Kompromissa om boendeort

På sätt och vis. Jag vill inte hans områden pga pendling för mig. Han vill inte mina områden pga att en person han inte gillar bor däromkring.
Hur troligt är det att han stöter på denna person speciellt ofta? Alltså, det är ju otroligt ovanligt att man gillar alla i sitt område. Är det inte så att personen är hotfull eller liknande mot din sambo så... vad spelar det för roll? Och tänk om personen flyttar från nuvarande område till det dyrare området som din sambo gillar, ska han flytta då också?

Kan det finnas något tredje område som ni båda är ok med? Något som ligger inom pendlingsavstånd för dig men som även din sambo gillar?
 
På sätt och vis. Jag vill inte hans områden pga pendling för mig. Han vill inte mina områden pga att en person han inte gillar bor däromkring.
Han vill inte råka bli granne med en viss person? Ska ju vara något väldigt speciellt, annars känns det ju som att din anledning borde få trumfa😆
 
Poängen är att gå på husvisningar för att bilda sig en uppfattning. Man märker ganska direkt när något skaver. Efter ett par visningar när samma sak hela tiden skaver så inser man att det är en viktig sak - särskilt om det inte går att bygga bort. Eller att man upptäcker något som man verkligen gillar och inte kan tänka sig vara utan. Rätt vad det är så seglar "inte bo i område A på grund av att Pelle bor där" ner från den kompromisslösa tronen till att bli nummer fem eller sex på listan över saker man inte kan göra avkall på.

Just nu är ju bostadsmarknaden helt galen, och du som sitter i hyresrätt sitter ganska bra i den båten. Det kommer en tid efter pandemin när det inte är samma huggsexa om husen och folk drar ut på köp eftersom de är rädda att inte få sålt nuvarande bostad. När ni bara kan säga upp er bostad och flytta så behöver andra våndas för att få sålt.
Men jag hatar vår hyresrätt. Den är astråkig ful nyproduktion. Jag är så less på den och vill bara bort nu.

Axplock på vad man kan få för pengarna i ”hans” område:
Ombyggda sommarstugor (ser ut som fan)
Bostäder med 20-30 år gamla kök och badrum dvs det måste bytas asap.
Bostäder utan kommunalt avlopp men som ska anslutas dit dvs kan bli dyrt
Allmänt jävligt mycket renovering behövs
Hus med tvättstugan i garaget..
Hus med vattenskada

jag kan inte tänka mig nått av det som finns i hans område. Ska vi kompromissa och mötas i mitten av områdena så hamnar vi i stadens dyraste och då är det typ 15 miljoner + och det har vi inte råd med haha.
 
Men jag hatar vår hyresrätt. Den är astråkig ful nyproduktion. Jag är så less på den och vill bara bort nu.

Axplock på vad man kan få för pengarna i ”hans” område:
Ombyggda sommarstugor (ser ut som fan)
Bostäder med 20-30 år gamla kök och badrum dvs det måste bytas asap.
Bostäder utan kommunalt avlopp men som ska anslutas dit dvs kan bli dyrt
Allmänt jävligt mycket renovering behövs
Hus med tvättstugan i garaget..
Hus med vattenskada

jag kan inte tänka mig nått av det som finns i hans område. Ska vi kompromissa och mötas i mitten av områdena så hamnar vi i stadens dyraste och då är det typ 15 miljoner + och det har vi inte råd med haha.
Haha det kan väl inte vara möjligt att alla hus i hans område ser ut så? Sen blir oftast inte första huset 100% rätt om man inte har obegränsat med pengar. Svårt att få både område, läge, skick, pris utan att kompromissa. Hur långt får han till atbetet om ni väljer dina områden?
 
Haha det kan väl inte vara möjligt att alla hus i hans område ser ut så? Sen blir oftast inte första huset 100% rätt om man inte har obegränsat med pengar. Svårt att få både område, läge, skick, pris utan att kompromissa. Hur långt får han till atbetet om ni väljer dina områden?
De hus vi har råd med är lägre i pris än de andra och de är det av en anledning :p Han får 0 m oavsett var. Jobbar alltid hemifrån. Jag kan inte göra det.
 
Men vänta nu, han jobbar alltid hemifrån (och kommer att göra i framtiden också?), och hans argument för att inte flytta till dina föreslagna områden är att en viss person bor där? Du å andra sidan kommer att behöva pendla till jobbet om ni bosätter er där han vill, vilket drabbar dig i både tid, pengar och ork plus ett dyrare boende som egentligen är onödigt för er.

Jag är team @BernT i den här frågan, utan tvekan!
 
Har ni barn? Behöver ni tänka på skolor nu eller framöver?
Ja, vi har en skola där barnet ska gå förskoleklass. Sen får barnet byta antar jag om vi flyttar. Området där barnet ska gå förskoleklass är i ett av stadens dyraste så där kan vi inte köpa bostad. Tyvärr.
 
Men jag hatar vår hyresrätt. Den är astråkig ful nyproduktion. Jag är så less på den och vill bara bort nu.

Axplock på vad man kan få för pengarna i ”hans” område:
Ombyggda sommarstugor (ser ut som fan)
Bostäder med 20-30 år gamla kök och badrum dvs det måste bytas asap.
Bostäder utan kommunalt avlopp men som ska anslutas dit dvs kan bli dyrt
Allmänt jävligt mycket renovering behövs
Hus med tvättstugan i garaget..
Hus med vattenskada

jag kan inte tänka mig nått av det som finns i hans område. Ska vi kompromissa och mötas i mitten av områdena så hamnar vi i stadens dyraste och då är det typ 15 miljoner + och det har vi inte råd med haha.

Jag förstår och jag har inte sagt att du ska eller måste falla till föga för din partners önskemål. Det kan ju lika gärna vara tvärtom. Det låter ju dessutom rimligt eftersom pendlingstid till jobbet är en tämligen viktig faktor.

Hur som helst. Ofta är det ju så att man vill flytta direkt när man väl har kommit på tanken och pandemin har ju också gjort att många i lägenheter tänker precis likadant, vilket gör att husen just nu går snabbare än vad man hinner säga "trädäck" eller "utespa". Folk boar som aldrig förr. Oavsett om du hatar lägenheten så sitter du dock - jämfört med folk i bostadsrätt eller villa - i en förmånlig sits när situationen förhoppningsvis snart ändras. Gör tiden till din fördel.

Jag tror att det är er båda till gagn att åka och titta även på sådant som endast partnern är intresserad av. Din partner kommer ju också att se att de hus ni har råd med i "hans" område är renoveringsobjekt osv.. Han kommer (förhoppningsvis) också att se att personen som han inte tycker om inte står och trycker i trädgården. osv. Jag tror att det är fel ände att börja diskutera kompromisserna. Titta först och diskutera sedan. Det blir ju mycket mer konkret om man kan peka på saker som gör att man säger "Nej tack". Eller så tänker jag iallafall.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 985
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 479
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp