Köpa hästen eller inte köpa? Önskar lite feedback.

En ponny som redan nu är i dyraste laget och som bara sjunker i värde. Du vet redan nu att ni kommer behöva sälja om ett par år.
Den är bussig att rida men har veterinära anmärkningar - som även om den håller för det nu ska använda den till kan påverka möjligheten att alls sälja den om 2 år.
Jag hade inte köpt den med de förutsättningarna.

Jag har förvisso köpt en gammal häst till min dotter men det är med förutsättningen att detta är hans sista hem och han ska få ha några sköna sista år. Och vi måste alltså inte bli av med honom för att kunna skaffa en ersättare, när han inte håller eller orkar ridas mer.

Det är lite det jag känner också. Man måste ju tyvärr ibland tänka med hjärna och plånbok och inte bara hjärtat.
 
30.000 låter väl mycket även för en bra läromästare o drn åldern när den inte den dessutom har vissa hälsoproblem. Har ni sökt efter andra alternativ? Jag tror inte det är omöjligt att få en lite fräschare och lite yngre för den pengen och en häst med bättre veterinärvåtd. 5000 i vetvård ligger mycket nära oförsäkrad, föll ďet inte bort en nolla? Det kostar dock att leta häst också och det är inte säkert att ni hittar något mer priscärt.men troligen.
 
Jag tycker en häst som ska användas till ridning ska vara fräsch, 1 grad är ju mer än en liten markering och dessutom på flera ben. Jag hade utrett eller vilat och böjt igen om några veckor, allra helst röntgat. Tråkigt för barnet om hästen får problem i framtiden.

Med tanke på ålder och historik tycker inte jag att det är något att hänga upp sig på. Den är dessutom otalt vid longering och initialt.
 
30.000 låter väl mycket även för en bra läromästare o drn åldern när den inte den dessutom har vissa hälsoproblem. Har ni sökt efter andra alternativ? Jag tror inte det är omöjligt att få en lite fräschare och lite yngre för den pengen och en häst med bättre veterinärvåtd. 5000 i vetvård ligger mycket nära oförsäkrad, föll ďet inte bort en nolla? Det kostar dock att leta häst också och det är inte säkert att ni hittar något mer priscärt.men troligen.
5000 i tandvård var det väl, inte total veterinärvård?
 
Skulle inte köpa. Av en anledning. Den att ni inte kan ha den kvar. Det är svårt sälja en 21-årig ponny, han kanske inte alls är i samma skick då heller.

Priset är högt - men 30' på 2 år är 1250 kr per månad och det skulle jag rent i kronor och ören tycka det var värt att dottern fick en bra, passande läromästare. (Jag skulle alltså räkna med hela inköpsbeloppet som förlorat om två år, att du får noll för den, men ändå se det som värt det)

Men risken är tänderna ger problem, den får fång, blir halt och annat som risken ökar med ålder på alla hästar. Och sen är risken den pga det blir väldigt svår att bli av med, även för en spottstyver.
 
Jag känner samma sak.
För mig är problemet att det inte är en chansning utan hästen är i halvtaskigt skick redan (framförallt övervikten men i viss mån att den inte är ren vid böjprov och har tandproblem) vid inköp och planerna är att ha hästen i 2 år. TS verkar bli mer och mer tveksam till affären ju mer hon funderar och undersöker och magkänslan är något man bör ta hänsyn till.
 
Jag hade inte köpt av samma anledning som @Alexandra_W nämner - att ni inte kan ha honom kvar när ni är klara. Hade ni däremot kunnat ge honom ett sista hem hade jag inte tvekat. Priset och skicket är inget jag hade hängt upp mig på när det gäller en bra läromästare - en 19-åring är liksom inte som en 7-åring i skicket.
 
En bussig läromästare kan inte värderas i pengar! Det är nu och här dottern är intresserad, låt henne få ha roligt nu!
Jag köpte en 19-årig läromästare till min dotter, det är det bästa jag har gjort. (Sen går hon visserligen kvar här, nu som pensionär, åtta år senare, men det är en annan historia...;) )
Jag tycker absolut du ska köpa ponnyn! :)
 
Jag hade köpt den OM jag hade möjlighet att ge ponnyn ett sista hem. Det vill säga ha den kvar även efter att den var urvuxen. En bra ponny som passar barnet är guld värd och ibland svår att hitta.
Men jag hade inte köpt om det var ett måste att den skulle bort när den var urvuxen. Visst man kan ha tur och hitta någon annan som behöver en sådan här ponny men chansen krymper i takt med att åldern stiger.
 
Läromästare i all ära, men jag hade inte lagt 30,000:- på en oren, tjock, nitton år gammal häst.
Om två år är hästens värde nära noll.


Funderar, det måste vara svårt att hitta en köpare till en sån häst. Ni är intresserade bara för att ni redan känner hästen, men skulle någon annan köpa den?
Men om jag gillade hästen, och var okej med att vi kanske behöver ta bort den om två år - om vi inte hittar någon annan lösning- hade jag nog lagt ett bud på 10-15.000.
 
En bussig läromästare kan inte värderas i pengar! Det är nu och här dottern är intresserad, låt henne få ha roligt nu!
Jag köpte en 19-årig läromästare till min dotter, det är det bästa jag har gjort. (Sen går hon visserligen kvar här, nu som pensionär, åtta år senare, men det är en annan historia...;) )
Jag tycker absolut du ska köpa ponnyn! :)
Fast det kanske inte blir roligt? Den har ju redan en del problem som man inte kan förutspå när de ev kommer att förvärras. Ja, jag vet att en frisk häst kan bli sjuk/skadad när som helst också, men här köper man ju redan på sig kända problem. Det hade inte jag velat göra.
 
Nej, jag skulle inte köpa den ponnyn för det priset. Det finns så många friska ponnyer därute, så varför köpa en som antagligen kommer att ge problem?

Fast han är ju inte sjuk på något sätt utan har några veterinära anmärkningar. Köper man en så pass gammal ponny som ändå gått ganska hårt hela sitt liv så kan man inte räkna med att inte få några anmärkningar. Som veterinären sa - man köper inte en ny häst utan en bättre begagnad en.
 
30.000 låter väl mycket även för en bra läromästare o drn åldern när den inte den dessutom har vissa hälsoproblem. Har ni sökt efter andra alternativ? Jag tror inte det är omöjligt att få en lite fräschare och lite yngre för den pengen och en häst med bättre veterinärvåtd. 5000 i vetvård ligger mycket nära oförsäkrad, föll ďet inte bort en nolla? Det kostar dock att leta häst också och det är inte säkert att ni hittar något mer priscärt.men troligen.

Veterinärvården är 100.000 men tandfrakturer ersätts bara upp till 5000 kr/år (Sveland).
 
För mig är problemet att det inte är en chansning utan hästen är i halvtaskigt skick redan (framförallt övervikten men i viss mån att den inte är ren vid böjprov och har tandproblem) vid inköp och planerna är att ha hästen i 2 år. TS verkar bli mer och mer tveksam till affären ju mer hon funderar och undersöker och magkänslan är något man bör ta hänsyn till.

Fast den är inte i halvtaskigt skick. Den är väldigt fin för sin ålder. Har gått hårt i princip hela sitt liv och aldrig varit konvalescent. Benen är väldigt torra och fina. Man kan inte räkna med att en 19 årig häst är helt felfri. Som veterinären sa - man köper inte en ny häst utan en bättre begagnad sådan. Det är nog inte det som gör att jag tvekar för hade det bara varit det så hade jag kört på utan det är liksom allt sammantaget.
 
Fast det kanske inte blir roligt? Den har ju redan en del problem som man inte kan förutspå när de ev kommer att förvärras. Ja, jag vet att en frisk häst kan bli sjuk/skadad när som helst också, men här köper man ju redan på sig kända problem. Det hade inte jag velat göra.

Fast den har inga problem eller besvär utan det är ju anmärkningar som han fått på en klinikbesiktning. Det är ju inget som säger att dessa anmärkningar kommer ge problem. Men de kan ju såklart göra det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 326
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 127
Senast: Tokyo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp