Köpa valp efter tik med C-höft

Men alltså... De behöver inte ha erfarenhet, kriterierna är redan satta. Det är som att lägga post i rätt brevlåda.
Det brukar vara två olika personer; valphänvisaren och webmastern. (se tex under kommitteér på eurasierklubbens hemsida)

Om en valpköpare ringer till den som kan det digitala, men inget annat än de faktiska siffror som står under varje kull så är hen inte mycket till hjälp.

Jag förväntar mig att en valphänvisare ska kunna ge info om uppfödarens mål med kullen tex om det är en kull efter arbetande linjer eller efter utställningslinjer. Jag vill också veta mer om rasen om det är en ny ras för mig. Webbmastern kan det digitala, men det andra är inget som man bara lär sig på en halvtimme. Jag förväntar mig att valpförmedlaren är en person som kan rasen utan och innan, vet vad som står i RAS och kan förklara mer, känner de flesta uppfödarna och vet vilka mål de har med sin avel.
 
Nej, miljö påverkar INTE mycket. Det finns en VISS miljöpåverkan
Arv är helt klart största delen annars hade index aldrig funkat.
Åter igen så är det där medelvärdet spelar roll.

Vet du vad medelvärde är?
Menar du medelfel? Medelvärde vet jag mycket väl vad det är. Då har vi olika uppfattningar om miljöns roll. Varför tror du att man avråder från att cykla med en valp? Varför tror du att man inte ska börja med agility för tidigt? Dessutom - det finns massor av forskning om utfodringens betydelse för ledhälsan och det är speciellt viktigt för en valp av storvuxen ras.
 
Menar du medelfel? Medelvärde vet jag mycket väl vad det är. Då har vi olika uppfattningar om miljöns roll. Varför tror du att man avråder från att cykla med en valp? Varför tror du att man inte ska börja med agility för tidigt? Dessutom - det finns massor av forskning om utfodringens betydelse för ledhälsan och det är speciellt viktigt för en valp av storvuxen ras.
Det du nämner är pga armbågarna i huvudsak samt överbelastning av liggament vid överdriven motion.
 
Menar du medelfel? Medelvärde vet jag mycket väl vad det är. Då har vi olika uppfattningar om miljöns roll. Varför tror du att man avråder från att cykla med en valp? Varför tror du att man inte ska börja med agility för tidigt? Dessutom - det finns massor av forskning om utfodringens betydelse för ledhälsan och det är speciellt viktigt för en valp av storvuxen ras.
Den lilla chansen/risken att en hund är ett undantag eller att miljön trots allt ska ha påverkat är ett av skälen till att många raser kör index och/eller att man gör som TS: kollar fler närbesläktade hundar. Ett C nära ett D är något annat än ett C bland idel A-höfter.

(eller som med min förra hund - ett A och ED 0 bland B-E och 0-2. Där var det tur att hon gjorde MH med lallare, så att inga valpar blev gjorda)
 
Sannolikheten att hitta en webbsida som var aktuell för nästan 15 år sedan är mycket liten. Det kan ha stått i en vetenskaplig artikel publicerad på t ex en amerikansk veterinärsida.
Jag är inte så intresserad av mastiffer längre att jag har lust att ägna mig åt detta just nu. Gör det du om du är intresserad.

Mitt uttryck "kan vara" är en hypotes och inget som är hugget i sten.
Bevisbördan ligger inte på mig, det var du som kom med ett påstående som är helt galet, därav också du som får komma med källa till ditt påstående, men då vet jag att du inte har källor på det påståendet alls.
 
Bevisbördan ligger inte på mig, det var du som kom med ett påstående som är helt galet, därav också du som får komma med källa till ditt påstående, men då vet jag att du inte har källor på det påståendet alls.
Förstår du inte vad en hypotes är? En hypotes är ett antagande om verkligheten. När man skriver "kan vara" så är det ett antagande, en hypotes, en möjlig förklaring bland många andra.
Man brukar inte ange källa när man föreslår något som är en hypotes.
 

Det du nämner är pga armbågarna i huvudsak samt överbelastning av liggament vid överdriven motion.
Hunden använder fyra ben för att springa. Veterinärer avråder från att cykla med unghundar pga den belastning som sker på höftleder och armbågsleder.

Agria skriver: "För hundar av sådan ras som ibland har höftledsfel eller armbågsledsfel, ska man definitivt ha hunnit röntga hunden innan cykelträning inleds."

Cykla med hund - så gör du - Agria Djurförsäkring

Även inom sporten Agility ska man vänta tills hunden vuxit klart och helst ska man ha HD-röntgat hunden först.
 
Hunden använder fyra ben för att springa. Veterinärer avråder från att cykla med unghundar pga den belastning som sker på höftleder och armbågsleder.

Agria skriver: "För hundar av sådan ras som ibland har höftledsfel eller armbågsledsfel, ska man definitivt ha hunnit röntga hunden innan cykelträning inleds."

Cykla med hund - så gör du - Agria Djurförsäkring

Även inom sporten Agility ska man vänta tills hunden vuxit klart och helst ska man ha HD-röntgat hunden först.
Handlar inte det mer om att inte belasta en hund med HD mer än den klarar av? Inte för att det skulle påverka röntgenresultat.
 
Handlar inte det mer om att inte belasta en hund med HD mer än den klarar av? Inte för att det skulle påverka röntgenresultat.
Jo, det kan påverka röntgenresultat. Det finns ett flertal studier om det.

T ex i denna studie utpekas utfodring, vissa typer av motion samt hundens vikt som betydande riskfaktorer för HD och EA.

Diet, Exercise, and Weight as Risk Factors in Hip Dysplasia and Elbow Arthrosis in Labrador Retrievers | The Journal of Nutrition | Oxford Academic (oup.com)
 
Jo, det kan påverka röntgenresultat. Det finns ett flertal studier om det.

T ex i denna studie utpekas utfodring, vissa typer av motion samt hundens vikt som betydande riskfaktorer för HD och EA.

Diet, Exercise, and Weight as Risk Factors in Hip Dysplasia and Elbow Arthrosis in Labrador Retrievers | The Journal of Nutrition | Oxford Academic (oup.com)
Jag menar att rekommendationen om att röntga innan hårdare träning troligtvis handlar om att inte belasta en hund med HD.
 
Hunden använder fyra ben för att springa. Veterinärer avråder från att cykla med unghundar pga den belastning som sker på höftleder och armbågsleder.

Agria skriver: "För hundar av sådan ras som ibland har höftledsfel eller armbågsledsfel, ska man definitivt ha hunnit röntga hunden innan cykelträning inleds."

Cykla med hund - så gör du - Agria Djurförsäkring

Även inom sporten Agility ska man vänta tills hunden vuxit klart och helst ska man ha HD-röntgat hunden först.
Du läser slavigt och gör egna tolkningar av text.
Jag har skrivigt I HUVUDSAK och VISS BETYDELSE. Jag har aldrig påstått miljö inte påverkar alls. Men den är inte så stor som du vill ha det till.

Men du, köp du nästa gång en hund från tvivelaktig HD:statistik och tro att du kan få HD:fri med rätt miljö :grin:

Sen kan du gärna få sluta tvåla upp länkar om sådant jag aldrig nämt, som cykling och agility.
 
I många raser som inte har hd-index men hälsoprogram nivå 2 för HD så är det förbjudet att använda hundar med C-höfter i avel.
Nivå 2 betyder att känd HD-status krävs för registrering av avkomma. Hundar som ingår i nivå 2 har inget förbud att avla på sämre än grad B. Vad rasklubbarna har för regler är en annan sak, men det finns inget förbud att avla på C-höfter på en ras som ingår i nivå 2 av hälsoprogrammet för HD.
 
Nivå 2 betyder att känd HD-status krävs för registrering av avkomma. Hundar som ingår i nivå 2 har inget förbud att avla på sämre än grad B. Vad rasklubbarna har för regler är en annan sak, men det finns inget förbud att avla på C-höfter på en ras som ingår i nivå 2 av hälsoprogrammet för HD.

Men det skrev jag ju inte, jag skrev "i många raser som inte har hd-index men hälsoprogram nivå 2".
 
Tråden spretar ju lite hit och dit, men så här tänker jag;

Jag skulle aldrig köpa en valp efter en hund som inte är friröntgad, och om jag fick frågan från någon som ska köpa valp så skulle jag avråda att köpa efter en sån kombination, särskilt om det är i en ras där det finns massa kombinationer som inte är med hundar belagda med höftledsfel.

Men rent teoretiskt, så är det ju ”bättre” att avla på en hund med C-höfter om typ hela släkten runt omkring är röntgade med A, än att para en hund som har A-höft, men alla runtomkring den har C.

Att avla på en hund med A-höft där nästan ingen annan i släkten är röntgad så man inte vet hur släktträdet ser ut ju också rätt feltänkt. Där får man ju anta att de andra har HD-fel, så länge man inte har några resultat alls. Och att para en hund där närmsta syskon/släkt ÄR röntgade men har dålig höftstatus, det är ju rejält feltänkt.

(och nu fokuserar jag bara på själva HD-statusen, inte alla andra delar som givetvis ska finnas hos hunden innan man avlar.)
 
Nivå 2 betyder att känd HD-status krävs för registrering av avkomma. Hundar som ingår i nivå 2 har inget förbud att avla på sämre än grad B. Vad rasklubbarna har för regler är en annan sak, men det finns inget förbud att avla på C-höfter på en ras som ingår i nivå 2 av hälsoprogrammet för HD.
Det finns ingen ras, index eller ej, som ingår i nivå 2 och har förbud att avla på C-höfter. Nivå 2 innebär att det enda krav som finns är känd HD-status. Nivå 3 innebär dock att man inte får avla på sämre än HD B. Jag talar nu alltså om registreringsreglerna, inte vad enskilda rasklubbar har valt att ha för regler för sin valphänvining, för det kan ju många gånger vara striktare än minimireglerna för registrering.
 
Det finns ingen ras, index eller ej, som ingår i nivå 2 och har förbud att avla på C-höfter. Nivå 2 innebär att det enda krav som finns är känd HD-status. Nivå 3 innebär dock att man inte får avla på sämre än HD B. Jag talar nu alltså om registreringsreglerna, inte vad enskilda rasklubbar har valt att ha för regler för sin valphänvining, för det kan ju många gånger vara striktare än minimireglerna för registrering.

Nä men sorry, menade såklart nivå 3.
 
HD är inte så enkelt som bokstäver, miljö, antal röntgade och index.
Avel är oerhört komplext.
Det finns väldigt mycket som visar på att tikar påverkar nedärvningen mer än hanen i sina avkommor. Det finns också individer och linjer som är starkare nedärvare än andra. Både åt det bättre och sämre hållet. Man har också sett att B och C generellt nedärver sämre än A även om indexet är detsamma eller tom något högre än A:höften
Två B-höfter blir sällan superbra trots bra index.

Om miljö skulle ha större inverkan på lederna hade inte HD-program och index funnits. Det hade varit helt omöjligt att göra en vettig statistik. Då skulle man också kunna dra den slutsatsen att vissa kennlar och tom raser skulle ha en jäkla otur med att få dåliga valpköpare som felutfodrar och motionerar sönder sina valpar vliket säger sig själv att så går det givetvis inte till :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 473
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 420
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 381
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp