Köpa valp efter tik med C-höft

Jag kan se stora internkonflikter mellan kennlar om någon ska tala om var parningar gjorts och var kullar är på gång innan det gått ut offentligt. Det skulle skapa en hets att publisera nyheter innan man känner sig redo för det och skapa en tävlan om valpköpare (i vissa raser)
 
Jag kan se stora internkonflikter mellan kennlar om någon ska tala om var parningar gjorts och var kullar är på gång innan det gått ut offentligt. Det skulle skapa en hets att publisera nyheter innan man känner sig redo för det och skapa en tävlan om valpköpare (i vissa raser)

Japp, plus att det skulle skapa ett sug mot inte ännu publicerade valpplaner som då skulle kunna få en lång kölista
innan andra ens kommit ut med att det är valpar på G - de kennlarna som blir "tipsade om" får ju en gräddfil som de kanske inte alls förtjänar (de kanske inte alls följer alla hälsokrav/valphänvisningskrav för den rasen).
 
Senast ändrad:
Jag kan se stora internkonflikter mellan kennlar om någon ska tala om var parningar gjorts och var kullar är på gång innan det gått ut offentligt. Det skulle skapa en hets att publisera nyheter innan man känner sig redo för det och skapa en tävlan om valpköpare (i vissa raser)
Du kanske har en ras med många kullar per år och där det finns ett överskott av valpar. Då blir det förstås knepigare och kan tolkas subjektivt om någon uppfödare nämns. Den raser jag tittat på har få kullar och man får vara ute i mycket god tid om man är intresserad. Det kanske inte alls är någon kull på gång inom den närmaste tiden.
 
Japp, plus att det skulle skapa ett sug mot inte ännu publicerade valpplaner som då skulle kunna en lång kölista
innan andra ens kommit ut med att det är valpar på G - de kennlarna som blir "tipsade om" får ju en gräddfil som de kanske inte alls förtjänar (de kanske inte alls följer alla hälsokrav/valphänvisningskrav för den rasen).
Det finns krav för att få stå på listan. Kullarna ska följa rasrekommendationerna. Om det någon enstaka gång står med någon som inte följer RAS så står det tydligt utskrivet. Samma regler bör rimligtvis gälla för alla raser i SKK.
 
Du kanske har en ras med många kullar per år och där det finns ett överskott av valpar. Då blir det förstås knepigare och kan tolkas subjektivt om någon uppfödare nämns. Den raser jag tittat på har få kullar och man får vara ute i mycket god tid om man är intresserad. Det kanske inte alls är någon kull på gång inom den närmaste tiden.

Nej det har jag inte och jag har gett en fullt rimlig förklaring som gäller oavsett hur hårt tryck det är på valpar.
 
Du kanske har en ras med många kullar per år och där det finns ett överskott av valpar. Då blir det förstås knepigare och kan tolkas subjektivt om någon uppfödare nämns. Den raser jag tittat på har få kullar och man får vara ute i mycket god tid om man är intresserad. Det kanske inte alls är någon kull på gång inom den närmaste tiden.
Varför kan man inte själv ta kontakt med den kennel man är intresserad av och fråga om de har en parning på G i så fall? Särskilt i en ras med få individer i landet tänker jag.
 
Japp, plus att det skulle skapa ett sug mot inte ännu publicerade valpplaner som då skulle kunna få en lång kölista
innan andra ens kommit ut med att det är valpar på G - de kennlarna som blir "tipsade om" får ju en gräddfil som de kanske inte alls förtjänar (de kanske inte alls följer alla hälsokrav/valphänvisningskrav för den rasen).
Som fd uppfödare har jag mycket svårt att tro att någon uppfödare skulle vara bekväm med ett sådant system.
 
Varför kan man inte själv ta kontakt med den kennel man är intresserad av och fråga om de har en parning på G i så fall? Särskilt i en ras med få individer i landet tänker jag.
Precis.
Ett sådant system skulle innebära att folk börjar höra av sig för att få en valp snabbt och närmast, inte rätt valp.

Det säger sig själv att det är mycket seriösare att intressenter själva får slå bland kennlarna i registret och ringa runt och prata med flera. Jag tror faktiskt inte att de skulle göra det om de blev tipsade kennlar som hade valpar på G eller vilka kennlar som finns i ett vist område.
 
Det finns krav för att få stå på listan. Kullarna ska följa rasrekommendationerna. Om det någon enstaka gång står med någon som inte följer RAS så står det tydligt utskrivet. Samma regler bör rimligtvis gälla för alla raser i SKK.
Vilken lista menar du nu? Tidigare har du talat om ännu en publicerade planer.

Om det du har syftat på är att klubben har en lista för väntade kullar är det ju inget konstigt. Det har min rasklubb. Uppfödarna får lägga in kullarna tidigast fyra veckor före förväntad födsel och kullarna ska naturligtvis följa reglerna för klubbens valpförmedling (vilka är betydligt tuffare än registreringskraven). Men att upprätthålla en sådan lista behövs ingen speciell valphänvisare för. I min klubb görs det av webbmastern tror jag och om någon mer behövs för att hålla styr på listorna är det ju en helt administrativ person som klarar av att stämma av kullen mot valpförmedlingens krav och uppdatera sidan, inget annat.
 
Vilken lista menar du nu? Tidigare har du talat om ännu en publicerade planer.

Om det du har syftat på är att klubben har en lista för väntade kullar är det ju inget konstigt. Det har min rasklubb. Uppfödarna får lägga in kullarna tidigast fyra veckor före förväntad födsel och kullarna ska naturligtvis följa reglerna för klubbens valpförmedling (vilka är betydligt tuffare än registreringskraven). Men att upprätthålla en sådan lista behövs ingen speciell valphänvisare för. I min klubb görs det av webbmastern tror jag och om någon mer behövs för att hålla styr på listorna är det ju en helt administrativ person som klarar av att stämma av kullen mot valpförmedlingens krav och uppdatera sidan, inget annat.
Likadant fungerar min rasklubb
 
Varför kan man inte själv ta kontakt med den kennel man är intresserad av och fråga om de har en parning på G i så fall? Särskilt i en ras med få individer i landet tänker jag
Japp, plus att det skulle skapa ett sug mot inte ännu publicerade valpplaner som då skulle kunna få en lång kölista
innan andra ens kommit ut med att det är valpar på G - de kennlarna som blir "tipsade om" får ju en gräddfil som de kanske inte alls förtjänar (de kanske inte alls följer alla hälsokrav/valphänvisningskrav för den rasen).
Självklart tar man kontakter med kennlar på egen hand. Det kan dock vara bra att vänta med det ibland. Man kan känna sig bunden att köpa valp av den uppfödaren. Uppfödare vill ofta veta om man ställt sig i kö/förbundit sig att köpa valp av någon annan uppfödare. Jag vill att en uppfödare ska kunna lita på mig så att jag inte bokar valpar hos flera kennlar samtidigt.
Varför kan man inte själv ta kontakt med den kennel man är intresserad av och fråga om de har en parning på G i så fall? Särskilt i en ras med få individer i landet tänker jag.
 
Självklart tar man kontakter med kennlar på egen hand. Det kan dock vara bra att vänta med det ibland. Man kan känna sig bunden att köpa valp av den uppfödaren. Uppfödare vill ofta veta om man ställt sig i kö/förbundit sig att köpa valp av någon annan uppfödare. Jag vill att en uppfödare ska kunna lita på mig så att jag inte bokar valpar hos flera kennlar samtidigt.
Fast man måste ju få höra av sig för att ta reda på och känna efter om man är intresserad, en uppfödare som menar att man förbinder sig att köpa valp av dem bara för att man vill ta kontakt och höra sig för om rasen, avelsdjuren eller avelsmålen är inte en särskilt bra ambassadör ändå tycker jag.
Jag tycker inte heller att det borde vara något problem att tala om att man ställt sig i kö på en annan kull.

Besökte själv en kennel i närheten två gånger för att få mig en uppfattning om rasen och den uppfödaren var helt fantastisk, men i slutänden, eftersom hon inte planerade valp förrän tidigast två år framåt köpte jag av en annan uppfödare. Jag var ändå varmt vällkommen till henne för en inoff utställning med min valp, till exempel. Hon vurmar ju för rasen och jag var uppriktig hela tiden. Förstår inte var problemet skulle ligga.
 
Som fd uppfödare har jag mycket svårt att tro att någon uppfödare skulle vara bekväm med ett sådant system.
Gör inte så stor affär av just detta! Ett samtal bygger på ömsesidiga frågor och svar. Det är upp till valphänvisaren att svara på vad som är passande. Rasklubbens styrelse eller ett medlemsmöte kan i förväg ta beslut om vad som är lämpligt att upplysa om/svara på. Det behöver inte vara krångligare än så.
 
Klart det finns rasklubbar som har en person man kan vända sig med frågor om rasen och planerade kullar. Min ras har det. På rasklubben sida står det så här:

I Svenska Schipperke Ringen finns en Valpinformatör som kan hjälpa dig som är intresserad av att köpa eller veta mer om schipperke. Valpinformatören kan bland annat ge dig information om rasen, vilka uppfödare som finns och deras valpplaner samt om det finns schipperke för omplacering. Valpinformatören har även kontakt med "vanliga" schipperkeägare som du har möjlighet att boka en träff med så att får träffa den här härliga rasen i verkligheten om du inte redan gjort det!
Du är välkommen att ta kontakt via formuläret.
 
Fast man måste ju få höra av sig för att ta reda på och känna efter om man är intresserad, en uppfödare som menar att man förbinder sig att köpa valp av dem bara för att man vill ta kontakt och höra sig för om rasen, avelsdjuren eller avelsmålen är inte en särskilt bra ambassadör ändå tycker jag.
Jag tycker inte heller att det borde vara något problem att tala om att man ställt sig i kö på en annan kull.

Jag besökte en kennel i närheten två gånger för att få mig en uppfattning om rasen och den uppfödaren var helt fantastisk, men i slutänden, eftersom hon inte planerade valp förrän tidigast två år framåt köpte jag av en annan uppfödare. Jag var ändå varmt vällkommen till henne för en inoff utställning med min valp, till exempel. Hon vurmar ju för rasen och jag var uppriktig hela tiden. Jag förstår inte var problemet skulle ligga.
Att vara uppriktig är det viktigaste. Jag fick frågan om jag ville anmäla intresse för nästa valpkull av den första jag talade med och jag sa ja. Sen svarade jag likadant till nästa jag ringde till och jag ångrade mig att jag "lovat" den första, eftersom nr två kändes bättre. Jag kände mig tvungen att meddela båda att jag anmält intresse hos två olika uppfödare. Båda tyckte det var jättebra att jag sa det. Dock oroade jag mig för att jag inte uppfattades tillräckligt seriös av uppfödare nr 2, så nästa gång det blir aktuellt ska jag bara anmäla mig till en har jag tänkt.
(Det löste sig; uppfödare nr 1:s tik gick tom så jag slapp problemet och jag fick den valp jag ville ha)
 
Klart det finns rasklubbar som har en person man kan vända sig med frågor om rasen och planerade kullar. Min ras har det. På rasklubben sida står det så här:

I Svenska Schipperke Ringen finns en Valpinformatör som kan hjälpa dig som är intresserad av att köpa eller veta mer om schipperke. Valpinformatören kan bland annat ge dig information om rasen, vilka uppfödare som finns och deras valpplaner samt om det finns schipperke för omplacering. Valpinformatören har även kontakt med "vanliga" schipperkeägare som du har möjlighet att boka en träff med så att får träffa den här härliga rasen i verkligheten om du inte redan gjort det!
Du är välkommen att ta kontakt via formuläret.
Det låter toppen! Din rasklubb är öppen, inbjudande och seriös, tänker jag. Tyvärr verkar en del rasklubbar som nämns här i tråden fungera mindre bra eller inte alls.
 
Det låter toppen! Din rasklubb är öppen, inbjudande och seriös, tänker jag. Tyvärr verkar en del rasklubbar som nämns här i tråden fungera mindre bra eller inte alls.

Tycker inte man kan dra slutsatser om hur seriös, öppen och inbjudande eller hur fungerande en rasklubb är enbart utifrån om det finns valphänvisare eller inte. Är många fler faktorer än så som spelar in huruvida en klubb är seriös eller inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 414
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 306
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp