Klarna dragit dubbelt - hade du märkt det?

Jag hade absolut märkt det men jag har fortfarande förtroende för Klarna, shit happens och de har ju rättat till det. Nordea har jag aldrig haft något förtroende för och det ändrades inte efter det här. De gånger jag behövt ha kontakt med Klarna har de alltid varit trevliga och tillmötesgående, väldigt bra service.

Sedan är det ytterst sällan jag handlar via Klarna på faktura, det mesta är sådant som jag tar på kort. Handlar jag på faktura lägger jag in den manuellt i min bank via datorn (som en vanlig bank/postgiro-betalning) just för att jag vill ha koll. Appen använder jag aldrig.
 
Inte mycket du kan använda om du inte vill lämna spår efter dej på internet.
Vill du inte lämna spår så stäng internet och handla ute i samhället med kontanter så spåras bara det där du tar ut kontanter. Nackdelen är bara att det kan bli svårt att betala för parkering då det kräver app eller sms så där blir du spårad ändå.

Men det är inget problem. Jag är inte tillräckligt intressant för att kunna extrahera särskilt mycket av att övervaka.

Däremot är jag inte förtjust att låna ut pengar utan mitt medgivande.
 
Inte mycket du kan använda om du inte vill lämna spår efter dej på internet.
Vill du inte lämna spår så stäng internet och handla ute i samhället med kontanter så spåras bara det där du tar ut kontanter. Nackdelen är bara att det kan bli svårt att betala för parkering då det kräver app eller sms så där blir du spårad ändå.
Tror du missade poängen här. Om du handlar ska du välja själv om du lämnar dina uppgifter till ditt kort eller inte. Det är inte upp till Klarna att spara och lagra och ladda upp när du kommer till en annan butik år senare som oxå har Klarna.

I övrigt förutom att man inte behöver en app för att parkera där jag bor kan jag bara hålla med :)

T.ex om man nu tycker det är jobbigt att man blir spårad via chippet man får i sin covid-vaccination (läs ironin ;) ) borde man kanske inte posta om denna problematik på Facebook som en bekant gjorde häromdagen 🤣🤣🤣
 
Tror du missade poängen här. Om du handlar ska du välja själv om du lämnar dina uppgifter till ditt kort eller inte. Det är inte upp till Klarna att spara och lagra och ladda upp när du kommer till en annan butik år senare som oxå har Klarna.

I övrigt förutom att man inte behöver en app för att parkera där jag bor kan jag bara hålla med :)

T.ex om man nu tycker det är jobbigt att man blir spårad via chippet man får i sin covid-vaccination (läs ironin ;) ) borde man kanske inte posta om denna problematik på Facebook som en bekant gjorde häromdagen 🤣🤣🤣

Men du kan ju ändra inställningarna så Klarna inte sparar något?
 
Jag hade absolut märkt det och förtroendet hade nog inte påverkats, den här gången. Det som definitivt stör är dock tiden till återbetalning och är något som alltid stör oavsett anledning. Med dagens teknik ska det inte ta flera dagar att justera.

Använder gärna Klarnas funktion med att få först och betalning inom 14 dgr bla just för att jag inte behöver ge ut mitt kortnummer.
 
Jag tycker Klarna är kanon. Och det stör mig inte på individnivå att de har ifyllda uppgifter om mig som underlättar. På individnivå är jag inte så upphetsande att följa.

Men när man går upp till större grupperingar, på gruppnivå, är det så klart lite fundersamt, hur vi ska tillåta att företag så lätt kommer över köpmönster, kan analysera vad vi agerar på och inte och på så sätt kan skräddarsy intrikat reklam och köpdesign.

Så på frågan om jag har förtroende för Klarna, svarar jag att jag känner mig mkt trygg med själva ekonomin. Om jag känner mig trygg med deras, och andras, reggande av beteende- och köpmönster, nja … Det konstiga är att vi går mer och mer mot ett individualistiskt samhälle med mer och mer personligt uttryck, men det blir bara större och större aktörer på marknaden som slår ut mindre. Och vi blir mer och mer styrda, fast vi tror att det är tvärtom.
 
Jag tycker nog att bristen i systemet får tillskrivas autogiro, där man medgivit att pengar får dras utan vidare godkännande från ens konto. På något annat sätt hade det nog inte kunnat hända.

Att man ger allehanda företag tillgång till ens likvida medel är ganska klurigt på lite olika sätt. Klarna kanske är en av de minsta riskerna dock.
 
Jag tycker nog att bristen i systemet får tillskrivas autogiro, där man medgivit att pengar får dras utan vidare godkännande från ens konto. På något annat sätt hade det nog inte kunnat hända.

Att man ger allehanda företag tillgång till ens likvida medel är ganska klurigt på lite olika sätt. Klarna kanske är en av de minsta riskerna dock.

Ja, jag kommer nog att återta det medgivandet. Att ta pengarna två gånger när jag medgivit att de får ta pengarna en gång är väl magstarkt för mig. Oavsett anledning. Som sagt: det funkar med 300 kr, men sämre med 15 000 kr. Vi har heller inte sett utbetalningen ännu så den kan ju dröja. Det är en klen tröst att den bakdateras, om jag behöver pengarna typ nu...
 
Snokar en lite längre så är ju inte det här heller något som ökar mitt förtroende för deras tjänst, även om jag varit nöjd fram till nu


"Klockan 10.49 under torsdagsförmiddagen uppstod ett fel hos Klarna, som gjorde att användare som loggade in i appen slumpvis råkade loggas in på andra användares konton. Där kunde de se både köphistorik och personuppgifter."
https://www.ehandel.se/klarnas-vd-efter-tekniska-haveriet-besvikna-och-frustrerade
 
Jag tänker att det som hänt nu ändå går under ”fel som kan hända” och att det inte var med flit, så jag tänker inte kölhala Klarna just nu, haha.

Jag hade förmodligen märkt det om jag hade haft fler fakturor att betala inom de närmaste bankdagarna efter dragningen, annars loggar jag inte in i banken. Hade ingen faktura från Klarna just vid detta tillfället, så drabbades inte nu.
 
Snokar en lite längre så är ju inte det här heller något som ökar mitt förtroende för deras tjänst, även om jag varit nöjd fram till nu


"Klockan 10.49 under torsdagsförmiddagen uppstod ett fel hos Klarna, som gjorde att användare som loggade in i appen slumpvis råkade loggas in på andra användares konton. Där kunde de se både köphistorik och personuppgifter."
https://www.ehandel.se/klarnas-vd-efter-tekniska-haveriet-besvikna-och-frustrerade
Precis så
 
Ja, jag kommer nog att återta det medgivandet. Att ta pengarna två gånger när jag medgivit att de får ta pengarna en gång är väl magstarkt för mig. Oavsett anledning. Som sagt: det funkar med 300 kr, men sämre med 15 000 kr. Vi har heller inte sett utbetalningen ännu så den kan ju dröja. Det är en klen tröst att den bakdateras, om jag behöver pengarna typ nu...
Jag tycker också att informationen från just Klarna när de med en stor portion reklam trycker på hur bekvämt det är att betala med appen, inte riktigt tydligt informerar om ATT det är autogiro som är grunden och vad det innebär. Det ger ett hack i mitt förtroende.
 
Snokar en lite längre så är ju inte det här heller något som ökar mitt förtroende för deras tjänst, även om jag varit nöjd fram till nu


"Klockan 10.49 under torsdagsförmiddagen uppstod ett fel hos Klarna, som gjorde att användare som loggade in i appen slumpvis råkade loggas in på andra användares konton. Där kunde de se både köphistorik och personuppgifter."
https://www.ehandel.se/klarnas-vd-efter-tekniska-haveriet-besvikna-och-frustrerade

Jag gillar klarna och har inga problem med använda deras tjänster. Tycker det är smidigt att kunna beställa och få varorna innan jag betalar ifall jag ändrar mig och vill skicka tillbaka nåt då jag slipper ligga ute med pengar.

Däremot ovan, det undrar jag varför det inte pratas mer om. Det är väldigt allvarligt sett ur integritetsperspektiv.
Personligen hade jag nog inte brytt mig jättemycket men jag tänker att ändå är väldigt känsliga uppgifter.
Borde ju vara en ganska massiv utredning på det tekniska felet?
 
Jag tycker också att informationen från just Klarna när de med en stor portion reklam trycker på hur bekvämt det är att betala med appen, inte riktigt tydligt informerar om ATT det är autogiro som är grunden och vad det innebär. Det ger ett hack i mitt förtroende.

Jag förstår dig men för mig som inte använder den funktionen förändrar det ju inget. Men det är absolut dåligt att det inte är tydligt att det är autogiro som en registrerar sig för.
 
Denna gång hade jag märkt det då mina sista två transaktioner var på över 500:- och sånt märks på mitt konto där jag försöker att inte ha för mycket pengar samtidigt utan flyttar dit med jämna mellanrum. Annars kanske inte.

Jag gillar Klarna och använder både deras fakturalösningar vid näthandel samt deras eget betalkort som är himla smidigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 985
Senast: Hedinn
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 416
Senast: LenaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp