Köpa "för dyr" gård?

Taefill

Trådstartare
Det är inget jag planerar att göra i dagsläget, men jag funderar ändå lite.
Finns det någon som köpt en gård som kostat lite "för mycket" för vad ni tänkt innan?
Kan man isåfall tjäna in det?
Syftar alltså på att ha verksamhet. Inridning, tillridning, uppstallning och försäljning. Eventuellt även privatlektioner (ingen ridskola). Kan man tjäna på att köpa en lite dyrare gård då som har mer mark, bättre stalbyggnader osv?
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Får man mycket mark till som gör att det blir dyrt så är det nog lättast att arrendera ut marken och få en stadig inkomst på det viset. Uppstallning, försäljning mm är nog ett ganska osäkert kort även om det säkert kan fungera.

Har du erfarenhet av att ha inackorderingar, tillridningshästar? För jag tror att man behöver erfarenhet av hur marknaden fungerar om man ska kunna få ekonomi på det.
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Man kan ju potentiellt köpa en hur dyr gård som helst, men en för dyr gård ska man aldrig köpa. Gå igenom din affärsidé och räkna på om gården bara är dyr eller om den är för dyr för din affärsplan! Den verksamhet du nämner är en hård marknad att slå sig in på. Man bör 'ha gjort sig ett namn' eller möjligen vara en mycket duktig affärsmänniska för att dra runt ett sådant projekt så att det betalar både lön, lån och övriga kostnader, särskilt om man börjar med att göra stora investeringar!
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Inte inackorderingar, men tillridning har jag viss erfarenhet av. Det är inget jag planerar att göra inom de närmsta åren, mer något "nån-gång-i-framtiden-projekt"
Först ska jag skaffa mig massor av erfarenhet tänkte jag. Än så länge bara planerar jag, och har upptäckt att det är den sortens gårdar med lite "för mycket" mark som tilltalar mig mest.
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

En liten fundering jag fick när jag läste ditt inlägg.
Går det att säga ungefär hur mycket man kan få per hektar om man arrenderar ut åkermark?
Jag tänkte om man ev. kunde arrendera ut en del av marken till en början iallafall, när verksamheten växt på sig kanske den behövs men kanske inte de första åren och då får man en extra inkomst. Eller?
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Tänk på att för de flesta är en gård är i första hand en bostad och i andra hand arbetsplats. Jag utgår från att du avser att bo på gården. Det gör att det inte självklart är rent företagsekonomiska värderingar som spelar roll.
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Fast man måste väl ta med det i fundering och planering också, bostaden är ju ändå en rätt liten del av det hela på en stor gård och ekonomiskt måste en del av gården "vara" företaget.
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Vi köpte en gård med 18 ha mark - utan planer på någon lönsam verksamhet. Vi ville BO där och kunna ha hästarna hemma. Båda jobbar 100% och nu funderar vi på att börja i minimal utsträckning med att köpa in en unghäst, rida in och sälja vidare- sådant man fixar på sidan av sitt ordinarie jobb. Sen får man utveckla företaget beroende på hur det går men hela tiden så betalas ju lånen med våra löner. Så småningom kanske man gjort sig ett namn och företaget blomstrar och man kan gå ned i tid/sluta helt på ordinarie jobb och leva på "gården" - men dit är vägen LÅÅÅÅNG!
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Fast man måste väl ta med det i fundering och planering också, bostaden är ju ändå en rätt liten del av det hela på en stor gård och ekonomiskt måste en del av gården "vara" företaget.
Vad är "stor" gård där företaget väger över i förhållande till bostadsdelen? Är 200 hektar skogsgård stort, 50 hektar slättgård, 10 hektar storstadsnära hästgård? Har man familj så börjar alla de traditionella värdena spela roll: närhet till skola, barnomsorg, affär och allmäna kommunikationer.

Kan gården och dess verksamhet täcka både egna kapital-, drift- och underhållskostnader och generera marknadsmässig (heltids-)inkomst för den som bor där så är det kanske en stor gård?
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Jag skulle satsa på ett extra hus på gården att hyra ut. Dels ger det en bra extra inkomst plus att man kan få hjälp i stallet.
Men det gäller att man hittar en bra hyresgäst!

Annars är unghästbete eller sommarbete ett sätt att få in pengar utan en hiskelig massa arbete... Arbeta får man göra iallfall om man har gård. Satsa på bra marker!

Att ta emot inridnings- /träningshästar är mer slit än pengar, skaderisken är stor och då står man utan inkomst under läkningstiden.
Räkna med att en häst kostar ca 2000kr/mån i foder och kallhyra, sen allt arbete man lägger ner, försäkringar, moms och allt annat så skulle jag tippa på att man hamnar på en mån. avgift på minst 5000kr/mån. jag är lite osäker på hur många som är villiga att betala det för en "okänd" tränare.... Tyvärr, så måste man börja med förlust affärer och jobba ihjäl sig innan man kan börja ta betalt efter ca 5 år!
Och det är inte riktigt förenligt med nyinköpt gård...

Lycka Till!
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Det krävs mycket planering och att räkna på kosstnaderna. jag och min sambo letar gård just nu...vi letar efter en som bara ska ha runt 8 till 10 hektar mark och mindre byggnader. Men redan där är det relatift svårt att få det att gå runt. Jag har haft turen att kunna ta imot lite inridning/tillridnings hästar där ägaren står för alla kosstnaderna utöver de pengarna jag begär för att jag gör jobbet. Men det e fortfarande svårt att få det att gå runt. Jag har också funderat på inckorderingar men då krävs det att man kan ge service och bra stallbyggnader m.m Jag har funderat på helinackordering då jag sköter det mesta m.m

Förutom det driver jag får uppfödning m.m de kosstar mkt pengar i månaden att fodra djur.. men får m.m får man lite vinst på eftersom man får betalt när sedan djuen slaktas. Jag tycker absolut du ska tänka vidare på din ide... men kanske inte köpa en allt för stor gård.... gårdar med 50 till 60 hektar räknas som stora... min sambo och hans bror har sammanlagt närmre 200 hektar mark... det är en extremt stor anläggning men de krävs mkt underhåll och maskiner för att få det att fungera och gå runt. :)
 
Sv: Köpa "för dyr" gård?

Det är inget jag planerar att göra i dagsläget, men jag funderar ändå lite.
Finns det någon som köpt en gård som kostat lite "för mycket" för vad ni tänkt innan?
Kan man isåfall tjäna in det?
Syftar alltså på att ha verksamhet. Inridning, tillridning, uppstallning och försäljning. Eventuellt även privatlektioner (ingen ridskola). Kan man tjäna på att köpa en lite dyrare gård då som har mer mark, bättre stalbyggnader osv?

Köpte för 2år sedan i somras en gård tsm med min sambo. Ett boningshus i mycket gott skick byggt 1932, stall och lada från 1932, dock byggdes stallet om 2000, ett mindre garage samt ett litet brygghus/magasin/vedförråd, 15ha mark, skog, etc. Detta gav vi 1 450 000kr. Vi har ingen tanke på att starta verksamhet hemma då hästar endast är en hobby för mig.
Anledningen till att jag skriver är att jag jobbar som redovisningsekonom och jag har hand om många kunder som "provar" på lyckan som förtagare inom hästverksamheten.
Det du måste ha innan du börjar är ett kapital som du vet att du klarar av att betala både boningshus, stall, omkostnader av dina åkrar etc. Kanske måste du ha paddock, ridhus? Man får räkna med mycket hårt slit, och då menar jag, verkligen hårt arbete.
Kort sagt, köp ALDRIG något som är dyrare än vad det är värderat till. Det är otroligt lätt att skuldsätta sig/förköpa sig.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 936
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 561
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 398
Senast: Habina
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 764
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp