Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag har inte sagt att du säger att nån jävlas. Jag säger bara att jag inte ser det så. Att jag förutsätter att mina vänner menar väl men att det blir fel. I den här tråden ser jag inte så mycket konstruktivt alls, så ärligt förstår jag inte vad du vill höra annat än "jaa, de uppför sig verkligen jätteilla"?

Okej, jag ber om råd, och du retar dig? Vad ska jag svara på det? Ärligt, om jag hade kommit hem till dig och du får ditt hem förstört, är det ok med dig? Om ja, då kan du lägga dig i tråden, om nej, så säg inte att det ok...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Alltså, jag har svårt att tänka mig att någon som överhuvudtaget äger en vit soffa skulle tycka att det är ett lämpligt beteende som gäst att ta godis ur en inplastad skål och sedan låta ens barn kladda ut det i soffan?!
Bara det faktum att bekantingen äger en vit soffa borde på något sätt skicka ut en signal om att bekantingen antagligen inte vill ha den nedkladdad.

Nu verkar ju ts känna en oproportionerlig stor del vänner som har helt olika syn på hur man beter sig när man är på besök och det kan man ju fundera över varför det är så.

Jag tycker också att hon bör ta upp frågan men jag tycker också att hon egentligen inte borde behöva göra det, det borde vara underförstått att man inte vill ha sin vita soffa nedkladdad när någon kommer på spontanbesök.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag vet inte riktigt varför du skriver det där till mig men det kanske var KL? Jag vet mig inte ha skrivit att det är okej att låta barn kladda choklad på vita soffor. (Sen kan jag tänka mig att det finns soffor som blir nedkladdade alldeles utan att någon 'låtit' barnen kladda men jag har inte ens skrivit det.)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Absolut, och det är därför jag ber om råd, inte påhopp om att jag gör fel. Jag vill lösa situationen, inte få förklarat att jag inte ska bjuda hem dem med en motivering om att " så är det".........

Men din enda lösning är ju att de ändrar sitt uppförande.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men din enda lösning är ju att de ändrar sitt uppförande.

Exact ... TS verkar inte interesserad i nagot annat an att hitta "fel" pa sina vanner. Konstig van kan man tycka. Precis lika konstig som de som later sina barn ha sonder grejor utan att ersatta vad som gatt sonder.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Fast nu gällde det inte maten eller vinet utan bara lite chokladgodis.

Spelar det någon roll? Oavsett om det är mat, vin eller godis så hade jag köpt det i förebyggande syfte till en annan kväll än denna. Att det var just en godisskål , handlar om en speciell gäst som älskar godis. Köpte på fredagen och la fram i en skål/( inplastad) under dagen (väntade gäster på lördagen) och förberedde. Hade fullt upp under morgondagen och tyckte jag var smart som hade lite tidsplanering..,,
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Spelar det någon roll? Oavsett om det är mat, vin eller godis så hade jag köpt det i förebyggande syfte till en annan kväll än denna. Att det var just en godisskål , handlar om en speciell gäst som älskar godis. Köpte på fredagen och la fram i en skål/( inplastad) under dagen (väntade gäster på lördagen) och förberedde. Hade fullt upp under morgondagen och tyckte jag var smart som hade lite tidsplanering..,,

Jag tycker nog ocksa att det var smart att ha forberett ... det jag finner markligt ar att du anser att din gast gjorde "fel" som tog godis ur en skal som stod framme, plast pa eller inte. Sjalv skulle jag ha ansett att det var mitt misstag att inte flytta skalen nar gasten gick och satte sig ... sarskilt som gasten hade litet barn med sig.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Exact ... TS verkar inte interesserad i nagot annat an att hitta "fel" pa sina vanner. Konstig van kan man tycka. Precis lika konstig som de som later sina barn ha sonder grejor utan att ersatta vad som gatt sonder.

Åhh, varför läser ni inte det jag skriver? Jag vill lösa problemen, ber om råd och tar till mig det ni skriver. Varför skriver ni då att jag bara letar fel och säger att jag är en konstig vän? Vill ni ha ert hem förstört?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men va? Jag har redan svarat på hur jag faktiskt HAR löst problemet. Nej, givetvis vill jag inte ha mitt hem förstört (om nu en smutsig soffa, grus i hallen, uppätet godis och en sabbad porslinsfigur är förstört hem) men dessa människor invaderar väl knappast ditt hem utan att du kan göra något?

För guds skull:

a) tala med dem.
b) bjud inte hem dem
c) bjud hem dem och acceptera läget

Vad vill du att jag ska trolla fram, en mirakellösning där alla dina vänner har "normalt" hyfs? Sorry, men det kan jag inte.

Har du ens provat att tala med dem? Rakt ut liksom. "Anna-Stina, du och lille Herman får gärna komma över men jag skulle verkligen uppskatta om... Du vet ju att jag är lite försiktig med mina saker och jag blir faktiskt ledsen när....".

För övrigt tycker jag att du är oresonlig. Jag har aldrig sagt att något om huruvida det är OK eller ej att bete sig så hos en vän. Det är liksom ointressant vad jag eller nån annan tycker i frågan. Faktum är ju att de beter sig så här så då är det ju bara att deal with it och lösa det på bästa sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag tycker nog ocksa att det var smart att ha forberett ... det jag finner markligt ar att du anser att din gast gjorde "fel" som tog godis ur en skal som stod framme, plast pa eller inte. Sjalv skulle jag ha ansett att det var mitt misstag att inte flytta skalen nar gasten gick och satte sig ... sarskilt som gasten hade litet barn med sig.

Läs svaren jag gett innan på detta... Jag såg det inte som fel att ta godis, utan fel att ge grabben choklad som han sen kladdade ner soffan med utan att förälder ifrågasatte.....
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag laser vad du skriver, men upplever valdigt starkt att du inte laser nagot annat an medhall. Du har fatt massor med rad och tips, men allt svarar du pa med "det gar inte" och ifragasatter om andra vill ha sina hem forstorda.
Antingen far du saga till dina gaster, eller sa far du leva med att de inte behandlar ditt hem som du vill att det ska behandlas.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

<snip>

För guds skull:

a) tala med dem.
b) bjud inte hem dem
c) bjud hem dem och acceptera läget

Vad vill du att jag ska trolla fram, en mirakellösning där alla dina vänner har "normalt" hyfs? Sorry, men det kan jag inte.

Har du ens provat att tala med dem? Rakt ut liksom. "Anna-Stina, du och lille Herman får gärna komma över men jag skulle verkligen uppskatta om... Du vet ju att jag är lite försiktig med mina saker och jag blir faktiskt ledsen när....".

För övrigt tycker jag att du är oresonlig. Jag har aldrig sagt att något om huruvida det är OK eller ej att bete sig så hos en vän. Det är liksom ointressant vad jag eller nån annan tycker i frågan. Nu gör de ju uppenbarligen det så deal with it.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja, det var otrevligt av föräldern. Otrevligt och obetänksamt.

Spelar det nån roll i universum att jag tycker det? Löser det ditt problem? Får det dina vänner att bete sig som du vill?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men va? Jag har redan svarat på hur jag faktiskt HAR löst problemet. Nej, givetvis vill jag inte ha mitt hem förstört (om nu en smutsig soffa, grus i hallen, uppätet godis och en sabbad porslinsfigur är förstört hem) men dessa människor invaderar väl knappast ditt hem utan att du kan göra något?

För guds skull:

a) tala med dem.
b) bjud inte hem dem
c) bjud hem dem och acceptera läget

Vad vill du att jag ska trolla fram, en mirakellösning där alla dina vänner har "normalt" hyfs? Sorry, men det kan jag inte.

Har du ens provat att tala med dem? Rakt ut liksom. "Anna-Stina, du och lille Herman får gärna komma över men jag skulle verkligen uppskatta om... Du vet ju att jag är lite försiktig med mina saker och jag blir faktiskt ledsen när....".

För övrigt tycker jag att du är oresonlig. Jag har aldrig sagt att något om huruvida det är OK eller ej att bete sig så hos en vän. Det är liksom ointressant vad jag eller nån annan tycker i frågan. Nu gör de ju uppenbarligen det så deal with it.

Jag ber dig inte trolla fram något, jag ville ha råd och tips på hur man kan lösa min situation. Ja, om du läser mina svar i tråden så hae jag pratat med personerna...Är jag oresonlig för att jag inte vill ha mitt hem förstört? Hur tänker du om det?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Är jag oresonlig för att jag inte vill ha mitt hem förstört? Hur tänker du om det?
Men aaaaah. Jag har inte pratat om ditt förstörda hem! Det är inte alls det jag ens syftar på. Hur kan du bemöta allt man skriver med "vill du alltså ha ditt hem förstört?" Det är lätt dagens mysterium. Jag syftade på just det, att du papegoj-svarar nåt om ditt förstörda hem istället för att bemöta förslag på hur du ska hantera dina vänner.

Om du talat med dem och de ändå inte förstår har du ju följande att välja mellan:

a) tala med de igen
b) bjud inte hem dem
c) bjud hem dem och acceptera läget

Hur man kan få detta:

För övrigt tycker jag att du är oresonlig. Jag har aldrig sagt att något om huruvida det är OK eller ej att bete sig så hos en vän.

till detta:

Är jag oresonlig för att jag inte vill ha mitt hem förstört? Hur tänker du om det?
är helt otroligt.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja, det var otrevligt av föräldern. Otrevligt och obetänksamt.

Spelar det nån roll i universum att jag tycker det? Löser det ditt problem? Får det dina vänner att bete sig som du vill?

Spelar ingen roll vad du tycker.. Jag ber om råd, tips och erfarenheter i ämnet. Att säga att jag har fel möbler och fel umgänge ger ingenting för mig i denna tråd..
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Du har fått sjutusen tips ungefär. Säkert.

Allt ifrån "bjud inte hem dem" till "sätt upp kompostgaller" till "täck soffan med ett lakan" till "stäng in er i köket" till "ta bort saker som du är rädd om" till "byt vänner" till jag vet inte vad.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men aaaaah. Jag har inte pratat om ditt förstörda hem! Det är inte alls det jag ens syftar på. Hur kan du bemöta allt man skriver med "vill du alltså ha ditt hem förstört?" Det är lätt dagens mysterium. Jag syftade på just det, att du papegoj-svarar nåt om ditt förstörda hem istället för att bemöta förslag på hur du ska hantera dina vänner.

Om du talat med dem och de ändå inte förstår har du ju följande att välja mellan:

a) tala med de igen
b) bjud inte hem dem
c) bjud hem dem och acceptera läget

Hur man kan få detta:



till detta:


är helt otroligt.

Har du läst mina svar sen innan? Verkar inte så, då allt du beskriver är en upprepning på det jag svarat på... Har inget mer att tillägga tyvärr..
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 790
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 677
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 366
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp