Klarar inte av min häst men kan inte sälja heller

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut, men ingen betalar 800.000 för en Saab 9.5 årsmodell 2001. Allt har sitt pris.
Men 60' för en bra, utbildad kallblodstravare är inget ovanligt pris?

Det är Kallblodstravare som kommer direkt från banan, som kan vara lite billigare.

Är förresten hästen van vid att bli longerad? Det är många hästar av kallblodstyp som aldrig någonsin longerats. De har tömkörts istället.

I sådana fall, så kan försök att longera, ställa till det, och skapa mera stress, hos en redan osäker, och stressad häst.
 
Men 60' för en bra, utbildad kallblodstravare är inget ovanligt pris?

Det är Kallblodstravare som kommer direkt från banan, som kan vara lite billigare.

Är förresten hästen van vid att bli longerad? Det är många hästar av kallblodstyp som aldrig någonsin longerats. De har tömkörts istället.

I sådana fall, så kan försök att longera, ställa till det, och skapa mera stress, hos en redan osäker, och stressad häst.

Har longerat honom flera gånger, även förra ägaren har gjort det.

Sen tillägger jag att jag har försökt utöva någon form av arbete med honom 6-7 gånger sedan han kom till mig 5 oktober. Ingen hets med andra ord.
 
TS, jag tror du har svaret på bekymren i det du skriver om att du endast "försökt utöva någon form av arbete 6-7 gånger" på drygt två månader.

Kallblodstravare är ofta ganska heta och energiska hästar, avlade för att springa fort. Många av dem behöver mycket motion för att inte bli överladdade. Om din häst varit van vid kontinuerlig träning tidigare och du mer eller mindre har "ställt av" hästen (att rida/arbeta hästen 7 ggr. på 2 månader är att räkna som ingenting), så kan jag förstå att den blir nipprig.

Vissa hästar är sådana att man kan ta dem där man ställer dem, man kan ställa den i hagen och låta bli att rida på ett år och hästen är lika snäll och lugn att rida på trots uppehållet. Andra hästar kräver aktivering varje dag och kan bli rent farliga redan efter ett par dagar utan motion. Är din häst av typ nummer två så får du helt enkelt deala med det, hitta kreativa lösningar.

Just i ditt nuvarande läge är jag ganska övertygad om att det din häst behöver är motion. Jag håller med de andra som har skrivit och föreslagit att du tar hjälp av någon vanare, tuff och stadig ryttare som kan rida den värsta överskottsenergin ur hästen. Det skulle inte förvåna mig om hästen blir "som ny" redan efter några dagars ordentlig och genomtänkt aktivitet. Håll inte på och joxa med longering, promenader vid hand eller liknande med en överladdad häst som du inte riktigt har hand med!

Jag förstår att det är lockande att ge upp och bara göra dig av med hästen, och det är naturligtvis inget fel i det, men jag vill som flera andra ändå påpeka att du bara har haft hästen en mycket kort tid än. Miljöombytet och förlust av hästens tidigare människor som den känt sig trygg med är ju lite som att ha kastats ut i ett nytt universum, där allt är förändrat och han inte vet något om hur det ser ut där och vilka ramar och regler som finns där. I sitt understimulerade tillstånd får han extra svårt att haja varför han ska lyssna på dig, en total främling i allt det främmande. Förmodligen anar han också din osäkerhet och att du känner dig trött på honom. Dessa känslor och tankar som du har gör dig än mindre till någon att ty sig till eller följa. Du förstår säkert, du skulle ju knappast själv följa någon som är osäker och som du känner inte tycker om dig eller trivs med dig.

Jag tror att du har möjlighet att lära dig en hel del genom att lösa situationen med denna häst, både om dig själv och om din häst, saker som kanske är jobbiga och inte motsvarar din drömbild om hur det skulle bli när du köpte denna häst, men som kan ge en bra grund för dig för att jobba vidare mot din målbild. Steg ett måste isåfall vara att du ser till att hästen blir aktiverad, därefter kan du jobba med dina egna tankar och din energi så att du blir tydligare och mer positiv i din kommunikation med hästen, så att han börjar se dig som någon att följa och inte bara som "ett spöke" som du beskrev det.

Jag såg att du skrev att du fanns 25 mil från Sundsvall. Jag har kontakter lite varstans i regionen och kanske kan hjälpa dig med tex. tips på tränare eller annat om du vill, skicka pm isåfall:).

Lycka till:)!
 
Jag är verkligen inte kunnig nog eller intresserad av ett projekt. Det är inte alls det jag vill. Massa bra tips men det bästa i nuläget är att få iväg hästen.

Det finns inga sådana stall i min närhet. Då får jag köra 3 mil enkel väg och det finns inget sådant utrymme i min vardag.
Fast hästen kanske inte är ett projekt om du erbjuder levnadsvillkor som den är van vid. 3 mil är ju inte så vansinnigt långt, tar ju bara ca 30 min att köra beroende på väg. Om den får bo på lösdrift igen så kanske det går att lösa så du inte behöver åka ut varje dag och då blir resvägen kanske inte lika jobbig?

Om hästen är van vid lösdrift med kompisar samt ridas varje dag så är det ju inte konstigt om den lever rövare när du bara jobbat den några enstaka gånger samt stå på box och ladda massa energi. Det är ju inga maskiner, klart det pyser ur öronen på den!
 
Har longerat honom flera gånger, även förra ägaren har gjort det.

Sen tillägger jag att jag har försökt utöva någon form av arbete med honom 6-7 gånger sedan han kom till mig 5 oktober. Ingen hets med andra ord.

Jag tror att du låtit honom vila för mycket. 6-7 gånger på 2 månader är ingenting! Han har dessutom ställts på box och om jag förstått det rätt så går han ensam i hagen? Inte konstigt att han blivit frustrerad och farlig! Du har ju knappast gett honom goda förutsättningar att ställa om till sitt nya liv.

En sån häst ska jobbas 6-7 gånger i veckan!
 
Jag har enorma problem med min nyinköpta kallblodsvalack som inte alls visade sig vara den mysiga och lugna hästen som jag träffade på provridningen. Istället är han rädd, hysterisk, sparkar mot mig, vallar, bufflar, bits, bockar.

Idag kom droppen då han sparkade mot mig vid longering och sedan slet sig ur mina händer.

Jag är så ledsen och besviken och tårarna rinner, det här blev ju inte alls som jag trodde :( hästens förra ägare säger att hon inte förstår någonting.

men jag kan ju inte hitta ett nytt hem till en sån här häst ? Hur ska jag kunna ha på mitt samvete om någon blir skadad ? Vad gör man i såna här lägen?
Ut med annons. Inte bortskänkes, men kanske halva ditt inköpspris. Beskriv hans behov av regelbunden aktivering, mycket utevistelse och bra kompisar att busa runt med för att må bra. Att han är en energisk, kraftfull häst som behöver en trygg, kunnig ägare och då är väldigt mysig och trevlig. Att ni inte passar tillsammans, att du önskar en stabilare häst och därför väljer att sälja vidare.

Rätt person får en bra häst till ett bra pris och du blir av med honom snabbt och smärtfritt. Utan större förlust och utan samvetskval. Sen hämtar du andan ett tag.
 
Jag tror att du låtit honom vila för mycket. 6-7 gånger på 2 månader är ingenting! Han har dessutom ställts på box och om jag förstått det rätt så går han ensam i hagen? Inte konstigt att han blivit frustrerad och farlig! Du har ju knappast gett honom goda förutsättningar att ställa om till sitt nya liv.

En sån häst ska jobbas 6-7 gånger i veckan!

Spännande, för någon annan tipsar om att bara låta honom stå. 🤷‍♀️
 
Jag tycker att det är så tråkigt att du bara verkar tänka på den ekonomiska biten och inte verkar känna ett ansvar att iaf försöka ge hästen förutsättningar att matchas med en duktig hästmänniska.

Synd att du uppfattar mig så.
 
Fast hästen kanske inte är ett projekt om du erbjuder levnadsvillkor som den är van vid. 3 mil är ju inte så vansinnigt långt, tar ju bara ca 30 min att köra beroende på väg. Om den får bo på lösdrift igen så kanske det går att lösa så du inte behöver åka ut varje dag och då blir resvägen kanske inte lika jobbig?

Om hästen är van vid lösdrift med kompisar samt ridas varje dag så är det ju inte konstigt om den lever rövare när du bara jobbat den några enstaka gånger samt stå på box och ladda massa energi. Det är ju inga maskiner, klart det pyser ur öronen på den!

Precis, han har behov som jag inte kan uppfylla. Därför vill jag hitta ett nytt hem åt honom men det är svårt. Jag vet inte hur man säljer en ”problemhäst”. Hur jag än formulerar mig så framstår det ju som ett bekymmer och problem. ”Han bockar, sparkar bits och är inte trafiksäker men han är säkert jättesnäll bara han får stå på lösdrift!!!” Låter det som något man nappar på?
 
Precis, han har behov som jag inte kan uppfylla. Därför vill jag hitta ett nytt hem åt honom men det är svårt. Jag vet inte hur man säljer en ”problemhäst”. Hur jag än formulerar mig så framstår det ju som ett bekymmer och problem. ”Han bockar, sparkar bits och är inte trafiksäker men han är säkert jättesnäll bara han får stå på lösdrift!!!” Låter det som något man nappar på?

Kan du kanske få hjälp och "referens" av hans förra ägare? Om en eventuell intressent kan kontakta hen och få höra hens version av hur hästen var hos hen så kanske det kan hjälpa?
 
Jag håller inte med den personen som skrev det. Inte under nuvarande förutsättningar iaf. Om du hade kunnat flytta honom till en bra lösdrift med en bra stabil flock så hade jag hållt med om att låta honom stå ett tag. Men inte när det nu gäller box och hage ensam.
Jag tror många tipsade att hästen skulle ta det lugnt i början och lära känna sin nya miljö. Tyvärr verkade istället vara till de sämre för just denna hästen. Det är ju så när man lär känna en ny häst. Man får prova sig fram eller hur 😊
 
Precis, han har behov som jag inte kan uppfylla. Därför vill jag hitta ett nytt hem åt honom men det är svårt. Jag vet inte hur man säljer en ”problemhäst”. Hur jag än formulerar mig så framstår det ju som ett bekymmer och problem. ”Han bockar, sparkar bits och är inte trafiksäker men han är säkert jättesnäll bara han får stå på lösdrift!!!” Låter det som något man nappar på?
Vet inte om någon skrivit detta innan men har du kollat så han inte är klapphingst eller har vajsing med tänderna?
 
TS, jag tror du har svaret på bekymren i det du skriver om att du endast "försökt utöva någon form av arbete 6-7 gånger" på drygt två månader.

Kallblodstravare är ofta ganska heta och energiska hästar, avlade för att springa fort. Många av dem behöver mycket motion för att inte bli överladdade. Om din häst varit van vid kontinuerlig träning tidigare och du mer eller mindre har "ställt av" hästen (att rida/arbeta hästen 7 ggr. på 2 månader är att räkna som ingenting), så kan jag förstå att den blir nipprig.

Vissa hästar är sådana att man kan ta dem där man ställer dem, man kan ställa den i hagen och låta bli att rida på ett år och hästen är lika snäll och lugn att rida på trots uppehållet. Andra hästar kräver aktivering varje dag och kan bli rent farliga redan efter ett par dagar utan motion. Är din häst av typ nummer två så får du helt enkelt deala med det, hitta kreativa lösningar.

Just i ditt nuvarande läge är jag ganska övertygad om att det din häst behöver är motion. Jag håller med de andra som har skrivit och föreslagit att du tar hjälp av någon vanare, tuff och stadig ryttare som kan rida den värsta överskottsenergin ur hästen. Det skulle inte förvåna mig om hästen blir "som ny" redan efter några dagars ordentlig och genomtänkt aktivitet. Håll inte på och joxa med longering, promenader vid hand eller liknande med en överladdad häst som du inte riktigt har hand med!

Jag förstår att det är lockande att ge upp och bara göra dig av med hästen, och det är naturligtvis inget fel i det, men jag vill som flera andra ändå påpeka att du bara har haft hästen en mycket kort tid än. Miljöombytet och förlust av hästens tidigare människor som den känt sig trygg med är ju lite som att ha kastats ut i ett nytt universum, där allt är förändrat och han inte vet något om hur det ser ut där och vilka ramar och regler som finns där. I sitt understimulerade tillstånd får han extra svårt att haja varför han ska lyssna på dig, en total främling i allt det främmande. Förmodligen anar han också din osäkerhet och att du känner dig trött på honom. Dessa känslor och tankar som du har gör dig än mindre till någon att ty sig till eller följa. Du förstår säkert, du skulle ju knappast själv följa någon som är osäker och som du känner inte tycker om dig eller trivs med dig.

Jag tror att du har möjlighet att lära dig en hel del genom att lösa situationen med denna häst, både om dig själv och om din häst, saker som kanske är jobbiga och inte motsvarar din drömbild om hur det skulle bli när du köpte denna häst, men som kan ge en bra grund för dig för att jobba vidare mot din målbild. Steg ett måste isåfall vara att du ser till att hästen blir aktiverad, därefter kan du jobba med dina egna tankar och din energi så att du blir tydligare och mer positiv i din kommunikation med hästen, så att han börjar se dig som någon att följa och inte bara som "ett spöke" som du beskrev det.

Jag såg att du skrev att du fanns 25 mil från Sundsvall. Jag har kontakter lite varstans i regionen och kanske kan hjälpa dig med tex. tips på tränare eller annat om du vill, skicka pm isåfall:).

Lycka till:)!

Du kommer med massa bra tips, men för mig måste det funka att hästen står ibland. Annars passar det inte med mitt liv i övrigt. Men så du menar att jag ska hitta en medryttare som vill rida på denna häst? Det vi har att tillgå är en isig ridbana utan staket och skogsvägar. Han är inte trafiksäker.

Hur formulerar man en sådan annons? Jag har väldigt svårt för att skicka upp någon på honom och sedan leva med att någon skadar sig...
 
Är det verkligen tillrådligt, att alls ställa en häst van vid lösdrift, i en "ensamhage"?

Alltså det är en enorm skillnad att vara ute 24/7, med att stå i en "frimärkshage".

Mitt tips till TS, är att flytta hästen pronto från den anläggningen, och ge hästen mer hästvänliga levnadsvillkor.

Något OT, men:
Varför kan inte det där med ensamhagar till friska hästar, även om det finns "haggrannar", stoppas helt av våra regelverk?

Hästar bör egentligen alltid kunna umgås fysiskt med andra hästar. De "pratar" och interagerar med varandra hela tiden. Egentligen är även två hästar för lite, två hästar riskerar att bli väldigt bundna vid varandra, så att det orsakar problem med att jobba en häst ensam, men det är så oändligt mycket bättre än ensamhästar.
 
Vet inte om någon skrivit detta innan men har du kollat så han inte är klapphingst eller har vajsing med tänderna?

Har inte kollat någonting mer än det veterinären kollade på besiktningen för två månader sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 083
Senast: Cornelia
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 126
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 156
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 624
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp