Kattsnack #8

Hmm, jag höll ju med om det mesta och det var ju rolig läsning. Men så kom jag till delen om att katter inte saknar en; "Most cats do not long for their absent owners any more than they will fetch a ball on command, or embrace veganism."
Och jag vet inte om jag håller med?
De kanske inte saknar en sådär ordagrant men jag tycker att det är ganska tydligt när min Alice kommer till mig efter jag varit borta i några timmar. Det finns andra människor i hemmet, en av dem brukar ge henne mat, men likväl så skyndar hon sig fram när jag kommer hem.
Vad är det om inte att de saknat en lite grann? 🤔
 
Lina har varit sjövild i kväll. Det skvallrar mina mattor om.
20211209_210405.jpg
 
Hmm, jag höll ju med om det mesta och det var ju rolig läsning. Men så kom jag till delen om att katter inte saknar en; "Most cats do not long for their absent owners any more than they will fetch a ball on command, or embrace veganism."
Och jag vet inte om jag håller med?
De kanske inte saknar en sådär ordagrant men jag tycker att det är ganska tydligt när min Alice kommer till mig efter jag varit borta i några timmar. Det finns andra människor i hemmet, en av dem brukar ge henne mat, men likväl så skyndar hon sig fram när jag kommer hem.
Vad är det om inte att de saknat en lite grann? 🤔
Klart de saknar en, den som skrivit artikeln har aldrig haft en katt som brutit sig ut för att följa sin slav ut i trädgården och om det inte gick så sprungit mellan fönstren och skrikit på en. Eller en katt som vägra befatta sig med en om man varit ifrån varandra flera månader för att sedan tas till nåder igen efter en veckas bevekelser. Eller en katt som sovit i tvättkorgen där lukten av matte fanns kvar i kläderna om hon var bortrest, eller som letat och suttit i fönstret och titta där olyckan hände när matte fick åka till sjukhus. En katt som alltid sover tillsammans med en trots att det finns andra täcken att krypa ner under. En katt som möter en i dörren och genast springer till sängen för att vi ska lägga oss och gosa, som troget sitter och väntar medans man duschar osv osv.

Klart katter tycker om och saknar sina tjänare.
 
Hon skriver iofs att de flesta katter inte saknar sina ägare. Nikita gjorde det definitivt, hon och jag hade ett så otroligt starkt band. Hon satt och väntade innanför dörren och kände igen mina fotsteg. Struntade fullständigt i alla andra förutom mig. Skrek när jag gick hemifrån (hörde det när jag gick utanför fönstret).

Megara, nja, hon skulle nog trösta sig snart igen. Alla katter är individer och vissa är närmare sina slavar än andra. Megara flyttade sig från sängen till sin kattsäng när jag satte mig vid datorn efter att ha legat i sängen i Bollnäs - det var bokstavligt talat en meter från säng till skrivbord. Men hon är lättare att muta absolut och tycker bättre om andra människor och är allmänt mer sällskaplig mot främlingar som många burmor är. Journalisten glömde att skriva om att vissa raser är mer sociala mot sina slavar.

Även här hemma i Årsta är Megara där jag är för det mesta, sover hos mig varje natt. När jag flyttar mig till soffan eller datorn så följer hon efter. Eftersom hon inte får så mycket mat hon vill så vet jag att det inte bara är hennes mage som gör att hon gosar och leker med mig, dvs hon vet att gos = mat.
 
Hon skriver iofs att de flesta katter inte saknar sina ägare. Nikita gjorde det definitivt, hon och jag hade ett så otroligt starkt band. Hon satt och väntade innanför dörren och kände igen mina fotsteg. Struntade fullständigt i alla andra förutom mig. Skrek när jag gick hemifrån (hörde det när jag gick utanför fönstret).

Megara, nja, hon skulle nog trösta sig snart igen. Alla katter är individer och vissa är närmare sina slavar än andra. Megara flyttade sig från sängen till sin kattsäng när jag satte mig vid datorn efter att ha legat i sängen i Bollnäs - det var bokstavligt talat en meter från säng till skrivbord. Men hon är lättare att muta absolut och tycker bättre om andra människor och är allmänt mer sällskaplig mot främlingar som många burmor är. Journalisten glömde att skriva om att vissa raser är mer sociala mot sina slavar.

Även här hemma i Årsta är Megara där jag är för det mesta, sover hos mig varje natt. När jag flyttar mig till soffan eller datorn så följer hon efter. Eftersom hon inte får så mycket mat hon vill så vet jag att det inte bara är hennes mage som gör att hon gosar och leker med mig, dvs hon vet att gos = mat.
Jag är lite osäker på om det är "de flesta", tänker att det är lite fler än så. Det är ju klart att katter är individer och att det skiljer sig från katt till katt. Men jag funderar på om det är "så sällsynt" som journalistens ord kan antyda.

Jag betvivlar inte att katten klarar sig bra hemma utan en. Men de tycker om rutiner, och blir deras människa borta längre än vanligt så tror jag att de ändå märker det.

För övrigt så är Alice också en sån där som följer mig rum till rum, jag tycker att vi står nära varandra och att hon helt enkelt visar sin tillgivenhet och är social med mig på det viset. Vilket för övrigt är perfekt för mig :love:
 
Kingen är också social. Det bästa som finns är när jag är hemma så han kan vara med överallt.
Duschar jag sitter han utanför på toalettstolen och väntar på mig. När jag byter rum byter han rum. Är jag ute på tomten sitter han i fönstret och tittar efter mig. När jag kommer hem så hälsar han mig välkommen.
Men i och för sig så älskar han ytterdörrarna! Han älskar när det kommer folk och alla ska han hälsa på.
 
Gammelkatten var så där social. Inte nära, men i samma rum (precis utanför armlängds avstånd, typ). Alltid med mig i soffan, alltid brevid datorn, alltid i fotändan på sängen. Kom alltid med mjauande när jag öppnade dörren.

Den yngre är inte alls sådan. Är hon inte vaken när jag kommer hem så ligger hon kvar där hon är. Ligger ofta i ett annat rum. Men är med om jag gör nåt "roligt".
 
Öppnade dörren till balkongen idag och katterna blev sååå lyckliga :D Är tak så det var inte jättemycket snö där, var bara några cm i hörnen längst ut. Lilla herrn höll sig i dörröppningen medan Lillkatten blev modig och knatade runt! Hon gick till och med i snön! Visserligen slickade hon tassarna väldigt ofta men hon gick i det iaf :D sisådär några minuter, sen rusade hon in och ansåg tassarna höll på att förfrysa :rofl: Vi har nollgradigt... men torkade tassarna på henne och nu har hon bäddat ner sig :heart
 
Har en förkylning ( ej covid) så har däckat på kvällarna. Har lett till en understimulerad kisse som hade haft väldigt roligt igår medans jag var på jobbet. Anten sladden var utdragen, elementet var nerdraget och min linneupphängnings grej från ikea var uttömd med innehållet på golvet i klädkammaren.
Hon sov gott bredvid mig på kvällen kan jag säga...
 
Sitter i soffan och kollar gamla avsnitt av ER när Wilma börjar röja och jag tror hon leker med en boll, men bollen har ben och springer för glatta livet! Lille Skrutt som är blixtsnabb när han motionerar matte med bollen har inte riktigt koll på vad det är frågan om, men lilla Wilma är på hugget. Nu tror jag dock att musen/lillråttan lyckats finta henne men hon letar febrilt efter den. Lille Skrutt har inte en aning om vad som pågår. :laugh:

Hade älskade Pip fortfarande levt hade den redan varit i himlen. 💔
 
Labradorgrabben är här igen. Kissarna blänger. Brunetten har principvaktat soffan så att han inte ska lägga sig där. Sedan upptäckte hon hans medhavda filt, beslutade sig för att den är hennes nu och övergick till att vakta den istället.

Han tar det hela med ro. Brunetten blir tvättad. Skönhetsmissen ignorerar oss alla på jeanshyllan i garderoben.

Även natten förflöt under bedräglig trygghet, med en försynt labradorgrabb i fotänden, en utsträckt Skönhetsmisse på ena kudden, en ihoptryckt särbo som förirrat sig förbi, och så jag själv som fick hedersplatsen vid väggen. Brunetten vaktade soffan.

Vi vaknade alla i en tät dimma av fisångor från hundtarm som bearbetat nattens stulna kattmat och slickade kattlåda. Skönhetsmissen nös. Jag nös. Alla fönster öppnades ut emot minusgrader och snö. Sängkläder byttes. Särbo visade sig vara en vekling, hittade på en ursäkt och försvann.

Nu närmar sig kvällen igen. Vi har haft en lång trevlig dag ute i skogen i snön, och antalet rumpor i den gemensamma sängen är något minskad tack vare särbons frånvaro... Vi håller tummar och klor på en fisfri natt.
 
Köpte en Da Bird till Kingen idag som han egentligen skulle få i julklapp men jag kunde inte hålla mig så vi har provat att leka med den och det var riktigt roligt :D han tyckte om den när den snurrade och blev väldigt intresserad av den när den lät i luften. Men helst ska den hålla sig på golvet så den är lätt att fånga och bita :laugh:
 
Den här lille gossen som fyller ett år i morgon! 🙀
Han är så otroligt snabb när det gäller att fånga bollen hur jag än kastar den, hissnande luftsprång nästan uppe i taket, en blixtsnabb tass som fångar den i flykten och samma lilla katt fattar inte ens att ta en mus/ungråtta på vardagsrumsgolvet när Wilma jagar den. 😹😹😹
 
Ungdomsligisten har varir en riktig plåga inatt.

Började när jag gick och la mig, han tog inte ett nej utan grävde fram bollen under kudden och slängde den sedan på mig upprepade gånger. Ja, jag kunde ju inte låta bli att fnissa åt hans jakt på bollen men tyckte efter närmare en timme(?) att det fick räcka och "gömde" bollen igen under kudden.

Frenetiskt grävande efter den igen och totalt ignorerande av ordet nej från hans sida. Han fick ta bollen, offrar inte mina sängkläder för en pricip, han var principfastare och återgick till att slänga bollen på mig för att jag skulle kasta. Jag vänder på mig och fortsätter kolla YT, han slänger bollen i huvudet och nacken, när jag inte tar den så ska han gräva fram den för att slänga på nytt. Jag tar bollen och lägger under kudden, han försöker få fram den. Vägrar acceptera att jag tycker det räcker, så istället för att slänga boll får jag försöka stoppa ungdomsterrorist att strimla lakanet. Till slut ger han sig och går iväg för att sova någon annanstans.

Vaknade nyss, gick på toaletten och fortsatte kolla lite på YT, vem kommer mycket uppfodrande med en annan boll? Jo, den lille ligisten. Nu åkte den nya bollen direkt under kudden och han nöjde sig med att krypa ner under täcktet. Köp upp igen, tittade efter bollen och bestämde sig för att krypa ner igen. Syrran kom samtidigt som han kröp ner så nu ligger de bägge två under täcket, låst mitt ena ben och jag tror det är Wilma som drömmer om gårdagens roliga jakt i vardagsrummet för jag känner en lite framtass som rycker i sömnen.

I morgon är det jag som klipper klorna på dem, bägge två. :meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 417
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 953
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 605
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp