Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för ditt svar. Känns skönt att höra att någon tror att det går att lösa. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna sälja in honom till någon. Kanske om jag skänker bort honom. Jag betalade 60’ för honom vilken jag inser nu är ett ofantligt överpris.

Fast det behöver ju inte vara ett överpris bara för att det inte fungerar hos dig. Det är ju kanske framförallt förutsättningarna som blivit fel för er. Det kan vara så att du går minus på affären för att du i dagsläget inte kan visa honom på samma sätt som när du köpte. Det betyder ju inte att det var ett överpris på hästen! :)

Oavsett lycka till, jag hoppas det löser sig för er båda två på bästa sätt!
 
Tack för ditt svar. Känns skönt att höra att någon tror att det går att lösa. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna sälja in honom till någon. Kanske om jag skänker bort honom. Jag betalade 60’ för honom vilken jag inser nu är ett ofantligt överpris.
Min häst var totalt livsfarlig att longera första året, betalade liknande prislapp som din. Longerade inte mer än precis nödvändigt första två åren, sen blev han snäll. Tar du hjälp ett par veckor med någon stadig sadelfast ryttare som kan "rasta ur" överskottsenergin ur honom finns det goda chanser att han är tillräckligt snäll sedan och bara blir bättre ju mer han landar.
 
Tack för ditt svar. Känns skönt att höra att någon tror att det går att lösa. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna sälja in honom till någon. Kanske om jag skänker bort honom. Jag betalade 60’ för honom vilken jag inser nu är ett ofantligt överpris.
Du kommer förmodligen inte få tillbaka de pengarna du har lagt. Men om jag var i din sits hade jag låtit en beridare/förmedlare ta hand om hästen. Det kommer att kosta dig pengar men det löser också problemet om du känner att det här inte är rätt häst för dig.

En stallkamrat var med om en liknande sak tidigare i år och skickade till en professionell. För henne så var lättnaden det innebar att slippa ta hand om allt själv värt det som det kostade (och hästen fick dessutom en ny chans att visa sig från en bättre sida).
 
Tack för ditt svar. Känns skönt att höra att någon tror att det går att lösa. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska kunna sälja in honom till någon. Kanske om jag skänker bort honom. Jag betalade 60’ för honom vilken jag inser nu är ett ofantligt överpris.
För många år sedan kände jag en häst som gick i kursverksamhet och var världens snällaste och tryggaste häst. Han var stor och grov men kunde gå med nybörjare eller barn likväl som han kunde gå med erfarna ryttare - han var välutbildad inom både hoppning och dressyr och tog alltid hand om sin ryttare på bästa sätt. Han var alltid förstavalet till osäkra ryttare, eller den vi satte upp småbarnen på, eller den som fick hoppas av ryttare som tappat hopp-självförtroendet.

Åren gick, saker hände, verksamheten såldes, och denna fina gentleman försvann från gården...

... och dök upp i en tråd på Buke där en tjej blivit lurad! Hon hade köpt en lugn läromästare men hästen hon fick hem var GALEN! Han stressade i hagen, ingen vågade ta in honom, han hade dragit omkull sin ägare, hon vågade inte rida, han var DUM och OUPPFOSTRAD och FARLIG! Hon var - med rätta - så arg och besviken. Han var ju bevisligen ganska farlig så som han betedde sig.

Vår älskade fina kompis och gentleman var alltså så sönderstressad av flytten från en gård med stor flock med samma rutiner varje dag, till ett mindre kollektivstall där han förväntades omedelbart acklimatisera sig till att endast ha en enda hagkompis och bli hanterad av olika människor att han var fullkomligt panikslagen.

Jag vet inte hur det slutade men jag tror han avlivades. Han var inte värd pengarna hon lagt på honom heller, men det var inte för att han inte egentligen var värd det utan pga att hästar är levande djur med känslor och rädslor och hon orkade inte ge honom tid att landa.

Jag tror nog att din häst absolut kan vara värd 60’ men kanske inte för dig. Stort att inse att dina kunskaper inte riktigt räcker till här. Som så många andra sagt, lägg ut en väldigt ärlig annons och förklara precis vad som hänt, så kanske han kan få en ny chans.

Hur som helst, lycka till! ❤
 
Du kommer förmodligen inte få tillbaka de pengarna du har lagt. Men om jag var i din sits hade jag låtit en beridare/förmedlare ta hand om hästen. Det kommer att kosta dig pengar men det löser också problemet om du känner att det här inte är rätt häst för dig.

En stallkamrat var med om en liknande sak tidigare i år och skickade till en professionell. För henne så var lättnaden det innebar att slippa ta hand om allt själv värt det som det kostade (och hästen fick dessutom en ny chans att visa sig från en bättre sida).

Men är det rimligt att lägga många tusenlappar på en kallblodstravare? Jag tycker inte det. Då ger jag mig hellre här och nu och låter någon annan ta över, även om jag inte får några pengar för honom. Men jag tänker inte lägga stora summor pengar för att KANSKE kunna få ordning på problemet med honom/mig.
 
För många år sedan kände jag en häst som gick i kursverksamhet och var världens snällaste och tryggaste häst. Han var stor och grov men kunde gå med nybörjare eller barn likväl som han kunde gå med erfarna ryttare - han var välutbildad inom både hoppning och dressyr och tog alltid hand om sin ryttare på bästa sätt. Han var alltid förstavalet till osäkra ryttare, eller den vi satte upp småbarnen på, eller den som fick hoppas av ryttare som tappat hopp-självförtroendet.

Åren gick, saker hände, verksamheten såldes, och denna fina gentleman försvann från gården...

... och dök upp i en tråd på Buke där en tjej blivit lurad! Hon hade köpt en lugn läromästare men hästen hon fick hem var GALEN! Han stressade i hagen, ingen vågade ta in honom, han hade dragit omkull sin ägare, hon vågade inte rida, han var DUM och OUPPFOSTRAD och FARLIG! Hon var - med rätta - så arg och besviken. Han var ju bevisligen ganska farlig så som han betedde sig.

Vår älskade fina kompis och gentleman var alltså så sönderstressad av flytten från en gård med stor flock med samma rutiner varje dag, till ett mindre kollektivstall där han förväntades omedelbart acklimatisera sig till att endast ha en enda hagkompis och bli hanterad av olika människor att han var fullkomligt panikslagen.

Jag vet inte hur det slutade men jag tror han avlivades. Han var inte värd pengarna hon lagt på honom heller, men det var inte för att han inte egentligen var värd det utan pga att hästar är levande djur med känslor och rädslor och hon orkade inte ge honom tid att landa.

Jag tror nog att din häst absolut kan vara värd 60’ men kanske inte för dig. Stort att inse att dina kunskaper inte riktigt räcker till här. Som så många andra sagt, lägg ut en väldigt ärlig annons och förklara precis vad som hänt, så kanske han kan få en ny chans.

Hur som helst, lycka till! ❤

Hoppas verkligen att det är fallet även för min, så att han kan få det bra någon annan stans..
 
Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan, men var det inte du som bytte stall för att ni var tvungna att gå över en motorvägsbro? Eller bytte du inte stall till slut?

Ifall du bytte stall, har han ju flyttat två gånger på ganska kort tid och då låter det där definitivt som stress. Kan du inte bara låta honom vara ett tag, hantera honom minimalt utöver uttag och insläpp och bara låta honom gå i hagen (med kompisar då)?

Gick han på lösdrift hos säljaren och står på box nu?

I övrigt håller jag med andra som skrivit. Det finns superduktiga problemlösare, kanske har någon här i tråden ett tips om just den del av landet där du bor.
 
Men är det rimligt att lägga många tusenlappar på en kallblodstravare? Jag tycker inte det. Då ger jag mig hellre här och nu och låter någon annan ta över, även om jag inte får några pengar för honom. Men jag tänker inte lägga stora summor pengar för att KANSKE kunna få ordning på problemet med honom/mig.

Som jag tolkar tråden vill du inte ha hästen och kan tänka dig att i princip skänka bort honom? Då skulle jag göra det. Till någon kunnig, sannolikt kommer det vara någon duktig som arbetar med att handla med hästar och kommer att med lite arbete sen sälja hästen och göra vinst.
 
Men är det rimligt att lägga många tusenlappar på en kallblodstravare? Jag tycker inte det. Då ger jag mig hellre här och nu och låter någon annan ta över, även om jag inte får några pengar för honom. Men jag tänker inte lägga stora summor pengar för att KANSKE kunna få ordning på problemet med honom/mig.
Det är ju faktiskt inte omöjligt att du inte behöver lägga några pengar alls, förutom stallhyran och hovis, om du kan tänka dig att göra som någon annan föreslog att bara låta honom vara häst i ett par månader. 🤷🏽‍♀️

Det tar ca ett år för en häst att fullt acklimatisera sig på ett nytt ställe men det borde börja bli bättre på bara några veckor - om han får slippa bråk och stök och krav. 🙂
 
Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan, men var det inte du som bytte stall för att ni var tvungna att gå över en motorvägsbro? Eller bytte du inte stall till slut?

Ifall du bytte stall, har han ju flyttat två gånger på ganska kort tid och då låter det där definitivt som stress. Kan du inte bara låta honom vara ett tag, hantera honom minimalt utöver uttag och insläpp och bara låta honom gå i hagen (med kompisar då)?

Gick han på lösdrift hos säljaren och står på box nu?

I övrigt håller jag med andra som skrivit. Det finns superduktiga problemlösare, kanske har någon här i tråden ett tips om just den del av landet där du bor.

Ja, det är jag! Jag kan absolut låta honom stå (lugnast så) men har tänkt att han kanske behöver få röra på sig, att han har varit understimulerad och att det kanske är problemet. Han blev ju riden dagligen hos förra ägaren. Det är även tipset jag har fått av ”mer kunniga”: ”se till så han får göra av med energi”.

men att låta honom stå låter ju enkelt i mina öron!
 
Ja, det är jag! Jag kan absolut låta honom stå (lugnast så) men har tänkt att han kanske behöver få röra på sig, att han har varit understimulerad och att det kanske är problemet. Han blev ju riden dagligen hos förra ägaren. Det är även tipset jag har fått av ”mer kunniga”: ”se till så han får göra av med energi”.

men att låta honom stå låter ju enkelt i mina öron!

Alltså, jag vet ju inte om det kommer att fungera. Men du har ju provat att aktivera honom och det har inte blivit bra. Om du inte ska sälja/ge bort honom omgående är det kanske värt att pröva? Det är iallafall inte värt att du gör saker som blir farliga för dig.

Andra saker jag funderar på:

Har han hästkompisar i hagen? Är detta i så fall lika som hos säljaren?
Besiktade du honom ua vid köp? Har han skadehistoria?
 
Kan du bolla med gamla ägaren. Beskriva vad du ville ha för häst, vad ni gjort (flyttar, ordning i stallet) och hur han beter sig. Även om hon inte kan ta honom tillbaka, kanske hon som känner honom har någon idé (eller kanske tom känner någon beredd att ta sig an honom om personen får köpa för en mindre summa)?

Jag tänkte att kallblodstravare är lite som kossor. Snälla och rara så länge de är OK med situationen, men med rejält att sätta emot annars. Har han gått på travet kan han också ha gamla skador
 
Alltså, jag vet ju inte om det kommer att fungera. Men du har ju provat att aktivera honom och det har inte blivit bra. Om du inte ska sälja/ge bort honom omgående är det kanske värt att pröva? Det är iallafall inte värt att du gör saker som blir farliga för dig.

Andra saker jag funderar på:

Har han hästkompisar i hagen? Är detta i så fall lika som hos säljaren?
Besiktade du honom ua vid köp? Har han skadehistoria?

Han är besiktad u a vid köpet. Han har inga hästkompisar i hagen :( vet inte varför folk envisas med att ha hästarna separat.. ingen skadehistorik, både kollat med agria mot fullmakt samt med förrförra ägaren.
 
Kan du bolla med gamla ägaren. Beskriva vad du ville ha för häst, vad ni gjort (flyttar, ordning i stallet) och hur han beter sig. Även om hon inte kan ta honom tillbaka, kanske hon som känner honom har någon idé (eller kanske tom känner någon beredd att ta sig an honom om personen får köpa för en mindre summa)?

Jag tänkte att kallblodstravare är lite som kossor. Snälla och rara så länge de är OK med situationen, men med rejält att sätta emot annars. Har han gått på travet kan han också ha gamla skador

Pratar med säljaren dagligen nästan men hon vet inte alls.
Han ska inte vara startad vad jag kan utröna.
 
@tuaphua kanske har något bra råd?

Nja, alltså..
Ska man jobba med något sådant här måste ju ägaren vilja det. Och man är här förbi stadiet där enstaka råd kan rädda allt. Det verkar det ju skurit sig ganska rejält. Och då krävs det vilja att kämpa. Det krävs förmodligen också en del pengar för att hyra in tränarhjälp.
Med sådana här besvär som är så tydliga avsuttet som uppsuttet kan det vara klokt att välja en viss typ av tränare, problemlösare. Och det kan vara svårt att hitta någon bra iom att det finns rätt få.

Det kan säkert vara så att hästen går att få mkt trevlig igen. Men här får man väl inse att ägarinna och häst inte riktigt förstår varann. Nu är ägarinnan också rädd för hästen. Och det är en ras som kan vara lite mer svårpratade i skarpa lägen än tex en arab eller ngt högre i blod. Den vet att den kan komma loss etc.

Vill och vågar man kämpa så finns det problemlösare som kan hjälpa en. Det måste ske på plats och inte via nätet.
Men vill, kan, vågar och orkar man inte det kanske någon annan kan göra det bättre.

Kanske kan någon även erbjuda lösdrift med kompisar etc som ger hästen ett bättre utgångsläge när man ska börja träna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 074
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 092
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 119
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 582
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp