Kompisar som skräpar ner vid besök

Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

en variant som visat sig omöjliga att styra upp och per definition inte går att slänga ut.
Låter som en smått påfrestande kombination... :D Avgränsad yta? Hoppas för din skull att det inte blir långvarigt.

Själv slänger jag ut både släkt och vänner om de inte sköter sig. Mitt hem ÄR min borg. ;)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Är det ofint att få ett spontanbesök och inte hunnit plocka undan det du förberett för någon annan? Hur skulle jag gjort enligt dig i samma situation? Om du har gjort mat till någon som ska komma senare, är det ofint att ha den svalnande i köket och inte bjuda spotanbesöket på, eftersom den är ämnad för någon annan du bjudit?



Helt klart är att jag låtit spontanbesöket äta hur mycket som helst av gotterna-om de var sugna.

Och jo, jag hade bjudit spontanbesöket på maten också.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Helt klart är att jag låtit spontanbesöket äta hur mycket som helst av gotterna-om de var sugna.

Och jo, jag hade bjudit spontanbesöket på maten också.

Okej, ditt val. I mitt fall hade jag en hel del att göra innan mina gäster, dagen efter, skulle komma , så jag hade förberett både mat, handlat vin och "gott" för att förbereda. Anledningen var då att jag inte skulle hinna med att handla det samma dag.

Hade vart rätt konstigt för mig att säga till gästerna nästa dag att jag fick besök igår och de åt och drack upp det ni skulle bli bjudna på idag... Hur hade du gjort om du inte hann köpa nytt? Inte bjuda på något när du bjudit hem folk sen innan?

Spontanbesök får faktiskt ta det som det är här hemma, det finns alltid bröd, smör, pålägg och liknande om de är hungriga, men att förvänta sig att bli bjudna på fina middagar med tillbehör är att ta i, det bjuder jag in för, och vill handla och laga till i min takt. Visst kan jag bjuda spontant på mat om jag ändå har framme, men inte om jag lagat det till ett annat syfte ( i detta fallet till gästerna som kommer nästa dag).
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

* går igenom all post som inte ligger inlåst. Ligger det inte inlåst är det tydligen en uppmaning att detaljstudera
* häll upp kaffe slarvigt, sjösätt hela den obehandlade träskivan i köket. Gå sedan med kaffekoppen genom hela huset (droppande över golvet) och ställ slutligen koppen i fönsterkarmen (obehandlat tegel). Detta innebär att husägaren får slipa både träbänk och tegelinlägg, förutom det otroliga nöjet att tre-fyra gånger/dag torka golv efter andra.
* se till att lämna så mycket kafferingar som möjligt på målade, ljusa ytor så att det absolut syns att du varit där och inte kan glömmas bort.
* ignorera vänliga uppmaningar att diska efter dig, ställ disken i diskhon och lämna till övriga att ta upp efter dig
* tappar du godis eller mat, låt det ligga under soffan/stolen - förr eller senare börjar det väl lukta och någon tar upp efter dig
* när du druckit ur din medhavda flaska vatten/läsk, släng pantflaskan under möblerna. Det är ju bara en trevlig överraskning för den som bor där att hitta 5-6 pantflaskor att ta hand om.
* se till att sprida väl mogen frukt i samtliga kökslådor (även där det ligger t ex plastpåsar etc), det är ju mysigt att finna efter 1-2 veckor - ytterligare en överraskning för den som bor där.

Utan att alls vara en parallell ... Det här får mig att associera till hur det kan vara att resa tillsammans med kompisar för första gången. Man kan tycka att man kände varandra väl - men riktigt på djupet känner man inte varann förrän man rest ihop, tänker jag ibland. Man kan upptäcka sidor hos varann som man inte hade en aning om - och som man irriterar ihjäl sig på. Den andras vanor kanske krockar fullständigt med mina.

Är det då egentligen inte bäst att umgås med folk som har ungefär samma vanor som en själv? Och sen kan man ha en liten gemensam zon där man kompromissar med varandras olikheter, men inte större kompromisser än att alla tycker att det är okej.

Om man däremot fastnar i "mitt hem, mina regler" och "ska man ändå inte kunna begära att" som det beskrivs i den här tråden - då känns umgänget kört för mig. Man kan inte umgås med sina vänner på det sättet, det är inte umgänge, det verkar snarare vara nåt slags revirhävdande och kamp om hur man får bete sig på reviret. Usch så trist.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Längre resa tillsammans eller bo tillsammans. Visst. Kan vara på andra hållet också, att man upptäcker nya fantastiska saker om varandra när man umgås mer på djupet.

Håller helt med; man måste ha någorlunda samma syn. Resten är bara respekt och hänsyn till varandra. Blir det för krångligt så är det inte meningen att man ska umgås.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja, och jag har sagt det TRE gånger i den här tråden O_o

Jag är också lite anal med mitt hem, har helst bara syrrans ungar här och definitivt inga jyckar, men bara för att vissa av mina vänner har lite annorlunda syn på hur försiktig man är hos andra så tycker jag ju liksom inte illa om dem eller tänker att de är dåliga människor. Jag tycker jättebra om dem och tänker att vi har bara lite olika syn på det hela. Hade jag tänkt att de betedde sig så för att jävlas hade jag ju liksom inte umgåtts med dem alls. Och så ses man nån annanstans än hos anala-niphredil som inte kan slappna av när ungar är hos henne. (och som inte vill att föräldern till barnet ska sitta på helspänn och vara orolig för vad barnet gör och för att den ska förstöra nåt)

Mennne det är tydligen inte ett alternativ för TS ;)
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Men då har ni ju löst det alldeles utmärkt. Istället för att du skulle börja uppfostra dina kompisar tills de kunde uppföra sig som du vill hemma hos dig. Jösses vilken grund för vänskap:(
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Hade jag haft möjligheten hade jag givetvis inte haft dessa människor i mitt hem. Det är inte mitt val, det är en olycklig situation att försöka göra det bästa av. Vilket är gigantiskt svårt när normal hänsyn är så sällsynt...
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Ja, och jag har sagt det TRE gånger i den här tråden O_o

Och kan inte ta in mina svar ändå?

Jag är också lite anal med mitt hem, har helst bara syrrans ungar här och definitivt inga jyckar, men bara för att vissa av mina vänner har lite annorlunda syn på hur försiktig man är hos andra så tycker jag ju liksom inte illa om dem eller tänker att de är dåliga människor. Jag tycker jättebra om dem och tänker att vi har bara lite olika syn på det hela. Hade jag tänkt att de betedde sig så för att jävlas hade jag ju liksom inte umgåtts med dem alls. Och så ses man nån annanstans än hos anala-niphredil som inte kan slappna av när ungar är hos henne. (och som inte vill att föräldern till barnet ska sitta på helspänn och vara orolig för vad barnet gör och för att den ska förstöra nåt)

Jag har varken bett någon sitta på helspänn eller sagt att de är dåliga människor. Jag ser att de/ni har olika syn på "renlighet" och vad man hjälps åt med som vänner, men vill att det ska fungera att umgås med folket ändå..

Jag tror inte de jävlas alls!! Varför läsa in en massa som jag inte skrivit? Har du emot mig, eller varför uttrycker du dig som att jag är ett problem för mina vänner? Jag ber om hjälp i en tråd, vissa verkar tro att jag vill jävlas, snackar skit, gnälla och få medhåll?! Vad är er empati från att ta emot hjälp och råd för att få det bättre och fortsätta umgås med mina vänner utan problem?


Mennne det är tydligen inte ett alternativ för TS ;)

Vad är inte mitt alternativ???
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det du vill är ju att fortsätta umgås med dina vänner och att de ska ändra sitt uppförande när de är hemma hos dig. Hur ska någon kunna ge dig ett annat råd än att isåfall prata med dem, vilket flera av oss föreslagit?

Sen är det några av oss som inte är heltända på den idén som basen för ett umgänge. Men det hindrar ju inte det faktum att det enda du kan göra är att prata med dem, säga ifrån på ena eller andra viset.

Vilka mer råd vill du ha?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Det du vill är ju att fortsätta umgås med dina vänner och att de ska ändra sitt uppförande när de är hemma hos dig. Hur ska någon kunna ge dig ett annat råd än att isåfall prata med dem, vilket flera av oss föreslagit?

Sen är det några av oss som inte är heltända på den idén som basen för ett umgänge. Men det hindrar ju inte det faktum att det enda du kan göra är att prata med dem, säga ifrån på ena eller andra viset.

Vilka mer råd vill du ha?

Jag är nöjd med råden jag fått och är tacksam över det. Ändå påpekas det i flertalet inlägg att allt är "mitt fel" som har fel soffa,fel möbler (vitrinskåp) som inte har plockat undan allt, som inte har förutsatt den ena eller andra händelsen i förväg. Att jag är känslig som inte vill ha grus utslängt på golvet, att jag är superpedant att jag inte vill ha mitt hem förstört, att jag borde ta ansvar för att barn varken river ner eller förstör inredningen.. Får också höra att det inte är normalt att föräldrar passar sina barn ( det är min sak i mitt hem), men att jag ska passa samma barn i deras hem.. Var är logiken och var är föräldransvaret i det hela? Dock intressant att veta att småbarnsföräldrar tänker så. Är jag hemma hos någon så är det dens problem om hemmet blir förstört och att mina barn härjar som de vill:crazy:
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Okej, ditt val. I mitt fall hade jag en hel del att göra innan mina gäster, dagen efter, skulle komma , så jag hade förberett både mat, handlat vin och "gott" för att förbereda. Anledningen var då att jag inte skulle hinna med att handla det samma dag.

.

Fast nu gällde det inte maten eller vinet utan bara lite chokladgodis.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

<snip>
Ändå påpekas det i flertalet inlägg att allt är "mitt fel"<snip>

Och har ar hela dit problem ... att leta efter vems "fel" det ar. Det ar ingens fel. Ni tanker olika och darfor har ni olika utgangs punkt. Du har inte ratt ... och inte dina kompisar heller. Ni ar bara olika.
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Jag har inte sagt att du säger att nån jävlas. Jag säger bara att jag inte ser det så. Att jag förutsätter att mina vänner menar väl men att det blir fel. I den här tråden ser jag inte så mycket konstruktivt alls, så ärligt förstår jag inte vad du vill höra annat än "jaa, de uppför sig verkligen jätteilla"?
 
Sv: Kompisar som skräpar ner vid besök

Och har ar hela dit problem ... att leta efter vems "fel" det ar. Det ar ingens fel. Ni tanker olika och darfor har ni olika utgangs punkt. Du har inte ratt ... och inte dina kompisar heller. Ni ar bara olika.

Absolut, och det är därför jag ber om råd, inte påhopp om att jag gör fel. Jag vill lösa situationen, inte få förklarat att jag inte ska bjuda hem dem med en motivering om att " så är det".........
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 790
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 677
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 363
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp