Köpa hästen eller inte köpa? Önskar lite feedback.

Nej, hästen ska givetvis inte visa smärta vid ridning.

Personligen hade jag klarat av ett böjprov vid 20 års ålder men nu många är senare gör jag det inte, det innebär inte att jag går omkring och har ont. Det vore skillnad med kraftig reaktion som tar många meter att släppa eller markering vid ridning/longering.
Jag skulle inte heller klara ett böjprov nu (så jag skulle väl aldrig bli såld...) jag skulle heller inte klara av att tävla häcklöpning. Men jag fixar utan större smärta och problem mitt dagliga arbetsliv, hushållet, stallet, hunden och ett löppass i veckan.
Det skulle jag inte fixa med extra kilon på kroppen.
Beroende på vad man har för avsikt med sin häst tycker jag gott och väl man kan köpa sig en äldre variant, men jag skulle vara försiktig med övervikt och om hästen visar någon form av smärta eller tydlig nedsatthet.
Jag tror många är rädda för ålder och jag förstår det på sätt och vis. Men! På min arbetsplats (ett familjeföretag) så har vi 4 av 10 tjänstemän över 65. Det fungerar ypperligt. Sorry för att jag spårade ur...
 
Ja, det är ju dessa funderingar jag har själv. Att köpa en yngre och lite större som hon kan ha kvar längre också.
Problemet med D-ponny är att min dotter är bara 11 (eller hon fyller 11 om två veckor) och även om hon rent storleksmässigt är mogen att rida D så är hon ju inte riktigt det personlighetsmässigt. D-ponnyer tävlas ju av 19-20 åringar och att hon ska behöva tävla mot dessa känns inte så bra. Nej, då tänker jag mer en maxad C på ca 140 cm för att sedan så småningom kanske kunna gå över på stor utan att passera D ;)
Man får väl inte tävla ponny om man är 18 eller över, egentligen. Så jag tror inte det finns så många 19-20-åringar som tävlar D-ponny.
 
Jag hade nog valt att bedöva leden som var 1 gradig, bara för att vara säker på att ponnyn inte smärtkompenserar. Visst att man kan tillåta en äldre häst ha lite mera skavanker än en yngre, men samtidigt är jag av den åsikten att även äldre hästar/promenadhästar ska kunna ridas smärtfritt. Flickan ska väl rida som vanligt på den och tävla dessutom? Bakknän är för övrigt väldigt luriga att se hälta på och bortförklaras ofta som häst med dålig bakbensaktivtet. Jag tycker att alldeles för många människor håller halta gamla hästar eller promenadhästar, med ursäkten just att de är gamla och utslitna. Vissa kanske har något behandlingsbart som som efter att hästen fått tillfriskna skulle ha bättre livskvalité. Röntga tycker jag är overkill, då det inte alls är säkert att fynd är orsaken eller påverkar prestationen.
 
Är den halt vid undersökning så har den ju någon form av smärta. Visst, gå i hagen med det resultatet som ridhäst tycker jag är helt okej men som ridhäst, till ett barn dessutom, tycker jag känns respektlöst mot hästen. Motionen hästen får anser inte jag motsvara "till vardags" för en människa.

Den visar reaktion på böjprov. Det är för mig på en 19-årig häst som är ren initialt och vid arbetsprov inte en indikation på varken hälta eller smärta.

Fan jag kan inte gå om jag haft knäet böjt helt med tryck i en minut. Blockhalt. Jag kan både rida, springa och klättra runt i skogen i 4 h utan minsta smärta.
 
Jag kan tro att för barnets skull kan det vara väldigt jobbigt att köpa en ponny, bli helt förälskad och efter två år ska man säga farväl. Det kan verkligen ta död på hästintresset, om det inte är just tävling som är viktigast då är man ju inställd på det ett helt annat sätt.

Kanske har missat men vad följer med i köpet? En passande sadel, träns, täcken osv? Ibland kan man lägga till en mindre summa och få allt bös med. Eller måste det också köpas?

Bantas den lite så låter det verkligen som en toppen ponny.

Själv skulle jag inte ha dåligt samvete att rida C ponny, 169 lång med låååånga ben.
 
Den visar reaktion på böjprov. Det är för mig på en 19-årig häst som är ren initialt och vid arbetsprov inte en indikation på varken hälta eller smärta.

Fan jag kan inte gå om jag haft knäet böjt helt med tryck i en minut. Blockhalt. Jag kan både rida, springa och klättra runt i skogen i 4 h utan minsta smärta.

Vad innebär arbetsprov? Det tror jag inte jag sett vid besiktning. Köper man en äldre fet häst som markerar tycker jag man får ta det för vad det är och ämna att maximalt använda hästen som promenadhäst. Går det sen bättre är det bara ett plus.
Jag förstår inte er som jämför med er själva. Här ska ett barn rida hästen för att utvecklas och bli bättre, jag ser inte hur det är jämförbart mer era "normala liv" om ni inte tränar 5 ggr/vecka. Dessutom kan ni sluta när ni vill, hästen kan inte säga ifrån.
 
Vad innebär arbetsprov? Det tror jag inte jag sett vid besiktning. Köper man en äldre fet häst som markerar tycker jag man får ta det för vad det är och ämna att maximalt använda hästen som promenadhäst. Går det sen bättre är det bara ett plus.
Jag förstår inte er som jämför med er själva. Här ska ett barn rida hästen för att utvecklas och bli bättre, jag ser inte hur det är jämförbart mer era "normala liv" om ni inte tränar 5 ggr/vecka. Dessutom kan ni sluta när ni vill, hästen kan inte säga ifrån.

Arbetsprov är när hästen longeras i alla gångarter på både stor och liten volt. Har de ont eller är ojämna så syns det kan jag lova. Denna ponny visade inget.
 
Senast ändrad:
Arbetsprov är när hästen longeras i alla gångarter på både stor och liten volt. Har de ont eller är ojämna så syns det kan jag lova. Denna ponny visade inget.

Under hur lång tid?
Jag tycker fortfarande det känns oschysst att välja att belasta en gamling med ursäkten att den är gammal.
Slut på trådkap från min sida!
 
Under hur lång tid?
Jag tycker fortfarande det känns oschysst att välja att belasta en gamling med ursäkten att den är gammal.
Slut på trådkap från min sida!

Typ 5 minuter kanske, det är veterinären som väljer vad hen vill se och hur länge.

Det andra förstår jag inte vad du menar med.
 
Jag kan tro att för barnets skull kan det vara väldigt jobbigt att köpa en ponny, bli helt förälskad och efter två år ska man säga farväl. Det kan verkligen ta död på hästintresset, om det inte är just tävling som är viktigast då är man ju inställd på det ett helt annat sätt.

Kanske har missat men vad följer med i köpet? En passande sadel, träns, täcken osv? Ibland kan man lägga till en mindre summa och få allt bös med. Eller måste det också köpas?

Bantas den lite så låter det verkligen som en toppen ponny.

Själv skulle jag inte ha dåligt samvete att rida C ponny, 169 lång med låååånga ben.

Det följer inte med någonting särskilt. Absolut inte sadel eller så. Säljaren var noga med att påpeka det när jag från början prutade ner den med 10'.

Det är en toppen ponny - men kanske inte för oss då utan en lite mindre ryttare som kan ha honom kvar länge.
 
Det är en toppen ponny - men kanske inte för oss då utan en lite mindre ryttare som kan ha honom kvar länge.
Ja, ni har ju träffat och umgåtts och kan gå på magkänslan. Oavsett om det blir den här ponnyn eller annan hoppas jag ni får precis vad ni söker.

Jag antar att säljaren inte är ok med fodervärd/delfodervärd etc? Det vore ju super.
 
Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny. Ponnyn ifråga ägs av en bekant till mig och vi har haft den som vår egen i ca 1,5 vecka i sommar så vi vet att den personlighetsmässigt och ridmässigt passar dottern som handen i handsken.

Det finns dock några abers. Ponnyn är ganska gammal (19 år) och min dotter, som är lång för sin ålder, kommer antagligen inte kunna rida honom mer än max 2 år. Tilläggas här kan att jag hade aldrig varit intresserad av en 19 år gammal ponny på den "öppna marknaden" utan varför jag är det är för att det är bekantens ponny och vi har all historik på den och den är en utmärkt läromästare som gått högt i både hopp som fälttävlan.
Ponnyn är enligt mig ganska dyr. Jag har lyckats pruta ner den ordentligt men det är fortfarande i mesta laget kan jag tycka.

Idag klinikbesiktigade vi den. Den hade anmärkningar på böjprovsreaktion på båda fram och ena bak (1 grad). Värmde ur fort och visade inget vid longering. Dessutom något gallig på båda bakknäna. Han är ju som sagt bättre begagnad så jag bryr mig inte om dessa reaktioner.

Veterinären sa också att han är ganska överviktig - såpass att han faktiskt hade fått en rejäl fettnacke samt "lovehandles" på sidorna. Det är ju som jag förstått det en predisposition för fång? Han har dock aldrig haft fångkänningar (än iaf). Kommer ju iaf antagligen inte kunna gå på bete vilket ju ställer en hel del krav på oss som ägare.

Vi gjorde även en utökad tandkoll då han hade haft lite munproblem i våras och det visade på två tandfrakturer längst bak. Inget jätteallvarligt och tandläkaren trodde inte att de skulle ge problem men man vet ju aldrig. De kan ju inte garantera något. Skulle det bli problem så pratar vi rotfyllning (=dyrt) och försäkringen täcker bara upp till 5000 kr/år (kollade upp det efteråt i villkoren).

Försäkringen var också en sak - ägaren sa till mig innan att han var livförsäkrad i XX kr (mer än priset) men när hon ringde upp sitt förs. bolag idag för att kolla hur man ska göra för att överlåta försäkringen så visade det sig att hans livförsäkring sänkts så den är lägre än vad priset är. Påpekade detta för säljaren och ansåg att han är inte värd mer än försäkringssumman men hen vägrar gå ner mer i pris då hen tycker att hen redan gjort det såpass mycket.

Nu börjar jag tveka. Särskilt det där med fettnacken stör mig med tanke på att det står överallt att det är ett första steg mot fång. Eftersom hans livförsäkring dessutom är lägre än priset så skulle jag behöva ta bort honom så förlorar jag en hel del på det då det aldrig kommer gå att uppförsäkra honom till inköpssumman. Dessutom måste vi ju själv försöka sälja honom om två år typ eftersom han kommer vara för liten för dottern då och det vet ju inte jag hur lätt det är med en typ 21 år gammal ponny.

Samtidigt är han så himla snäll, go och fin och perfekt för dottern nu och dessutom är jag urless på att åka runt och kolla på ponnyer land och rike runt. :wtf:

Jag önskar nu lite feedback. Vad har ni för tankar om det jag skrivit och hur tror ni att ni skulle gjort?

Jag tycker inte att det låter så smart med en liten C-ponny till en 11-åring som redan är 155 cm (oavsett hästens ålder och hälsa). För det första är det tufft nog att vara tonåring utan att behöva växa ur sin ponny, hellre köpa något att växa i än en ponny som precis passar. Sen ser jag inte varför det skulle spela så stor roll att som 11-åring tävla mot 20-åring jämfört med att göra det som 13-åring (vilket ju blir resultatet om hon rider denna ponnyn 2 år och sen köper D-ponny).
Jag tycker att det är bättre att köpa en lite yngre allround D-ponny med goda gångarter och god hoppteknik så att dottern kan göra lite vad hon vill tillsammans med sin bästa vän under många år.
 
Jag tycker att det är bättre att köpa en lite yngre allround D-ponny med goda gångarter och god hoppteknik så att dottern kan göra lite vad hon vill tillsammans med sin bästa vän under många år
Risken är ju då att ponnyn är för ung och vild, det kan skapa rädsla och osäkerhet hos ryttare och sen smittar det av sig till ponnyn och allt blir pannkaka.
Nu vet jag inte om du menade yngre jämfört med 19 eller yngre som 6 år ;)
 
Lite skavanker får man nog räkna med när ponnyn ändå är så pass till åren och gått så pass mycket. Minns den gamla hästfaktafilen "På bettet" där ett par köper en häst, förvisso halvblod, men den är 12 år och vetten konstaterar att det är en tillräcklig ålder för att skavanker ska kunna visa sig.

Sen kan jag tycka att 30000 är väl mycket för den åldern i och med som sagt att livvärdet sjunker rätt rejält varje år.

Sen är det alltid ett lotteri att köpa en äldre häst; den kan hålla i "evigheter" eller "ta slut" snart. Min första egna häst var en 21 åring som var oerhört fräsch och som jag kunde rida med sunt förnuft tills han var 36, ett köp jag aldrig någonsin ångrat :love:
 
Risken är ju då att ponnyn är för ung och vild, det kan skapa rädsla och osäkerhet hos ryttare och sen smittar det av sig till ponnyn och allt blir pannkaka.
Nu vet jag inte om du menade yngre jämfört med 19 eller yngre som 6 år ;)

Tjejen är 11 år och kan tävla i nio år till om hon vill, så en häst i 7-10-års åldern blir ju inte för gammal för fort i alla fall.
 
Tjejen är 11 år och kan tävla i nio år till om hon vill, så en häst i 7-10-års åldern blir ju inte för gammal för fort i alla fall.
Nej det är inte åldern jag tänker på. Jag tycker främst det är viktigt att hästen är bussig. Väldigt bussig. Sen kan ju en häst i 7 år åldern vara bussigare än en som är 25. Men det är ju inte lika ofta som tvärtom.

En Dponny runt 15-20 skulle jag söka efter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 157
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 903
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 126
Senast: Tokyo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad är detta?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp