Köpa valp efter tik med C-höft

I många raser som inte har hd-index men hälsoprogram nivå 2 för HD så är det förbjudet att använda hundar med C-höfter i avel. Du kan också läsa HD-utredningen samt den här texten om hd-index https://www.skk.se/sv/uppfodning/ha...hd-och-ed/fragor--svar-om-index/vad-ar-index/.

Jag klipper ut följande citat i ditt inlägg: "Med HD-index blir det uppenbart att det finns C-hundar med bättre avelsvärde än en del A-hundar, varför en tolkning enbart baserad på avelsdjurens fenotyp från rutinmässig screening riskerar att bli både osäker och felaktig. Även i raser som ännu inte har tillgång till index kan ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat vara skäl att misstänka att en individ med grad C- inte behöver vara genetiskt sämre än hundar med exempelvis grad B i genomsnitt är."

Då HD-index inte finns i sankt bernhard så är den första meningen irrelevant. Då det inte finns "ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat" i den aktuella kullen heller, så är även resten av det citatet helt irrelevant för frågan.
Det är sant när det gäller svensk uppfödning. Man måste inte hålla sig inom Sveriges gränser. Det kan vara intressant ändå för de som är intresserade av hur SKK tolkar HD generellt. Uppfattningen i tråden är att de flesta ser ett C-resultat som otänkbart, djurplågeri, ett absolut no-no. Det finns fler sätt att se på HD-resultat. Man ska inte stirra sig blind på en bokstav. :)
Jag tror att jag har läst din länk tidigare, men ska kika på den igen.
 
Du verkar missförstå poängen med valphänvisning.
Inom min rasklubb till exempel så finns det två nivåer av valphänvisning; delvis och full. Dessa har specifika kriterier som är etablerade av rasklubben; uppfyller kombon inte dessa så får de ingen valphänvisning. Uppfödarna själva ansöker om valphänvisning via hemsidan.

Det är alltså absolut ingen person som sitter och väljer ut kullar. Det är fasta kriterier som uppfödarna måste följa om de vill ha valphänvisning. Annars får de det inte.
Självklart! Hur kan du tro att jag tror det? Jag läser ofta rasklubbars hemsidor. Det är klart att de har krav på vilka kullar som får stå där. Första kravet är att uppfödaren är medlem. Kullen ska följa RAS, redovisa resultat på hälsotester som rasklubben kräver, genomförda ev MH ska stå. Inavelsgrad och HD-index om sån finns. Tidigare ev kullar och ofta reg.nr så man kan kolla själv.
Valpförmedlare kan det också kallas. Den som ansvarar för sidan är inte en random webbadministratör utan personen måste vara insatt i allt som förmedlas på sidan. Valpköparen kan behöva veta t ex vilka kullar som är avlade för jakt, drag eller utställning. Det framgår inte per automatik.
 
Självklart! Hur kan du tro att jag tror det? Jag läser ofta rasklubbars hemsidor. Det är klart att de har krav på vilka kullar som får stå där. Första kravet är att uppfödaren är medlem. Kullen ska följa RAS, redovisa resultat på hälsotester som rasklubben kräver, genomförda ev MH ska stå. Inavelsgrad och HD-index om sån finns. Tidigare ev kullar och ofta reg.nr så man kan kolla själv.
Valpförmedlare kan det också kallas. Den som ansvarar för sidan är inte en random webbadministratör utan personen måste vara insatt i allt som förmedlas på sidan. Valpköparen kan behöva veta t ex vilka kullar som är avlade för jakt, drag eller utställning. Det framgår inte per automatik.
Jo. Det kan visst vara random webbadministratörer som bara följer riktlinjerna som getts tills dem.
 
Det är sant när det gäller svensk uppfödning. Man måste inte hålla sig inom Sveriges gränser. Det kan vara intressant ändå för de som är intresserade av hur SKK tolkar HD generellt. Uppfattningen i tråden är att de flesta ser ett C-resultat som otänkbart, djurplågeri, ett absolut no-no. Det finns fler sätt att se på HD-resultat. Man ska inte stirra sig blind på en bokstav. :)
Jag tror att jag har läst din länk tidigare, men ska kika på den igen.
Problemet med att avla på en C-höft är att det finns olika anledningar till att få ett C.
Ja, det kan vara så simpelt som en slapp höft = inget problem för hunden om den hålls musklad. Men det kan också bero på artos som är mycket skadligt och ärftlig och som bara kommer förvärras. Inget som någon vettig avlare vill ha.
En C-höft kan också ligga nära D.
Spannet för A är snävt.
Spannet för B lite bredare.
Spannet för C ännu bredare och därför kan höften var ganska långt ifrån en B-höft och ännu längre ifrån en A.
Därför är medeltalet viktigare än A, B och C och indexsifran.

Förstår du?
 
Problemet med att avla på en C-höft är att det finns olika anledningar till att få ett C.
Ja, det kan vara så simpelt som en slapp höft = inget problem för hunden om den hålls musklad. Men det kan också bero på artos som är mycket skadligt och ärftlig och som bara kommer förvärras. Inget som någon vettig avlare vill ha.
En C-höft kan också ligga nära D.
Spannet för A är snävt.
Spannet för B lite bredare.
Spannet för C ännu bredare och därför kan höften var ganska långt ifrån en B-höft och ännu längre ifrån en A.
Därför är medeltalet viktigare än A, B och C och indexsifran.

Förstår du?
Det kan även vara som med Tinja, att när min mor ringde SKK angående hennes C-höft då kunde de inte ge något svar. Vinklarna var bra, tätheten var bra, djupet var bra. Men hon fick C på ena höften ändå.
 
Åter igen; du missförstår. Rasklubben har redan satt kriterierna. Det enda någon som arbetar med hemsidan behöver göra är att följa dem; vilket är väldigt enkelt.
Ok, självklart att en webmaster utför det digitala så att hemsidan fungerar, men det är inte samma sak som att ge information om valpkullar, rasen mm. En webmaster kan vara vem som helst utan erfarenhet av rasen om man inte råkar ha en kunnig person i rasklubben som kan både och.
 
Det kan även vara som med Tinja, att när min mor ringde SKK angående hennes C-höft då kunde de inte ge något svar. Vinklarna var bra, tätheten var bra, djupet var bra. Men hon fick C på ena höften ändå.
Hon kan ju ha legat mycket nära B. De har ju ett "gradverktyg" att gå efter men SKK borde ju kunna svara på sin bedömning. Du fick ingen vidare info på brevet hem?
 
Ok, självklart att en webmaster utför det digitala så att hemsidan fungerar, men det är inte samma sak som att ge information om valpkullar, rasen mm. En webmaster kan vara vem som helst utan erfarenhet av rasen om man inte råkar ha en kunnig person i rasklubben som kan både och.
Men alltså... De behöver inte ha erfarenhet, kriterierna är redan satta. Det är som att lägga post i rätt brevlåda.
 
Hon kan ju ha legat mycket nära B. De har ju ett "gradverktyg" att gå efter men SKK borde ju kunna svara på sin bedömning. Du fick ingen vidare info på brevet hem?
Ingen alls. Det var därför mor min ringde och frågade, men de kunde inte ge någon förklaring. Bara att vi borde acceptera.
 
Hum..då hade jag nog fasiken skickat till Nordiska rådet. Det hade varit värt de 800:- (säkert lite dyrare nu) för att ha chansen till ett friande.
Det gjorde vi! Dock vet vi inte om de skickade de nya bilderna när Tinja var 3 eller om de skickade de gamla, men oavsett så har de vägrat delge anledningen till graderingen baserat på de officiella parametrarna. Hon fick samma resultat som innan, utan någon kommentar. En av Sveriges bästa HD-röntgare sa att hen skulle bli förvånad om hon fick annat än A.

Vi har bara velat veta varför, men SKK har inte velat berätta.
 
Det gjorde vi! Dock vet vi inte om de skickade de nya bilderna när Tinja var 3 eller om de skickade de gamla, men oavsett så har de vägrat delge anledningen till graderingen baserat på de officiella parametrarna. Hon fick samma resultat som innan, utan någon kommentar. En av Sveriges bästa HD-röntgare sa att hen skulle bli förvånad om hon fick annat än A.

Vi har bara velat veta varför, men SKK har inte velat berätta.

Vad knepigt! Där hade man ju verkligen velat veta vad som gjorde att resultatet blev C.
 
Vad knepigt! Där hade man ju verkligen velat veta vad som gjorde att resultatet blev C.
Precis. Hade de sagt att djupet inte var bra, eller att tätheten inte var bra, eller att det fanns pålagringar, då hade det varit en helt annan sak. Men de har redan sagt att djupet, tätheten och avsaknaden av pålagringar är bra. Så vi vet fortfarande inte varför hon fick C på ena höften.
 
Det gjorde vi! Dock vet vi inte om de skickade de nya bilderna när Tinja var 3 eller om de skickade de gamla, men oavsett så har de vägrat delge anledningen till graderingen baserat på de officiella parametrarna. Hon fick samma resultat som innan, utan någon kommentar. En av Sveriges bästa HD-röntgare sa att hen skulle bli förvånad om hon fick annat än A.

Vi har bara velat veta varför, men SKK har inte velat berätta.
De ska ha skickat båda plåtarna till nordiska. Det är i alla fall så de gör nu.
 
Precis. Hade de sagt att djupet inte var bra, eller att tätheten inte var bra, eller att det fanns pålagringar, då hade det varit en helt annan sak. Men de har redan sagt att djupet, tätheten och avsaknaden av pålagringar är bra. Så vi vet fortfarande inte varför hon fick C på ena höften.

Tinja är väl en toppenhund dessutom? Tänker att man kanske vill ha möjlighet att avla och då känns det ju synd att få ett C för ingenting 🤔.
 
Problemet med att avla på en C-höft är att det finns olika anledningar till att få ett C.
Ja, det kan vara så simpelt som en slapp höft = inget problem för hunden om den hålls musklad. Men det kan också bero på artos som är mycket skadligt och ärftlig och som bara kommer förvärras. Inget som någon vettig avlare vill ha.
En C-höft kan också ligga nära D.
Spannet för A är snävt.
Spannet för B lite bredare.
Spannet för C ännu bredare och därför kan höften var ganska långt ifrån en B-höft och ännu längre ifrån en A.
Därför är medeltalet viktigare än A, B och C och indexsifran.

Förstår du?
Jodå, allt det där vet jag. Du glömde en viktig omständighet: miljöpåverkan. Hunden HD-röntgas vid 12 eller 18 mån och tiden dessförinnan påverkar mycket hur resultatet blir.

Ex två ägare har varsin valp med samma genetiska förutsättningar. Den ena ägaren är noga med att inte utsätta den växande valpen för alltför stor fysisk påfrestning, hen håller valpen smärt och utfodrar med lämpligt foder som inte är för energirikt och som har rätt balans av de viktiga mineralerna kalcium/fosfor.
Den andre ägaren cyklar med valpen, bor i ett höghus och går upp och nerför en massa trappor flera ggr/dag. Dessutom utfodrar hen med ett olämpligt foder och låter valpen bli fet. Valpen växer fort och HD-resultatet påverkas till det sämre. Samma gener men olika resultat vid röntgen. Man ska inte stirra sig blind på en bokstav! Ta in allt och bedöm därefter! 🙃
 
Jodå, allt det där vet jag. Du glömde en viktig omständighet: miljöpåverkan. Hunden HD-röntgas vid 12 eller 18 mån och tiden dessförinnan påverkar mycket hur resultatet blir.

Ex två ägare har varsin valp med samma genetiska förutsättningar. Den ena ägaren är noga med att inte utsätta den växande valpen för alltför stor fysisk påfrestning, hen håller valpen smärt och utfodrar med lämpligt foder som inte är för energirikt och som har rätt balans av de viktiga mineralerna kalcium/fosfor.
Den andre ägaren cyklar med valpen, bor i ett höghus och går upp och nerför en massa trappor flera ggr/dag. Dessutom utfodrar hen med ett olämpligt foder och låter valpen bli fet. Valpen växer fort och HD-resultatet påverkas till det sämre. Samma gener men olika resultat vid röntgen. Man ska inte stirra sig blind på en bokstav! Ta in allt och bedöm därefter! 🙃
Nej, miljö påverkar INTE mycket. Det finns en VISS miljöpåverkan
Arv är helt klart största delen annars hade index aldrig funkat.
Åter igen så är det där medelvärdet spelar roll.

Vet du vad medelvärde är?
 
Tinja är väl en toppenhund dessutom? Tänker att man kanske vill ha möjlighet att avla och då känns det ju synd att få ett C för ingenting 🤔.
Ja, hon är verkligen den bästa Aussie jag träffat (utöver hennes pappa och de syskon jag träffat) och jag tvekar inte alls över att avla på henne. Mentaliteten hos henne och hennes släkt (utöver funktionell päls, hälsosamma tänder och klor, ingen epilepsi etc) behövs verkligen inom aussieaveln.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 418
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 381
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp