Köpa hästen eller inte köpa? Önskar lite feedback.

Nej det är inte åldern jag tänker på. Jag tycker främst det är viktigt att hästen är bussig. Väldigt bussig. Sen kan ju en häst i 7 år åldern vara bussigare än en som är 25. Men det är ju inte lika ofta som tvärtom.

En Dponny runt 15-20 skulle jag söka efter.

Ohja! Mitt fjordsto på 5 år är inte alls samma bockar/sprallarhäst som mina valacker var ända till slutet; 37 resp. 32! ;). Även om det vanligtvis sett oftast är så att ju äldre desto lugnare/lättare :).
 
Jag tycker inte att det låter så smart med en liten C-ponny till en 11-åring som redan är 155 cm (oavsett hästens ålder och hälsa). För det första är det tufft nog att vara tonåring utan att behöva växa ur sin ponny, hellre köpa något att växa i än en ponny som precis passar. Sen ser jag inte varför det skulle spela så stor roll att som 11-åring tävla mot 20-åring jämfört med att göra det som 13-åring (vilket ju blir resultatet om hon rider denna ponnyn 2 år och sen köper D-ponny).
Jag tycker att det är bättre att köpa en lite yngre allround D-ponny med goda gångarter och god hoppteknik så att dottern kan göra lite vad hon vill tillsammans med sin bästa vän under många år.

Det är ju en sak alla barn/tonåringar får gå igenom. Skulle alla tänka som så att man ska köpa något att växa i så skulle ju ingen köpa B-ponnysar t ex, eller hur?
Varför skulle jag i sådana fall köpa D-ponny heller? Lika bra att köpa en stor häst direkt, då kan ju jag också rida.
Och jo, mentalt är det stor skillnad på en 11-åring och en 13-åring.

Nej men seriöst. Det kommer inte bli en D-ponny. Min dotter är inte tillräckligt stor eller duktig att kunna rida ihop en maxad D. Det skulle isådanafall bli att hon får åka häst istälelt för att rida ett par år och det gagnar ju verkligen ingen. Skillnaden mellan en maxad C och en liten D däremot är försumbar och till C:s fördel talar att de är billigare och oftast inte lika höga i blod som D.
 
Det är ju en sak alla barn/tonåringar får gå igenom. Skulle alla tänka som så att man ska köpa något att växa i så skulle ju ingen köpa B-ponnysar t ex, eller hur?
Varför skulle jag i sådana fall köpa D-ponny heller? Lika bra att köpa en stor häst direkt, då kan ju jag också rida.
Och jo, mentalt är det stor skillnad på en 11-åring och en 13-åring.

Nej men seriöst. Det kommer inte bli en D-ponny. Min dotter är inte tillräckligt stor eller duktig att kunna rida ihop en maxad D. Det skulle isådanafall bli att hon får åka häst istälelt för att rida ett par år och det gagnar ju verkligen ingen. Skillnaden mellan en maxad C och en liten D däremot är försumbar och till C:s fördel talar att de är billigare och oftast inte lika höga i blod som D.

Nej, det är inte en sak alla barn/tonåringar behöver gå igenom. Vissa behöver göra det, och jag känner ingen som behövt göra det som minns det som annat än väldigt jobbigt. Såklart behöver man gå vidare från en häst till en annan om man rider länge, men varför utsätta sitt 13-åriga barn för att ta farväl av sin älskade ponny när man kan skaffa D-ponny och skjuta upp det många år? En 20-åring hanterar en sådan förlust betydligt bättre än en 13-åring.

Man rider inte ihop en häst med kraft, så argumentet att din dotter (som dessutom är lika lång som många vuxna som sitter på 170cm-hästar) skulle vara för liten för att rida D-ponny är bara fel. Hon skulle lika gärna kunna rida storhäst, men går ju då miste om ponny-tävlingar tillsammans med andra barn vilket är tråkigt.
 
Man rider inte ihop en häst med kraft, så argumentet att din dotter (som dessutom är lika lång som många vuxna som sitter på 170cm-hästar) skulle vara för liten för att rida D-ponny är bara fel. Hon skulle lika gärna kunna rida storhäst, men går ju då miste om ponny-tävlingar tillsammans med andra barn vilket är tråkigt.

Jag tycker det är mycket lättare att rida ihop en ponny/liten häst än en 180. Det är ju inte muskelkraft man använder.

Jag tror @Zoya är klok nog att välja en passande ponny för hennes dotter :)
 
Nej, det är inte en sak alla barn/tonåringar behöver gå igenom. Vissa behöver göra det, och jag känner ingen som behövt göra det som minns det som annat än väldigt jobbigt. Såklart behöver man gå vidare från en häst till en annan om man rider länge, men varför utsätta sitt 13-åriga barn för att ta farväl av sin älskade ponny när man kan skaffa D-ponny och skjuta upp det många år? En 20-åring hanterar en sådan förlust betydligt bättre än en 13-åring.

Man rider inte ihop en häst med kraft, så argumentet att din dotter (som dessutom är lika lång som många vuxna som sitter på 170cm-hästar) skulle vara för liten för att rida D-ponny är bara fel. Hon skulle lika gärna kunna rida storhäst, men går ju då miste om ponny-tävlingar tillsammans med andra barn vilket är tråkigt.

Ok, du vet altså mer om min dotter är vad jag vet själv. Spännande. Jag har aldrig påstått att man behöver rida ihop med styrka (var du nu fick det ifrån) men min dotter är helt enkelt inte duktig nog att få ut något av en större D-ponny.

Varför tror du förresten att man måste sälja en C-ponny när barnet är 13? Det gällde ju den specifika ponnyn vi var spekulanter på, som är en liten C - inte C-ponnyer generellt. Sen är det ju inte säkert man hade behövt det då heller utan det var en spekulation från min sida.
Att köpa en maxad C lär ge min dotter mer än att köpa en liten D. Inte ridmässigt där och då kanske men just tävlingsmässigt. Där finns också chansen att hon inte ens behöver ha en D sedan utan kan gå direkt över på stor häst.
 
Jag tycker det är mycket lättare att rida ihop en ponny/liten häst än en 180. Det är ju inte muskelkraft man använder.

Jag tror @Zoya är klok nog att välja en passande ponny för hennes dotter :)

Exakt. Tack. Jag själv fick aldrig chansen att rida ponny och uppleva den charmen då mina föräldrar envisades med att köpa en liten stor häst till mig redan som barn så att jag hade "något att växa i".
Det blev ju folk av mig också såklart men jag tänker inte göra det mot min dotter. Hon bör få uppleva att rida och tävla mot jämnåriga, inte mot äldre tonåringar och t o m vuxna, och få ut något av ridningen redan från början, inte sen när hon vuxit i sin ponny/häst.

Hon är dessutom en rationell tjej som förstår att man måste sälja en ponny när man vuxit ur den .
 
Jag skulle inte köpa ponnyn, som flera har sagt pga att ni inte ger den ett sista hem utan tänker att den ska säljas vidare efter ett par år. Ni kommer att förlora pengar på det hela i vilket fall, o kanske står där med en ponny som inte går att sälja, beroende på hur dess problem med leder/tänder utvecklas.

Jag hör dessutom till dom som har svårt att förstå hur så många kan ta så lätt på böjprovsreaktionen. Jag vet. besiktigade min häst för ett år sedan när hon skulle iväg på foder för att få föl, hon var helt UA o hade enligt veterinären "ben som en 6-åring", hon var då 17 år och har varit ridhäst i hela sitt liv. En häst ska inte med automatik vara stel i lederna bara för att den är i övre tonåren. Skulle min häst börja visa 1-gradig hälta vid böjprov skulle jag inte vifta bort det med att hon är (i år då) 18 år, jag skulle anse att det var ett fel som skulle utredas o behandlas innan jag satt upp o red.

Sen priset....jag säljer en B-läromästare/förstaponny som är bara 10 år och frisk och kry, o honom tar jag 30' för inkl utrustning (skriver inte detta som reklam, för att han är så gott som såld :) men som jämförelse) - tycker det är ett saftigt pris som ägaren begär med tanke på att ponnyn är så gammal och uppenbarligen inte är i gott skick, o som du själv skriver inte kommer att gå att försäkra upp till försäljningspriset.

Bara mina fem öre :) Lycka till hur du än gör
 
Det är en liten C. Säljaren ville ha 40 och jag har prutat ner till 30. Försäkringen ligger på 23 tror jag det var.
Det är ju ingen dyr häst, det vet jag men samtidigt vill man ju inte betala överpris för en billigare häst heller.

Att hästen passar råder det inga tvivel om utan det är det andra som gör att jag tvekar. Att ganska snart bli stående med dyra veterinärräkningar. Att ta den risken måste ju återspeglas i priset tycker jag.

Att låna ut på foder eller att behålla som sällskap efter är inga alternativ. Dels av dåliga erfarenheter av foder + att man riskerar stt få hem den plötsklgt och i dåligt skick. Vi bor dessutom i sthlm och med de priser boxplatser kostar här så finns inte utrymmet ekonomiskt eller tidsmässigt att hålla en häst som sällskap.

Jag hade sagt till ägaren att jag köper hästen för den summa den är försäkrad i. Om de då inte vill sälja, så hade jag fortsatt att titta på öppna marknaden. Det lär finnas fina ponnier för 30 000 som i så fall är D-ponnier, och därmed passar bättre i storlek.

Att hästen dessutom inte går igenom besiktningen helt är också ett observandum, och risken är att du inte får lov att försäkra den ens för 23 000?

När vi köpte vår ponny förra året, så ville vi försäkra honom för inköpspriset, men då han hade en liten hårlös fläck stor som en dryg enkrona, så fick vi endast försäkra honom till den summan utan reservationer - efter en ombesiktning av fläcken.

Lyckligtvis hade ombudet inga synpunkter på fläcken efter någon månad och vi fick igenom det vi önskade. Pust!

Men det var lite av en pärs. Jag kunde inte föreställa mig att de skulle göra någon affär av den. Nåväl, nu är den helt borta, men det tog nog ett halvår.
 
Ok, du vet altså mer om min dotter är vad jag vet själv. Spännande. Jag har aldrig påstått att man behöver rida ihop med styrka (var du nu fick det ifrån) men min dotter är helt enkelt inte duktig nog att få ut något av en större D-ponny.

Varför tror du förresten att man måste sälja en C-ponny när barnet är 13? Det gällde ju den specifika ponnyn vi var spekulanter på, som är en liten C - inte C-ponnyer generellt. Sen är det ju inte säkert man hade behövt det då heller utan det var en spekulation från min sida.
Att köpa en maxad C lär ge min dotter mer än att köpa en liten D. Inte ridmässigt där och då kanske men just tävlingsmässigt. Där finns också chansen att hon inte ens behöver ha en D sedan utan kan gå direkt över på stor häst.

Jag har arbetat på ridskola med nästan enbart D-ponnyer och lärt barn betydligt yngre än din dotter att rida (från scratch). Det hade varken gått bättre eller sämre för de barnen på C- eller B-ponnyer.
Det är ponnyns/hästens psyke som avgör om en nybörjare kan ha kul och lära sig, inte storleken på varken ryttaren eller hästen.

Du gissade att ni skulle ha den lilla C-ponnyn i 2 år innan den blir för liten, din dotter är 11 år och 11+2=13. Därav att jag resonerade runt just en 13-åring.
 
Det är ju en sak alla barn/tonåringar får gå igenom. Skulle alla tänka som så att man ska köpa något att växa i så skulle ju ingen köpa B-ponnysar t ex, eller hur?
Varför skulle jag i sådana fall köpa D-ponny heller? Lika bra att köpa en stor häst direkt, då kan ju jag också rida.
Och jo, mentalt är det stor skillnad på en 11-åring och en 13-åring.

Nej men seriöst. Det kommer inte bli en D-ponny. Min dotter är inte tillräckligt stor eller duktig att kunna rida ihop en maxad D. Det skulle isådanafall bli att hon får åka häst istälelt för att rida ett par år och det gagnar ju verkligen ingen. Skillnaden mellan en maxad C och en liten D däremot är försumbar och till C:s fördel talar att de är billigare och oftast inte lika höga i blod som D.
OK!

Jag såg inte detta förrän nu. Jag rekommenderar di isf att titta efter en c-ponny för den summa som säljaren önskar. Det lär finnas bra sådana på marknaden också. :)
 
Jag har arbetat på ridskola med nästan enbart D-ponnyer och lärt barn betydligt yngre än din dotter att rida (från scratch). Det hade varken gått bättre eller sämre för de barnen på C- eller B-ponnyer.
Det är ponnyns/hästens psyke som avgör om en nybörjare kan ha kul och lära sig, inte storleken på varken ryttaren eller hästen.

Du gissade att ni skulle ha den lilla C-ponnyn i 2 år innan den blir för liten, din dotter är 11 år och 11+2=13. Därav att jag resonerade runt just en 13-åring.

Du får tycka precis vad du vill såklart. Min fråga här gällde inte vad för storlek av ponny/häst jag ska köpa till min dotter utan jag ville ha feedback om den specifika ponnyn vi var spekulanter på.
 
OK!

Jag såg inte detta förrän nu. Jag rekommenderar di isf att titta efter en c-ponny för den summa som säljaren önskar. Det lär finnas bra sådana på marknaden också. :)

Jag skulle fortfarande kunna tänka mig att köpa den ponny som den här tråden handlar om men då för ett kraftigt reducerat pris. Dock kommer säljaren antagligen inte gå med på att sänka priset mer så med största sannolikhet blir det ingen affär.
 
Jag skulle fortfarande kunna tänka mig att köpa den ponny som den här tråden handlar om men då för ett kraftigt reducerat pris. Dock kommer säljaren antagligen inte gå med på att sänka priset mer så med största sannolikhet blir det ingen affär.
Tråkigt i så fall.

Men jag tycker du gör rätt. Man kan ju fråga sig om säljaren själv hade köpt en ponny för över den summan den är försäkrad i?
 
Jag har arbetat på ridskola med nästan enbart D-ponnyer och lärt barn betydligt yngre än din dotter att rida (från scratch). Det hade varken gått bättre eller sämre för de barnen på C- eller B-ponnyer.
Det är ponnyns/hästens psyke som avgör om en nybörjare kan ha kul och lära sig, inte storleken på varken ryttaren eller hästen.

Du gissade att ni skulle ha den lilla C-ponnyn i 2 år innan den blir för liten, din dotter är 11 år och 11+2=13. Därav att jag resonerade runt just en 13-åring.
Men snälla ge dig. @Zoya söker efter C ponny till sin dotter som hon känner mycket väl, vet precis hur mycket ungen klarar av. Du har varken sett zoya eller henner barn.
Låt det vara :)
 
C ponny på foder låter perfekt. Många vill låna ut över vintern då det är tråkigt med häst och trivs häst och ryttare är det många som överväger att låta ponnyn stå kvar hos fodervärden ett år till.
Eller en hyrponny? Så slipper ni köpa och sälja så fort.
 
När det gäller böjprovsreaktioner ställer alla veterinärer alltid de i relation till hästens ålder, arbetsnivå, användning samt hur den ser ut i övrigt. Det är allmänt känt. Och man är betydligt mer benägen släppa igenom små, jämna reaktioner på en äldre häst, på en häst som är medelålders och i fullt arbete som som känns och ser fin ut i rörelse osv.

Som min vet sa sist angående min - hade det här varit en köp/sälj-besiktning hade jag släppt igenom henne ua. Men nu vet vi att hon haft problem, har en förändring och du känner att det fortfarande inte är riktigt hundra. Och tittar man efter det så kan man se något steg här och var där hon är lite tveksam.

Dvs just den där bedömningen av vad man ser ställt till vad det är för häst, vad man vet, hur den upplevs i arbete mm.

INGEN veterinär jag vet skulle bedöva eller spruta leder på en häst som är medelålders eller äldre, är ua på arbetsprov och upplevs besvärsfri - bara för den har engradig jämn reaktion. ALLA veterinärer jag vet skulle utreda en häst med engradig jämn reaktion om hästen är ung, gallig, inte rör sig rent eller ryttaren upplever problem.

Men ni som "aldrig" skulle acceptera reaktionerna som nämns i tråden anser alltså att allmänt vedertagna veterinära bedömningar är inkorrekta?

(Sen kan ponnyn om ett halvår med mer träning givetvis vara halt - det vet man inte)
 
Som min vet sa sist angående min - hade det här varit en köp/sälj-besiktning hade jag släppt igenom henne ua. Men nu vet vi att hon haft problem, har en förändring och du känner att det fortfarande inte är riktigt hundra. Och tittar man efter det så kan man se något steg här och var där hon är lite tveksam.
Min spontana reaktion här är att jag tycker att det är jättemärkligt att man skulle släppa igenom en häst som UA, om den har steg "här och var" där hästen är tveksam?
 
Min spontana reaktion här är att jag tycker att det är jättemärkligt att man skulle släppa igenom en häst som UA, om den har steg "här och var" där hästen är tveksam?

Om man tittar efter det - dvs om man "letar fel".

När min W hade knäledsinflammtion men VÄGRADE visa nån hälta eller böjreaktion sa den vet (en annan, annan klinik) samma sak. "Jag hade utan tvekan släppt honom igenom en besiktning ua. Men om vi ska verkligen leta fel med mikroskop eftersom vi vet att han HAR ont någonstans - så han håller emot en liiiten aning när jag böjer knäet vänster bak. Och det du beskrivit du känt ibland kan tyda på knäled"

En besiktning är ju nånstans "mittemellan", hästen ska noggrant undersökas - men man letar inte fanatiskt efter minsta fel. Och en häst som på en stenhård, ojämnt plätt i det annars mjuka ridhuset tvekar till ett steg, eller som är aningens försiktig ett steg här och var på en väldigt liten volt på asfaltshårt underlag är ju sällan något att alls bekymra sig på för en häst i full gång som är ua på böjprov, rör sig jämnt och gärna samt upplevs frisk och fräsch av ryttaren.

Skulle man leta fel med förstoringsglas på besiktningar skulle inte många hästar gå igenom. Särskilt inte i åtanke att nyare forskning visat att majoriteten av alla hästar har ett asymmetriskt rörelsemönster till och från utan att vara halta eller ha ont.
 
Min spontana reaktion här är att jag tycker att det är jättemärkligt att man skulle släppa igenom en häst som UA, om den har steg "här och var" där hästen är tveksam?

Fast det finns ju egentligen inget som heter u.a om inte pappret är helt blankt förstås. Har nog aldrig sett det dock och har haft ett antal hästar i mitt liv. En häst kan ju vara u.a på vissa moment i besiktningsintyget men att det är helt blankt utan minsta anmärkning någonstans tror jag är ovanligt.

Vad som är u.a och acceptabelt resp. oacceptabelt är ju något köparen själv måste ta ställning till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 145
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 898
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 125
Senast: Tokyo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp