Köpa hästen eller inte köpa? Önskar lite feedback.

30, 000 för en BRA förstaponny är inte så dyrt. Det är svårt att hitta bra förstahästar överhuvudtaget.

Även om dottern växer mycket till så har ju barn och ponny vuxit tillsammans, hon kommer vara van vid sin längd på den ponnyn, och ponnyn kommer vara van med flickans längd.
Skillnad att haft en ponny från barnsben och vara 180 och rida på än att rida en ponny som är vana barn på 150 och plätsligt sätta upp en 180 ryttare.

En bakant är just under 180 och rider sin C och D ponny som hon gjorde när hon var 14, hoppar, dressyr och skogen, inga konstigheter.
Slarvigt skrivet, ont om tid :D
 
@Zoya Jag tänker som ett par andra; Det som talar emot är att ni inte kan/planerar ha den kvar, och en 21-åring kan bli svår att sälja (enklare att låna ut som ytterligare läromästare till ett yngre barn) eftersom man inte vet hur skicket är då (vilket man i och för sig aldrig vet...).
Anmärkningarna -framförallt böjprovsreaktionen- är väl inget alarmerande, den är ändå 19 år och hade gjort en del innan? det jag hade oroat mig mest för är tänderna.
Prismässigt känner jag ändå att 30" är överkomligt för en riktigt bra förstaponny - får du tex med passande sadel och så?
 
30, 000 för en BRA förstaponny är inte så dyrt. Det är svårt att hitta bra förstahästar överhuvudtaget.

Även om dottern växer mycket till så har ju barn och ponny vuxit tillsammans, hon kommer vara van vid sin längd på den ponnyn, och ponnyn kommer vara van med flickans längd.
Skillnad att haft en ponny från barnsben och vara 180 och rida på än att rida en ponny som är vana barn på 150 och plätsligt sätta upp en 180 ryttare.

En bakant är just under 180 och rider sin C och D ponny som hon gjorde när hon var 14, hoppar, dressyr och skogen, inga konstigheter.
Slarvigt skrivet, ont om tid :D

Nej, 30' är inte dyrt, det vet jag och jag vet att jag kommer få betala typ 50' om vi ska hitta någon annan, yngre förmåga. Det är inte summan som är problemet utan mer att han ska ju var värd det också. Jag har svårt för att betala för mycket för grejer, vad det än är.

Min dotter är dessutom ca 155 cm redan och skulle tro att hon blir minst 170 som vuxen.
 
@Zoya Jag tänker som ett par andra; Det som talar emot är att ni inte kan/planerar ha den kvar, och en 21-åring kan bli svår att sälja (enklare att låna ut som ytterligare läromästare till ett yngre barn) eftersom man inte vet hur skicket är då (vilket man i och för sig aldrig vet...).
Anmärkningarna -framförallt böjprovsreaktionen- är väl inget alarmerande, den är ändå 19 år och hade gjort en del innan? det jag hade oroat mig mest för är tänderna.
Prismässigt känner jag ändå att 30" är överkomligt för en riktigt bra förstaponny - får du tex med passande sadel och så?

Ja,d en har tävlat hela sitt liv, främst fälttävlan, och aldrig varit konvalescent. Nej, ingen utrustning ingår i det priset som jag fått.
 
Ja,d en har tävlat hela sitt liv, främst fälttävlan, och aldrig varit konvalescent. Nej, ingen utrustning ingår i det priset som jag fått.

Som sagt, jag hade inte varit jättebrydd över att den reagerade på böjprov men värmde ur snabbt + ren initialt och vid longering. Den har säkert lite förslitningar och sånt som kan finnas hos en äldre häst, det vore ju konstigt om den hade leder som en unghäst. Jag kan bara titta tillbaka på min systers gamla tävlingsponny (dock dressyr, men han hade gått fälttävlan och hoppning i början av karriären) som tävlat intensivt under sitt liv med flertalet SM osv. När han var runt 18 år upptäcktes en förslitning i ena hasen. Där slutade hans tävlande, men han såldes och gick som hobbyhäst åt en liten vuxen i rätt många år till.

Vill ni ha hästen? Då hade jag sagt att de får 30.000 men att jag hade velat ha med sadeln om den passar hästen. Sedan hade jag nog räknat bort att kunna sälja hästen när dottern vuxit ur den, och istället räknat med att få behålla honom (ägandet) och istället om han är fräsch, kunna låna ut honom till någon ny liten ryttare.
 
Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny. Ponnyn ifråga ägs av en bekant till mig och vi har haft den som vår egen i ca 1,5 vecka i sommar så vi vet att den personlighetsmässigt och ridmässigt passar dottern som handen i handsken.

Det finns dock några abers. Ponnyn är ganska gammal (19 år) och min dotter, som är lång för sin ålder, kommer antagligen inte kunna rida honom mer än max 2 år. Tilläggas här kan att jag hade aldrig varit intresserad av en 19 år gammal ponny på den "öppna marknaden" utan varför jag är det är för att det är bekantens ponny och vi har all historik på den och den är en utmärkt läromästare som gått högt i både hopp som fälttävlan.
Ponnyn är enligt mig ganska dyr. Jag har lyckats pruta ner den ordentligt men det är fortfarande i mesta laget kan jag tycka.

Idag klinikbesiktigade vi den. Den hade anmärkningar på böjprovsreaktion på båda fram och ena bak (1 grad). Värmde ur fort och visade inget vid longering. Dessutom något gallig på båda bakknäna. Han är ju som sagt bättre begagnad så jag bryr mig inte om dessa reaktioner.

Veterinären sa också att han är ganska överviktig - såpass att han faktiskt hade fått en rejäl fettnacke samt "lovehandles" på sidorna. Det är ju som jag förstått det en predisposition för fång? Han har dock aldrig haft fångkänningar (än iaf). Kommer ju iaf antagligen inte kunna gå på bete vilket ju ställer en hel del krav på oss som ägare.

Vi gjorde även en utökad tandkoll då han hade haft lite munproblem i våras och det visade på två tandfrakturer längst bak. Inget jätteallvarligt och tandläkaren trodde inte att de skulle ge problem men man vet ju aldrig. De kan ju inte garantera något. Skulle det bli problem så pratar vi rotfyllning (=dyrt) och försäkringen täcker bara upp till 5000 kr/år (kollade upp det efteråt i villkoren).

Försäkringen var också en sak - ägaren sa till mig innan att han var livförsäkrad i XX kr (mer än priset) men när hon ringde upp sitt förs. bolag idag för att kolla hur man ska göra för att överlåta försäkringen så visade det sig att hans livförsäkring sänkts så den är lägre än vad priset är. Påpekade detta för säljaren och ansåg att han är inte värd mer än försäkringssumman men hen vägrar gå ner mer i pris då hen tycker att hen redan gjort det såpass mycket.

Nu börjar jag tveka. Särskilt det där med fettnacken stör mig med tanke på att det står överallt att det är ett första steg mot fång. Eftersom hans livförsäkring dessutom är lägre än priset så skulle jag behöva ta bort honom så förlorar jag en hel del på det då det aldrig kommer gå att uppförsäkra honom till inköpssumman. Dessutom måste vi ju själv försöka sälja honom om två år typ eftersom han kommer vara för liten för dottern då och det vet ju inte jag hur lätt det är med en typ 21 år gammal ponny.

Samtidigt är han så himla snäll, go och fin och perfekt för dottern nu och dessutom är jag urless på att åka runt och kolla på ponnyer land och rike runt. :wtf:

Jag önskar nu lite feedback. Vad har ni för tankar om det jag skrivit och hur tror ni att ni skulle gjort?

Hur länge har hästen varit överviktig? Bara nu under sommaren?
En kortvarig övervikt är vanskligt i ett akut läge om det övergår i fång.
Långvarig övervikt kan ge defekter på leder, rygg, och kanske även belastningar på inre organ etc.
 
Nej, 30' är inte dyrt, det vet jag och jag vet att jag kommer få betala typ 50' om vi ska hitta någon annan, yngre förmåga. Det är inte summan som är problemet utan mer att han ska ju var värd det också. Jag har svårt för att betala för mycket för grejer, vad det än är.

Min dotter är dessutom ca 155 cm redan och skulle tro att hon blir minst 170 som vuxen.
Fast om man tänker prismässigt... Trettiotusen kronor nu, och med stor risk att inte kunna sälja hästen om 2 år. Eller... Lägga lite mer pengar nu på en lite större och yngre ponny som dottern också kan rida på en längre tid. Om hon redan är 155 cm är det nog inte fel med en d-ponny, tänker jag. Annars har du kanske lagt 30000 kr nu, och får lägga ytterligare minst 30000 kr om ett par år när dottern behöver större ponny. Och då kanske ni också har den äldre ponnyn kvar pga att det kan bli tufft att sälja den.
 
Hur länge har hästen varit överviktig? Bara nu under sommaren?
En kortvarig övervikt är vanskligt i ett akut läge om det övergår i fång.
Långvarig övervikt kan ge defekter på leder, rygg, och kanske även belastningar på inre organ etc.
Fettnacke, osv är ju lite läskigt på en häst som ska byta miljö. Ett nytt gräs eller ett nytt grovfoder och, poff, så kan man stå med ett akut fånganfall. Om man nu ska måla f*n på väggen....
 
Fast om man tänker prismässigt... Trettiotusen kronor nu, och med stor risk att inte kunna sälja hästen om 2 år. Eller... Lägga lite mer pengar nu på en lite större och yngre ponny som dottern också kan rida på en längre tid. Om hon redan är 155 cm är det nog inte fel med en d-ponny, tänker jag. Annars har du kanske lagt 30000 kr nu, och får lägga ytterligare minst 30000 kr om ett par år när dottern behöver större ponny. Och då kanske ni också har den äldre ponnyn kvar pga att det kan bli tufft att sälja den.

Ja, det är ju dessa funderingar jag har själv. Att köpa en yngre och lite större som hon kan ha kvar längre också.
Problemet med D-ponny är att min dotter är bara 11 (eller hon fyller 11 om två veckor) och även om hon rent storleksmässigt är mogen att rida D så är hon ju inte riktigt det personlighetsmässigt. D-ponnyer tävlas ju av 19-20 åringar och att hon ska behöva tävla mot dessa känns inte så bra. Nej, då tänker jag mer en maxad C på ca 140 cm för att sedan så småningom kanske kunna gå över på stor utan att passera D ;)
 
Fettnacke, osv är ju lite läskigt på en häst som ska byta miljö. Ett nytt gräs eller ett nytt grovfoder och, poff, så kan man stå med ett akut fånganfall. Om man nu ska måla f*n på väggen....

Vi skulle stå kvar i samma stall var det tänkt så just det problemet behöver man ju inte tänka på :)
 
Hur anser du hästen visar smärta?

Vid provokation av led, ja. Det skulle nog jag med göra om mina ben böjdes hårt i 1 minut, men jag har absolut inte ont till vardags.
Ponnyn var ju ren vid longering, så den går nog inte och har ont annars.

Är den halt vid undersökning så har den ju någon form av smärta. Visst, gå i hagen med det resultatet som ridhäst tycker jag är helt okej men som ridhäst, till ett barn dessutom, tycker jag känns respektlöst mot hästen. Motionen hästen får anser inte jag motsvara "till vardags" för en människa.
 
Fast den är inte i halvtaskigt skick. Den är väldigt fin för sin ålder. Har gått hårt i princip hela sitt liv och aldrig varit konvalescent. Benen är väldigt torra och fina. Man kan inte räkna med att en 19 årig häst är helt felfri. Som veterinären sa - man köper inte en ny häst utan en bättre begagnad sådan. Det är nog inte det som gör att jag tvekar för hade det bara varit det så hade jag kört på utan det är liksom allt sammantaget.
Jag tycker en häst som är fet som du beskriver är i halvtaskigt skick oavsett ålder. Det blir inte bättre av att tänderna inte är på top och hästen reagerar på böjprov men det är fetman jag tänker på.

Fetman säger att hästen är långt ifrån "toppform" och risken finns att när man får fason på den och håller igång den bättre så kanske benen inte hänger med. Jag vill köpa en häst in den konditionen jag tänkt ha den själv så att man inte behöver öka påfrestningen. Gäller givetvis inte unghästar.
 
Tycker folk det är okej att hästen visar smärta bara för att den är gammal?
Nej, hästen ska givetvis inte visa smärta vid ridning.

Personligen hade jag klarat av ett böjprov vid 20 års ålder men nu många är senare gör jag det inte, det innebär inte att jag går omkring och har ont. Det vore skillnad med kraftig reaktion som tar många meter att släppa eller markering vid ridning/longering.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 322
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 938
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 127
Senast: Tokyo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp