Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trist! Kan du inte låna ut honom för ev. senare köp med kravet att han ska gå på lösdrift och med kompisar?
 
Med tanke på din andra tråd så låter det som han är rastlös, uttråkad och vantrivs. Speciellt om han fungerat bra hos förra ägaren.
Hade lämnat honom på försäljning på ett bra ställe med stora hagar, hästkompisar och vettigt folk med kunskap.
 
Såg att du finns i norra Sverige, är det i närheten av Sundsvall kan jag åtminstone tipsa dig om en förmedlare som skulle kunna hjälpa dig.
 
Nä, jag menar att alla individer oavsett ras är lika värda att få bra förutsättningar för ett bra liv.

Absolut, men ingen betalar 800.000 för en Saab 9.5 årsmodell 2001. Allt har sitt pris.
 
Såg att du finns i norra Sverige, är det i närheten av Sundsvall kan jag åtminstone tipsa dig om en förmedlare som skulle kunna hjälpa dig.

Hemskt gärna! Är 25 mil till Sundsvall men det kan det vara värt. Vill du pm:a mig?
 
Du fick massa bra råd i förra tråden. Ett alternativ är ju att lyssna på dom.

Hade det varit min häst hade jag flyttat den till ett stall med mycket utevistelse och där hästarna går i flock.

Jag är verkligen inte kunnig nog eller intresserad av ett projekt. Det är inte alls det jag vill. Massa bra tips men det bästa i nuläget är att få iväg hästen.

Det finns inga sådana stall i min närhet. Då får jag köra 3 mil enkel väg och det finns inget sådant utrymme i min vardag.
 
2 mån är inte länge, men orkar man inte tycker jag du borde antingen lämna på tillridning eller försäljning. Hästen förtjänar bättre och du behöver en annan häst alt vara fodervärd nästa gång. För vilken häst du än köper kan sånt här uppstå och då är det kanske bättre att nästa gång vara fodervärd.
 
2 mån är inte länge, men orkar man inte tycker jag du borde antingen lämna på tillridning eller försäljning. Hästen förtjänar bättre och du behöver en annan häst alt vara fodervärd nästa gång. För vilken häst du än köper kan sånt här uppstå och då är det kanske bättre att nästa gång vara fodervärd.

Finns en stor risk att jag inte köper någon mer häst efter detta. Det här är bland det värsta jag varit med om och jag vill inte hamna här igen.

Har träffat så mycket hästar, egna hästar, medryttarhästar, ridskolehästar, vänners hästar, travare, galoppörer, halvblod, ponnyer, islandshästar, jag har ridit andalusiska hingstar på Azorerna. Aldrig någonsin tidigare känt att jag är ett spöke, att jag är luft.
 
Jag har enorma problem med min nyinköpta kallblodsvalack som inte alls visade sig vara den mysiga och lugna hästen som jag träffade på provridningen. Istället är han rädd, hysterisk, sparkar mot mig, vallar, bufflar, bits, bockar.

Idag kom droppen då han sparkade mot mig vid longering och sedan slet sig ur mina händer.

Jag är så ledsen och besviken och tårarna rinner, det här blev ju inte alls som jag trodde :( hästens förra ägare säger att hon inte förstår någonting.

men jag kan ju inte hitta ett nytt hem till en sån här häst ? Hur ska jag kunna ha på mitt samvete om någon blir skadad ? Vad gör man i såna här lägen?
Usch din stackare, jag lider med dig. Och med hästen, den måste vara frustrerad.

Kan du tänka dig att erbjuda någon betalt för att jobba med din häst där du har den? Det finns många duktiga hästmänniskor, be om referenser om du är tveksam.

Tänkte mest om det är en ekonomisk fråga att lämna iväg på tillridning, men däremot ett lite mer långsiktigt projekt och inte lika dyrt kanske att någon hjälper dig på plats mot betalning ? Sånt hade jag gärna kunnat göra som lite yngre, hade varit ett kul projekt.

Eller sätt ut den på en annons och beskriv problemet öppet och ärligt utan att överdriva. Hästen har ju fungerat förut.

Få inte panik ♥
 
Usch så jobbig situation!
Jag tycker du ska skicka hästen till någon som kan ha den i träning och som sen säljer hästen åt dig.
 
Usch så jobbig situation!
Jag tycker du ska skicka hästen till någon som kan ha den i träning och som sen säljer hästen åt dig.

Då tror jag att det ger minst ekonomisk förlust att bara skänka bort honom. :(
 
Som jag beskrev i förra tråden har jag själv haft en häst som var skvatt galen. Tills jag bytte till ett litet stall med kompisar och mycket utevistelse. Han blev en helt annan häst!

Din häst trivs uppenbarligen inte och är frustrerad. Flytten hjälpte väl inte eftersom han fortfarande inte har kompisar. Kan du inte låna ut honom på prov? Krav lösdrift och kompisar!
 
Hon bor på annan ort, alldeles för långt för att tväråka och hjälpa.

Som tur är finns det teknik idag. Ta med en dator eller padda så kan hon kanske hjälpa dig via distans. Känner du att det är för farligt så ska du inte ha kvar hästen. Du ska inte behöva vara rädd för din egna häst.
 
Ta det lugnt, jag förstår att både du och hästen är frustrerade. Det blir dock inte bättre av att skänka bort honom i panik. Om jag vore du skulle jag ställa av honom helt i en vecka eller två, kanske inte åka till stallet alls eller bara mocka och göra det nödvändigaste. Ta tiden till att fundera över situationen. Jag tror inte han har tappat så mkt i värde på 2 mån.

Alla hästar kan förändras vid en flytt. Jag sålde min för snart ett år sen med löften om att han skulle vara supersnäll och enkel i allt. En månad senare ringer nya ägaren mig och gråter över att hon inte får in honom i släpet. Hon hade tagit ut en duktig problemlösare, som ändå inte fick in honom efter 2 sessioner på flera timmar. Jag sa åt henne att ta det lugnt, försök inte lasta något mer så att det blir värre och så kommer jag och hjälper dig. Sagt och gjort så åkte jag veckan därpå 2 timmar enkel väg för att visa henne hur jag lastat honom. Han gick rakt på och har gjort det med henne också sen dess. Han litade nog inte på henne då ännu helt enkelt (extrem enmanshäst).

Jag vill bara säga att ibland är det inte en sån katastrof som man tänker sig. Även om du verkar ha rätt stora problem med din häst är jag övertygad om att en annan människa, eller du om du vill, kan få ordning på det med rätt hjälp :heart Ta inga förhastade beslut som du kan ångra sen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 064
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 079
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 111
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 575
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp