Köpa valp efter tik med C-höft

Jo, det kan påverka röntgenresultat. Det finns ett flertal studier om det.

T ex i denna studie utpekas utfodring, vissa typer av motion samt hundens vikt som betydande riskfaktorer för HD och EA.

Diet, Exercise, and Weight as Risk Factors in Hip Dysplasia and Elbow Arthrosis in Labrador Retrievers | The Journal of Nutrition | Oxford Academic (oup.com)
Det här är det INGEN som har argumenterat emot. Jag tror alla här i tråden vet att miljö har VISS påverkan inklusive utfodringen.
Men åter igen så har det en liten påverkan. Du ska inte inbilla dig att den kommer att få en fin A-höft genom arv att bli en C-höft pga fodret!
Däremot så kan I VISSA FALL en höft som ligger på gränsen bli en sämre.

Det är mao riskfaktorer. Med risk menas att det just är en risk.
 
Du läser slavigt och gör egna tolkningar av text.
Jag har skrivigt I HUVUDSAK och VISS BETYDELSE. Jag har aldrig påstått miljö inte påverkar alls. Men den är inte så stor som du vill ha det till.

Men du, köp du nästa gång en hund från tvivelaktig HD:statistik och tro att du kan få HD:fri med rätt miljö :grin:

Sen kan du gärna få sluta tvåla upp länkar om sådant jag aldrig nämt, som cykling och agility.
Du svarar mig ang cykling och agility att det mest är frambenen som påverkas. Du skriver: "Det du nämner är pga armbågarna i huvudsak samt överbelastning av liggament vid överdriven motion"

Vadå? Armbågarna finns på frambenen eller var vill du ha armbågarna? :confused:🤣
 
Det här är det INGEN som har argumenterat emot. Jag tror alla här i tråden vet att miljö har VISS påverkan inklusive utfodringen.
Men åter igen så har det en liten påverkan. Du ska inte inbilla dig att den kommer att få en fin A-höft genom arv att bli en C-höft pga fodret!
Däremot så kan I VISSA FALL en höft som ligger på gränsen bli en sämre.

Det är mao riskfaktorer. Med risk menas att det just är en risk.
Större risk än du tror. 2,4 ggr högre risk med boll/pinnkastning för HD läs nedan. Det är viktigt att uppfödare upplyser sina valpköpare om detta. Du bör ta detta på allvar och inte nonchalera det.
Läs t ex den länkade studien (på svenska) citerar lite (min fetning):

"Resultaten från den tidigare enkätundersökningen visade att hundar som upprepade gånger och ofta fick springa efter bollar/pinnar så var den relativa risken för AD 3,2 gånger högre och för HD 2,4 gånger högre än för dem som inte utförde denna aktivitet (Trogen 2002)."
Microsoft Word - EEF Marie KroonText 5mars2007 Slutversion med framsida.doc

Utfodringen har mycket stor betydelse. Läs t ex Hedhammar/Sallander som jag tidigare länkade.
 
Större risk än du tror. 2,4 ggr högre risk med boll/pinnkastning för HD läs nedan. Det är viktigt att uppfödare upplyser sina valpköpare om detta. Du bör ta detta på allvar och inte nonchalera det.
Läs t ex den länkade studien (på svenska) citerar lite (min fetning):

"Resultaten från den tidigare enkätundersökningen visade att hundar som upprepade gånger och ofta fick springa efter bollar/pinnar så var den relativa risken för AD 3,2 gånger högre och för HD 2,4 gånger högre än för dem som inte utförde denna aktivitet (Trogen 2002)."
Microsoft Word - EEF Marie KroonText 5mars2007 Slutversion med framsida.doc

Utfodringen har mycket stor betydelse. Läs t ex Hedhammar/Sallander som jag tidigare länkade.
Du kan alltid hitta en studie som visar på det du tror på. Det finns studier som visar på allt och inget.

Jag har gått SKKs uppfödarutbildning och läst genetik, Sjukdomar, foderlära, säker valp och unghundsmiljö och fött upp ras med HD-program och index och haft flera av Sveriges stora uppfödare som har BRA HD/Ed-statistik som mentorer.

Jag skiter faktiskt i enskillda studier som visar på något som massor med andra studier, SKKs eget undervisningsmaterial och mycket erfarna uppfödare talar emot.
 
Du svarar mig ang cykling och agility att det mest är frambenen som påverkas. Du skriver: "Det du nämner är pga armbågarna i huvudsak samt överbelastning av liggament vid överdriven motion"

Vadå? Armbågarna finns på frambenen eller var vill du ha armbågarna? :confused:🤣

Du kan sluta göra häcklande smilysar och skriva nedlåtande. Du vinner ingen mark hos någon för det.

Jag citerade ett inlägg i huvudsak utan att öht vidröra cykling mm.

Vidare kan du nu sluta trolla mina inlägg i tråd efter tråd.
 
Du kan alltid hitta en studie som visar på det du tror på. Det finns studier som visar på allt och inget.

Jag har gått SKKs uppfödarutbildning och läst genetik, Sjukdomar, foderlära, säker valp och unghundsmiljö och fött upp ras med HD-program och index och haft flera av Sveriges stora uppfödare som har BRA HD/Ed-statistik som mentorer.

Jag skiter faktiskt i enskillda studier som visar på något som massor med andra studier, SKKs eget undervisningsmaterial och mycket erfarna uppfödare talar emot.
SKK skriver detsamma om arv och miljö. Jag har svårt att tro att SKK:s undervisningsmaterial skulle säga emot de dokument som SKK lagt ut på sin egen sida.
 
SKK citerar den studie jag lagt ut i tråden. Ur SKK Koll på HD del 1:
"I Sverige har en studie på labrador retriever* visat att alltför snabb tillväxt hos den unga hunden och motion av typen bollkastning där hunden rivstartar och tvärstannar kan trigga sjukdomen."

referens är *Referens Sallander: Sallander, M. H. et al. 2006. Diet, Exercise, and Weight as Risk Factors in Hip Dysplasia and Arthrosis in Labrador Retrievers. American Society for Nutrition, J. Nutr., 136: 2050S–2052S
Höftledsdysplasi, HD | Svenska Kennelklubben (skk.se)
 
Större risk än du tror. 2,4 ggr högre risk med boll/pinnkastning för HD läs nedan. Det är viktigt att uppfödare upplyser sina valpköpare om detta. Du bör ta detta på allvar och inte nonchalera det.
Läs t ex den länkade studien (på svenska) citerar lite (min fetning):

"Resultaten från den tidigare enkätundersökningen visade att hundar som upprepade gånger och ofta fick springa efter bollar/pinnar så var den relativa risken för AD 3,2 gånger högre och för HD 2,4 gånger högre än för dem som inte utförde denna aktivitet (Trogen 2002)."
Microsoft Word - EEF Marie KroonText 5mars2007 Slutversion med framsida.doc

Utfodringen har mycket stor betydelse. Läs t ex Hedhammar/Sallander som jag tidigare länkade.
Marie Kroon texten är ett 13 år gammalt examensarbete. Huvudsyftet med ett examensarbete är att studenten ska visa att hen kan göra en studie. I Kroons text finns det dessutom inget som stöd att risken för AD var 3,2 gånger högre och för HD 2,4 gånger högre - utan den bit du klippt ut handlarom den tidigare enkätstudie hon ska följa upp (dvs Trogen 2002). Det är inget som går att utläsa ur studien du länkar till - Kroon uttalar sig inte ens om huruvida Trogens slutsatser är verifierade eller inte. I den studie du länkar till finns en massa tabeller men inga riktigt tydliga tolkningar av dem (En slutsats materialet ger är att tyngre hundar inte har AD lika ofta som lättare - däremot har tyngre hundar HD. Bara för hundägaren att välja :confused:).

Vill du använda "forskning" för att argumentera måste det vara forskning (dvs ett ex-jobb är gränsfall) . Den ska också vara färsk (eller allmänt vedertagen). DU ska ha läst den. Vill du påstå att du har stöd för en siffra eller ett samband, så länka till STUDIEN SOM VISADE DET inte till någon som citerar den studien.
 
SKK citerar den studie jag lagt ut i tråden. Ur SKK Koll på HD del 1:
"I Sverige har en studie på labrador retriever* visat att alltför snabb tillväxt hos den unga hunden och motion av typen bollkastning där hunden rivstartar och tvärstannar kan trigga sjukdomen."

referens är *Referens Sallander: Sallander, M. H. et al. 2006. Diet, Exercise, and Weight as Risk Factors in Hip Dysplasia and Arthrosis in Labrador Retrievers. American Society for Nutrition, J. Nutr., 136: 2050S–2052S
Höftledsdysplasi, HD | Svenska Kennelklubben (skk.se)
"Trigga" dvs utlösa inte orsaka. LÄS det du lägger ut!

Ändring/Tillägg Kan vissa miljöparametrar utlösa en ärftlig sjukdom/svaghet man vill undvika i aveln, är det ett argument för att utsätta blivande avelsdjur för dem för att avslöja de genetiska sårbarheter man vill undvika
 
"Trigga" dvs utlösa inte orsaka. LÄS det du lägger ut!

Ändring/Tillägg Kan vissa miljöparametrar utlösa en ärftlig sjukdom/svaghet man vill undvika i aveln, är det ett argument för att utsätta blivande avelsdjur för dem för att avslöja de genetiska sårbarheter man vill undvika
Har inte påstått något annat än att både arv och miljö påverkar. Trigga har många synonymer; starta, utlösa, sätta igång, framkalla, provocera. m fl
 
Marie Kroon texten är ett 13 år gammalt examensarbete. Huvudsyftet med ett examensarbete är att studenten ska visa att hen kan göra en studie. I Kroons text finns det dessutom inget som stöd att risken för AD var 3,2 gånger högre och för HD 2,4 gånger högre - utan den bit du klippt ut handlarom den tidigare enkätstudie hon ska följa upp (dvs Trogen 2002). Det är inget som går att utläsa ur studien du länkar till - Kroon uttalar sig inte ens om huruvida Trogens slutsatser är verifierade eller inte. I den studie du länkar till finns en massa tabeller men inga riktigt tydliga tolkningar av dem (En slutsats materialet ger är att tyngre hundar inte har AD lika ofta som lättare - däremot har tyngre hundar HD. Bara för hundägaren att välja :confused:).

Vill du använda "forskning" för att argumentera måste det vara forskning (dvs ett ex-jobb är gränsfall) . Den ska också vara färsk (eller allmänt vedertagen). DU ska ha läst den. Vill du påstå att du har stöd för en siffra eller ett samband, så länka till STUDIEN SOM VISADE DET inte till någon som citerar den studien.
Fördelen med denna studie är att den är på svenska och jag vet att många hellre läser svenskt text än engelsk. Studien har många gedigna källor som referenser. Om du är intresserad kan du läsa dem. (30 st källor, men du kan ju välja ut några. Sallander, Hedhammar, Trogen finns med )
 
Senast ändrad:
Du får tro vad du vill.
Jag vet att jag inte är den enda här på Buke som gått Uppfödarutbildningen.
Texthäfterna från SKK om HD finns i tre delar. Jag skulle kunna tänka mig att dessa tre ingår i uppfödarutbildningen. (Se efter, du kanske har dem hemma) Del två handlar om röntgen och avläsning och del tre om avel för bättre höftleder.
 
Grejen är väl att det är omöjligt att i efterhand göra en dålig höft Bättre - alltså hunden kan aldrig få bättre höfter än den skulle ha haft oavsett hur man hanterar den? Det man kan påverka med miljö och foder är att se till att höften inte blir Sämre. En imperfekt höft kan inte bli perfekt oavsett vad man gör, den kan bara bli så lite dålig som möjligt, men en perfekt kan eventuellt bli imperfekt.
 
"Trigga" dvs utlösa inte orsaka. LÄS det du lägger ut!

Ändring/Tillägg Kan vissa miljöparametrar utlösa en ärftlig sjukdom/svaghet man vill undvika i aveln, är det ett argument för att utsätta blivande avelsdjur för dem för att avslöja de genetiska sårbarheter man vill undvika
Exakt! Växande kroppar ska röra på sig. Hundar som inte tål det ska inte avlas på!
 
Jag har en ras där man i vissa länder får avla på HD-belastade individer vilket man inte får i Sverige.

För att få ett hum om hur det skulle kunna slå i hela rasen så kollade jag utfallet av detta i Finland. De har inte Hd-index.

När jag räknade då så hade 45 % av alla hundar med minst en Hd-belastad förälder själv fått Hd. I medel i rasen hade 15 % av hundarna Hd. Dvs. 3 gånger fler hundar fick Hd om de hade minst en Hd-belastad förälder. Miljö??? Otur??

Jag tycker det syns tydligt i min ras att när det är Hd-belastade linjer inblandade i en kombination dyker det oftare upp Hd och i vissa linjer är det mycket ovanligt med Hd-överhuvudtaget. Tur/otur?
 
Grejen är väl att det är omöjligt att i efterhand göra en dålig höft Bättre - alltså hunden kan aldrig få bättre höfter än den skulle ha haft oavsett hur man hanterar den? Det man kan påverka med miljö och foder är att se till att höften inte blir Sämre. En imperfekt höft kan inte bli perfekt oavsett vad man gör, den kan bara bli så lite dålig som möjligt, men en perfekt kan eventuellt bli imperfekt.

Det stämmer inte med vad jag fått lära mig. Hos en hund utan anlag går det inte att provocera fram HD, men hos hundar med anlag påverkar miljön resultatet.

KL
Jag tycker att SKK redovisar resultatet av avel med olika kombinationer av A, B och C-höfter väldigt överskådligt i ”Utvärdering av HD-/ED-index i avelsarbetet under perioden 2012-2015”, ca 20 sidor in i rapporten.
 
Det stämmer inte med vad jag fått lära mig. Hos en hund utan anlag går det inte att provocera fram HD, men hos hundar med anlag påverkar miljön resultatet.

KL
Jag tycker att SKK redovisar resultatet av avel med olika kombinationer av A, B och C-höfter väldigt överskådligt i ”Utvärdering av HD-/ED-index i avelsarbetet under perioden 2012-2015”, ca 20 sidor in i rapporten.
Tack! Jag garderade mig lite genom att skriva 'eventuellt'. :)
Det är väl just att det inte går att förbättra en dålig höft som är det viktigaste eftersom vi pratar om hur olämpligt det är att avla på djur med sämre förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 459
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 199
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 403
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 282
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp