Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle åka ut till kusten och köpa en golfbag+klubbor till min son , vi hittade på blocket typ. Jag fick vägbeskrivning av säljaren och han skulle vara ute vid sin sommarstuga så det passade bra. Jag kom fram till adressen , en patriciervilla och jag var säker på att jag kört fel så då kommer en välklädd man och frågar om jag var köparen. Men du sa ju sommarstuga säger korkade jag och han ler och säger att jo det här är vår sommarstuga. Jag hade inte vett att känna mig dum.Ang att raljera. De som jag upplever raljerar minst är trean i mitt exempel. De aspirar snarare på att ligga så lågt som möjligt. Kom ihåg en snubbe jag dejtade. Han körde runt i en skrotbil, klädde sig rätt ruffigt. Satt och hängde på kvartershak dagarna i ända och hade väl nån slags dröm att smälta in som nån slags miserabel Cornelis-figur. Sen skulle han till "landet" och fixa lite grejer inför vintern och jag lyckades övertala honom om att få följa med. Naturligtvis var "landet" inte torpet jag hade i åtanke utan ett slott![]()
Du får det att låta som om det är hittepå att klyftorna i samhället ökar? Det är väl snarare så att vissa väljer att förneka detta trots att tex SCB rapporterat om ökade inkomstklyftor i samhället.och klassklyftorna är små, även om de tyvärr enligt vissa ökar igen.
Jag vill väl kanske mena att det finns fler sidor av det myntet.Du får det att låta som om det är hittepå att klyftorna i samhället ökar?
Fast även om fler fått det bätrre så innebär det ju inte att klyftorna inte ökat? Det blir ju bara en större skillnad mellan dom som har och inte har?Jag vill väl kanske mena att det finns fler sidor av det myntet.
De absolut allra, allra flesta har fått det mycket bättre i Sverige under de senaste decennierna, men samtidigt finns det t.ex. vissa grupper som fattigpensionärer som dessvärre har ökat något.
Sen vill jag också lite försiktigt mena att mycket av de klyftorna som målas upp i media möjligen kan anses vara något överdrivna. Exempelvis är hela norra delen av min kommun klassat som ett särskilt utsatt område(områden). Skräckexempel efter skräckexempel målas upp i media om hur miserabelt det är där och vilken typ av människor som bor där. Även om verkligheten är långt ifrån en dans på rosor där, är den samtidigt långt ifrån så bitter som den målas upp i media.
Det var ungefär det jag menade med min formulering.
Du får det att låta som om det är hittepå att klyftorna i samhället ökar? Det är väl snarare så att vissa väljer att förneka detta trots att tex SCB rapporterat om ökade inkomstklyftor i samhället.
Ja öster om Götgatan går man helst inte.Jag tror att mycket beror på segregeringen i samhället. Vart folk bor, speciellt i de större städerna med utanförskapsområden odyl. Men även mindre städer har ju sådana områden där det är som natt och dag att röra sig nån kilometer.
För att det inte sandas på vintern ellerJa öster om Götgatan går man helst inte.
Räknas Blekingegatan dit? Jag tyckte det var fint att bo där, ett tag i alla fall. Sen efter flytten var det ett mord i min trapp och då blev man lite konfunderad.Ja öster om Götgatan går man helst inte.
Nästan alla mina vänner och bekanta säger sig vara arbetarklass, men de har nästan alla föräldrar som har pluggat eller är lärare eller agronomer el dyl, så jag vette sjutton om det är så med tanke på diskussionen i tidigare tråden. (Självklart skulle man heller inte säga ngt om man i sammanhanget inte tror man var det. Då är man tyst.)Hur vet man vilken klass man tillhör? Tänkte på en annan tråd här där begreppet kom upp och har egentligen aldrig tänkt Sverige som ett klassamhälle. Tycker ni att det finns idag?
Ser mig själv som arbetarklass troligen, eftersom jag arbetar ofta kroppsligt. Egenföretagare, eftergymnasial utbildning, två fastigheter om det spelar roll i sammanhanget?
En mamma med akademisk utbildning, forskare, numera pensionär. En pappa fd elektriker. Farfar jobbade på sågverk och farmor som sjuksköterska. Mormor och morfar var bönder.
Vad är det som avgör om det nu finns klasskillnader vilken klass som är vad och varför?
Undrar när socbidrag, Akassa o lägsta pensioner höjdes senast, för att inte tala om sjukersättning.Att folk har fått det bättre har man hört i nyheterna år efter år, men det gäller inte alla. Klyftorna har ökat. Det är den berömda medelklassen som fått det bättre, inte de längst bort, underklassen.
Och iaf socbidraget ska väl enligt lag följa normen, vilket den inte gjort på... 20-30 år typ?Undrar när socbidrag, Akassa o lägsta pensioner höjdes senast, för att inte tala om sjukersättning.
Socialbidraget är nog ofta högre än sjukersättning och eller pension. Sedan har man ju rätt till olika bidrag eller ersättningar för att fylla upp det glappet men det tar nog emot för många tror jag.Och iaf socbidraget ska väl enligt lag följa normen, vilket den inte gjort på... 20-30 år typ?
(Sjukersättningen höjdes dock lite nyligen, men skulle behöva ytterligare höjning)
Blekingegatan är väster om götgatan och det är mest ett skämt ändå det är inte som att det finns några utsatta områden på södermalmRäknas Blekingegatan dit? Jag tyckte det var fint att bo där, ett tag i alla fall. Sen efter flytten var det ett mord i min trapp och då blev man lite konfunderad.
Det sker ju liksom förskjutningar hela tiden. Förr var ju bönder medelklass, de ägde mark medan deras drängar var arbetarklassen. Idag anser sig bönderna vara arbetarklass, man har alltså kopplat sin klasstillhörighet till något annat än inkomst lite som överklass kan man bara vara via gener. Uppkomlingar (dvs nya pengar) de fastnar ständigt i medeklassens överskikt.
Jo precis, eller så söker man men nekas, eller får ohyggligt små summor i tex bostadstillägg. Blir inte många ören kvar till ett par hela vinterskor eller så.Socialbidraget är nog ofta högre än sjukersättning och eller pension. Sedan har man ju rätt till olika bidrag eller ersättningar för att fylla upp det glappet men det tar nog emot för många tror jag.