Bukefalos 28 år!

Köpa valp efter tik med C-höft

Jag håller med dig. Enl den RAS som fortfarande ligger uppe så var HD inget stort problem (uppdat 2013) och den goda utvecklingen har enligt din koll fortsatt fram tills idag.

Från deras RAS (2013):

"Från att ha legat på över 85 % HD är det i dag inget direkt problem och avlivningsfrekvensen är i princip borta."

Intressant är också den sjukdomsstatistik som finns från försäkringsbolaget. HD-ligger som åkomma nr 7 av 8. Visserligen inte så stort antal, men det säger en del iaf. Så här står det:

"De mest frekventa åkommor sammanslaget alla försäkringsbolagen:
Förlossnings komplikationer
Magsäcksomvridning
Hjärtat (kardiomyopati)
Öron
Andning/nedre luftvägarna
Fukteksem
Rörelser (hältor, korsband, HD)
Urin/njurar"
De presenterar inget stöd för att HD sjunkit från 85% till obefintligt. De äldsta siffrorna 1990 visar ca 95 HD UA + grad 1 samt ca 40 hundar med högre grad HD. De nyaste siffrorna 2012 visar 2 HD A och 2 HD D och E (dvs 50% belastade). 2011 23 grad A och B, 18 grad C och D (varav 9 D så minst 43% av de testade belastade). Så ur siffermaterialet och graferna kan man inte utläsa någon gradvis förbättring av HD-statusen. Och detta är utifrån det material de själva publicerar som stöd.

Grafiken och tabellerna visar ett sjunkande antal hundar med känd HD- och ED-status. De sista åren är de så få att jag skulle vara tveksam om man kan se någon statistiskt säkerställd trend på utvecklingen.

Man skriver också i samma dokument på sid 15 "Det är svårt att utläsa med denna statistiken hur det egentligen är med HD på rasen då antalet röntgade är väldigt låg" och ändå skriver man på sidan 14 hur mycket bättre statusen blivit.

På sid 15-16 skriver man också hur avelsdjur med okänd HD- och ED-status används (men hur kan de hundarna registreras?) O_o

Några uppgifter om orsaker till avlivning ger de inte (bara att det inte sker pga HD längre, vilket läsaren då antas acceptera utan vidare stöd). Enligt RAS är medelåldern 7-8 år - men Agria betalade ut livförsäkring vid i snitt 4 års ålder (vilket förklaras med få försäkrade hundar. 200-500 :confused:). Det anges inte att listan på åkommor är uppställd efter något slags frekvens. Det vore underligt om förlossningskomplikationer och magsäcksomvridning vore de vanligast orsakerna att vända sig till veterinär.

Så jag kan faktiskt inte se stöd för att HD inte är ett problem i RAS.
 
De presenterar inget stöd för att HD sjunkit från 85% till obefintligt. De äldsta siffrorna 1990 visar ca 95 HD UA + grad 1 samt ca 40 hundar med högre grad HD. De nyaste siffrorna 2012 visar 2 HD A och 2 HD D och E (dvs 50% belastade). 2011 23 grad A och B, 18 grad C och D (varav 9 D så minst 43% av de testade belastade). Så ur siffermaterialet och graferna kan man inte utläsa någon gradvis förbättring av HD-statusen. Och detta är utifrån det material de själva publicerar som stöd.

Grafiken och tabellerna visar ett sjunkande antal hundar med känd HD- och ED-status. De sista åren är de så få att jag skulle vara tveksam om man kan se någon statistiskt säkerställd trend på utvecklingen.

Man skriver också i samma dokument på sid 15 "Det är svårt att utläsa med denna statistiken hur det egentligen är med HD på rasen då antalet röntgade är väldigt låg" och ändå skriver man på sidan 14 hur mycket bättre statusen blivit.

På sid 15-16 skriver man också hur avelsdjur med okänd HD- och ED-status används (men hur kan de hundarna registreras?) O_o

Några uppgifter om orsaker till avlivning ger de inte (bara att det inte sker pga HD längre, vilket läsaren då antas acceptera utan vidare stöd). Enligt RAS är medelåldern 7-8 år - men Agria betalade ut livförsäkring vid i snitt 4 års ålder (vilket förklaras med få försäkrade hundar. 200-500 :confused:). Det anges inte att listan på åkommor är uppställd efter något slags frekvens. Det vore underligt om förlossningskomplikationer och magsäcksomvridning vore de vanligast orsakerna att vända sig till veterinär.

Så jag kan faktiskt inte se stöd för att HD inte är ett problem i RAS.

Nu minns jag inte siffrorna exakt. Men min rasklubb gick ut med en skrivelse angående kennelstatistik på HD. För att för att kunna ge någorlunda säker redovisning skulle man iaf ha 50 avkommor och av dessa behövde mer än hälften vara röntgade. Hur många fler än hälften minns jag inte. Jag hade 98% röntgat men färre födda än 50 valpar så jag kom inte med iaf.

Så jag har väldigt svårt att tro att det går att utläsa någonting av SBs statistik om HD med så otroligt få röntgade individer. Det är ju typ bara 2-3 kullar som ingår i statistiken om man ser till antalet. Och det är väl de mest seriösa som låter röntga, de som har varit så noggranna de bara går. Övriga har låtit bli.
 
Skillnaden mellan en B- och en C-höft kan vara mycket liten. Jag läste en en diskussion på ett hundforum om att det också kan bero på vem som läser av röntgenbilden. Avläsaren kan vara mer eller mindre skicklig. I diskussionen skrevs också att en del röntgar HD flera gånger, men lägger inte in resultaten direkt, utan väntar och ser om en senare röntgen ger bättre resultat.
Någon skrev i tråden om att man kunde röntga utomlands och det kanske är det som menas. Hur är det i Sverige? Kan man låta bli att dokumentera resultatet av en HD-röntgen och invänta ett senare ev bättre röntgenresultat? Ni som är uppfödare vad säger ni?
 

Det vore underligt om förlossningskomplikationer och magsäcksomvridning vore de vanligast orsakerna att vända sig till veterinär.
Magomvridning är en av de främsta dödsorsakerna hos hundar, näst cancer för vissa raser. De flesta storvuxna raser med hög och djup bröstkorg är hårt drabbade. På denna sida står sankt bernhardshund som ras nr 2 med störst risk att drabbas (efter grand danois):

More Information - Health & Wellbeing (stbernard.org.au)

Understanding inherited causes of canine bloat -- ScienceDaily
 
Skillnaden mellan en B- och en C-höft kan vara mycket liten. Jag läste en en diskussion på ett hundforum om att det också kan bero på vem som läser av röntgenbilden. Avläsaren kan vara mer eller mindre skicklig. I diskussionen skrevs också att en del röntgar HD flera gånger, men lägger inte in resultaten direkt, utan väntar och ser om en senare röntgen ger bättre resultat.
Någon skrev i tråden om att man kunde röntga utomlands och det kanske är det som menas. Hur är det i Sverige? Kan man låta bli att dokumentera resultatet av en HD-röntgen och invänta ett senare ev bättre röntgenresultat? Ni som är uppfödare vad säger ni?
Idag går det inte att mörka alls, eftersom man beställer och betalar för avläsningen innan man röntgar hunden. Här kan du läsa mer om det.
Förr förekom det att en del valde att inte betala för avläsningen om det såg dåligt ut, men SKK löste det genom att ändå lägga ut resultatet om det inte var fritt. Ville man ha sitt fria resultat registrerat så fick man dock betala.
Om man förhandsröntgar, alltså röntgar hunden innan den har åldern inne för officiell avläsning, så kan man ju välja att inte skicka in det och då kan man även välja att inte röntga på riktigt om det ser dåligt ut. Å andra sidan så kan du aldrig få en gradering av lederna på det sättet, utan då måste du skicka in till SKK och resultatet kommer att läggas ut på HundData som preliminärt. Om hunden har så dåliga höfter att den måste avlivas så brukar försäkringsbolaget kräva officiell avläsning för att betala ut livbeloppet (eller preliminär avläsning om hunden är under 12 eller 18 månader, beroende på ras).
 
Magomvridning är en av de främsta dödsorsakerna hos hundar, näst cancer för vissa raser. De flesta storvuxna raser med hög och djup bröstkorg är hårt drabbade. På denna sida står sankt bernhardshund som ras nr 2 med störst risk att drabbas (efter grand danois):

More Information - Health & Wellbeing (stbernard.org.au)

Understanding inherited causes of canine bloat -- ScienceDaily
Sedan kommer nästa fråga hur kopplar det till HD? Att st bernard har andra hälsoproblem som leder många av dem till en förtidig död är ju knappast ett argument gör att acceptera dålig ledstatus.

(Mitt argument var att listan i RAS inte sa särskilt mycket om hur frekvent hundarna fick problem av hd)
 
Jag skulle ta kontakt med valpsamordnare i rasklubben och diskutera detta. Ett tips är också att gå med i en facebook-grupp för rasen och fråga om hälsoläget. Då får du svar direkt av ägare.

Anledningar till att man avlar på sämre höfter kan vara att rasklubben vill undvika genflykt i stammen och att rasen inte belastar höfterna så mycket i rörelse utan mer frambenen. (Det var så med en annan mastiffras jag var intresserad av tidigare). Gener som förloras går inte att få tillbaka och det kan vara värdefulla gener som finns i dessa avelshundar. Det föds inte så många valpar per år av sankt bernardshundar och rasklubben skriver att tendensen är att det fortsätter minska. Senaste RAS har några år på nacken, men så står det i den som finns på SKK:s sida.

Du kan ju också fråga om rasens sjukdomsstatistik hos försäkringsbolagen. Sankt bernardshund lever inte så länge (8-10 år max), så det kan vara så att de dör av andra orsaker än höftledsproblem.
Lycka till! Hoppas att du snart hittar din valp!

Vänta lite nu. Menar du på riktigt att höfterna inte belastas så mycket i rörelse?
När belastas de då? När hunden är stilla? För någon gång belastas de ju eftersom HD bevisligen spelar roll.

Den här gången får du gärna länka en ventenskaplig källa på detta påstående.

Hade du en vetenskaplig källa till ditt påstående @nilie ? Nu har du ju ändå haft tid att svara ganska mycket mer i tråden...
 
Sedan kommer nästa fråga hur kopplar det till HD? Att st bernard har andra hälsoproblem som leder många av dem till en förtidig död är ju knappast ett argument gör att acceptera dålig ledstatus.

(Mitt argument var att listan i RAS inte sa särskilt mycket om hur frekvent hundarna fick problem av hd)
Jag menar att det är sannolikt att man har lagt ut åkommor som krävt veterinärbehandling i ordningen den mest frekventa överst. (Du trodde inte det) Magomvridning så högt upp som på andra plats tyder på att det mest frekventa ligger överst och HD på 7:e plats av 8 åkommor. Jag skulle vara mer rädd för magomvridning än HD-problem i rasen st bernhards om jag hade en sådan hund.
Detta betyder inte att jag skulle acceptera dålig ledstatus.
 
Jag kan se stora internkonflikter mellan kennlar om någon ska tala om var parningar gjorts och var kullar är på gång innan det gått ut offentligt. Det skulle skapa en hets att publisera nyheter innan man känner sig redo för det och skapa en tävlan om valpköpare (i vissa raser)
Ser att det på ett flertal rasklubbar finns rubriker med "parade tikar" och "planerade kullar" så det är på inget sätt hemligt. Ex:
Valpar/Parade - Svenska Norwichterrierklubben
 
För typ gång nr 10.
ValphänVISNING....jag har skrivit det massor av gånger nu och förklarat skillnaden mot valphänvisARE.
Har du inte förstått skillnaden på person och webbsida?
Valphänvisare är en person som arbetar med valphänvisning. I svenska språket är ord som slutar med are ofta en person. Jämför:
En teckning görs av en tecknare. En vandring görs av en vandrare. En valphänvisning görs av en valphänvisare. På många sidor står telnr och mejl till en valphänvisare på sidan för valphänvisning.
 
Hade du en vetenskaplig källa till ditt påstående @nilie ? Nu har du ju ändå haft tid att svara ganska mycket mer i tråden...
Sannolikheten att hitta en webbsida som var aktuell för nästan 15 år sedan är mycket liten. Det kan ha stått i en vetenskaplig artikel publicerad på t ex en amerikansk veterinärsida.
Jag är inte så intresserad av mastiffer längre att jag har lust att ägna mig åt detta just nu. Gör det du om du är intresserad.

Mitt uttryck "kan vara" är en hypotes och inget som är hugget i sten.
 
Mer i ämnet från SKK om någon är intresserad. Läs gärna hela skrivelsen för bättre sammanhanhang. Citerar några rader (min fetning):

..."Tvärtom finns, som tidigare nämnts, forskning som visar att risken för hundar med lindrig dysplasi att utveckla kliniska problem är låg (Malm et al. Prev. Vet. Med. 93 (2010) 222-232). Den avvikelse i passform som HD-grad C innebär bör enligt vår mening således inte klassas som en sjukdom eller ett funktionshinder, såtillvida inte hunden även uppvisar kliniska symptom."

"Med HD-index blir det uppenbart att det finns C-hundar med bättre avelsvärde än en del A-hundar, varför en tolkning enbart baserad på avelsdjurens fenotyp från rutinmässig screening riskerar att bli både osäker och felaktig. Även i raser som ännu inte har tillgång till index kan ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat vara skäl att misstänka att en individ med grad C- inte behöver vara genetiskt sämre än hundar med exempelvis grad B i genomsnitt är."

"Ett generellt förbud mot att använda hundar med HD-grad C blir sammanfattningsvis med största sannolikhet kontraproduktivt för avelsarbetet mot bättre ledstatus, med en ökad användning av oröntgade avelsdjur och negativ utveckling av ledhälsan över tid."


skrivelse-avseende-avel-med-hundar-diagnosticerade-med-hd160912.pdf (skk.se)
 
Mer i ämnet från SKK om någon är intresserad. Läs gärna hela skrivelsen för bättre sammanhanhang. Citerar några rader (min fetning):

..."Tvärtom finns, som tidigare nämnts, forskning som visar att risken för hundar med lindrig dysplasi att utveckla kliniska problem är låg (Malm et al. Prev. Vet. Med. 93 (2010) 222-232). Den avvikelse i passform som HD-grad C innebär bör enligt vår mening således inte klassas som en sjukdom eller ett funktionshinder, såtillvida inte hunden även uppvisar kliniska symptom."

"Med HD-index blir det uppenbart att det finns C-hundar med bättre avelsvärde än en del A-hundar, varför en tolkning enbart baserad på avelsdjurens fenotyp från rutinmässig screening riskerar att bli både osäker och felaktig. Även i raser som ännu inte har tillgång till index kan ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat vara skäl att misstänka att en individ med grad C- inte behöver vara genetiskt sämre än hundar med exempelvis grad B i genomsnitt är."

"Ett generellt förbud mot att använda hundar med HD-grad C blir sammanfattningsvis med största sannolikhet kontraproduktivt för avelsarbetet mot bättre ledstatus, med en ökad användning av oröntgade avelsdjur och negativ utveckling av ledhälsan över tid."


skrivelse-avseende-avel-med-hundar-diagnosticerade-med-hd160912.pdf (skk.se)

I många raser som inte har hd-index men hälsoprogram nivå 2 för HD så är det förbjudet att använda hundar med C-höfter i avel. Du kan också läsa HD-utredningen samt den här texten om hd-index https://www.skk.se/sv/uppfodning/ha...hd-och-ed/fragor--svar-om-index/vad-ar-index/.

Jag klipper ut följande citat i ditt inlägg: "Med HD-index blir det uppenbart att det finns C-hundar med bättre avelsvärde än en del A-hundar, varför en tolkning enbart baserad på avelsdjurens fenotyp från rutinmässig screening riskerar att bli både osäker och felaktig. Även i raser som ännu inte har tillgång till index kan ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat vara skäl att misstänka att en individ med grad C- inte behöver vara genetiskt sämre än hundar med exempelvis grad B i genomsnitt är."

Då HD-index inte finns i sankt bernhard så är den första meningen irrelevant. Då det inte finns "ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat" i den aktuella kullen heller, så är även resten av det citatet helt irrelevant för frågan.
 
Valphänvisare är en person som arbetar med valphänvisning. I svenska språket är ord som slutar med are ofta en person. Jämför:
En teckning görs av en tecknare. En vandring görs av en vandrare. En valphänvisning görs av en valphänvisare. På många sidor står telnr och mejl till en valphänvisare på sidan för valphänvisning.

Eftersom du om och om igen missar poängen så ger jag upp. Behåll din tro.
 
Valphänvisare är en person som arbetar med valphänvisning. I svenska språket är ord som slutar med are ofta en person. Jämför:
En teckning görs av en tecknare. En vandring görs av en vandrare. En valphänvisning görs av en valphänvisare. På många sidor står telnr och mejl till en valphänvisare på sidan för valphänvisning.
Du verkar missförstå poängen med valphänvisning.
Inom min rasklubb till exempel så finns det två nivåer av valphänvisning; delvis och full. Dessa har specifika kriterier som är etablerade av rasklubben; uppfyller kombon inte dessa så får de ingen valphänvisning. Uppfödarna själva ansöker om valphänvisning via hemsidan.

Det är alltså absolut ingen person som sitter och väljer ut kullar. Det är fasta kriterier som uppfödarna måste följa om de vill ha valphänvisning. Annars får de det inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 509
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 463
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp