för att ägaren ska kunna få ett åläggande, men med tanke på hur det vimlar av kameror numera skulle det säkert gå att lösa en Massa problem om ägarna till utekatter plötsligt insåg att de faktiskt kunde bli av med en massa pengar. Det är jättekonstigt att det fortfarande inte finns ett sådant ägaransvar för katt!
 
Så är det nu, absolut. Jag tänker att det måste existera bevis för att ägaren ska kunna få ett åläggande, men med tanke på hur det vimlar av kameror numera skulle det säkert gå att lösa en Massa problem om ägarna till utekatter plötsligt insåg att de faktiskt kunde bli av med en massa pengar. Det är jättekonstigt att det fortfarande inte finns ett sådant ägaransvar för katt!

Jag håller med. Det är vansinnigt att det är andra människors ansvar att freda sig från andras katter! Jag känner en kattallergiker som inte kunde ha sin uteplatsdörr öppen för då gick grannens katt in och la sig i soffan.
 
Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet med lösa katter i tätbebyggt område.
Lösningen borde vara att dessa katter fångades in och så får ägarna lösa ut dom för en summa.
Så äckligt när man sitter i sandlådan med sitt barn och man märker att katter varit där gjort ifrån sig.
 
Jag hade köpt kompostgaller och lagt som lock. Om jag nu ville hänga i denna lekplats hade jag sett det som en billig biljett. Katterna lär ju inte ändra sig.
Nej gud det är helt omöjligt. Den är för stor och gungor och klätterställningar osv.
 
Jag har nu mailat kommunen och informerat och frågat om de kan lägga gummiplattor. Jag hoppas verkligen att vi kan få hjälp med detta.

Kring vårt eget hus har vi lagt sten och jagar bort de katter som kommer in på tomten.

Idag p lekplatsen kom en katt fram och satte sig bara några meter från oss och tänkte göra sina behov 🤢
 
Jag har nu mailat kommunen och informerat och frågat om de kan lägga gummiplattor. Jag hoppas verkligen att vi kan få hjälp med detta.

Kring vårt eget hus har vi lagt sten och jagar bort de katter som kommer in på tomten.

Idag p lekplatsen kom en katt fram och satte sig bara några meter från oss och tänkte göra sina behov 🤢
Åh de sprider mycket mikroplast vilket är väldigt dåligt för barnen i längden.
Det där med barkunderlag, högre upp, lät så bra i jämförelse och kanske billigare för kommunen och snabbare att fixa med bibehållen lekplats (dvs att de inte tar bort den).
https://www.forskning.se/2017/06/29/lekplatser-lacker-mikroplast/

Annars ska tydligen kork komma kanske (men det lär ju inte finnas hur mycket som helst korkspill kanske, men till en början)
 
Åh de sprider mycket mikroplast vilket är väldigt dåligt för barnen i längden.
Det där med barkunderlag, högre upp, lät så bra i jämförelse och kanske billigare för kommunen och snabbare att fixa med bibehållen lekplats (dvs att de inte tar bort den).
https://www.forskning.se/2017/06/29/lekplatser-lacker-mikroplast/

Annars ska tydligen kork komma kanske (men det lär ju inte finnas hur mycket som helst korkspill kanske, men till en början)
Det är fortfarande samma limm. Bark är betydligt enklare att ersätta med också, man skrapar bara av 30 cm sand och ersätter med lekplatsbark. När man lägger gummi material är det som att hårdgöra en yta, vilket inte är bra ur flera perspektiv, det är dyrt och materialet i sig är miljöovänligt, dessutom slutar ytan ta upp vatten vilket gör att mer vatten måste hanteras i dagvattensystemet. Grundvatten nivån sänks och översvämningsrisken ökar.
 
Det är fortfarande samma limm. Bark är betydligt enklare att ersätta med också, man skrapar bara av 30 cm sand och ersätter med lekplatsbark. När man lägger gummi material är det som att hårdgöra en yta, vilket inte är bra ur flera perspektiv, det är dyrt och materialet i sig är miljöovänligt, dessutom slutar ytan ta upp vatten vilket gör att mer vatten måste hanteras i dagvattensystemet. Grundvatten nivån sänks och översvämningsrisken ökar.
Ah samma lim i korkunderlaget? Det verkade dock släppa igenom vatten vad jag såg.

Men jag håller mes om att bark måste vara mycket bättre. Även om kork antagligen är bättre än plast på de ytor där man behöver ha tillgänglighet. Kanske kan variera. Tex kork på stigar och bark nedanför gungor.

Och håller med om att det är ju tryggare för lekplatsens existens. Att lägga plast under, då måste de ju ta bort allting på platsen och göra en helt ny lekplats, billigare att bara ta bort den. Men att lägga bark under, då behöver man ju som du sa skrapa av och ösa på utan att ta bort några lekverktyg rimligen.
 
Åh de sprider mycket mikroplast vilket är väldigt dåligt för barnen i längden.
Det där med barkunderlag, högre upp, lät så bra i jämförelse och kanske billigare för kommunen och snabbare att fixa med bibehållen lekplats (dvs att de inte tar bort den).
https://www.forskning.se/2017/06/29/lekplatser-lacker-mikroplast/

Annars ska tydligen kork komma kanske (men det lär ju inte finnas hur mycket som helst korkspill kanske, men till en början)
Jaså, hade ingen aning om det. Hoppas kommunen har någon lösning i alla fall, jag har inte fått b svar än.

Undrar dock om inte katterna kommer göra sina behov i bark ändå? Är ju en invand plats liksom?
 
Åh de sprider mycket mikroplast vilket är väldigt dåligt för barnen i längden.
Det där med barkunderlag, högre upp, lät så bra i jämförelse och kanske billigare för kommunen och snabbare att fixa med bibehållen lekplats (dvs att de inte tar bort den).
https://www.forskning.se/2017/06/29/lekplatser-lacker-mikroplast/

Annars ska tydligen kork komma kanske (men det lär ju inte finnas hur mycket som helst korkspill kanske, men till en början)
Katter verkar skita lika glatt i bark som i sand. Iaf i våran rabatt 🤬
Vi har täckbark men de har rabatten som toalett ändå. De sätter sig även i det grova gruset vi har och i ljungen som växer uppe på vårt berg 💩
 
Ett betydligt billigare, mer miljövänligt och lättare sätt att lösa problemet är att katter får gå ute under kontrollerade former och att ägarna har ett tydligt tillsynsansvar ffa i vissa områden som i villaområden, antingen i sele eller att ägarna bygger en rastgård. När jag var ute med min katt i koppel var det några mammor som kom fram och tackade för att hon inte gick lös och bajsade i sandlådorna.

Som @Liten sagt tidigare, med klarare regler och lagstiftning liknande den med hundar skulle vi till stor del lösa problemet. Jag har aldrig förstått varför just katter anses behöva springa fria och löper risk att bli överkörda och misshandlade av arga grannar. Det är inte kattens fel utan ägarens. Så spruta vatten på hen eller skrik eller jaga efter och slå på ägaren.

En del privata men även kommunala bostadsbolag förbjuder numera lösspringande katter vilket är ett steg på vägen.
 
Ett betydligt billigare, mer miljövänligt och lättare sätt att lösa problemet är att katter får gå ute under kontrollerade former och att ägarna har ett tydligt tillsynsansvar ffa i vissa områden som i villaområden, antingen i sele eller att ägarna bygger en rastgård. När jag var ute med min katt i koppel var det några mammor som kom fram och tackade för att hon inte gick lös och bajsade i sandlådorna.

Som @Liten sagt tidigare, med klarare regler och lagstiftning liknande den med hundar skulle vi till stor del lösa problemet. Jag har aldrig förstått varför just katter anses behöva springa fria och löper risk att bli överkörda och misshandlade av arga grannar. Det är inte kattens fel utan ägarens. Så spruta vatten på hen eller skrik eller jaga efter och slå på ägaren.

En del privata men även kommunala bostadsbolag förbjuder numera lösspringande katter vilket är ett steg på vägen.
Håller med om att en sådan lagstiftning varit bra. Lösspringande katter kunde vara tillåtet på gårdar på landet, men förbjudet i villakvarter/tätort.
 

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 460
Senast: Lupin
·
T
Övr. Katt Jag blir tokig på henne... så tokig så att jag snart faktiskt gör mig av med henne. Hela huset är ju redan avsprärrat för att jag är...
2
Svar
29
· Visningar
5 997
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha bra råd. Detta är ingen annons eller fiskande efter billigt husdjur!!!! Ester mår inget bra som ensamhund. Hon är...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp